141 meningen
Bekendmaking
brieven
zaterdag 10 maart 2012
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc;nl
ABS
De Internationale Schakelklas
zoekt lokaalriiimte voor asielzoe
kerskinderen. De Algemene Basis
school heeft lokalen over. Een
groep ouders is hier niet zo blij
mee. Zij komen tot een opmerke
lijk nieuw pedagogisch inzicht Het
is niet goed, dat kinderen van 6 tot
12 jaar en van 12 tot 18 jaar onder
een dak wonen Een advocaat gaat
dit voor ze regelen. Ik zie als
oud-onderwijsman enorm uit naar
de juridische argumenten die deze
advocaat hiervoor zal aanvoeren.
Krijgt deze oudergroep haar zin,
dan is het hek van de dam. Split
sen, al die sportkantines en jeugd
honken. Trouwens, wat doe je met
gezinnen met kinderen tussen de
6 en 18 jaar onder een dak. Het is
wel een geruststelling dat deze
oudergroep en de schoolleiding
geen enkel probleem heeft met de
huidskleur of de herkomst van de
ze kinderen. Stel je toch voor zeg.
W.M van Kan
Nagtglasstraat 54, Middelburg
Tweet
Schandalig zo'n tweet en dat van
een burgemeester, iemand met een
voorbeeldfunctie. Volgens mij
denkt deze burgemeester dat hij
zich niet aan normen hoeft te hou
den. Als je het afdoet met, 'men
sen die mij kennen kijken er niet
van op', ben je verkeerd bezig.
Ik vind het zeer beledigend en
hoop dat hij veel zeer hete sambal
te slikken krijgt, waaraan hij zich
goed verbrandt.
M. van Lagen
Liesbethstraat 12, 's-Heer Arendskerke
Tweet 2
Wat een flauw gedoe over een wel
licht goedbedoelde tweet van de
burgemeester van Hulst. En onze
commissaris Karla Peijs berispt
hem? Heeft ze niets beter te doen
dan dat? Men zou zich beter druk
maken over de overval op zich; dat
zal de getroffen Chinezen meer
goed doen dan de commotie over
een paar letters.
Wim van Gilst
Boogerdlaan 23, Kortgene
Verkeer
Er is al veel gezegd en geschreven
over het verkeer. Nu is er weer
commotie over het al of niet krap
afstellen van de verkeerslichten op
verschillende kruispunten. We we
ten allemaal dat er punten zijn
waar dat inderdaad heel krap is.
Van de andere kant heb ik als klein
kind al geleerd dat je bij een geel
licht moet stoppen 'als het nog
kan'. In het huidige verkeer lijkt
het wel of er nóóit gestopt kan
worden voor een geel licht. Meest
al zie je dat men juist versnelt bij
geel licht om maar door te kun
nen. Dat geldt ook voor vrachtwa
genchauffeurs die blijkbaar niet be
seffen dat wanneer ze met hun
voorwielen door geel rijden er nog
zo'n 15 meter achteraankomt. Be
halve als er een camera staat op
het kruispunt. Dan blijkt men in
eens wel te kunnen stoppen bij
een geel licht. Mijn oplossing is
dus, of er nu wel of geen camera
staat: aan de regels houden met
zijn allen. Juist omdat de lichten
voor goede doorstroming van het
verkeer krap zijn afgesteld en die
nen voor de veiligheid in het ver
keer.
W. v.d. Maden
Esdoornlaan 15, Terneuzen
Verkeer 2
Nu van Schaik een buil opgelopen
heeft bij de stoplichten blijken er
al meer klachten te zijn over de
'scherpe' afttelling van de lichten.
Ik wist dat allang maar ja, ik ben
maar een doodgewone weggebrui
ker. Op de Tractaatweg zijn het
echt stoplichten. Ze werken heel
onlogisch en zijn daardoor levens
gevaarlijk afgesteld. Daar is iemand
een eigenzinnig experimentje aan
het uithalen of anders is er een
prutser bezig. Een tijdje geleden
werden bij Westdorpe twee perso
nenauto's door een vrachtwagen
langs achteren vooruit geduwd om
dat de eerste nog remde voor het
oranje en de vrachtwagen van plan
was om door te rijden. Op de Sas
sing moet je opletten als je 5e, 6e
of 7e staat en het gaat op groen.
