Opel Ampera wint
vanwege techniek
ito 117
Nieuwe A-klasse van BMW 6-serie gaat met
Mercedes is hatchback diesel voor souplesse
vrijdag 16 maart 2012
Maanden later dan gebruikelijk is de uitslag van de Auto van het Jaar-
verkiezing bekend geworden. Op basis van zijn techniek heeft de Opel
Ampera de titel gewonnen, samen met de bijna-identieke Chevrolet Volt.
door Tony Vos
Opel pronkt met zijn eerste auto
voorzien van elektrische aandrij
ving en range extender een beetje
met de veren van een ander. De
auto is op wat kleine details na identiek aan
de Chevrolet Volt, die de begeerlijke Europe
se titel samen met de Opel heeft verworven.
Het technische concept lijkt wellicht wat in
gewikkeld, maar werkt erg mooi. Bovendien
kan met de Ampera uiterst zuinig worden
gereden, met de nadruk op 'kan' omdat de
bestuurder daar wel iets voor moet doen.
De Opel Ampera rijdt in principe altijd elek
trisch. Daarvoor heeft het model een for.se
batterij die laag is gemonteerd, volledig bin
nen de wielen. Dat is gunstig voor het
zwaartepunt en heeft daarmee een- positie
ve invloed op rijgedrag.
De accu's worden thuis, op het werk of aan
een laadpaal opgeladen. Dan kan er afhanke
lijk van de omstandigheden tot 8o kilome
ter elektrisch worden gereden. In de prak
tijk komt het eerder neer op 45 kilometer.
Als de batterij leeg is, neemt een 1.4 liter
benzinemotor onder de motorkap de aan
drijving over. Die wekt stroom op om de
elektromotor te voeden. Bij afremmen
wordt energie teruggewonnen. Onderaan
een afslag van de snelweg rijdt de Ampera
daarom meestal weer een paar honderd me
ter volledig elektrisch. De benzinemotor
draait afhankelijk van de stroomafname
(lees: snelheid) op meerdere toerentallen en
die bepalen weer het geluidsniveau.
Het prettige van rijden op de elektromotor
is dat de power die dit type aandrijving
biedt, altijd paraat is. De techniek levert een
vermogen van 151 pk, maar vooral het kop
pel van 370 Nm is illustratief voor de trek
kracht. Volledig elektrisch functioneert de
Ampera het mooist en is fluisterstil. Met de
motor op de achtergrond valt de geluidspro
ductie nog steeds mee, maar wie vol accele
reert, hoort het aggregaat wel duidelijk.
Het gemiddelde brandstofverbruik is sterk
afhankelijk van hoe er met de auto wordt ge
reden. Wie veel korte ritten rijdt en tussen
door altijd kan opladen, kan in theorie al
tijd elektrisch rijden. Wie nooit oplaadt en
graag het gaspedaal diep intrapt, komt uit
op 1 op 13,5 en is beter uit met een diesel.
Vanwege de vrijstelling van bijtelling (en
De Ampera valt op door zijn uiterlijk, maar vooral zijn techniek is bijzonder. foto's Automedia
Opel Ampera
Op technisch vlak volledig geslaagd. B
301 liter. Gewicht 1.632 kg. Elektrisch, 151 pk.
M Hl..—»—
Plus: geen bijtelling, potentieel zuinig, rijgedrag.
Min: ruimte achterin, bagagevolume.
BPM en wegenbelasting) ligt wel het gevaar
op de loer dat juist de snel rijdende veelrij-
der de Ampera gaat leasen. Daarmee is het
effect van de fraaie techniek verdwenen.
Zijn het allemaal plussen die de Ampera
scoort? Helaas. Het is duidelijk dat de auto
op Amerikaanse leest is geschoeid. Daar ken
nen ze bijvoorbeeld geen verkeersdrempels,
met als gevolg dat de Opel al bij lage drem
pels met zijn neus over de keien schuurt.
Door de midden in de auto geplaatste batte
rij kunnen achterin maar twee personen zit
ten die niet veel ruimte hebben. Het bagage
volume is klein: 301 liter. Een hoedenplank
is er niet. De bagage wordt uit het zicht ge
houden door een gespannen stukje stof.
De vraag of de Ampera daadwerkelijk de ti
tel Auto van het Jaar heeft verdiend, kan al
leen positief worden beantwoord vanuit het
oogpunt van innovatie en rijgedrag. Maar
daarom werd deze prijs begin jaren zestig
ook in het leven geroepen.
Opel levert de Ampera in één (riant) uitrus
tingsniveau. De prijs: 44.500 euro.
Vanaf 41.950 euro, LTZ 44.500 euro.
CONCURRE
Lexus CT200h Luxury Line
Identiek aan de Opel Ampe
ra op het front en wat de
tails na. Een mooie overgang
van traditie naar toekomst.
Bagage 301 liter. Gewicht
1.632 kg. Elektrisch, 151 pk.
Plus: stilte, laag zwaartepunt, laag verbruik.
Min: concept niet voor iedereen.
Traditionele hybride die bij
normaal gebruik zuiniger is
dan de Opel. Fraai interieur
van Lexus niveau. Bagage
375-985 liter. Gewicht
1.385 kg. Benzine 1.8 I,
136 pk.
ay.Mi^u.iJiiJJiiiuiiJHi.iJ.nu.iJiiJ,
Plus: interieurinrichting, rijcomfort, premiumgevoel.
Min: eigenzinnige vormgeving.
Renault Fluence Z.E.
