ió1 zeeland Ophef over 'Art Babes' is hypocriet Pianiste Petkova schildert met dikke olieverf ZEECRUISE MIDDELLANDSE ZEE Zes finalisten Eastman-prijs BOEK ONLINE of bel 0900-9697 maandag 12 maart 2012 33S55SS5KWXK*K-Z X«»SHSö5SSZig!55SSiS door Nico Out Zeven vrouwen, actief in de kunstwereld als conservator, restaura teur of criticus, verwis selden na enige aarze ling hun dagelijkse outfit voor pi kante lingerie. En lieten zich in een smaakvol geënsceneerde setting glossy foto graferen. Daarover is ophef De vrouw wordt als lustobject ge toond in een door de overheid ge subsidieerde kunstruimte. Welnu, in een willekeurig bushokje is vaak meer aanstootgevends geëta leerd dan in Walstraat 25. Hier han gen foto's waarop de geoefende viezerik slechts met moeite iets van zijn gading zal kunnen ontdek ken. Maar is het kunst? Van vakmanschap is zeker sprake. De foto's zijn sterk van composi tie, uitstekend belicht, haarscherp, evenwichtig van toon, alles klopt. Ze worden kunst omdat ze je an Bezoekers bekijken de expositie Art Babes in Walstraat 25. foto Nico Out ders laten kijken naar de codes in kunstwereld en samenleving. De gefotografeerde vrouwen stappen uit hun rol en in een schijnwereld. Die wel eens echter zou kunnen zijn dan de kunstwereld waarin ze zich professioneel bewegen. Maar er is meer. 'Art Babes' is een statement. Waarom moet kunst zo vaak saai, intellectueel en onbegrij pelijk zijn? Waarom zou kunst niet vlot, leuk, spannend en sexy kunnen zijn? Het is daarmee een uiting van een generatie die het wel gehad heeft met de tegenstel ling tussen schijnbaar verheven kunst en de verdachte platheid van het alledaagse. Daan Samson (1973) en Jeronimus Van Pelt (1970) hebben daarnaast ook gewoon veel plezier gehad in hun project. Elke vrouw kreeg een andere uit straling en er is hard gewerkt om sterke beelden te maken. Anders dan in reclame is hier van exploita tie geen sprake. Het sexy beeld is geen verkoop be vorderende impuls voor een auto, een bank of een keuken maar ver tegenwoordigt een waarde op zich. Daarmee corrigeert het duo juist het gebruik van afbeeldingen van vrouwen waarin de functie los komt te staan van wie zij zijn. In het bushokje zijn ze niets meer dan een middel, hier zijn ze zich zelf: vrije vrouwen die erotiek als deel van hun zijn erkennen. Zo snijdt Art Babes nog wat anders aan. In een van seksuele visuele reto riek bol staande samenleving is het opnieuw steeds meer beladen om sekseverschillen te erkennen, behalve als het gaat 0111 het privé- domein. En dat terwijl de ouders van deze generatie kunstenaars nu juist dachten de wereld te hebben be vrijd van de knellende banden die het in alle opzichten vrij en gelijk waardig met elkaar omgaan belem merden. De ophef over dit project bevestigt opnieuw hoe hypocrisie eerder veld wint dan is verdwe- Art Babes, Kunstruimte deWILLEM3. Tij delijk adres: Walstraat 25, Vlissingen. T/m 13/5. wo. t/m zo. 13.00 -17.00 uur. door Jeanette Vergouwen Na de Schumann/ Chopin en Schubert re citals presenteerde de Bulgaars/Nederlandse pianiste Marietta Petkova deze keer een laat romantisch program ma met als hoekdelen en centrum barokcomposities. Petkova laat de vleugelpiano zingen, heeft oog voor kleuren, nuances en harmo nieën. Zij speelt alles uit het hoofd en is alleen met de muziek bezig. Geen uiterlijk vertoon, geen theatrale be wegingen, puur muzikale bevlo genheid. Haar techniek is fantas tisch, zij speelt alle noten en ver zorgt haar expressiviteit.' Persoonlijk hoor ik haar liever Schubert en Schumann vertolken omdat zij een geweldige verdedig ster is van de poëtische romantiek. Haar interpretaties van de muziek MUZIEKPODIUM ZEELAND Marietta Petkova op piano Werken van Scarlatti, Liszt, Handel, Rachmaninov, Prokofiev en Bach Gehoord zondag 11 maart in de Zeeuwse Concertzaal in Middel burg. van Liszt, Rachmaninov en Proko fiev lieten een diepe indruk achter, maar haar visie op de uitvoering van barokwerken deel ik niet. De vertolking van de Sonate nr. 27 in b van Dominico Scarlatti was nog verfijnd en stijlvol. Petkova speel de deze transparante compositie met een lichte toucher en met een soepele techniek. Dat was niet het geval met de Cha conne in G van Handel. Dit had niets met barok te maken. Het leek eerder een arrangement uit de hoogromantiek. Door het veel vuldig pedaalgebruik bleef er wei nig van de polyfonie en de dansan te frasen van de chaconne over. De Sonate in b schreef Franz Liszt in 1852/53 in Weimar. Hij droeg de sonate op aan Schumann. Het werk is gebouwd en niet gecon strueerd en toont