Opeens springt dan het licht weer
op oranje. Sta je in Terneuzen met
twee voor rood, rij je als tweede
door oranje nadat de eerst groen
had. Voor de rest staat alles op
rood of springt op oranje als je aan
gereden komt, ook al zie je nie
mand. Echt om bekeuringen en on
gevallen uit te lokken.
H. Gericke
Singel 65 Westdorpe
Verkeer 3
Verkeersregelinstallaties (z.g.
VRI's) geven altijd aanleiding tot
discussie. Korte groentijden, lange
wachttijden etc. zijn de meest ge
hoorde klachten van weggebrui
kers, waarvan een (toenemend)
aantal groenlicht als licht-oranje
en roodlicht als oranje ziet. Raads
lid van Limpt denkt dat met het
meten van de groentijd hij kan uit
leggen dat de VRI niet veilig func
tioneert, niets is minder waar, daar
is meer kennis voor nodig. Hij zou
eens een aantal keren tijdens de
spits bij VRI's de verkeersafwikke-
:¥S^«^K^^^^?5SSi5!!5!SC->»53a5iCSSSS5S5S53SS2
ling dienen te observeren, hij zou
rood aanlopen. Het lijkt er soms
wel op dat beheerders van VRI's te
gemoetkomen aan de klachten, en
de in te stellen tijden zo veel moge
lijk minimaliseren, (veel vrachtau
to's en grote verkeersknooppunten
vragen extra aandacht bij het afstel
len). Maar de hoofdoorzaak blijft
het verkeersgedrag(mentaliteit)
van een aantal weggebruikers, die
grote risico's nemen, waarbij een
menselijke fout nooit is uit te slui
ten.
Thon Bastiaansen
Drostlaan 1, Sluiskil
Onderzoeken
Ik denk dat er alleen in Nederland
zo'n 783 onderzoeken zijn gedaan
naar de ontevredenheid onder bur
gers. En zelfs naar het agressief
worden over overheids- en andere
grote instellingen. En verrassend
genoeg is de conclusie die getrok
ken wordt uit werkelijk ieder on
derzoek dat mensen willen dat er
naar ze geluisterd wordt. Waarom
er zoveel geld wordt verspild aan
onderzoeken naar zaken die ieder
weldenkend mens op zijn klom
pen, sandalen of slippers aan kan
voelen is mij een raadsel. Er is tot
nu toe ondanks al die onderzoe
ken weinig veranderd in de hou
ding van de diverse instanties ten
opzichte van de burger. Nu heeft
de Amerikaanse Yale Universiteit
ook zo'n onderzoek gedaan en laat
daar nou toch uitkomen dat de bur
ger zich graag gehoord wil voelen
en serieus genomen. Is me dat
wat? Gaan instanties naar aanlei
ding van dit onderzoek mensen nu
wel als mens behandelen en niet
als een nummer of lastpost? Dat
zou fijn zijn.
Anneke Lugtigheid
Violenstraat 38, Goes
Griekenland failliet
Kost 1000 miljard, eerst 'redden' ze
Griekenland met 240 miljard, die
weten allang dat ze niet terugbeta
len. Die miljarden hadden ze beter
aan de banken gegeven, Nederland
moet 15 miljard extra bezuinigen,
grootbetaler aan de Unie, ongeveer
6 miljard aan rente voor de garan
tieleningen 'probleemlanden', 5,6
miljard ontwikkelingshulp, diverse
honderden miljoenen voor militai
re hulp in Afghanistan, Pakistan
en Libië. Wat gebeurt er daarna, al
le stammen vechten elkaar de tent
uit. Nu willen ze ten einde raad be
zuinigen op speciaal onderwijs,
pak liever de hypotheekrenteaftrek
aan. Kenniseconomie ze willen
wel, maar ze breken het onderwijs
aan de basis af.
