Ophef over 'Art Babes' is hypocriet
ió I zeeland
Pianiste Petkova schildert met dikke olieverf
ZEECRUISE MIDDELLANDSE ZEE
Zes finalisten
Eastman-prijs
KRAS,NL
BOEK ONLINE of bel 0900-9697
maandag 12 maart 2012
door Nico Out
Zeven vrouwen, actief
in de kunstwereld als
conservator, restaura
teur of criticus, verwis
selden na enige aarze
ling hun dagelijkse outfit voor pi
kante lingerie.
En lieten zich in een smaakvol
geënsceneerde setting glossy foto
graferen. Daarover is ophef De
vrouw wordt als lustobject ge
toond in een door de overheid ge
subsidieerde kunstruimte. Welnu,
in een willekeurig bushokje is
vaak meer aanstootgevends geëta
leerd dan in Walstraat 25. Hier han
gen foto's waarop de geoefende
viezerik slechts met moeite iets
van zijn gading zal kunnen ontdek
ken.
Maar is het kunst?
Van vakmanschap is zeker sprake.
De foto's zijn sterk van composi
tie, uitstekend belicht, haarscherp,
evenwichtig van toon, alles klopt.
Ze worden kunst omdat ze je an
Bezoekers bekijken de expositie Art Babes in Walstraat 25. foto Nico Out
ders laten kijken naar de codes in
kunstwereld en samenleving. De
gefotografeerde vrouwen stappen
uit hun rol en in een schijnwereld.
Die wel eens echter zou kunnen
zijn dan de kunstwereld waarin ze
zich professioneel bewegen.
Maar er is meer. 'Art Babes' is een
statement. Waarom moet kunst zo
vaak saai, intellectueel en onbegrij
pelijk zijn? Waarom zou kunst
niet vlot, leuk, spannend en sexy
kunnen zijn? Het is daarmee een
uiting van een generatie die het
wel gehad heeft met de tegenstel
ling tussen schijnbaar verheven
kunst en de verdachte platheid
van het alledaagse.
Daan Samson (1973) en Jeronimus
Van Pelt (1970) hebben daarnaast
ook gewoon veel plezier gehad in
hun project.
Elke vrouw kreeg een andere uit
straling en er is hard gewerkt om
sterke beelden te maken. Anders
dan in reclame is hier van exploita
tie geen sprake.
Het sexy beeld is geen verkoop be
vorderende impuls voor een auto,
een bank of een keuken maar ver
tegenwoordigt een waarde op zich.
Daarmee corrigeert het duo juist
het gebruik van afbeeldingen van
vrouwen waarin de functie los
komt te staan van wie zij zijn. In
het bushokje zijn ze niets meer
dan een middel, hier zijn ze zich
zelf: vrije vrouwen die erotiek als
deel van hun zijn erkennen. Zo
snijdt Art Babes nog wat anders
aan.
In een van seksuele visuele reto
riek bol staande samenleving is
het opnieuw steeds meer beladen
om sekseverschillen te erkennen,
behalve als het gaat om het privé-
domein.
En dat terwijl de ouders van deze
generatie kunstenaars nu juist
dachten de wereld te hebben be
vrijd van de knellende banden die
het in alle opzichten vrij en gelijk
waardig met elkaar omgaan belem
merden. De ophef over dit project
bevestigt opnieuw hoe hypocrisie
eerder veld wint dan is verdwe-
Art Babes, Kunstruimte deWILLEM3. Tij
delijk adres: Walstraat 25, Vlissingen.
T/m 13/5. wo. t/m zo. 13.00 - 17.00
uur.
door Jeanette Vergouwen
Na de Schumann/
Chopin en Schubert re
citals presenteerde de
Bulgaars/Nederlandse
pianiste Marietta Petkova deze
keer een laat romantisch program
ma met als hoekdelen en centrum
barokcomposities. Petkova laat de
vleugelpiano zingen, heeft oog
voor kleuren, nuances en harmo
nieën.
Zij speelt alles uit het hoofd en is
alleen met de muziek bezig. Geen
uiterlijk vertoon, geen theatrale be
wegingen, puur muzikale bevlo
genheid. Haar techniek is fantas
tisch, zij speelt alle noten en ver
zorgt haar expressiviteit.
Persoonlijk hoor ik haar liever
Schubert en Schumann vertolken
omdat zij een geweldige verdedig
ster is van de poëtische romantiek.
Haar interpretaties van de muziek
MUZIEKPODIUM ZEELAND
Marietta Petkova
op piano
Werken van Scarlatti, Liszt,
Handel, Rachmaninov, Prokofiev
en Bach
Gehoord zondag 11 maart in de
Zeeuwse Concertzaal in Middel
burg.
van Liszt, Rachmaninov en Proko
fiev lieten een diepe indruk achter,
maar haar visie op de uitvoering
van barokwerken deel ik niet. De
vertolking van de Sonate nr. 27 in
b van Dominico Scarlatti was nog
verfijnd en stijlvol. Petkova speel
de deze transparante compositie
met een lichte toucher en met een
soepele techniek.
Dat was niet het geval met de Cha
conne in G van Handel. Dit had
niets met barok te maken. Het
leek eerder een arrangement uit
de hoogromantiek. Door het veel
vuldig pedaalgebruik bleef er wei
nig van de polyfonie en de dansan
te frasen van de chaconne over.
De Sonate in b schreef Franz Liszt
in 1852/53 in Weimar. Hij droeg de
sonate op aan Schumann. Het
werk is gebouwd en niet gecon
strueerd en toont Liszt als vertel
ler, niet als virtuoos. Het expressie
ve werk is cyclisch en bevat een
zestal thema's. Deze thema's zou
den opgehangen kunnen worden
aan personages (gezegd wordt dat
de figuren van Mefisto, Faust en
Marguerite model hebben ge
staan).