Liszt als vertel ler, niet als virtuoos. Het expressie ve werk is cyclisch en bevat een zestal thema's. Deze thema's zou den opgehangen kunnen worden aan personages (gezegd wordt dat de figuren van Mefisto, Faust en Marguerite model hebben ge staan). Na een mysterieus begin volgen meditatieve, strijdvaardige, brutale en sarcastische frasen. Petkova schilderde nu eens niet in aquarel- tinten maar in dikke olieverfkleu ren. Na watervallen van notenreek sen, zware akkoorden, virtuoze neergaande reeksen kwam de ko raal sereen over en ook de Italiaan se cantilene begeleid met typische gebroken akkoorden kwam mooi over. De 5 Etudes-tableaux opus 33 van Sergei" Rachmanin'ov zijn precies een eeuw geleden gecomponeerd. Rachmaninov is de componist van de vele timbres en prachtige har monieën. Deze Etudes zijn qua karakter ver schillend. Er is een boeiende dia loog te horen tussen de rechter- en linkerhand in nr. 1, een frene tiek thema in nr. 2 en een dreigen de somberheid in nr. 3. Na het haastige, virtuoos klinkende the ma van nr. 5 is nr. 6 overrompe lend. Een draaikolk van tonen en ak koorden. Rachmaninov noemde dit deel zelf een 'kermis'. Dit deel is een van de weinige werkjes van Rachmaninov met een vrolijk karakter. Met de Visions Fugitives van Ser gei Prokofiev etaleerde Petkova weer haar enorme kracht: de sub tiele, poëtische interpretatie. Deze korte werkjes symboliseren poëti sche werelden. Van de uitvoerders wordt een vlek keloze techniek vereist en een die pe muzikaliteit. Dat is bij Petkova in goede handen. De verschillende karakters van de 'visions' van fris, vrolijk, helder, grotesk, mystiek en zelf ironisch kwamen goed uit de verf Het recital werd besloten met de Preludio uit de vioolpartita (BWV 1106) van J.S. Bach, maar dan wel in een bewerking van Rachma ninov. Een virtuoos en klaterend slot. Marietta Petkova bewees met dit recital dat ze nog steeds een meesterpianiste is. MIDDELBURG - Zes Zeeuwse mu ziektalenten zijn zaterdag in Mid delburg geselecteerd voor de finale van de Eastman Muziekprijs. De eindstrijd is vrijdag 30 maart vanaf 20.00 uur in de Zeeuwse Concert zaal in Middelburg. Het tweejaar lijkse muziekconcours voor jonge ren is een initiatief van de Vereni ging Vrienden van het Zeeuws Or kest Zaterdag waren de voorron des voor de finale. De selectiecom missie koos uit de bijna vijftig deel nemers - een recorddeelname - vijf pianisten en één violiste voor de finale uit. In de categorie t/m 15 jaar doen mee: Martijn Wijsman (piano) uit Schuddebeurs, Viola Koopman (viool) uit Middelburg en Richard de Smit (piano), eveneens uit Middelburg. In de categorie 16 t/m 19 jaar spelen Mirjam van der Ploeg (piano) uit Goes; Henry Molken- boer (piano) uit Koudekerke en Dies van den Berg (piano) uit Bruinisse. Martijn Wijsman en Mirjam van der Ploeg haalden tijdens het vori ge concours, in 2010, ook een finaleplaats. 1/ vliegreis transfers 7 nachten cruise alle maaltijden aan boord Norwegian Epic SCHERPgeprijsde cruise per SUPER-DE-LUXE cruiseschip! Zie www.kras.nl/32735 15 cpm Prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds. Luxe 8-daagse zeecruise per Norwegian Epic Dé cruisesensatie van 2012: het waanzinnige cruiseschip Norwegian Epic****+ vertrekt komende zomer vanuit Barcelona naar Napels, eeuwenoud Rome, Livorno (Florence), Cannes en Marseille. En u kunt al mee vanaf slechts 659! Dit is inclusief vliegreis, transfers én alle maaltijden aan boord o.b.v Freestyle Cruising. Een verblijf aan boord van dit nieuwste paradepaardje van de rederij Norwegian Cruise Line moetu gewoon beleefd hebben! Dus boek nu en ervaar het zelf. Dag 1: vliegreis naar Barcelona, transfer en inscheping. Dag 2: dag op zee. Geniet van de vele faciliteiten aan bóord. Dag 3: volop tijd voor de Zuid-Italiaanse stad Napels. Dag 4: we meren aan in Civitavecchia. Hier kunt u Rome ontdekken met o.a. het Vaticaan en het Forum Romanum. Dag 5: bezoek aan de Italiaanse havenstad Livorno. Dag 6. Jetsetten in Cannes, gelegen aan de Franse Zuidkust. Dag 7: Marseille met haar wirwar aan kleine straatjes. Dag 8: ontscheping in Barcelona, transfer en terugvlucht. Norwegian Epic* dit schip beschikt over o.a. specialiteiten restaurants, bars, theater, zwembaden, bowlingbanen en een ijsbar! Uw verblijf is incl. alle maaltijden o.b.v. Freestyle Cruising. Vrijwel elke zondag van 1/7 t/m 14/10 Juli v.a. 1079 September v.a. 659 Augustus v.a. 899 Oktober v.a. 759 Prijzen zijn per persoon, o.b.v. 2-persoonsbinnenhut cat. IE waarom zou je meer betalen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 28