Henk de
Zeeland
Haas:
United
ZPPC nieuwe voorzitter I
De haven van Vlissingen is voorde Zeeuwen van levensbelang.
varend schip. Er ligt een beleidsinten
tie tot 2015. Die wordt in ieder geval
verder uitgewerkt. Een aantal zaken
zijn in gang gezet, zoals Zeeland Uni
ted. Voor de afgelopen verkiezingen
van Provinciale Staten heeft ZPPC de
politiek en de kiezers proberen te
doordringen van het grote belang van
de havens voor de Zeeuwse econo
mie en werkgelegenheid. Ze zijn
goed voor 30.000 banen op een totaal
van 150.000. Dat wil dus zeggen dat
de Zeeuwse havens voor twintig pro
cent aan directe en indirecte werkge
legenheid zorgen. Dat is een impor
tant aantal. We willen de burgers dan
ook bewust maken van het feit dat de
Zeeuwse havens in grote mate bijdra
gen aan de welvaart", verklaart Henk
de Haas. Zeeland United is een bun
deling van krachten van overheid, be
drijfsleven en onderwijs. Binnen dit
model is er een belangrijke rol wegge
legd voor MKB bedrijven. Deze bena
dering versterkt ook de binding tus
sen regio en bedrijvigheid. Zeeland
United moet een permanente campag
ne worden. Op het gebied van haven
promotie is de samenwerking tussen
ZPPC en de overige zeehavens van
Nederland sedert een halfjaar gefor
maliseerd in Holland Ports. Onder
die eenduidige naam heeft De Haas
eind februari de Zeeuwse boodschap
trachten over te brengen op de inter
nationale logistieke beurs van Bom
bay, de grootste metropool en haven
van India.
Affiniteit
In april reist de Helmonder van origi
ne af naar de beurzen van Sao Paulo
in Brazilië en Moskou.
India heeft wereldwijd een van de
sterkst opkomende economieën. Wel
licht dat India in de toekomst zelfs
China gaat overvleugelen. Onder de
paraplu van Holland Ports hebben we
op de internationale beurzen een ge
meenschappelijke stand met voor alle
Nederlandse zeehavens een aparte
stek. We willen de Zeeuwse havens
zo goed mogelijk onder de aandacht
brengen van de bezoekers en de ande
re standhouders", aldus Henk de
Haas. Als wethouder van Vlissingen
heeft hij de nodige affiniteit gekregen
met de Zeeuwse havens. In die hoeda
nigheid zat hij dertien jaar in het dage
lijks bestuur van Zeeland Seaports, in
de tijd dat Ron Barbé in dit orgaan
de gemeente Temeuzen vertegen
woordigde. Ook toen al werd gepleit
voor adequate containerfaciliteiten in
Zeeland, om ook op termijn concur
rerend te kunnen blijven. De komst
van de Westerschelde Container Ter
minal (WCT) is tot op de dag van
vandaag onzeker, hoewel Zeeland zo
wel letterlijk als figuurlijk de boot
dreigt te missen als niet mee gegaan
wordt in de mondiale containerisatie.
Politiek is de komst van de WCT
steeds uitgesteld en onderzocht. Je
kan echter ook iets doodonderzoe-
ken. Positiefis in ieder geval dat de
huidige Provinciale Staten van Zee
land zich hebben uitgesproken over
de komst van goede containerfacilitei
ten. De huidige Staten snappen de
noodzaak ervan.
„Om een zeehaven ook op de lange
termijn gezond en concurrerend te
houden, is er een groot volume con
tainers nodig en dus faciliteiten voor
de verwerking ervan. Het aandeel
ERSOONLIJK
WIE: Henk de Haas (60)
FUNCTIE: Voorzitter Zeeland Port Promotion Council
VOORLAND: Politicus, o.a. wethouder in Vlissingen
GEBOREN: Helmond
DOEL: Burgers bewust maken van belang havens
van de traditionele goederenstromen
wordt steeds kleiner. Diverse bestaan
de handelsstromen schakelen over op
containers. Die bestaande goederen
stromen raak je ook kwijt, als je niet
mee gaat in de containerisatie. Niette
genstaande de huidige situatie, gaan
de economie en de wereldhandel op
termijn weer groeien. De Zeeuwse
havens moeten dan ook overslagcapa
citeit creëren om de toenemende vo
lumes in de toekomst aan te kunnen.
Bedrijven als Verbrugge en.Klooster
boer investeren niet voor niets in con-
tainerfacihteiten."
Strategisch
Door de strategische ligging hebben
de Zeeuwse havens concurrentievoor
deel ten opzichte van havens als Ant
werpen, Zeebrugge en Hamburg.
Daardoor zijn er grotere kansen op
economische groei en volumes, maar
die moeten wel benut worden. De
Zeeuwse havens zijn compact, over
zichtelijk en op alle mogelijke manie
ren bereikbaar.
Door de natuurlijke ligging van de
Zeeuwse wateren en de uitstekende
service kunnen schepen in Zeeland
eerder aanmeren en vertrekken dan el
ders. Zeeland ligt vooraan: hoe beter
je bereikbaar bent vanuit de diepe
zee, hoe beter. Daarnaast zijn er goe
de achterlandverbindingen via binnen
vaart, spoor en weg. Bovendien is het
arbeidsethos zeer goed in de Zeeuwse
havens.
Het vernieuwde bestuur van ZPPC
is, op een enkele vacature na, hele
maal rond. Samen met havenautori
teit Zeeland Seaports doet ZPPC er
alles aan om de bedrijvigheid in het
havengebied te stimuleren. Het grote
belang van de Zeeuwse havens wordt
van nabij aan het grote publiek ont
vouwd tijdens de Open Havendag in
Vlissingen Oost op zaterdag 2 juni.
Henk de Haas (60) volgt over en
kele weken de vijfjaar oudere
Wim Vrijland op als voorzitter
van Zeeland Port Promotion
Council (ZPPC). Om precies te
zijn wordt de voormalige haven
wethouder van Vlissingen op
woensdag 4 april door de algeme
ne 'contribuantenvergadering'
van ZPPC geïnstalleerd.
Tekst: Henk van de Voorde
VLISSINGEN - Hoewel De Haas
om gezondheidsredenen van de zitten
de preses, al enige maanden de voor-
zitterstaken waarneemt, staat hij vanaf
deze datum ook formeel aan het roer
van de belangenbehartiger annex het
promotieorgaan van de Zeeuwse ha
venbedrijven.
„ZPPC heeft in het afgelopen decen
nium onder leiding van Wim Vrij
land een behoorlijke professionalise
ringsslag gemaakt. Ik stap op een rij
dende trein, of beter gezegd op een