'Gelukkig is mijn verbeeldingskracht nog wel intact' i4lbo kei Als een vernielde stad vrijdag 16 maart 2012 Ze heeft de kracht niet meer voor een grote roman, zegt Inez van Dullemen. Twee zusters is beknopt, maar bevat een groot drama. door Maria Vlaar Inez van Dullemen, 86 jaar oud, schreef Twee zusters, een korte roman die zich af speelt in een huis in Georr gia, VS, waar zij ooit zelf woon de. Het huis was hals-over-kop verlaten, nadat de vader zich had doodgereden ën een van zijn dochters een einde aan haar leven had gemaakt. Van Dullemen vond allerlei brie ven, gedichten, foto's en een souterrain met een speelruimte waar twee zusjes hun fanta sie de vrije loop konden laten. War was dat voor huis waarover u schrijft? „Het was een oud plantagehuis en alles stond er nog alsof de bewoners zojuist wa ren vertrokken. Niemand had de rommel opgeruimd. Toen ben ik een speurtocht be gonnen. Ik sprak de eigenares en die vertel de over haar schizofrene dochter. Zelf woon de de moeder met een nieuwe lover in een huis verderop. Ze had de hele zwik achterge laten en de deur naar het verleden helemaal dichtgedaan." Het huis in 'Twee zusters' is een soort crypte? „Ik daal afin het verleden, maar ook in de ziel van de twee zusjes. De kelder was hele maal ingericht als speelruimte, voor de ver beeldingswereld van die meisjes. In de psy chiatrische inrichting waar het oudste meis je later wordt opgenomen, neemt de psy chiater het meisje ook weer mee naar 'het souterrain'. Door af te dalen in het souter rain, daal je ook af in het onderbewuste, het verborgene." Hoe kwam u in Georgia terecht? „Mijn man Erik Vos, artistiek leider van De Appel in Den Haag, kreeg in de jaren zestig in Amerika werk als theaterregisseur. Ik wil de wel mee, maar dan niet op een nietszeggend flatje wonen. In Amerika heb ik een nieuw soort schrijven ontdekt, als journalist. De Volkskrant publi ceerde mijn reisverslagen. Ik heb daar intens genoten, ik ging overal op af Ik schreef over het oude Amerikaanse zui den waar de slavenhutten nog stonden, over cellen met ter- doodveroordeelden, over oude indianennederzettingen, over het afscheid van de soldaten die naar Viet nam gingen. Ik heb zo veel meegemaakt, zo veel gereisd!" U schrijft in 'Twee zusters' over incest in het ge zin vanuit het perspectief van het schizofrene meisje Heather en haar zus. De moeder gelooft het niet. „Ik heb in 1989 een toneelstuk over incest geschreven, Schrijf me in het zand, en toen ben ik dicht bij het fenomeen gekomen. Ik ontdekte dat moeders dikwijls incest ont kennen. Ook in mijn boek gebeurt dat. Er is sprake van oerjaloezie, van rivaliteit. De moeder verliest in zekere zin haar man én haar dochter. „Een meervoudige persoonlijkheid is vaak een gevolg van incest. Een meisje schuift dan een andere persoonlijkheid vóór het ge kwetste kind dat ze is. In mijn boek is Heat- her afwisselend het jongetje Wart, een peu ter, een meisje dat een oud-Iers dialect spreekt." U suggereert in het begin dat het meisje de in cest verzint? - „Ja, daar speel ik mee. Als je een verhaal ver telt moet je niet meteen aüe kaarten op tafel leggen. „Ik heb iets proberen op te snuiven van die wonderlijke persoonlijkheid. Ik vond bij voorbeeld briefjes die ondertekend waren met 'Wart' waarin het meisje een heel an der handschrift had. Op een gegeven mo ment hoorde ik haar praten in me." De twee zussen zijn bijna een twee-eenheid. „Ik heb zelf geen zussen. Ik was weieens ja loers op vrouwen die ongelooflijk close wa ren met hun zus. Heerlijk, een lijfelijke ver