141 meningen Bekendmaking brieven zaterdag 10 maart 2012 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc;nl ABS De Internationale Schakelklas zoekt lokaalriiimte voor asielzoe kerskinderen. De Algemene Basis school heeft lokalen over. Een groep ouders is hier niet zo blij mee. Zij komen tot een opmerke lijk nieuw pedagogisch inzicht Het is niet goed, dat kinderen van 6 tot 12 jaar en van 12 tot 18 jaar onder een dak wonen Een advocaat gaat dit voor ze regelen. Ik zie als oud-onderwijsman enorm uit naar de juridische argumenten die deze advocaat hiervoor zal aanvoeren. Krijgt deze oudergroep haar zin, dan is het hek van de dam. Split sen, al die sportkantines en jeugd honken. Trouwens, wat doe je met gezinnen met kinderen tussen de 6 en 18 jaar onder een dak. Het is wel een geruststelling dat deze oudergroep en de schoolleiding geen enkel probleem heeft met de huidskleur of de herkomst van de ze kinderen. Stel je toch voor zeg. W.M van Kan Nagtglasstraat 54, Middelburg Tweet Schandalig zo'n tweet en dat van een burgemeester, iemand met een voorbeeldfunctie. Volgens mij denkt deze burgemeester dat hij zich niet aan normen hoeft te hou den. Als je het afdoet met, 'men sen die mij kennen kijken er niet van op', ben je verkeerd bezig. Ik vind het zeer beledigend en hoop dat hij veel zeer hete sambal te slikken krijgt, waaraan hij zich goed verbrandt. M. van Lagen Liesbethstraat 12, 's-Heer Arendskerke Tweet 2 Wat een flauw gedoe over een wel licht goedbedoelde tweet van de burgemeester van Hulst. En onze commissaris Karla Peijs berispt hem? Heeft ze niets beter te doen dan dat? Men zou zich beter druk maken over de overval op zich; dat zal de getroffen Chinezen meer goed doen dan de commotie over een paar letters. Wim van Gilst Boogerdlaan 23, Kortgene Verkeer Er is al veel gezegd en geschreven over het verkeer. Nu is er weer commotie over het al of niet krap afstellen van de verkeerslichten op verschillende kruispunten. We we ten allemaal dat er punten zijn waar dat inderdaad heel krap is. Van de andere kant heb ik als klein kind al geleerd dat je bij een geel licht moet stoppen 'als het nog kan'. In het huidige verkeer lijkt het wel of er nóóit gestopt kan worden voor een geel licht. Meest al zie je dat men juist versnelt bij geel licht om maar door te kun nen. Dat geldt ook voor vrachtwa genchauffeurs die blijkbaar niet be seffen dat wanneer ze met hun voorwielen door geel rijden er nog zo'n 15 meter achteraankomt. Be halve als er een camera staat op het kruispunt. Dan blijkt men in eens wel te kunnen stoppen bij een geel licht. Mijn oplossing is dus, of er nu wel of geen camera staat: aan de regels houden met zijn allen. Juist omdat de lichten voor goede doorstroming van het verkeer krap zijn afgesteld en die nen voor de veiligheid in het ver keer. W. v.d. Maden Esdoornlaan 15, Terneuzen Verkeer 2 Nu van Schaik een buil opgelopen heeft bij de stoplichten blijken er al meer klachten te zijn over de 'scherpe' afttelling van de lichten. Ik wist dat allang maar ja, ik ben maar een doodgewone weggebrui ker. Op de Tractaatweg zijn het echt stoplichten. Ze werken heel onlogisch en zijn daardoor levens gevaarlijk afgesteld. Daar is iemand een eigenzinnig experimentje aan het uithalen of anders is er een prutser bezig. Een tijdje geleden werden bij Westdorpe twee perso nenauto's door een vrachtwagen langs achteren vooruit geduwd om dat de eerste nog remde voor het oranje en de vrachtwagen van plan was om door te rijden. Op de Sas sing moet je opletten als je 5e, 6e of 7e staat en het gaat op groen. Opeens springt dan het licht weer op oranje. Sta je in Terneuzen met twee voor rood, rij je als tweede door oranje nadat de eerst groen had. Voor de rest staat alles op rood of springt op oranje als je aan gereden komt, ook al zie je nie mand. Echt om bekeuringen en on gevallen uit te lokken. H. Gericke Singel 65 Westdorpe Verkeer 3 Verkeersregelinstallaties (z.g. VRI's) geven altijd aanleiding tot discussie. Korte groentijden, lange wachttijden etc. zijn de meest ge hoorde klachten van weggebrui kers, waarvan een (toenemend) aantal groenlicht als licht-oranje en roodlicht als oranje ziet. Raads lid van Limpt denkt dat met het meten van de groentijd hij kan uit leggen dat de VRI niet veilig func tioneert, niets is minder waar, daar is meer kennis voor nodig. Hij zou eens een aantal keren tijdens