Hollandfactor van 100% NL media rcf TERUGGESPOELD Monty Python and the holy grail media@wegener.nl 024-3650570 27 Zaterdag 10 maart 2012 Het Volendamse ge bouw waarin de re dactie van 100% NL Magazine is gehuis vest, is niet bepaald een 'glossy' pand. Maar volgens uitgever Eddy Guyt zijn het gedateerde ouderwetse groen en geel op de muren juist de charme van het succesvolle magazi ne. „We zijn het gewoonste blad van Nederland. Wij voelen ons hier thuis." Aan de muren hangen de felge kleurde covers van de afgelopen tweeënhalf jaar. „Frisse fotografie geeft ons blad een positieve uitstra ling", zegt hoofdredacteur Lisette Sier. Ander kenmerk: Nederlandse sterren sieren altijd in duo's of trio's de omslag. Peter van der Vorst staat met Corry Konings op het maartnummer. Voor april laat Paul de Leeuw zich met Natasja Froger fotograferen. Sier besloot drie jaar geleden dat de tijd rijp was voor een tijdschrift vol Hollandse nuchterheid. „Vrou wenbladen zijn vaak cynisch en af- zeikerig. In de bladen die ik las, miste ik de positieve toon en daar discussieerde ik over met mijn vriendinnen." Guyt zag het idee van zijn vrouw aanvankelijk hele maal niet zitten: „De crisis begon, het ene na het andere blad viel om. Ik vond het een slecht idee daar mijn spaargeld in te zetten." Maar Jaap Buijs, manager van Jan Smit, Nick en Simon en de 3JS, vond het een geniale vondst en wilde investeren. En ook Volen- dammer Carlo de Boer, directeur bij de radiozender 100% NL, ging er in mee. Het debuutnummer met Jan Smit en Bridget Maasland op de cover was in juni 2009 meteen een hit. Nu is 100% NL Magazine met een maandelijkse oplage van 110.000 exemplaren groter dan Grazia en Beau Monde, Het blad groeide vo- In het concurrentiegeweld om oplages en luistercijfers behoren 100% NL Magazine en het radiostation 100% NL tot de snelste groeiers. De Hollandfactor maakt het merk zo succesvol, door Nico Postma rig jaar met 57 procent. Alleen de Linda is qua oplage groter. Komen de zomer volgt een Vlaamse versie onder de naam 100% BE. Als dat lukt, lonkt Duitsland. En twee Chi nese uitgevers zijn geïnteresseerd in 100% China. Sier denkt dat de oplagegroei te danken is aan de vrolijke uitstra ling. Guyt trekt het breder en ver wijst naar het drie-generaties-suc- ces van Ik hou van Holland en The voice of Holland. „Mijn moeder kijkt ernaarik kijk er graag naar en mijn kinderen ook. Waar vrou wenbladen als Viva, Flair en Mar griet zich richten op een strakke doelgroep, hebben wij lezers van 16 tot 75 jaar." Maar volgens de uit gever is ook de populariteit van Nederlandse muziek een belangrij ke trend die bijdraagt aan het suc ces van het blad. Die populariteit hangt volgens Guyt samen met het succes van de radiozender die voor een derde deel eigenaar is Q DC de m u z Colin Banks presenteert het ochtendprogramma van 100% NL: „Voor mijn kinderen is Nederlandse muziek heel dichtbij." foto Rick Nederstigt/GPD van het blad. „100% NL onder scheidt zich van andere stations. Je hoort als luisteraar meteen op wel ke zender je zit, zodra je de radio aanzet." Aan ochtend-dj Colin Banks de eer elke dag het spits af te bijten op de Nederlandse mu ziekzender. Aan een knaloranje wand in de Hilversumse studio hangen portretten van De Top pers, Blof, Marco Borsato en veel andere Nederlandse sterren. Banks: „In mijn show behandel ik onderwerpen van dichtbij. We bel len Piet Paulusma bij extreem weer en Marc van der Linden bij royaltynieuws. Ik behoor zelf ook tot de doelgroep. Als ik straks met mijn kinderen aan de boterham men zit, brullen ze weer mee met 100% NL. Voor hen is Nederlandse muziek heel dichtbij." 