A. de Waele
H. Dunantstraat 20, Koewacht
Fusie Emergis
Verzet tegen fusie Emergis groeit.
Hoe is het mogelijk dat de raad
van bestuur, zich weinig aantrek
kend van adviezen van diverse be
langenorganisaties waarin duide
lijk wordt aangegeven dat een
grootschalige fusie niet in het be
lang is van de zorg voor patiënten,
zonder draagvlak doorgaat met fu-
siebespre-kingen? Welke autoriteit
kan dit ongewenste proces een halt
toeroepen? De politiek loopt waar
schijnlijk weer achter de feiten en
de Inspectie voor de Volksgezond
heid heeft nog niet van zich laten
horen. Is er nog niet genoeg leer
geld betaald met het ontstaan van
het Admiraal De Ruyterziekenhuis
en de negatieve effecten hiervan
voor de ziekenhuiszorg op Walche
ren? Hopelijk geeft de Nederlandse
Mededingingsautoriteit dit keer
geen toestemming voor een fusie.
Ton Overbeek
Churchilllaan 1060, Terneuzen
Natuurherstel
'Natuurherstel in de Westerschelde
laat nog op zich wachten',kopt de
krant vandaag. In woord en beeld
worden we geïnformeerd over 'de
inhaalslag', die gepland staat. Waar
we niet over ingelicht worden is
over de verdwenen natuur in de
Westerschelde. Is er echt voor 600
ha natuur verloren gegaan? Kun je
de natuur die op enkele meters
diepte verloren gegaan is wel com
penseren met o.a het ontpolderen
van polders die nu nog uit vrucht
bare landbouwgrond bestaan? Hoe
bestrijd je de 'storende-factoren'?
En...niet in de laatste plaats waar
haalt onze provincie de vele miljoe
nen euro's vandaan die nodig zul
len zijn? Achteraf subsidie aanvra
gen -zoals elders in de krant viel te
lezen- is echt het paard achter de
wagen spannen. Bestuurders, be
zint eer gij eind 2012 laat beginnen.
Beter ten halve gekeerd, dan ten he
le gedwaald.
Guus Langeraert
't Schuttebocht 21, Oostburg.
Voorjaarsactie
Voorjaarsactie mobiliteit: Weer
een paar boeiende pagina's in de
krant van 8 maart. Zowaar een
voorjaarsactie mobiliteit. Oh,ja,wat
dan wel? Nou, gewoon zitten in
een opvouwbare scootmobiel of
een vaste scootmobiel. Bij uw nieu
we traplift krijgt u in deze mobili
teit-voorjaarsactie een gratis relax
fauteuil. Tel uit je winst! Kom in
beweging door te gaan zitten! Een
andere voorjaarsactie was een arti
kel over het wandelen van Toine
Poppelaars als heilzame therapie
voor zijn rug. Zijn chiropractor in
Maldegem, waar volgens zijn zeg
gen half Zeeland naar toe gaat,
raadde hem aan om te gaan bewe
gen. Toine heeft voor wandelen ge
kozen. Goh,denk ik dan, wat een
schitterende voorjaarsacties alle
maal. En zo lekker simpel hè.
Niek Knol
Ver. Dishoekseweg 2, Koudekerke
Strooizout
Een echte uitglijder dat bakkers-
strooizout. Nu begrijp ik pas waar
om laats mijn brood al ontdooit
uit de diepvries kwam. Zal waar
schijnlijk met stip op het meld
punt voor Oosteuropeanen ko
men. Smullen voor Geert!
Sjaak Oosterling
Europalaan 56, Goes
Water
De provincie heeft op een wat bi
zarre manier de aftrap gegeven aan
haar eigen nieuwe boreling, name
lijk het 'Jaar van het Water'. Im
mers, terwijl de Zeeuwse wateren
nog onder een dik pak ijs lagen,
kreeg het gros van de bemanning
van boven de 57 te horen, dat ze
over de reling gezet zullen worden.
