Grijze wolven slaan meedogenloos toe Sluit Vader over het graf heen John Carter is net een vlo filmrecensies filmagenda donderdag 8 maart 2012 Thomas Horn in Extremely loud incredibly close. door Mark Moorman Extremely loud incredibly close was in 2005 een van de eerste grote romans waarin 9/11 in New York centraal stond. Het was de tweede roman van de jonge schrijver Jonathan Safran Foer. In de figuur van de 11-jarige Oskar Schell, die zijn vader ver loor op de 'ergste dag', heeft Foer een held gecreëerd die niet alleen op zoek is naar de sporen van zijn verdwenen vader, maar via de geschiedenis van zijn-grootou ders ook verbonden is met de holocaust. Daarnaast is er de lite raire connectie met de gelijknami ge jonge held uit het literaire meesterwerk Die Blechtrommel van Günther Grass, net als Oscar een jonge buitenstaander, die zijn neuroses onderdrukt met een slaginstrument, in het geval van Foer's held een tamboerijn. Extremely loud heeft de vorm van een queeste, die natuurlijk een letterlijke én een overdrachtelijke speurtocht is naar de zin van het bestaan en de beschadigde ziel van een stad. De jonge Oskar werd door zijn vader (Tom Hanks, in de flashbacks) altijd uit gedaagd om allerlei speurtochten te ondernemen, mogelijk een ma nier om zich met zijn autistische aandoening beter te wapenen te gen de wereld. Nu zijn vader dood is, ontbreekt elk houvast in Oskars leven, zijn moeder (San dra Bullock) lijkt zich te hebben teruggetrokken in haar verdriet. Bij toeval stuit Oskar op een raad sel, dat hem het idee geeft dat zijn vader hem over het graf heen nog een opdracht heeft ge geven. In een vaas treft hij een sleutel in een envelop met de naam 'Black' erop. Hij gaat op zoek naar ie mand die Black heet en die moge lijk het slot heeft waarop de sleu tel past. Extremely loud incredibly close Regie: Stephen Daldry Met: Thomas Horn, Tom Hanks, Sandra Bullock, Viola Davis Te zien in Vlissingen en Terneuzen Een titel als John Carter is re delijk verneukeratief Het is een naam die doet denken aan charismatische spionnen als James Bond, of vernuftige actie helden als Ethan Hunt (Mission: Impossible), niet direct aan een soldaat uit de Amerikaanse Bur geroorlog die terechtkomt op Mars. De eerdere werktitel John Carter of Mars was dan toch wat doeltreffender geweest. De talrijke avonturen van John Carter van schrijver Edgar Rice Burroughs, vooral bekend van zijn Tarzanverhalen, hebben over de jaren (het eerste verhaal stamt uit 1912) veel mensen geïnspi reerd. De verhalen zouden zelfs een springplank zijn geweest Taylor Kitsch voor Star Wars en Avatar. Helaas inspireerde het regisseur Andrew Stanton niet tot een grootse ver filming. John Carter heeft de makke zo wel te complex als saai te zijn. Het verhaal is een verzameling losse onderdelen: dë 'rode man nen' strijden met elkaar om alleenheerschappij van Barsoom - hun benaming voor Mars - ter wijl de Tharks, een groen ras met vier armen, twee benen en de slagtanden van een everzwijn, lie ver in de arena gladiatortje spe len. En dan zijn er nog de Therns, goddelijke wezens die de overige Marsbewoners als mario netten bespelen. Neem daarbij mee dat John Carter, vanwege de lagere zwaartekracht op Mars, kan springen als een vlo en je krijgt een film die je met de beste wil van de wereld niet serieus kan nemen. John Carter 3D Regie: Andrew Stanton. Met: Taylor Kitsch, Lynn Collins, Mark Strong Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen door Bart van der Put De Noord-Ierse acteur Liam Neeson wordt dit jaar zestig, maar lijkt sinds zijn hoofdrol in Luc Bessons kaskraker Taken (2008) herboren als actieheld. Het is een opmerkelijke transformatie voor de boomlange en bloedserieu ze acteur, die naam maakte met een imposante reeks historische en biografische films en voor de hoofdrol in Schindler's list een Os carnominatie kreeg. Met zijn som bere voorkomen en gruizig donke re stemgeluid is Neeson minder ge schikt voor lichtvoetig ironische ac tiefilms, al hield hij zich twee jaar geleden aardig staande in The A-team. In The grey werkt hij opnieuw sa men met regisseur Joe Carnahan, en