Na een mysterieus begin volgen
meditatieve, strijdvaardige, brutale
en sarcastische frasen. Petkova
schilderde nu eens niet in aquarel-
tinten maar in dikke olieverfkleu
ren. Na watervallen van notenreek
sen, zware akkoorden, virtuoze
neergaande reeksen kwam de ko
raal sereen over en ook de Italiaan
se cantilene begeleid met typische
gebroken akkoorden kwam mooi
over.
De 5 Etudes-tableaux opus 33 van
Sergei Rachmaninov zijn precies
een eeuw geleden gecomponeerd.
Rachmaninov is de componist van
de vele timbres en prachtige har
monieën.
Deze Etudes zijn qua karakter ver
schillend. Er is een boeiende dia
loog te horen tussen de rechter-
en linkerhand in nr. 1, een frene
tiek thema in nr. 2 en een dreigen
de somberheid in nr. 3. Na het
haastige, virtuoos klinkende the
ma van nr. 5 is nr. 6 overrompe
lend.
Een draaikolk van tonen en ak
koorden. Rachmaninov noemde
dit deel zelf een 'kermis'.
Dit deel is een van de weinige
werkjes van Rachmaninov met
een vrolijk karakter.
Met de Visions Fugitives van Ser
gei Prokofiev etaleerde Petkova
weer haar enorme kracht: de sub
tiele, poëtische interpretatie. Deze
korte werkjes symboliseren poëti
sche werelden.
Van de uitvoerders wordt een vlek
keloze techniek vereist en een die
pe muzikaliteit. Dat is bij Petkova
in goede handen. De verschillende
karakters van de 'visions' van fris,
vrolijk, helder, grotesk, mystiek en
zelf ironisch kwamen goed uit de
verf.
Het recital werd besloten met de
Preludio uit de vioolpartita (BWV
1106) van J.S. Bach, maar dan wel
in een bewerking van Rachma
ninov. Een virtuoos en klaterend
slot. Marietta Petkova bewees met
dit recital dat ze nog steeds een
meesterpianiste is.
Luxe 8-daagse zeecruise per Norwegian Epic*
INCLUSIEF
Dé cruisesensatie van 2012: het waanzinnige cruiseschip
Norwegian Epic****+ vertrekt komende zomer vanuit
Barcelona naar Napels, eeuwenoud Rome, Livorno
(Florence), Cannes en Marseille. En u kunt al mee V3naf
slechts 659! Dit is inclusief vliegreis, transfers én alle
maaltijden aan boord o.b.v Freestyle Cruising. Een verblijf
aan boord van dit nieuwste paradepaardje van de rederij
Norwegian Cruise Line moet u gewoon beleefd hebben! Dus
boek nu en ervaar het zelf.
waarom zou je meer betalen
Dag 1: vliegreis naar Barcelona, transfer en inscheping
Dag 2: dag op zee. Geniet van de vele faciliteiten aan boord.
Dag 3: volop tijd voor de Zuid-Italiaanse stad Napels.
Dag 4: we meren aan in Civitavecchia. Hier kunt u Rome
ontdekken met o.a. het Vaticaan en het Forum Romanum.
Dag 5: bezoek aan de Italiaanse havenstad Livorno.
Dag 6: Jetsetten in Cannes, gelegen aan de Franse Zuidkust.
Dag 7: Marseille met haar wirwar aan kleine straatjes.
Dag 8: ontscheping in'Barcelona, transfer en terugvlucht.
Norwegian Epic* dit schip beschikt over o.a. specialiteiten
restaurants, bars. theater, zwembaden, bowlingbanen en een ijsbar!
Uw verblijf is incl. alle maaltijden o.b.v. Freestyle Cruising.
Vrijwel elke zondag van 1/7 t/m 14/10
Juli v.a. 1079 September v.a. 659
Augustus v.a. 899 Oktober v.a. 759
Prijzen zijn per persoon, o.b.v. 2-persoonsbinnenhut cat. IE
Zie www.kras.nl/32735
Prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.
MIDDELBURG - Zes Zeeuwse mu
ziektalenten zijn zaterdag in Mid
delburg geselecteerd voor de finale
van de Eastman Muziekprijs. De
eindstrijd is vrijdag 30 maart vanaf
20.00 uur in de Zeeuwse Concert
zaal in Middelburg. Het tweejaar
lijkse muziekconcours voor jonge
ren is een initiatief van de Vereni
ging Vrienden van het Zeeuws Or
kest Zaterdag waren de voorron
des voor de finale. De selectiecom
missie koos uit de bijna vijftig deel
nemers - een recorddeelname -
vijf pianisten en één violiste voor
de finale uit.
In de categorie t/m 15 jaar doen mee: Martijn
Wijsman (piano) uit Schuddebeurs, Viola
Koopman (viool) uit Middelburg en Richard
de Smit (piano), eveneens uit Middelburg. In
de categorie 16 t/m 19 jaar spelen Mirjam
van der Ploeg (piano) uit Goes; Henry Molken-
boer (piano) uit Koudekerke en Dies van den
Berg (piano) uit Bruinisse. Martijn Wijsman en
Mirjam van der Ploeg haalden tijdens het vori
ge concours, in 2010, ook een finaleplaats.
vliegreis
transfers
7 nachten cruise
alle maaltijden
aan boord
SCHERPgeprijsde cruise per SUPER-DE-LUXE cruiseschip!