De goed geoefende zwemmer kan
via het zwemtrapje misschien nog
wel als ZZP'er wat bij keutelen bij
zijn oude baas, maar het gros kan
achter de geraniums, geheel tegen
de kabinetsplannen in. De torenho
ge boete voor deze illegale lozing
zal wel weer op de bijna uitgemer
gelde belastingbetaler worden ver
haald. Hierdoor belandt een hoop
kennis en ervaring in het brakke
en zoute sop en erkent dezelfde
provincie dat ze in een nieuw be
stuurlijk vehicle, bijvoorbeeld een
gewest met Zuid Holland Zuid en
West Brabant, niet meer past in de
toekomstige kabinetsplannen. De
tweede kwinkslag is het aftluiten
van het Kanaal door Walcheren
voor onderhoud aan de bruggen.
Niet alleen het bedrijfsleven lijdt
schade, ook de watersport kan zich
in het 'Jaar van het Water' geen
slechtere seizoensstart bedenken.
Carel Peterson
Pieterstraat 1Veere
Hedwige
De Nederlandse regering heeft de
Eurocommissaris Potocnik bericht
de wetenschappelijke basis voor
hun besluit over het Hedwige alter
natiefbuiten elke twijfel te stellen.
De Vlaamse premier Peeters blijft
bij het onder water zetten van de
polders. Welke bedoeling heeft Pee
ters hiermee. Antwoord: België cq
de havenbaronnen hebben in de ja
ren zestig, zeventig het zogenoem
de Baalhoekkanaal gelanceerd
dwars door de Saeftinge- en
Hedwigepolder. Inmiddels is de
aansluitende polder in België in uit
voering ten behoeve van hun toe
komstige havenuitbreiding. Conclu
sie: in zaken doen met Belgen zul
len ze nooit ja, noch nee zeggen,
maar altijd ja-nee. Alle brieven in
de krant hebben nooit gerept over
de Baalhoeksplannen. Nederlandse
overheden, pas op met Belgische
wensen. Ze keren altijd weer terug
op hun schreden. Er is maar een
oplossing voor hun havenplannen:
een kanaal dwars door België van
af Zeebrugge naar Antwerpen, met
een aftakking naar Gent.
H. Verbeek
Hof ter Veste 79, Middelburg
Zwerfvuil
Sinds enkele weken ben ik in de ge
meente Veere bezig om alles wat
een ander verloren heeft of moed
willig heeft weggegooid, op aan
het ruimen. Noem het maar zwerf
vuil verwijderen. Het is ongeloof
lijk wat er allemaal weggegooid
wordt. Meestal wordt dit aan de
schooljeugd toegeschreven, maar
de ouderen kunnen er ook wat
van. Ook zou het de mensen van
Rijkswaterstaat
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Veerse Meer: instellen zomerpeil
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu maakt het volgende bekend:
Op maandag 26 maart 2012 wordt begonnen met het opvoeren van het
waterpeil op het Veerse Meer naar het zomerpeil. Dit zomerpeil zal naar
verwachting op zondag 1 april 2012 bereikt zijn.
Het peil op het Veerse Meer kan in de zomerperiode fluctueren tussen
N.A.P. en N.A.P. - o,io m. In geval van extreme neerslag of extreme neerslag-
verwachtingen kan het waterpeil op het Veerse Meer (vroegtijdig) worden
verlaagd om zodoende een buffer te creëren voor het afvoeren van polder
water. Dit zogenaamde 'noodpeil' zal tijdig aan betrokkenen bekend worden
gemaakt.
Omdat het zomerpeil ingesteld wordt door middel van het doorlaatmiddel
de 'Katse Heule', kan de scheepvaart de schutsluis in de Zandkreekdam naar
verwachting volledig blijven benutten.
Goes, 2 maart 2012.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
namens deze,
het hoofd van het Waterdistrict Zeeuwse Delta,
ing. M. Heijdens Msc