Volledig elektrisch aangedre
ven middenklasse sedan met
krachtige elektromotor en
hoogstaand comfort Bagage
317 liter. Gewicht 1.534 kg.
Elektrisch, 95 pk.
BB1—
Plus: geen bijtelling, stilte, motorische kracht.
Min: beperkte actieradius.
door Willem de Volder
De nieuwe Mercedes A-klas
se is zichzelf niet meer. Het
merk heeft er bewust voor
gekozen zijn instapmodel niet als
ruimtewagen neer te zetten, maar
te kiezen voor een meer traditione
le vijfdeurs hatchback, een carros
serietype dat Mercedes nog nooit
heeft geleverd. De auto maakt ge
bruik van de bodemgroep van de
nieuwe B-klasse en is 18 centime
ter lager dan voorheen.
De vormgeving is wennen. Een
nieuw element is de ronde daklijn.
De A-klasse heeft: een krachtig
front met forse grille en sterk aan
gezette wielkasten. In de koplamp
units wordt ledtechniek toegepast;
datzelfde geldt voor de achterlich
ten. Grappig detail is de in de ach
terspoiler opgenomen antenne.
Bij een Mercedes hoort een hoog
waardige uitstraling van het interi
eur en dat wordt bereikt door toe
passing van duurzame materialen.
Het veiligheidsniveau is Mercedes-
waardig. Zo is een radargestuurd
veiligheidssysteem standaard.
De motorvermogens variëren van
109 tot 211 pk. Op de 1.6 liter benzi
nemotor met 115 pk debuteert
Camtronic. Hierbij is de mate van
de opening van de inlaatkleppen
variabel, wat bijdraagt aan een
gunstig brandstofverbruik. Verder
verrast Mercedes met een nieuwe
2.0 liter benzine met turbo. Op al
le versies is een start en stopfimc-
tie standaard.
Dat AMG, de sporttak van Merce
des, nauw betrokken was bij de
ontwikkeling van de nieuwe
A-klasse, is te zien aan de grille en
rode remklauwen op de Sport-uit-
voeringen. De A 250 Sport en de
A 220 CDI Sport beschikken bo
vendien over een door AMG ont
wikkelde vooras en een extra spor
tief afgestemd onderstel. De A-klas
se staat in september bij de dealer.
Prijzen zijn nog niet bekend.
A-klasse: lager. foto Mercedes
door Willem de Volder
Efficiency is de drijfveer van
BMW om het dieselaanbod
uit te breiden. We maakten
al kennis met de M Performance
diesel met drie turbo's in de 5-se-
rie. Nu lepelt BMW een diesel in
de 6-serie Coupé en Convertible.
Behalve van een 3.0 liter zescilin
der dieselmotor met twinturbo-
technologie zijn beide varianten
van de 6-serie ook voorzien van
vierwielaandrijving. De 64od waar
mee we kennismaakten, blinkt
niet extreem uit in sportiviteit,
maar etaleert veel souplesse. Over
zijn prestaties overigens geen ver
keerd woord; met groot gemak
snelt de auto in 5,2 seconden van
uit stilstand naar 100 kilometer
BMW 640D: souplesse. foto WdeV
per uur. De 313 pk sterke motor
(630 Nm) is gekoppeld aan een
achttraps automaat. De combina
tie mondt uit in een laag brand
stofverbruik (5,7 liter per 100 kilo
meter), al moeten dan niet alle re
gisters worden opengetrokken. In
de eco pro-stand kan dat worden
beteugeld. De motor wordt dan
rustiger en ook gasrespons en wer
king van de airco gaan op een la
ger pitje. Bovendien draagt een
start- en stopsysteem bij aan de be
perking van de brandstofconsump
tie. Het resultaat vertaalt zich in
een C02-uitstoot van 149 gram
per kilometer, wat een gunstig ef
fect heeft op de aanschafprijs.
De xDrive 64od biedt uiteraard
veel moderne techniek en de mo
gelijkheid te kiezen voor de ge
wenste ondersteldynamiek zoals
comfort, sport en sport*. De vier
wielaandrijving maakte dat wij de
natte, met zand bevuilde wegen in
Zuid-Duitsland met een gerust ge
voel konden nemen. Het xDri-
ve-systeem anticipeert op de rij-
omstandigheden en verdeelt de
kracht (onder normale omstandig
heden 40/60) over de voor- en ach
terwielen. Prijs: 99.500 euro.
Citroen C4 Aircross
met Japanse genen
Met de C4 Aircross treedt Citroen
binnen in het segment van mid
denklasse crossovers. De auto is
ontwikkeld op basis van de Mit
subishi ASX, maar het Europese
design doet hem goed.
Citroën start de levering met een
1.6 benzine (23.990 euro). Ook ko
men er 1.8 liter diesels met 115 of
150 pk.
Mazda CX-5 diesel
vanaf 1 juli te koop
De nieuwe Mazda CX-5 met 2.2 li
ter diesel is vanaf 1 juli te koop.
De 150 pk-versie kost 30.995 euro,
onder meer met een zesbak en
voorwielaandrijving. De 175 pk
versie (44.950 euro) heeft een au
tomaat, vierwielaandrijving en
het GT-M uitrustingsniveau.
Bentley SUV terug naar
ontwikkelingsafdeling
De naam EXP 9 F klinkt weinig
verheffend, maar staat voor de
nieuwe Bentley SUV. De concept
versie stond al in Genève, maar
werd daar niet zo enthousiast ont
vangen. Het Britse merk geeft nu
al te kennen dat de auto teruggaat
naar de ontwikkelingsafdeling.