Opel Ampera wint vanwege techniek ito 117 Nieuwe A-klasse van BMW 6-serie gaat met Mercedes is hatchback diesel voor souplesse vrijdag 16 maart 2012 Maanden later dan gebruikelijk is de uitslag van de Auto van het Jaar- verkiezing bekend geworden. Op basis van zijn techniek heeft de Opel Ampera de titel gewonnen, samen met de bijna-identieke Chevrolet Volt. door Tony Vos Opel pronkt met zijn eerste auto voorzien van elektrische aandrij ving en range extender een beetje met de veren van een ander. De auto is op wat kleine details na identiek aan de Chevrolet Volt, die de begeerlijke Europe se titel samen met de Opel heeft verworven. Het technische concept lijkt wellicht wat in gewikkeld, maar werkt erg mooi. Bovendien kan met de Ampera uiterst zuinig worden gereden, met de nadruk op 'kan' omdat de bestuurder daar wel iets voor moet doen. De Opel Ampera rijdt in principe altijd elek trisch. Daarvoor heeft het model een for.se batterij die laag is gemonteerd, volledig bin nen de wielen. Dat is gunstig voor het zwaartepunt en heeft daarmee een- positie ve invloed op rijgedrag. De accu's worden thuis, op het werk of aan een laadpaal opgeladen. Dan kan er afhanke lijk van de omstandigheden tot 8o kilome ter elektrisch worden gereden. In de prak tijk komt het eerder neer op 45 kilometer. Als de batterij leeg is, neemt een 1.4 liter benzinemotor onder de motorkap de aan drijving over. Die wekt stroom op om de elektromotor te voeden. Bij afremmen wordt energie teruggewonnen. Onderaan een afslag van de snelweg rijdt de Ampera daarom meestal weer een paar honderd me ter volledig elektrisch. De benzinemotor draait afhankelijk van de stroomafname (lees: snelheid) op meerdere toerentallen en die bepalen weer het geluidsniveau. Het prettige van rijden op de elektromotor is dat de power die dit type aandrijving biedt, altijd paraat is. De techniek levert een vermogen van 151 pk, maar vooral het kop pel van 370 Nm is illustratief voor de trek kracht. Volledig elektrisch functioneert de Ampera het mooist en is fluisterstil. Met de motor op de achtergrond valt de geluidspro ductie nog steeds mee, maar wie vol accele reert, hoort het aggregaat wel duidelijk. Het gemiddelde brandstofverbruik is sterk afhankelijk van hoe er met de auto wordt ge reden. Wie veel korte ritten rijdt en tussen door altijd kan opladen, kan in theorie al tijd elektrisch rijden. Wie nooit oplaadt en graag het gaspedaal diep intrapt, komt uit op 1 op 13,5 en is beter uit met een diesel. Vanwege de vrijstelling van bijtelling (en De Ampera valt op door zijn uiterlijk, maar vooral zijn techniek is bijzonder. foto's Automedia Opel Ampera Op technisch vlak volledig geslaagd. B 301 liter. Gewicht 1.632 kg. Elektrisch, 151 pk. M Hl..—»— Plus: geen bijtelling, potentieel zuinig, rijgedrag. Min: ruimte achterin, bagagevolume. BPM en wegenbelasting) ligt wel het gevaar op de loer dat juist de snel rijdende veelrij- der de Ampera gaat leasen. Daarmee is het effect van de fraaie techniek verdwenen. Zijn het allemaal plussen die de Ampera scoort? Helaas. Het is duidelijk dat de auto op Amerikaanse leest is geschoeid. Daar ken nen ze bijvoorbeeld geen verkeersdrempels, met als gevolg dat de Opel al bij lage drem pels met zijn neus over de keien schuurt. Door de midden in de auto geplaatste batte rij kunnen achterin maar twee personen zit ten die niet veel ruimte hebben. Het bagage volume is klein: 301 liter. Een hoedenplank is er niet. De bagage wordt uit het zicht ge houden door een gespannen stukje stof. De vraag of de Ampera daadwerkelijk de ti tel Auto van het Jaar heeft verdiend, kan al leen positief worden beantwoord vanuit het oogpunt van innovatie en rijgedrag. Maar daarom werd deze prijs begin jaren zestig ook in het leven geroepen. Opel levert de Ampera in één (riant) uitrus tingsniveau. De prijs: 44.500 euro. Vanaf 41.950 euro, LTZ 44.500 euro. CONCURRE Lexus CT200h Luxury Line Identiek aan de Opel Ampe ra op het front en wat de tails na. Een mooie overgang van traditie naar toekomst. Bagage 301 liter. Gewicht 1.632 kg. Elektrisch, 151 pk. Plus: stilte, laag zwaartepunt, laag verbruik. Min: concept niet voor iedereen. Traditionele hybride die bij normaal gebruik zuiniger is dan de Opel. Fraai interieur van Lexus niveau. Bagage 375-985 liter. Gewicht 1.385 kg. Benzine 1.8 I, 136 pk. ay.Mi^u.iJiiJJiiiuiiJHi.iJ.nu.iJiiJ, Plus: interieurinrichting, rijcomfort, premiumgevoel. Min: eigenzinnige vormgeving. Renault Fluence Z.E. Volledig elektrisch aangedre ven middenklasse sedan met krachtige elektromotor en hoogstaand