Literatuur is een spaakje in het wiel van de tijd spectrum 8 Tom Lanoye is boekenweekschrijver Zaterdag 10 maart 2012 Een gesprek met Tom Lanoye gaat al snel over veel en veel tegelijk. Hij is Belgisch schrijver, dichter, toneelschrijver, performer, man-van-standpunten. Volgende week verschijnt zijn novelle 'Heldere hemel' als Boekenweekgeschenk, voor het eerst ook in Vlaanderen, door Marjon Kok Hij is net terug uit Kaapstad, waar hij de helft van het jaar woont. „Ik heb heerlijk nietsgedaan", zegt Tom La noye (53). Nou ja, niets... Stapels boeken heeft hij ge lezen. „Eindelijk 2666 van Roberto Bolao. En Radetzkymars van Joseph Roth. Een ontdekking!" De stapel is geslonken. Hij lacht en heft een platte hand. „Maar nu wil ik alles van Roth lezen. Alles. Dus die sta pel is eigenlijk alleen maar toegenomen." Zuid-Afrika, stilte voor de storm. Tom La noye - bruine kop en vol energie - vertelt over de vele interviews die hem nog staan te wachten. Deze week in Antwerpen, dan in Nederland. Hij ziet ernaar uit Heeft zich voorgenomen ook om tijdens de Boe kenweek zo veel als hij kan te verschijnen in de boekhandel. „Jullie Hollanders besef fen niet genoeg dat jullie zulke prachtige boekhandels hebben." Tom Lanoye, zoon van een slager, altijd be reid om de middenstand te helpen. Hij re kent even voor zich uit Heldere hemel, het Boekenweekgeschenk 2012, verschijnt in een oplage van 900.000, voor het eerst ook in Vlaanderen. Ik zal er wel niet 900.000 kunnen signeren." Maar reken dat hij een heel eind komt. Heldere hemel, zijn eerste novelle, schreef hij rond een historische gebeurtenis die weinig mensen zich herinneren. „Een ffeakincident", zegt hij. Op 4 juli 1989 vliegt een Russische MiG-straaljager boven Polen. Als het toe stel kuren krijgt, gebruikt de piloot zijn schietstoel in de verwachting dat het vlieg tuig in de Baltische zee zal neerstorten. Maar de MiG maakt een curieuze curve en vliegt naar het westen. Dwars door het IJ zeren Gordijn dat twee tot dan toe onver zoenlijke werelden scheidt, die van het communisme en het kapitalisme. In Bel gië, waar het militair commandocentrum van de NAVO zetelt, wordt voor oorlog ge vreesd. Uiteindelijk loopt het even onbete kenend als desastreus af De straaljager stort neer op een huis en neemt het leven van een jongen, iemands negentienjarige zoon. Tom Lanoye heeft zich voorgeno men twee dingen in elk interview te zeggen. „Voor mij was het be langrijk om de familie van het werkelijke slachtoffer op voorhand te laten weten dat dit boek eraan komt. Ik wilde niet dat zij door de pers zouden worden overvallen." En dit: „Mijn boek is wat faction wordt ge noemd. Er zijn feiten, maar de personen heb ik verzonnen, allemaal." Had hij het verhaal van de werkelijke be woners van het huis waar de straaljager zich in boorde, willen kennen? Hij schudt zijn hoofd. „Ik weet voldoende. Maar ei genlijk wil ik er niet zoveel vanaf weten. Om een waarachtig verhaal te schrijven, moet je niet teveel feiten kennen." Wat hij gedaan heeft, vertelt hij, is een par ticuliere crisis die op een groot noodlot uit draait, verbinden aan een gespannen we reldsituatie, de Koude Oorlog. „En dan ge beurt het omgekeerde: een ogenschijnlijk heel belangrijk feit loopt af met een totale sisser. Terwijl je zou verwachten dat er een enorm explosieve situatie ontstaat, is het een bagatel in de wereldgeschiedenis." Tegelijk kan hij zich geen groter verdriet voorstellen dan het verlies van een kind. Hij wijst op Sprakeloos, zijn jongste roman waarin Tom Lanoye het leven van zijn moeder beschrijft. „Wie het kent, weet dat mijn moeder een zoon heeft verloren. Wat dat