'Eens ging de Van Zuiderzee tot Marker Wadden io natuurontwikkeling dinsdag 13 maart 2012 i ens ging de zee hier tekeer, maar Li die tijd komt niet weer'. Willy I Van Hemerts tekst voor de Zui- JL~J derzeeballade (1958) gaat over de tijd vóórdat de Afsluitdijk in 1932 de woeste Zuiderzee in het 'getemde' IJsselmeer veran derde. Ir. Cornelis Lely leverde de blauwdruk voor de inpolderingen die volgden: de Noordoost polder, Oostelijk Flevoland en Zuidelijk Fle voland. Van Hemerts nostalgische lied werd geschreven voor het radioprogramma Het is volbracht ter gelegenheid van de voltooiing van de dijk rond Oostelijk Flevoland. Alleen de laatste polder die Lely bedacht, de Markerwaard, kwam er nooit. In 1976 werd de dijk Enkhuizen-Lelystad aangelegd, die het begin van de inpoldering had moeten worden. Het Markermeer werd van het IJs selmeer gescheiden. Maar de dijk bleef slechts een handige verbinding tussen de nieuwe polders en Noord-Holland. In,de ja ren zeventig van de vorige eeuw kwam er meer oog voor de natuur - het meer was vooral belangrijk voor vogels. Met de wel vaart nam ook de recreatie op het water toe. En ingenieurs voorzagen dat het grondwater uit Noord-Holland zelfs ónder het nieuwe randmeer door naar de Markerwaard zou stromen, met de verdroging van Noord- Holland tot gevolg. Toen inpoldering ook nog eens een (te) dure zaak bleek - ook in de jaren tachtig was het crisis - verdween de zoveelste uitbreiding van de graanschuur van Nederland langzaam uit beeld. Maar af en toe doken er nieuwe plannen op. De Markerwaard was lange tijd in beeld als locatie voor een tweede nationale luchtha ven naast Schiphol. In 1981 kwam het plan Lievense: windmolens moesten het Marker meer vol water pompen waarmee stroom kon worden opgewekt. Ook dit plan ver dween om financiële en ecologische rede nen van tafel. In 2003 besloot het kabinet definitief de Markerwaard niet meer in te polderen. Vijfjaar terug deelde het toenmalige kabi net het IJsselmeer op in drie stukken. Het noordelijk deel moest een buffer voor de op slag van zoetwater worden, het Markermeer een natuurgebied met wisselende waterstan den en door een dijk te bouwen in het Ij- meer kan daar een gebied voor wonen en re creatie geschapen worden. Het Rijk had inmiddels ook plannen met de noordelijke Randstad. Daar zijn inmiddels tussen 2010 en 2030 150.000 nieuwe huizen gepland, waarvan 60.000 in Almere. Een deel van die huizen zou buitendijks ge bouwd moeten worden. In 2009 keurde de Europese Commissie plannen om buitendijks te bouwen bij Al mere goed. 'Brussel' stelde wel een voor waarde: natuurontwikkeling in het Marker meer en IJmeer. Slib vertroebelt daar het water, wat het voor vissen en vogels niet aantrekkelijk maakt. En het IJsselmeer moet bij wateroverlast in het Nederlandse rivierengebied als overstort gaan fungeren waardoor het binnenland lan ger droge voeten houdt. Moet het waterpeil en als gevolg daarvan de dijken omhoog? En wat betekent dat alles voor de natuur? Een kunstmatig waddengebied kan de ecolo gie in het gebied verbeteren. En het over leeft in ieder geval wisselende waterstan den. Bovendien kan het als 'natuurcompen satie' de bouwplannen van Almere en Am sterdam mogelijk maken. Zo lijken uiteenlopende belangen weer eens bij elkaar te komen door er maar lang ge noeg over na te denken en te praten. Neder land werkt zo al eeuwen aan zichzelf Polderen heet dat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10