Henk de Zeeland Haas: United ZPPC nieuwe voorzitter I De haven van Vlissingen is voorde Zeeuwen van levensbelang. varend schip. Er ligt een beleidsinten tie tot 2015. Die wordt in ieder geval verder uitgewerkt. Een aantal zaken zijn in gang gezet, zoals Zeeland Uni ted. Voor de afgelopen verkiezingen van Provinciale Staten heeft ZPPC de politiek en de kiezers proberen te doordringen van het grote belang van de havens voor de Zeeuwse econo mie en werkgelegenheid. Ze zijn goed voor 30.000 banen op een totaal van 150.000. Dat wil dus zeggen dat de Zeeuwse havens voor twintig pro cent aan directe en indirecte werkge legenheid zorgen. Dat is een impor tant aantal. We willen de burgers dan ook bewust maken van het feit dat de Zeeuwse havens in grote mate bijdra gen aan de welvaart", verklaart Henk de Haas. Zeeland United is een bun deling van krachten van overheid, be drijfsleven en onderwijs. Binnen dit model is er een belangrijke rol wegge legd voor MKB bedrijven. Deze bena dering versterkt ook de binding tus sen regio en bedrijvigheid. Zeeland United moet een permanente campag ne worden. Op het gebied van haven promotie is de samenwerking tussen ZPPC en de overige zeehavens van Nederland sedert een halfjaar gefor maliseerd in Holland Ports. Onder die eenduidige naam heeft De Haas eind februari de Zeeuwse boodschap trachten over te brengen op de inter nationale logistieke beurs van Bom bay, de grootste metropool en haven van India. Affiniteit In april reist de Helmonder van origi ne af naar de beurzen van Sao Paulo in Brazilië en Moskou. India heeft wereldwijd een van de sterkst opkomende economieën. Wel licht dat India in de toekomst zelfs China gaat overvleugelen. Onder de paraplu van Holland Ports hebben we op de internationale beurzen een ge meenschappelijke stand met voor alle Nederlandse zeehavens een aparte stek. We willen de Zeeuwse havens zo goed mogelijk onder de aandacht brengen van de bezoekers en de ande re standhouders", aldus Henk de Haas. Als wethouder van Vlissingen heeft hij de nodige affiniteit gekregen met de Zeeuwse havens. In die hoeda nigheid zat hij dertien jaar in het dage lijks bestuur van Zeeland Seaports, in de tijd dat Ron Barbé in dit orgaan de gemeente Temeuzen vertegen woordigde. Ook toen al werd gepleit voor adequate containerfaciliteiten in Zeeland, om ook op termijn concur rerend te kunnen blijven. De komst van de Westerschelde Container Ter minal (WCT) is tot op de dag van vandaag onzeker, hoewel Zeeland zo wel letterlijk als figuurlijk de boot dreigt te missen als niet mee gegaan wordt in de mondiale containerisatie. Politiek is de komst van de WCT steeds uitgesteld en onderzocht. Je kan echter ook iets doodonderzoe- ken. Positiefis in ieder geval dat de huidige Provinciale Staten van Zee land zich hebben uitgesproken over de komst van goede containerfacilitei ten. De huidige Staten snappen de noodzaak ervan. „Om een zeehaven ook op de lange termijn gezond en concurrerend te houden, is er een groot volume con tainers nodig en dus faciliteiten voor de verwerking ervan. Het aandeel ERSOONLIJK WIE: Henk de Haas (60) FUNCTIE: Voorzitter Zeeland Port Promotion Council VOORLAND: Politicus, o.a. wethouder in Vlissingen GEBOREN: Helmond DOEL: Burgers bewust maken van belang havens van de traditionele goederenstromen wordt steeds kleiner. Diverse bestaan de handelsstromen schakelen over op containers. Die bestaande goederen stromen raak je ook kwijt, als je niet mee gaat in de containerisatie. Niette genstaande de huidige situatie, gaan de economie en de wereldhandel op termijn weer groeien. De Zeeuwse havens moeten dan ook overslagcapa citeit creëren om de toenemende vo lumes in de toekomst aan te kunnen. Bedrijven als Verbrugge en.Klooster boer investeren niet voor niets in con- tainerfacihteiten." Strategisch Door de strategische ligging hebben de Zeeuwse havens concurrentievoor deel ten opzichte van havens als Ant werpen, Zeebrugge en Hamburg. Daardoor zijn er grotere kansen op economische groei en volumes, maar die moeten wel benut worden. De Zeeuwse havens zijn compact, over zichtelijk en op alle mogelijke manie ren bereikbaar. Door de natuurlijke ligging van de Zeeuwse wateren en de uitstekende service kunnen schepen in Zeeland eerder aanmeren en vertrekken dan el ders. Zeeland ligt vooraan: hoe beter je bereikbaar bent vanuit de diepe zee, hoe beter. Daarnaast zijn er goe de achterlandverbindingen via binnen vaart, spoor en weg. Bovendien is het arbeidsethos zeer goed in de Zeeuwse havens. Het vernieuwde bestuur van ZPPC is, op een enkele vacature na, hele maal rond. Samen met havenautori teit Zeeland Seaports doet ZPPC er alles aan om de bedrijvigheid in het havengebied te stimuleren. Het grote belang van de Zeeuwse havens wordt van nabij aan het grote publiek ont vouwd tijdens de Open Havendag in Vlissingen Oost op zaterdag 2 juni. Henk de Haas (60) volgt over en kele weken de vijfjaar oudere Wim Vrijland op als voorzitter van Zeeland Port Promotion Council (ZPPC). Om precies te zijn wordt de voormalige haven wethouder van Vlissingen op woensdag 4 april door de algeme ne 'contribuantenvergadering' van ZPPC geïnstalleerd. Tekst: Henk van de Voorde VLISSINGEN - Hoewel De Haas om gezondheidsredenen van de zitten de preses, al enige maanden de voor- zitterstaken waarneemt, staat hij vanaf deze datum ook formeel aan het roer van de belangenbehartiger annex het promotieorgaan van de Zeeuwse ha venbedrijven. „ZPPC heeft in het afgelopen decen nium onder leiding van Wim Vrij land een behoorlijke professionalise ringsslag gemaakt. Ik stap op een rij dende trein, of beter gezegd op een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 118