met ouders - specifiek met een moeder - kan aanrichten!" Hij aarzelt even. „Een blinder noodlot bestaat niet." Hij had het idee voor Heldere hemel al lan ger. „Ik houd van toneel. De grote Griekse drama's draaien om het noodlot, om de kleine mens tegenover de grote vraagstuk ken, de eeuwige mysteries van de dood en het leven. Dus toen dat vliegtuig neerstort te, in 1989, realiseerde ik mij meteen dat dit ook groot was. Je kunt overreden wor den, dat gebeurt, maar dat een onbemand Russisch gevechtsvliegtuig op je huis knalt en je kind doodt! Als je het als schrijver zou verzinnen, zou je ervan worden be schuldigd dat het er met de haren is bijge sleept" Nadat hij besloten had het incident als uitgangspunt voor de novelle te nemen, kwam het ene na het andere feit boven. „Het was de 4th of July, Independence Day. Heel Amerika was aan het feesten. Achteraf, in retrospectief, lijkt alles zo symbolisch." Hij somt op: „Het is vier maanden voor de val van de muur, het is op het moment dat er in Polen al verkiezingen zijn, niemand wist of de Russen openheid wreed zouden onderdrukken of dat het Oostblok zou ex ploderen. Niemand wist hoe de wereld er uit zou gaan zien. Hoe meer ik research deed, hoe symbolischer het werd. En hoe groter de sisser waarmee het afliep." De symbolen spatten hem in het gezicht, zegt hij. „Ik heb vrienden bij de VRT, zij hebben de journaalbeelden voor mij opge zocht. Weet je wat zo merkwaardig is? Er is geen enkele vox populi, 'stem van het volk. Geen televisiejournalist is de buurt ingegaan om te vragen: wat vindt eigen lijk? Ze spreken met politici en ze spreken met deskundigen. Langzaam nieuws, maar wel zeer degelijk." Tegenwoordig, zegt hij, gaan ze naar de Kalverstraat om de stem van het volk te horen - „dat heeft de nieuwsgaring vervan gen." En hij haat vox populi. Rita Ver donk, hij kan haar rustig noemen, ze is toch helemaal weggekwijnd. „Ze wilde de files oplossen door de mensen in de file te vragen hoe dat moest gebeuren. Als die mensen dat wisten, zouden ze toch niet in de file staan!" Daarom, zegt hij, wilde hij ook absoluut een hoofdstuk over de media in Heldere hemel. „Misschien was het vroeger te onpersoon lijk, maar wat er nu gebeurt, is verkeerd an- ti-elitairisme. Een goeie specialist kan uit leggen aan de gewone mens die ik op zeer veel vlakken ben, wat een beurskrach bete kent Het is toch verschrikkelijk dat we bij de crisis in Griekenland ineens niet verder komen dan dat we de gewone Griek uit schelden. Dan heb ik liever een specialist die komt uitleggen dat Griekenland een conservatieve regering had die de boel be dotte met hulp van malafide bankiers en dat men in het Europese 'Binnenhof don ders goed wist wat er aan de hand was." Hij haast zich om te zeggen dat hij geen sombermantype is die vindt dat vroeger al les beter was. „Er zijn veel goede duidings programma's bijgekomen. Maar ook heel veel lullige talkshows en schijnjournalis- ten." Hij vindt dat daar paal en perk aan mag worden gesteld. „Die Castricum bij jullie hè, da's toch geen journalist," Hij onderbreekt zichzelf door te zeg gen dat hij nu wel over heel Ne derland zit te zeiken, maar dat hij Nederland zeer bewondert ook. „Katten is heerlijk. Over en weer een beetje plagen. Maar die Castricum neemt tijd weg van goede journalisten. Goede journalistiek moeten we niet opofferen aan cabaret. En fin. Dat gebeurt niet alleen in Nederland." Nu we het er toch over hebben: „Jullie Wil- ders heeft graag dat Vlaanderen zich bij Ne derland aansluit. Bizar natuurlijk, als je te gelijk de gulden weer wilt invoeren. Jullie mogen bij ons komen, maar dan moet het verbod op