Grijze wolven slaan
meedogenloos toe
Sluit
Vader over het graf heen
John Carter is net een vlo
filmrecensies
filmagenda
donderdag 8 maart 2012
Thomas Horn in Extremely loud incredibly close.
door Mark Moorman
Extremely loud incredibly
close was in 2005 een van
de eerste grote romans
waarin 9/11 in New York centraal
stond. Het was de tweede roman
van de jonge schrijver Jonathan
Safran Foer.
In de figuur van de 11-jarige
Oskar Schell, die zijn vader ver
loor op de 'ergste dag', heeft Foer
een held gecreëerd die niet alleen
op zoek is naar de sporen van
zijn verdwenen vader, maar via
de geschiedenis van zijn-grootou
ders ook verbonden is met de
holocaust. Daarnaast is er de lite
raire connectie met de gelijknami
ge jonge held uit het literaire
meesterwerk Die Blechtrommel
van Günther Grass, net als Oscar
een jonge buitenstaander, die
zijn neuroses onderdrukt met
een slaginstrument, in het geval
van Foer's held een tamboerijn.
Extremely loud heeft de vorm van
een queeste, die natuurlijk een
letterlijke én een overdrachtelijke
speurtocht is naar de zin van het
bestaan en de beschadigde ziel
van een stad. De jonge Oskar
werd door zijn vader (Tom
Hanks, in de flashbacks) altijd uit
gedaagd om allerlei speurtochten
te ondernemen, mogelijk een ma
nier om zich met zijn autistische
aandoening beter te wapenen te
gen de wereld. Nu zijn vader
dood is, ontbreekt elk houvast in
Oskars leven, zijn moeder (San
dra Bullock) lijkt zich te hebben
teruggetrokken in haar verdriet.
Bij toeval stuit Oskar op een raad
sel, dat hem het idee geeft dat
zijn vader hem over het graf
heen nog een opdracht heeft ge
geven.
In een vaas treft hij een sleutel in
een envelop met de naam 'Black'
erop. Hij gaat op zoek naar ie
mand die Black heet en die moge
lijk het slot heeft waarop de sleu
tel past.
Extremely loud incredibly close
Regie: Stephen Daldry
Met: Thomas Horn, Tom Hanks,
Sandra Bullock, Viola Davis
Te zien in Vlissingen en Terneuzen
Een titel als John Carter is re
delijk verneukeratief Het is
een naam die doet denken
aan charismatische spionnen als
James Bond, of vernuftige actie
helden als Ethan Hunt (Mission:
Impossible), niet direct aan een
soldaat uit de Amerikaanse Bur
geroorlog die terechtkomt op
Mars. De eerdere werktitel John
Carter of Mars was dan toch wat
doeltreffender geweest.
De talrijke avonturen van John
Carter van schrijver Edgar Rice
Burroughs, vooral bekend van
zijn Tarzanverhalen, hebben over
de jaren (het eerste verhaal stamt
uit 1912) veel mensen geïnspi
reerd. De verhalen zouden zelfs
een springplank zijn geweest
Taylor Kitsch
voor Star Wars en Avatar. Helaas
inspireerde het regisseur Andrew
Stanton niet tot een grootse ver
filming.
John Carter heeft de makke zo
wel te complex als saai te zijn.
Het verhaal is een verzameling
losse onderdelen: dë 'rode man
nen' strijden met elkaar om
alleenheerschappij van Barsoom
- hun benaming voor Mars - ter
wijl de Tharks, een groen ras met
vier armen, twee benen en de
slagtanden van een everzwijn, lie
ver in de arena gladiatortje spe
len. En dan zijn er nog de
Therns, goddelijke wezens die de
overige Marsbewoners als mario
netten bespelen. Neem daarbij
mee dat John Carter, vanwege de
lagere zwaartekracht op Mars,
kan springen als een vlo en je
krijgt een film die je met de beste
wil van de wereld niet serieus
kan nemen.