comfort Bagage 317 liter. Gewicht 1.534 kg. Elektrisch, 95 pk. BB1— Plus: geen bijtelling, stilte, motorische kracht. Min: beperkte actieradius. door Willem de Volder De nieuwe Mercedes A-klas se is zichzelf niet meer. Het merk heeft er bewust voor gekozen zijn instapmodel niet als ruimtewagen neer te zetten, maar te kiezen voor een meer traditione le vijfdeurs hatchback, een carros serietype dat Mercedes nog nooit heeft geleverd. De auto maakt ge bruik van de bodemgroep van de nieuwe B-klasse en is 18 centime ter lager dan voorheen. De vormgeving is wennen. Een nieuw element is de ronde daklijn. De A-klasse heeft: een krachtig front met forse grille en sterk aan gezette wielkasten. In de koplamp units wordt ledtechniek toegepast; datzelfde geldt voor de achterlich ten. Grappig detail is de in de ach terspoiler opgenomen antenne. Bij een Mercedes hoort een hoog waardige uitstraling van het interi eur en dat wordt bereikt door toe passing van duurzame materialen. Het veiligheidsniveau is Mercedes- waardig. Zo is een radargestuurd veiligheidssysteem standaard. De motorvermogens variëren van 109 tot 211 pk. Op de 1.6 liter benzi nemotor met 115 pk debuteert Camtronic. Hierbij is de mate van de opening van de inlaatkleppen variabel, wat bijdraagt aan een gunstig brandstofverbruik. Verder verrast Mercedes met een nieuwe 2.0 liter benzine met turbo. Op al le versies is een start en stopfimc- tie standaard. Dat AMG, de sporttak van Merce des, nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de nieuwe A-klasse, is te zien aan de grille en rode remklauwen op de Sport-uit- voeringen. De A 250 Sport en de A 220 CDI Sport beschikken bo vendien over een door AMG ont wikkelde vooras en een extra spor tief afgestemd onderstel. De A-klas se staat in september bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend. A-klasse: lager. foto Mercedes door Willem de Volder Efficiency is de drijfveer van BMW om het dieselaanbod uit te breiden. We maakten al kennis met de M Performance diesel met drie turbo's in de 5-se- rie. Nu lepelt BMW een diesel in de 6-serie Coupé en Convertible. Behalve van een 3.0 liter zescilin der dieselmotor met twinturbo- technologie zijn beide varianten van de 6-serie ook voorzien van vierwielaandrijving. De 64od waar mee we kennismaakten, blinkt niet extreem uit in sportiviteit, maar etaleert veel souplesse. Over zijn prestaties overigens geen ver keerd woord; met groot gemak snelt de auto in 5,2 seconden van uit stilstand naar 100 kilometer BMW 640D: souplesse. foto WdeV per uur. De 313 pk sterke motor (630 Nm) is gekoppeld aan een achttraps automaat. De combina tie mondt uit in een laag brand stofverbruik (5,7 liter per 100 kilo meter), al moeten dan niet alle re gisters worden opengetrokken. In de eco pro-stand kan dat worden beteugeld. De motor wordt dan rustiger en ook gasrespons en wer king van de airco gaan op een la ger pitje. Bovendien draagt een start- en stopsysteem bij aan de be perking van de brandstofconsump tie. Het resultaat vertaalt zich in een C02-uitstoot van 149 gram per kilometer, wat een gunstig ef fect heeft op de aanschafprijs. De xDrive 64od biedt uiteraard veel moderne techniek en de mo gelijkheid te kiezen voor de ge wenste ondersteldynamiek zoals comfort, sport en sport*. De vier wielaandrijving maakte dat wij de natte, met zand bevuilde wegen in Zuid-Duitsland met een gerust ge voel konden nemen. Het xDri- ve-systeem anticipeert op de rij- omstandigheden en verdeelt de kracht (onder normale omstandig heden 40/60) over de voor- en ach terwielen. Prijs: 99.500 euro. Citroen C4 Aircross met Japanse genen Met de C4 Aircross treedt Citroen binnen in het segment van mid denklasse crossovers. De auto is ontwikkeld op basis van de Mit subishi ASX, maar het Europese design doet hem goed. Citroën start de levering met een 1.6 benzine (23.990 euro). Ook ko men er 1.8 liter diesels met 115 of 150 pk. Mazda CX-5 diesel vanaf 1 juli te koop De nieuwe Mazda CX-5 met 2.2 li ter diesel is vanaf 1 juli te koop. De 150 pk-versie kost 30.995 euro, onder meer met een zesbak en voorwielaandrijving. De 175 pk versie (44.950 euro) heeft een au tomaat, vierwielaandrijving en het GT-M uitrustingsniveau. Bentley SUV terug naar ontwikkelingsafdeling De naam EXP 9 F klinkt weinig verheffend, maar staat voor de nieuwe Bentley SUV. De concept versie stond al in Genève, maar werd daar niet zo enthousiast ont vangen. Het Britse merk geeft nu al te kennen dat de auto teruggaat naar de ontwikkelingsafdeling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17