majesteitsschennis uit de Grond wet worden geschrapt en komt ons recht op weerwoord erin. Dan worden lasteren de kranten sneller en beter op de vingers getikt" Zou ook moeten gelden voor twitter, vindt hij. „Ik heb een hekel aan Twitter. Beschouw het als een aanval op mijn elo quentie. Ik houd van goede oneliners, maar als besluit van een discussie, niet ter vervanging. Bovendien is Twitter niet te vertrouwen." Hij heeft een voorbeeld van begin deze week, Zuid-Afrika. „Traditioneel sluiten wij ons verblijf in Afrika altijd af door enorm met vrienden te gaan eten. Goed ge kleed, alles erop en eraan. Er was een prachtige ober en ik wilde net een fles von- kelwijn bestellen toen ik van een goede vriendin een sms kreeg: Nelson Mandela is dood. „Dood! Een ontzettende klap. In ge dachten was ik al bezig de hele Boeken week uit te stellen. Ik wilde in Afrika blij ven. Even later liet die vriendin weten: 'sorry, false alarm, some idiot twittered this'. Daarna hebben we feestelijk gezo pen, dat begrijp je." Nee, hij is van de kunst, zegt hij fier. „Van toneel en literatuur. Literatuur is een spaak- je in het wiel van de tijd. Al die hysterie rond Twitter, je bestaat niet als je niet op Twitter bent. Nou, als ik moest bestaan in 140 tekens, bestond ik liever niet." Bovendien, hij zou teveel gedachten weg geven. „Stof die ik daarna niet meer in een boek kan gebruiken. Dan is het al eens ge zegd en ik spaar het liever. Ik geloof in de magie van het boek. In 140 bladzijden, niet in 140 tekens." Tom Lanoye - Heldere hemel. Het boek is tij dens de Boekenweek van woensdag 14 tot en met zaterdag 24 maart gratis bij aankoop van minstens 12,50 euro aan Nederlandstalige boeken. Het Boekenweekgeschenk dient op zondag 18 maart tevens als - gratis - trein kaartje. Lanoye komt donderdag 15 maart in Zee land: Koperen Tuin Goes van 16.30-17.30 uur (signeren), De Drvkkery Middelburg vanaf 19.30 uur (voorlezen, signeren). Woensdag 21 maart staat hij om 20.00 uur in Carré met de toneelbewerking van zijn ro man Sprakeloos. Tom Lanoye [lanwa:] Tom Lanoye (1958) is geboren in St. Niklaas, als jongste in een slagersgezin met vijf kinderen. Hij schreef Heldere Hemel, het Boekenweekgeschenk van 2012, en is daarmee de vierde Belgische auteur van het Boekenweek geschenk. Hubert Lampo (1969), Marnix Gijsen (1978) en Hu- go Claus (1989) gingen hem voor. Met zijn Nederlandse man René Los woont hij afwisselend in Antwerpen en Kaapstad. Antwerpen beschouwt hij als zijn 'thuis'. In Kaapstad vindt hij de rust om grote projecten voor te bereiden. „Het is een prachtige stad in een politiek ongelooflijk interessant land. Daar komt bij dat ik verliefd ben geworden op het Afrikaans, onze zustertaal. Via een vriendin zijn we twintig jaar geleden in Kaapstad terechtgekomen. We hebben er een huis gekocht waar we zo'n drie maanden per jaar verblijven." In 1985 verscheen zijn prozadebuut Een slagerszoon met een bril letje. Andere bestsellers zijn Kartonnen dozen (1991), Het derde huwelijk (2006) en Sprakeloos (2009). Voor dat laatste boek, over de dood van zijn moedér, een amateuractrice die haar spraak verliest, kreeg hij de Henriette Roland Holst-prijs en de Gouden Uil Publieksprijs. In 2007 ontving hij de Gouden Gan zenveer voor zijn hele oeuvre. Zijn trilogie over het uiteenvallende België, Het Goddelijke Mon ster (1997), Zwarte tranen (1999) en Boze tongen (2002), is ver filmd als tiendelige televisieserie, die vorig jaar is uitgezonden. Naast romans schreef Lanoye essays, columns, gedichten (on der andere als stadsdichter van Antwerpen) en toneelstukken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 40