de spits bij VRI's de verkeersafwikke- :¥S^«^K^^^^?5SSi5!!5!SC->»53a5iCSSSS5S5S53SS2 ling dienen te observeren, hij zou rood aanlopen. Het lijkt er soms wel op dat beheerders van VRI's te gemoetkomen aan de klachten, en de in te stellen tijden zo veel moge lijk minimaliseren, (veel vrachtau to's en grote verkeersknooppunten vragen extra aandacht bij het afstel len). Maar de hoofdoorzaak blijft het verkeersgedrag(mentaliteit) van een aantal weggebruikers, die grote risico's nemen, waarbij een menselijke fout nooit is uit te slui ten. Thon Bastiaansen Drostlaan 1, Sluiskil Onderzoeken Ik denk dat er alleen in Nederland zo'n 783 onderzoeken zijn gedaan naar de ontevredenheid onder bur gers. En zelfs naar het agressief worden over overheids- en andere grote instellingen. En verrassend genoeg is de conclusie die getrok ken wordt uit werkelijk ieder on derzoek dat mensen willen dat er naar ze geluisterd wordt. Waarom er zoveel geld wordt verspild aan onderzoeken naar zaken die ieder weldenkend mens op zijn klom pen, sandalen of slippers aan kan voelen is mij een raadsel. Er is tot nu toe ondanks al die onderzoe ken weinig veranderd in de hou ding van de diverse instanties ten opzichte van de burger. Nu heeft de Amerikaanse Yale Universiteit ook zo'n onderzoek gedaan en laat daar nou toch uitkomen dat de bur ger zich graag gehoord wil voelen en serieus genomen. Is me dat wat? Gaan instanties naar aanlei ding van dit onderzoek mensen nu wel als mens behandelen en niet als een nummer of lastpost? Dat zou fijn zijn. Anneke Lugtigheid Violenstraat 38, Goes Griekenland failliet Kost 1000 miljard, eerst 'redden' ze Griekenland met 240 miljard, die weten allang dat ze niet terugbeta len. Die miljarden hadden ze beter aan de banken gegeven, Nederland moet 15 miljard extra bezuinigen, grootbetaler aan de Unie, ongeveer 6 miljard aan rente voor de garan tieleningen 'probleemlanden', 5,6 miljard ontwikkelingshulp, diverse honderden miljoenen voor militai re hulp in Afghanistan, Pakistan en Libië. Wat gebeurt er daarna, al le stammen vechten elkaar de tent uit. Nu willen ze ten einde raad be zuinigen op speciaal onderwijs, pak liever de hypotheekrenteaftrek aan. Kenniseconomie ze willen wel, maar ze breken het onderwijs aan de basis af. A. de Waele H. Dunantstraat 20, Koewacht Fusie Emergis Verzet tegen fusie Emergis groeit. Hoe is het mogelijk dat de raad van bestuur, zich weinig aantrek kend van adviezen van diverse be langenorganisaties waarin duide lijk wordt aangegeven dat een grootschalige fusie niet in het be lang is van de zorg voor patiënten, zonder draagvlak doorgaat met fu- siebespre-kingen? Welke autoriteit kan dit ongewenste proces een halt toeroepen? De politiek loopt waar schijnlijk weer achter de feiten en de Inspectie voor de Volksgezond heid heeft nog niet van zich laten horen. Is er nog niet genoeg leer geld betaald met het ontstaan van het Admiraal De Ruyterziekenhuis en de negatieve effecten hiervan voor de ziekenhuiszorg op Walche ren? Hopelijk geeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit dit keer geen toestemming voor een fusie. Ton Overbeek Churchilllaan 1060, Terneuzen Natuurherstel 'Natuurherstel in de Westerschelde laat nog op zich wachten',kopt de krant vandaag. In woord en beeld worden we geïnformeerd over 'de inhaalslag', die gepland staat. Waar we niet over ingelicht worden is over de verdwenen natuur in de Westerschelde. Is er echt voor 600 ha natuur verloren gegaan? Kun je de natuur die op enkele meters diepte verloren gegaan is wel com penseren met o.a het ontpolderen van polders die nu nog uit vrucht bare landbouwgrond bestaan? Hoe bestrijd je de 'storende-factoren'? En...niet in de laatste plaats waar haalt onze provincie de vele miljoe nen euro's vandaan die nodig zul len zijn? Achteraf subsidie aanvra gen -zoals elders in de krant viel te lezen- is echt het paard achter de wagen spannen. Bestuurders, be zint eer gij eind 2012 laat beginnen. Beter ten halve gekeerd, dan ten he le gedwaald. Guus Langeraert 't Schuttebocht 21, Oostburg. Voorjaarsactie Voorjaarsactie mobiliteit: Weer een paar boeiende pagina's in de krant van 8 maart. Zowaar een voorjaarsactie mobiliteit. Oh,ja,wat dan wel? Nou, gewoon zitten in een opvouwbare scootmobiel of een vaste scootmobiel. Bij uw nieu we traplift krijgt u in deze mobili teit-voorjaarsactie een gratis relax fauteuil. Tel