bondenheid." Als Heather in de inrichting woont, ruilen de twee zussen van trui, is dat een soort kroon op die verbondenheid? „Ja, als je schrijft dan volg je de personages, en dan zie je die dingen opeens gebeuren. Ik ben nogal een intuïtieve schrijver, ik laat het gaan. Ik ben begonnen vanuit mijn ei gen herinnering aan dat huis, die natuurlijk vervaagd is. Langzamerhand ga ik dan naar de personages en de gebeurtenissen die in mijn verbeelding plaatsvonden. Het is een groot drama, maar een klein boek. „Ik heb niet meer de kracht om een grote ro man te schrijven. Gelukkig is mijn verbeel dingskracht nog wel intact." U schreef al meer dan 25 boeken, waaronder het bekende 'Vroeger is dood'. Heeft u nog meer drama's in uw hoofd voor nieuwe verha len? „Ik maak niet zo veel meer mee. We reizen minder, doordat we oud zijn. Ik moet het hebben van andere werelden, levens van uit zonderlijke mensen. Dat is waarom ik schrijfster ben geworden." Inez van Dullemen - Twee zusters. De Bezige Bij, 18,90 euro door Mario Molegraaf Wie zich altijd naar hartenlust vulde met de lekkerste delicatessen verkommert vandaag in de goot. Wie zich hulde in felrood brokaat wentelt zich voortaan in drek. hn niemand bekommert zich nog om het kind dat schor bedelt om brood. Judith Herzberg (geb. 1934) Veertig jaar geleden publiceerde Judith Herzberg de bundel 27 liefdesliedjes. De gedichten, in opdracht geschreven voor een televisieprogramma, waren geïnspi reerd op het Bijbelboek 'Hooglied'. Nu komt ze met Klaagliedjes, opnieuw in op dracht geschreven. De componist Boude- wijn Tarenskeen vroeg haar om op de 'Klaagliederen' geïnspireerde teksten. In het eerste gedicht wordt het Bijbelboek getrouw gevolgd: 'Als een vernielde stad die ooit vol pracht en leven was, zit zij daar, verloren, armlastig.' Verderop kun je nog een enkele keer het Bij belwoord aanwijzen waardoor ze zich liet leiden. Het hierbij afgedrukte gedicht, num mer 11 in de reeks, gaat terug op Klaagliede ren 4:5. Maar de band tussen Jeremia, aan wie de Klaagliederen vaak worden toege schreven, raakt in de 31 gedichten steeds los ser. De schrijver van de Klaag liederen rouwt om zijn volk dat zich heeft misdragen, daar mee de toorn van God opwek te en alles verloor. De intenties van Judith Herzberg zijn min der eenduidig. Zoals altijd lijkt zij heel dichtbij, de Bijbel naar onze maat vermaakt. 'Wij, in licht katoen en zijden kleren, weet je nog?' zo schrijft ze. 'Flirtend flanerend glanzend bloot onder licht wapperende kimono's gebloemd campari- rood'. Met zo'n woord als campari- rood palmt ze de lezer in zoals alleen zij dat kan. De lezer van wat op het eerste gezicht het verhaal is van een treuren de weduwe. Het ging haar liefste heel goed: 'Zijn fondsen bleven rijzen, er kwamen hui zen, fabrieken, paleizen'. Zo goed dat het JUDITH HERZBERG KLAAGLIEDJES mis liep: 'Alles brak'. De rouwende vrouw beweert: 'Ik bleef een mus, jij werd een pauw.' Haar alledaagse biecht blijkt tegelijk een actuele profe tie. 'Wie leiding had dienen te geven deed niets dan bedrie gen. Schamen zij zich nu hun roofzucht bekend werd? Niet één van hen bloost niet één buigt het hoofd'. Je zou heel het wonderbaarlijke oeuvre van Judith Herzberg tot één vraag kunnen terugbrengen: hoe te leven? Het antwoord in Klaagliedjes is duidelijk: in elk geval niet zoals wij. i Judith Herzberg - Klaagliedjes. De Harmonie, Amsterdam, 15,90 euro Inez van Dullemen: „Ik was weieens jaloers op vrouwen die ongelooflijk close waren met hun zus." foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14