100% NL is volgens Banks no-non- sense radio, met niet al te veel ge klets. „Begin de dag met een glim lach. Luisteraars worden nooit on aangenaam verrast. Je weet wat je krijgt, we zijn vrolijk en toeganke lijk. En qua muziek zit er altijd wel wat van je smaak bij." In de directiekamer temidden van kartonnen versies van Nick en Si mon en Jan Smit, legt directeur Carlo de Boer uit waarin 100% NL zich onderscheidt. „Nergens an ders hoor je 24 uur per dag Neder landse popmuziek. Radio 538 heeft David Guetta, wij hebben Glennis Grace en Ben Saunders. Waar andere stations Guus Meeu- wis eens per week draaien, hoor je hem bij ons om de zoveel uur. 100% NL is het platform voor Ne derlandse popmuziek die niet meer onderdoet voor de interna tionale muziekscene. Nick en Si mon zingen drie keer Gelredome vol, Lady Gaga deed dat één keer. Deze muziekmix vind je nergens anders." Per week stemmen bijna 2 miljoen luisteraars af op het sta tion. 100% NL is wettelijk ver plicht overdag 70 procent Neder landstalige muziek uit te zenden waarvan 45 procent jonger dan een jaar moet zijn. Van de luiste raars is 55 procent vrouw. De Boer: „Maar we zijn niet per definitie een vrouwenzender. Je hoeft je niet te schamen dat je van Neder landse muziek houdt." B 100% NL is overal in Nederland te beluisteren via internet, kabel, satelliet en op FM. Voor frequen tie zie: www.100p.nl/frequenties Reageren? - redactie.media@wegener.nl door Ray Simmen In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Een van de huisgenoten in mijn stu dentenhuis was een blinde knaap die beweerde dat hem geen kunst jes geflikt konden worden. Hij had alles door, zei hij, dankzij zijn oren en zijn speciale 'antenne'. Dat moest op de proef gesteld worden. Dus werd 's nachts een par cours uitgezet tussen zijn kamer en de keu ken. Wc-deuren stonden naar buiten toe open, rolschaatsjes stonden her en der ver dekt opgesteld en glibberige stukjes zeep la gen te lachen in plasjes urine. En in de laat ste bocht naar de keuken stond op kruis- hoogte een pronte cactus. Achter hun ka merdeuren lagen de kwelgeesten te wach ten tot de 'antenneman' ontwaakte en naar de keuken ging. Binnen drie stappen de eer ste klap en een in trots gesmoorde vloek. Enkele doffe klappen later was het stil, op de kreet 'dat schreeuwt om wraak' na en de vraag of er nog pleisters waren. De inspiratiebron voor deze plagerijen was de film 'Monty Python and the holy grail', die in 1974 uitgebracht werd en meteen een succes was, zeker bij de Monty Python- fans van het eerste uur. Al de studentikoze grappen waren echter lang niet zo geestig en subtiel als wat de meesters van Monty Python verzonnen: eerst in hun tv-shows en later in hun films waarvan 'The holy grail' nog altijd meest hilarische en grappig ste is. 'The holy grail' (de heilige graal) is door zijn grillige verloop veel grappiger dan 'The life of Brian' die een veel strakke re verhaallijn heeft en eenzijdiger is wat het doelwit van zijn spot betreft. 'The holy grail' is een los verband van sketches, bij el kaar gehouden door de zoektocht van een aantal ridders naar de heilige graal. Het is dé kans voor de mannen achter Monty Py- John Cleese, Graham Chapman en Terry Jones (vlnr) zoeken de graal. thon om het verhaal van Koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel eens stevig te parodiëren. Dus wordt alles op de korrel genomen waar de spot mee kan worden ge dreven. Niet alleen wordt op een verrassen de manier weer eens de draak gestoken met de Frans-Engelse rivaliteit en de daar bij horende belachelijke stereotypes. Maar ook dat Britse gedweep met ridderlijke hel denmoed wordt kostelijk belachelijk ge maakt Dat begint al met de beginscène als held Arthur niet op een paard blijkt te rij den maar een paard laat imiteren door zijn achter hem aan rennende hulp Patsy met twee kokosnootschelpen tegen elkaar te la ten slaan. De verdedigers van een kasteel geloven niks van het verhaal dat de kokos noten door zwaluwen meegebracht zijn uit Afrika: de vraag of zwaluwen kokosnoten kunnen dragen, blijft als een running gag door de hele film lopen. Ook de kerk krijgt een oorvijg als monni ken na een ridicuul gebed de 'heilige gra naat" leveren, waarmee een klein konijn, dat een bloeddorstig monster blijkt te zijn, uit de weg wordt geruimd, zodat de rid ders hun tocht naar de heilige graal kun nen voortzetten. De film wemelt van derge lijk grappen en subtiele spotternijen. Hoe dan ook niet te evenaren, door welke grapjurk in een studentenhuis dan ook.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 59