Stelton tijdloos én hip wonen 113 fVHóriffV ■pe&ïJjK) vrijdag 16 maart 2012 Foto boven: Cylinda-collectie door Arne Jacobsen voor Stelton. Foto onder: Producten uit de nieuwe Rig-Tig collectie. foto's PR SI www.stelton.com www.rig-tig.com Reageren? wonen@wegener.nl Smith gevraagd de kleuren van de Cylinda-serie van Arne Jacob sen te updaten. Dat bleek echter geen garantie voor nieuw elan. Helemaal niet in crisistijd. Daarom presenteerde Stelton on langs een nieuw merk, genaamd Rig-Tig. Rigitig is Deens voor 'goed/juist'. De naam verwijst naar de oude kernwaarde van Stelton: alleen dingen produce ren die er mooi uitzien. Maar bij Stelton is intussen ook het besef gegroeid dat niet iedereen 60 eu ro overheeft voor een thermos- kan. Vandaar dat de producten van Rig-Tig scherper zijn ge prijsd dan die van Stelton. Zo kost de fraaie citruspers van het merk slechts 11,50 euro. In elk product worden functiona liteit en design gecombineerd. Voor de Rig-Tig-collectie werd sa mengewerkt met beroemde ont werpers, die jeugdige producten weten te maken voor een hip, nieuw publiek dat voorbijloopt aan dé luxe producten van Stel ton. Nog voordat de collectie in de winkel lag, werd de serie al be kroond met twee designprijzen. Volgens de jury onderscheiden de producten zich door de inno vatieve oplossing, het materiaal gebruik en de bruikbaarheid. He lemaal in de stijl van Stelton dus. Na vijftig jaar teren op het succes van de tijdloze thermoskan, verkent het merk Stelton zijn grenzen. Het jonge, goedkopere label Rig-Tig moet de wereld gaan veroveren. Verleden en heden komen samen. door Suzanne Dijkstra De tijdloze, succesvolle thermoskan, ontworpen door Erik Magnussen. Ook eenvoudige ge bruiksvoorwerpen verdienen het er mooi uit te zien. Ze maken het leven aangenamer, helemaal als ze tijd loos zijn vormgegeven. Dat is in een paar zinnen de filosofie van het wereldberoemde Deense merk Stelton. Ruim vijftig jaar geleden beslo ten Niels Stellan Hom en Carton Madelaire samen een bedrijfje te beginnen. Ze kenden elkaar uit hun diensttijd en waren vastbe sloten geld te verdienen met het verhandelen van spullen. In eer ste instantie probeerden ze dat met sportschoenen en meubels. Dat mislukte jammerlijk. Toen hoorden ze van het bestaan van een kleine fabriek in het Deense Farevejle, genaamd Danish Stain less. In de fabriek werd roestvrij stalen tafelgoed geproduceerd, destijds heel populair in Scandinavië. Stellan Hom en Madelaire besloten hun namen te combineerden tot 'Stel ton' en betraden vol Jeug dig enthousiasme de markt van de roestvrijsta len keukenspullen. Hun eerste product, een jus- kan, was meteen een suc ces. De heren konden hun geluk niet op toen bleek dat ook buitenlanders de waarde van hun producten inza gen en gretig het tienvoudige be taalden van wat in Denemarken gebruikelijk was. De inbreng van Peter Holmblad heeft Stelton nog nadrukkelijker op de kaart gezet. Als managing director gaf hij het merk smoel. Traditionele Scandinavische pro ducten waren er al genoeg, daar om moest Stelton vernieuwend zijn en modern. Zijn grote geluk is geweest dat Holmblad de stiefzoon was van topontwerper Arne Jacobsen. Holmblad had zijn stiefvader her haaldelijk gevraagd iets vernieu- wends te ontwerpen. Jacobsen hield steeds de boot af, tot Holm blad hem in 1967 een matig, ei gen ontwerp toonde. Dat lokte Ja cobsen uit de tent. Hij pakte de uitdaging aan en ontwierp de - inmiddels iconische - serie Cylin- da. Deze collectie bestaat uit een eenvoudig vormgegeven lijn met een thee- en koffieservies, kan nen, pannen en potten met een kunststof hand vat. Uniek voor die tijd. De collec tie werd alom geprezen en be kroond met designprijzen. Door het overlijden van Jacobsen in 1971 kwam het evenwel nooit tot andere producten. Daarom gingen de beide oprichters op zoek naar nieuwe kansen. De ma nier waarop koffie werd gedron ken, veranderde door de komst van het koffiezetapparaat. Men sen kregen behoefte aan een ther moskan, zo ontdekten Stellan Hom en Madelaire. De jonge ont werper Erik Magnussen werd be naderd. Dit was ook weer een gouden zet, want de eenvoudig vormgegeven thermoskan met zijn unieke kantelende deksel is een bestseller. Sinds 1977 zijn er wereldwijd al meer dan tien mil joen van verkocht. In 2004 nam de nieuwe eigenaar Michael Rig het stokje over van Peter Holmblad. Dit betekende een frisse wind door de collectie. Hoewel de cilindrische vorm bleef kregen veel nieuwe produc ten een zachtere, rondere vorm. In 2010 vierde Stelton het 50-ja- rig bestaan. Ter ere daarvan werd de Engelse modeontwerper Paul

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 53