Hollandfactor van 100% NL
media
rcf
TERUGGESPOELD
Monty Python and the holy grail
media@wegener.nl
024-3650570
27
Zaterdag 10 maart 2012
Het Volendamse ge
bouw waarin de re
dactie van 100% NL
Magazine is gehuis
vest, is niet bepaald
een 'glossy' pand.
Maar volgens uitgever Eddy Guyt
zijn het gedateerde ouderwetse
groen en geel op de muren juist de
charme van het succesvolle magazi
ne. „We zijn het gewoonste blad
van Nederland. Wij voelen ons
hier thuis."
Aan de muren hangen de felge
kleurde covers van de afgelopen
tweeënhalf jaar. „Frisse fotografie
geeft ons blad een positieve uitstra
ling", zegt hoofdredacteur Lisette
Sier. Ander kenmerk: Nederlandse
sterren sieren altijd in duo's of
trio's de omslag. Peter van der
Vorst staat met Corry Konings op
het maartnummer. Voor april laat
Paul de Leeuw zich met Natasja
Froger fotograferen.
Sier besloot drie jaar geleden dat
de tijd rijp was voor een tijdschrift
vol Hollandse nuchterheid. „Vrou
wenbladen zijn vaak cynisch en af-
zeikerig. In de bladen die ik las,
miste ik de positieve toon en daar
discussieerde ik over met mijn
vriendinnen." Guyt zag het idee
van zijn vrouw aanvankelijk hele
maal niet zitten: „De crisis begon,
het ene na het andere blad viel
om. Ik vond het een slecht idee
daar mijn spaargeld in te zetten."
Maar Jaap Buijs, manager van Jan
Smit, Nick en Simon en de 3JS,
vond het een geniale vondst en
wilde investeren. En ook Volen-
dammer Carlo de Boer, directeur
bij de radiozender 100% NL, ging
er in mee.
Het debuutnummer met Jan Smit
en Bridget Maasland op de cover
was in juni 2009 meteen een hit.
Nu is 100% NL Magazine met een
maandelijkse oplage van 110.000
exemplaren groter dan Grazia en
Beau Monde, Het blad groeide vo-
In het
concurrentiegeweld
om oplages en
luistercijfers behoren
100% NL Magazine
en het radiostation
100% NL tot de
snelste groeiers. De
Hollandfactor maakt
het merk zo
succesvol,
door Nico Postma
rig jaar met 57 procent. Alleen de
Linda is qua oplage groter. Komen
de zomer volgt een Vlaamse versie
onder de naam 100% BE. Als dat
lukt, lonkt Duitsland. En twee Chi
nese uitgevers zijn geïnteresseerd
in 100% China.
Sier denkt dat de oplagegroei te
danken is aan de vrolijke uitstra
ling. Guyt trekt het breder en ver
wijst naar het drie-generaties-suc-
ces van Ik hou van Holland en The
voice of Holland. „Mijn moeder
kijkt ernaarik kijk er graag naar
en mijn kinderen ook. Waar vrou
wenbladen als Viva, Flair en Mar
griet zich richten op een strakke
doelgroep, hebben wij lezers van
16 tot 75 jaar." Maar volgens de uit
gever is ook de populariteit van
Nederlandse muziek een belangrij
ke trend die bijdraagt aan het suc
ces van het blad. Die populariteit
hangt volgens Guyt samen met
het succes van de radiozender die
voor een derde deel eigenaar is
Q
DC
de m u z
Colin Banks presenteert het ochtendprogramma van 100% NL: „Voor mijn
kinderen is Nederlandse muziek heel dichtbij." foto Rick Nederstigt/GPD
van het blad. „100% NL onder
scheidt zich van andere stations. Je
hoort als luisteraar meteen op wel
ke zender je zit, zodra je de radio
aanzet." Aan ochtend-dj Colin
Banks de eer elke dag het spits af
te bijten op de Nederlandse mu
ziekzender. Aan een knaloranje
wand in de Hilversumse studio
hangen portretten van De Top
pers, Blof, Marco Borsato en veel
andere Nederlandse sterren.
Banks: „In mijn show behandel ik
onderwerpen van dichtbij. We bel
len Piet Paulusma bij extreem
weer en Marc van der Linden bij
royaltynieuws. Ik behoor zelf ook
tot de doelgroep. Als ik straks met
mijn kinderen aan de boterham
men zit, brullen ze weer mee met
100% NL. Voor hen is Nederlandse
muziek heel dichtbij."
100% NL is volgens Banks no-non-
sense radio, met niet al te veel ge
klets. „Begin de dag met een glim
lach. Luisteraars worden nooit on
aangenaam verrast. Je weet wat je
krijgt, we zijn vrolijk en toeganke
lijk. En qua muziek zit er altijd wel
wat van je smaak bij."