de twee halen daarbij het beste in elkaar boven. Carnahan gold op basis van zijn beklemmende cor ruptiethriller Nare (2002) als een grote belofte in Hollywood, maar slaagde er na een roemrucht con flict met Tom Cruise over Mission: impossible 3 niet in de verwachtin gen in te lossen. Met The grey keert de regisseur en scenario schrijver eindelijk terug naar de doeltreffende en serieuze aanpak die Nare kenmerkte. De film speelt zich afin het hoge noorden van Alaska, waar Neeson voor een oliemaatschappij de 'on- gediertebestrijding' verzorgt. Dat eufemisme kan niet verhullen dat de scherpschutter in het tijd perk van hondenfluisteraars en po- nypolitie een anachronisme is: hij maakt korte metten met wolven die het werkterrein van de olie maatschappij betreden. Carnahan baseerde zich op een kort verhaal van co-scenarioschrijver Ian Mac- Scène uit The grey. kenzie Jeffers, maar het is duide lijk dat het duo zich ook door de li teraire nalatenschap van Jack Lon don en Ernest Hemingway liet in spireren. Door een huiveringwekkend vlieg tuigongeluk stranden Neeson en een groep collega's in het onher bergzame jachtgebied van een roe del grijze wolven, die snel en mee dogenloos toeslaan. In de overlevingsstrijd die volgt groeit Neesons suïcidiale persona ge uit tot het alfamannetje van de groep rauwdouwers, en koppelt Carna han actie en spanning aan een ge slaagde karakterstudie van een VLISSINGEN CINECITY A dangerous method: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Bolshoi bal let: Le corsaire: zo 16.00 uür; A separa tion: zo 16.15 uur; Extremely loud and incredibly close: do t/m wo 16.15 uur, do, vr, ma 13.45, do t/m wo 19.00 (vr en za om 19.10), do, di, wo 21.15, vr en za 22.00, zo 21.45 uur; Contraband: do t/m wo 16.30 en 21.45 uur; The grey: do t/m wo 21.45 (vr en za om 22.00) uur; John Carter (3D): do t/m wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur (vr en za om 22.00); Een avond met Kees van Kooten, film Puzzle: do 19.00 uur; Project X: do, vr, ma,di 14.00, do t/m wo 22.00, vr t/m wo 19.15 (enkel di niet), za, zo, wo 16.30, vr en di 16.15 uur; Man on a ledge: do, vr, ma, di 14.00, do t/m wo 19.15 uur; Young adult: do, vr, ma, di 14.00 uur; This means war: do t/m wo 16.30 (en kel di niet), do, di, wo 19.00, vr, za, ma 19.15, zo 19.50, do t/m wo 22.00 uur (ma en di om 21.45 uur); The woman in black: do, di 16.30, vr, za 19.15, do en zo t/m di 19.30 uur; Safe house: do, za, ma, di 13.45, do t/m wo 19.15 en 22.00 uur; Sprookjesboom de film: za, zo, wo 14.00 en zo 11.30 uur; Hugo (3D): vr, za, ma, wo 16.15 en zo 13.30 uur; Ghost ri der: spirit of vengeance (3D): do, vr, ma, di 14.00 uur; Journey 2: The myste rious island (3D): za, zo, wo 14.00, zo 11.00 uur; Tony tien: za, zo, wo 14.00, zo 11.00 uur; Achtste groepers huilen niet: do, vr, ma, di 16.30, za, zo, wo 14.00 uur; The muppets (NL): vr 16.30, za, zo, wp 13.45, zp 11.00 uur; War hor se: do, za, ma, wo 16.15 uur; The des cendants: vr t/m wo 13.45 uur; Alvin en the chipmunks 3: zo 11.15, wo 14.00 uur; De gelaarsde kat: zo 11.30 uur. GOES DAVINCI CINEMA The iron lady: za en zo 15.45, ma t/m wo 20.30 uur; The woman in black: do t/m zo 21.30, ma t/m wo 20.30 uur; This means war: do t/m zo 19.00, 21.45, ma t/m wo 20.30 uur; John Carter (3D): do t/m zo 18.45, 21.30, za, zo 15.30, ma t/m wo 20.00, wo 15.45 uur; Suskind: do t/m zo 21.45 uur; The muppets: za en zo 13.00,15.30 en wo 13.45 en 16.30 uur; Tony 10: za en zo 13.15, wo 13.30 uur; Sprookjesboom de film: za en zo 13.15, wo 13.30 uur; Achtste groe pers huilen niet: do t/m zo 19.00. za en zo 13.00 en 15.45, wo 13.45 en 16.15 uur; Journey 2: do t/m zo 18.45 uur; 't BEEST The rum dairy: wo 20.30 uur, The help: do t/m wo (za en zo niet) 20.30 uur; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG De Heineken ontvoering: wo, di 20.00 uur; My week with Marilyn: do 20.00, vr 19.00, za 21.30, zo 20.30 uur; The Iron Lady: vr 15.00, za 19, ma en do 20 en vr 21.30 uur; Play time: wo 20.00 uur ZIERIKZEE FIZI De gelaarsde kat: wo 14.00; Rundskop: vr en za 20.30 uur;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 24