Gétpl
'We moeten de
kansen benutten'
Special:
ndernemer
Gemeente Hulst
Een goede infrastructuur is goud
waard. Aan de provinciale weg
N290-N258 worden nog dit jaar
twee nieuwe rotondes aangelegd.
Bovendien wordt de bestaande ro
tonde bij Life Garden op de
schop genomen. Daarnaast is er
al een ontsluitingsweg naar het
zogenaamde BACK-terrein gerea
liseerd en komt er ook een extra
ontsluitingsweg naar bedrijventer
rein Hogeweg.
Tekst: Henk van de Voorde
HULST - Zo wordt de verkeersafwik
keling rondom de kern Hulst dras
tisch verbeterd. Het komt uiteraard
ook de bereikbaarheid van de bedrij
ven en winkels flink ten goede. Met
dit grote infrastructurele project is in
totaal vier miljoen euro gemoeid.
„Het project 'Rotondes N290 en ro
tonde N25' is naast de herontwikke
ling van de Bierkaai en Perkpolder
één van de drie grote projecten in de
gemeente Hulst. Het moet de bereik
baarheid en verkeersafwikkeling van
met name Hulst Zuid sterk verbete
ren. Het is een gezamenlijk project
van de Provincie Zeeland en de ge
meente Hulst. Om te voorkomen dat
het verkeer gedurende het project
dichtslibt, worden de werkzaamhe
den gefaseerd uitgevoerd", aldus wet
houder Clen de Kraker (44) van open
bare werken en infrastructuur.
De eerste fase omvat de aanleg van de
nieuwe ontsluitingsweg voor het be
drijventerrein Hogeweg (over de zo
genaamde Schapenwei). Deze wordt
uitgevoerd in de maanden juni en juli
2012. Begin augustus start de tweede
en belangrijkste fase: de bouw van de
rotondes op de N290, inclusief de aan
leg van een fietstunnel. Deze werk
zaamheden duren naar verwachting
tot januari 2013. Het verkeer wordt
tijdens deze fase omgeleid via (deels
tijdelijke) wegen rondom het werkge
bied. Er wordt als het ware een grote
éénrichtingsrotonde gecreëerd rond
om het werk. Alle aansluitende we
gen, woningen en bedrijven blijven
hierdoor gewoon bereikbaar. Fase 3
(januari 2013) betreft wat kleinere
werkzaamheden aan de Absdaalseweg
en de Industrieweg om de aansluitin
gen op de rotondes te realiseren. In
de laatste fase, van februari tot april
2013, wordt de rotonde op de N258
ter hoogte van tuincentrum Life Sc
Garden onder handen genomen.
Door de infrastructurele werken zal
de bereikbaarheid van zowel de bin
nenstad van Hulst, het BACK terrein,
Morres en Industrieterrein Hogeweg
aanzienlijk verbeteren. Een goede be
reikbaarheid is voor deze economi
sche trekkers van Hulst van levensbe-
telecom
Persoonlijk
WIE: Clen de Kraker
FUNCTIE: Wethouder van openbare werken in Hulst
PARTIJ: VVD
KOMT UIT: Geboren in Axel, woonde lang in Breda
BOODSCHAP: Hulst moet ligging beter benutten
- -=3_Li
Foto's: Peter Nicolai
Oost-Zeeuws-Vlaanderen zijn de wo
ningprijzen relatief laag. Het is een
goede zaak dat er een campagne op
touw is gezet om Belgen toe te laten
treden tot de Zeeuws-Vlaamse wo
ningmarkt. De grondprijzen zijn in
onze regio laag en de Vlamingen kun
nen eveneens profiteren van de
hypotheekrenteaftrek."
Tempo
De carrière van Clen de Kraker in de
gemeentepolitiek ontwikkelt zich in
rap tempo. De Axelaar van origine
werd pas zeven jaar geleden lid van
een politieke partij, in casu de VVD.
Voor die partij is hij sinds april 2005
wethouder, eerst parttime en vanaf de
verkiezingen van maart 2010 fulltime.
,,Na de LTS en de MTS heb ik mijn
HTS diploma behaald in Breda. Ver
volgens heb ik nog in Tilburg de post
HBO opleiding bedrijfskundig mana
gement gedaan. Daar heb ik best veel
baat bij. Mijn eerdere studies waren
namelijk puur technisch gericht. Ik
heb vijftien jaar in Breda gewoond,
maar ben mede door mijn vrouw Pe
tra (afkomstig uit de Reynaertstad) in
Hulst komen wonen. De gezelligheid
van deze historische stad spreekt me
aan en ook het wethouderschap be
valt me prima. Het vergt veel tijd en
energie, maar dat heb ik er graag voor
over. Ik zie het eerlijk gezegd eigen
lijk meer als hobby dan als werk", al
dus De Kraker.
Service
Verkoop
Installatie
Onderhoud
AVAVA www.getel.nl - info@getel.nl kDO
tel. 0114 32 02 02 - fax 0114 32 00 13 -
Twee nieuwe rotondes aan de N290-N258.
lang om beter te kunnen functione
ren. Er ontstaan kortere, directe, rij-
routes en ook de verkeersveiligheid
wordt vergroot. Ook op andere plaat
sen, zoals het Scharnier, de Benelux-
weg en de Zoetevaart zal de verkeers
druk als gevolg van dit project afne
men.
Antwerpen
De gemeente Hulst moet volgens wet
houder Clen de Kraker haar strategi
sche ligging ook beter benutten met
het oog op de economische ontwikke
lingen in de haven van Antwerpen.
„Hulst ligt in de voortuin van Ant
werpen. We hebben nauwelijks indus
trie, maar wel veel dienstverlenende
en logistieke bedrijven. Bestaande en
toekomstige ondernemingen in Hulst
kunnen profiteren van de ontwikke
lingen op Linkeroever." Er wordt bij
voorbeeld een geweldige spin-off ge
creëerd door de bouw van de tweede
sluis op Linkeroever, een van de
ge kant. Dat geldt niet alleen voor het
bedrijventerrein Hogeweg, maar ze
ker ook voor het bedrijventerrein dat
in Kloosterzande in ontwikkeling is
aan de Hulsterweg/Tasdijk. Waarom
denk je dat een bedrijf als Jan Snel
voor de gemeente Hulst heeft geko
zen? Vanwege de lage grondprijzen
èn door de uitstraling van Hulst. De
strategische ligging en het prettige
woon- en werkklimaat zijn voor be
drijven zeker een pre. Ook de ver
keersafwikkeling bij de andere bedrij
venterreinen hebben de aandacht. Zo
wordt in Walsoorden dit jaar bij Bleij-
ko de Mariadijk afgesloten om de si
tuatie te optimaliseren. In
grootste infrastructurele projecten
van Vlaanderen. De nieuwe sluis opti
maliseert multimodaal en duurzaam
goederentransport, waar niet alleen
Vlaanderen de vruchten van kan pluk
ken.
„Waarom zouden facilitaire en logis
tieke bedrijven in het land van Hulst
niet een graantje mee kunnen pikken
van het Vlaamse achterland? Ze kun
nen toegevoegde waarde bieden waar
door een win-win-situatie wordt ge
realiseerd. De fysieke afstand van
Hulst naar Antwerpen is gemakkelijk
binnen een half uur aan te rijden. En
de grondprijzen in Hulst zijn zeker in
vergelijking met Antwerpen aan de la-