uit je winst! Kom in beweging door te gaan zitten! Een andere voorjaarsactie was een arti kel over het wandelen van Toine Poppelaars als heilzame therapie voor zijn rug. Zijn chiropractor in Maldegem, waar volgens zijn zeg gen half Zeeland naar toe gaat, raadde hem aan om te gaan bewe gen. Toine heeft voor wandelen ge kozen. Goh,denk ik dan, wat een schitterende voorjaarsacties alle maal. En zo lekker simpel hè. Niek Knol Ver. Dishoekseweg 2, Koudekerke Strooizout Een echte uitglijder dat bakkers- strooizout. Nu begrijp ik pas waar om laats mijn brood al ontdooit uit de diepvries kwam. Zal waar schijnlijk met stip op het meld punt voor Oosteuropeanen ko men. Smullen voor Geert! Sjaak Oosterling Europalaan 56, Goes Water De provincie heeft op een wat bi zarre manier de aftrap gegeven aan haar eigen nieuwe boreling, name lijk het 'Jaar van het Water'. Im mers, terwijl de Zeeuwse wateren nog onder een dik pak ijs lagen, kreeg het gros van de bemanning van boven de 57 te horen, dat ze over de reling gezet zullen worden. De goed geoefende zwemmer kan via het zwemtrapje misschien nog wel als ZZP'er wat bij keutelen bij zijn oude baas, maar het gros kan achter de geraniums, geheel tegen de kabinetsplannen in. De torenho ge boete voor deze illegale lozing zal wel weer op de bijna uitgemer gelde belastingbetaler worden ver haald. Hierdoor belandt een hoop kennis en ervaring in het brakke en zoute sop en erkent dezelfde provincie dat ze in een nieuw be stuurlijk vehicle, bijvoorbeeld een gewest met Zuid Holland Zuid en West Brabant, niet meer past in de toekomstige kabinetsplannen. De tweede kwinkslag is het aftluiten van het Kanaal door Walcheren voor onderhoud aan de bruggen. Niet alleen het bedrijfsleven lijdt schade, ook de watersport kan zich in het 'Jaar van het Water' geen slechtere seizoensstart bedenken. Carel Peterson Pieterstraat 1Veere Hedwige De Nederlandse regering heeft de Eurocommissaris Potocnik bericht de wetenschappelijke basis voor hun besluit over het Hedwige alter natiefbuiten elke twijfel te stellen. De Vlaamse premier Peeters blijft bij het onder water zetten van de polders. Welke bedoeling heeft Pee ters hiermee. Antwoord: België cq de havenbaronnen hebben in de ja ren zestig, zeventig het zogenoem de Baalhoekkanaal gelanceerd dwars door de Saeftinge- en Hedwigepolder. Inmiddels is de aansluitende polder in België in uit voering ten behoeve van hun toe komstige havenuitbreiding. Conclu sie: in zaken doen met Belgen zul len ze nooit ja, noch nee zeggen, maar altijd ja-nee. Alle brieven in de krant hebben nooit gerept over de Baalhoeksplannen. Nederlandse overheden, pas op met Belgische wensen. Ze keren altijd weer terug op hun schreden. Er is maar een oplossing voor hun havenplannen: een kanaal dwars door België van af Zeebrugge naar Antwerpen, met een aftakking naar Gent. H. Verbeek Hof ter Veste 79, Middelburg Zwerfvuil Sinds enkele weken ben ik in de ge meente Veere bezig om alles wat een ander verloren heeft of moed willig heeft weggegooid, op aan het ruimen. Noem het maar zwerf vuil verwijderen. Het is ongeloof lijk wat er allemaal weggegooid wordt. Meestal wordt dit aan de schooljeugd toegeschreven, maar de ouderen kunnen er ook wat van. Ook zou het de mensen van Rijkswaterstaat Ministerie van Infrastructuur en Milieu Veerse Meer: instellen zomerpeil De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu maakt het volgende bekend: Op maandag 26 maart 2012 wordt begonnen met het opvoeren van het waterpeil op het Veerse Meer naar het zomerpeil. Dit zomerpeil zal naar verwachting op zondag 1 april 2012 bereikt zijn. Het peil op het Veerse Meer kan in de zomerperiode fluctueren tussen N.A.P. en N.A.P. - o,io m. In geval van extreme neerslag of extreme neerslag- verwachtingen kan het waterpeil op het Veerse Meer (vroegtijdig) worden verlaagd om zodoende een buffer te creëren voor het afvoeren van polder water. Dit zogenaamde 'noodpeil' zal tijdig aan betrokkenen bekend worden gemaakt. Omdat het zomerpeil ingesteld wordt door middel van het doorlaatmiddel de 'Katse Heule', kan de scheepvaart de schutsluis in de Zandkreekdam naar verwachting volledig blijven benutten. Goes, 2 maart 2012. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, namens deze, het hoofd van het Waterdistrict Zeeuwse Delta, ing. M. Heijdens Msc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14