In de directiekamer temidden van
kartonnen versies van Nick en Si
mon en Jan Smit, legt directeur
Carlo de Boer uit waarin 100% NL
zich onderscheidt. „Nergens an
ders hoor je 24 uur per dag Neder
landse popmuziek. Radio 538
heeft David Guetta, wij hebben
Glennis Grace en Ben Saunders.
Waar andere stations Guus Meeu-
wis eens per week draaien, hoor je
hem bij ons om de zoveel uur.
100% NL is het platform voor Ne
derlandse popmuziek die niet
meer onderdoet voor de interna
tionale muziekscene. Nick en Si
mon zingen drie keer Gelredome
vol, Lady Gaga deed dat één keer.
Deze muziekmix vind je nergens
anders." Per week stemmen bijna
2 miljoen luisteraars af op het sta
tion. 100% NL is wettelijk ver
plicht overdag 70 procent Neder
landstalige muziek uit te zenden
waarvan 45 procent jonger dan
een jaar moet zijn. Van de luiste
raars is 55 procent vrouw. De Boer:
„Maar we zijn niet per definitie
een vrouwenzender. Je hoeft je
niet te schamen dat je van Neder
landse muziek houdt."
B 100% NL is overal in Nederland
te beluisteren via internet, kabel,
satelliet en op FM. Voor frequen
tie zie: www.100p.nl/frequenties
Reageren?
- redactie.media@wegener.nl
door Ray Simmen
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Een van de huisgenoten in mijn stu
dentenhuis was een blinde knaap
die beweerde dat hem geen kunst
jes geflikt konden worden. Hij had
alles door, zei hij, dankzij zijn oren en zijn
speciale 'antenne'. Dat moest op de proef
gesteld worden. Dus werd 's nachts een par
cours uitgezet tussen zijn kamer en de keu
ken. Wc-deuren stonden naar buiten toe
open, rolschaatsjes stonden her en der ver
dekt opgesteld en glibberige stukjes zeep la
gen te lachen in plasjes urine. En in de laat
ste bocht naar de keuken stond op kruis-
hoogte een pronte cactus. Achter hun ka
merdeuren lagen de kwelgeesten te wach
ten tot de 'antenneman' ontwaakte en naar
de keuken ging. Binnen drie stappen de eer
ste klap en een in trots gesmoorde vloek.
Enkele doffe klappen later was het stil, op
de kreet 'dat schreeuwt om wraak' na en
de vraag of er nog pleisters waren.
De inspiratiebron voor deze plagerijen was
de film 'Monty Python and the holy grail',
die in 1974 uitgebracht werd en meteen een
succes was, zeker bij de Monty Python-
fans van het eerste uur. Al de studentikoze
grappen waren echter lang niet zo geestig
en subtiel als wat de meesters van Monty
Python verzonnen: eerst in hun tv-shows
en later in hun films waarvan 'The holy
grail' nog altijd meest hilarische en grappig
ste is. 'The holy grail' (de heilige graal) is
door zijn grillige verloop veel grappiger
dan 'The life of Brian' die een veel strakke
re verhaallijn heeft en eenzijdiger is wat
het doelwit van zijn spot betreft. 'The holy
grail' is een los verband van sketches, bij el
kaar gehouden door de zoektocht van een
aantal ridders naar de heilige graal. Het is
dé kans voor de mannen achter Monty Py-
John Cleese, Graham Chapman en Terry Jones
(vlnr) zoeken de graal.
thon om het verhaal van Koning Arthur en
zijn ridders van de ronde tafel eens stevig
te parodiëren. Dus wordt alles op de korrel
genomen waar de spot mee kan worden ge
dreven. Niet alleen wordt op een verrassen
de manier weer eens de draak gestoken
met de Frans-Engelse rivaliteit en de daar
bij horende belachelijke stereotypes. Maar
ook dat Britse gedweep met ridderlijke hel
denmoed wordt kostelijk belachelijk ge
maakt Dat begint al met de beginscène als
held Arthur niet op een paard blijkt te rij
den maar een paard laat imiteren door zijn
achter hem aan rennende hulp Patsy met
twee kokosnootschelpen tegen elkaar te la
ten slaan. De verdedigers van een kasteel
geloven niks van het verhaal dat de kokos
noten door zwaluwen meegebracht zijn uit
Afrika: de vraag of zwaluwen kokosnoten
kunnen dragen, blijft als een running gag
door de hele film lopen.
Ook de kerk krijgt een oorvijg als monni
ken na een ridicuul gebed de 'heilige gra
naat" leveren, waarmee een klein konijn,
dat een bloeddorstig monster blijkt te zijn,
uit de weg wordt geruimd, zodat de rid
ders hun tocht naar de heilige graal kun
nen voortzetten. De film wemelt van derge
lijk grappen en subtiele spotternijen.
Hoe dan ook niet te evenaren, door welke
grapjurk in een studentenhuis dan ook.