John Carter 3D
Regie: Andrew Stanton. Met: Taylor
Kitsch, Lynn Collins, Mark Strong
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
door Bart van der Put
De Noord-Ierse acteur
Liam Neeson wordt dit
jaar zestig, maar lijkt
sinds zijn hoofdrol in
Luc Bessons kaskraker Taken
(2008) herboren als actieheld. Het
is een opmerkelijke transformatie
voor de boomlange en bloedserieu
ze acteur, die naam maakte met
een imposante reeks historische
en biografische films en voor de
hoofdrol in Schindler's list een Os
carnominatie kreeg. Met zijn som
bere voorkomen en gruizig donke
re stemgeluid is Neeson minder ge
schikt voor lichtvoetig ironische ac
tiefilms, al hield hij zich twee jaar
geleden aardig staande in The
A-team.
In The grey werkt hij opnieuw sa
men met regisseur Joe Carnahan,
en de twee halen daarbij het beste
in elkaar boven. Carnahan gold op
basis van zijn beklemmende cor
ruptiethriller Nare (2002) als een
grote belofte in Hollywood, maar
slaagde er na een roemrucht con
flict met Tom Cruise over Mission:
impossible 3 niet in de verwachtin
gen in te lossen. Met The grey
keert de regisseur en scenario
schrijver eindelijk terug naar de
doeltreffende en serieuze aanpak
die Nare kenmerkte.
De film speelt zich afin het hoge
noorden van Alaska, waar Neeson
voor een oliemaatschappij de 'on-
gediertebestrijding' verzorgt.
Dat eufemisme kan niet verhullen
dat de scherpschutter in het tijd
perk van hondenfluisteraars en po-
nypolitie een anachronisme is: hij
maakt korte metten met wolven
die het werkterrein van de olie
maatschappij betreden. Carnahan
baseerde zich op een kort verhaal
van co-scenarioschrijver Ian Mac-
Scène uit The grey.
kenzie Jeffers, maar het is duide
lijk dat het duo zich ook door de li
teraire nalatenschap van Jack Lon
don en Ernest Hemingway liet in
spireren.
Door een huiveringwekkend vlieg
tuigongeluk stranden Neeson en
een groep collega's in het onher
bergzame jachtgebied van een roe
del grijze wolven, die snel en mee
dogenloos toeslaan.
In de overlevingsstrijd die volgt
groeit Neesons suïcidiale persona
ge uit
tot het alfamannetje van de groep
rauwdouwers, en koppelt Carna
han actie en spanning aan een ge
slaagde karakterstudie van een
VLISSINGEN
CINECITY
A dangerous method: di 14.00 en 19.30
uur; Sneak: ma 22.00 uur; Bolshoi bal
let: Le corsaire: zo 16.00 uür; A separa
tion: zo 16.15 uur; Extremely loud and
incredibly close: do t/m wo 16.15 uur,
do, vr, ma 13.45, do t/m wo 19.00 (vr en
za om 19.10), do, di, wo 21.15, vr en za
22.00, zo 21.45 uur; Contraband: do t/m
wo 16.30 en 21.45 uur; The grey: do
t/m wo 21.45 (vr en za om 22.00) uur;
John Carter (3D): do t/m wo 16.15,
19.00 en 21.45 uur (vr en za om 22.00);
Een avond met Kees van Kooten, film
Puzzle: do 19.00 uur; Project X: do, vr,
ma,di 14.00, do t/m wo 22.00, vr t/m wo
19.15 (enkel di niet), za, zo, wo 16.30, vr
en di 16.15 uur; Man on a ledge: do, vr,
ma, di 14.00, do t/m wo 19.15 uur;
Young adult: do, vr, ma, di 14.00 uur;
This means war: do t/m wo 16.30 (en
kel di niet), do, di, wo 19.00, vr, za, ma
19.15, zo 19.50, do t/m wo 22.00 uur
(ma en di om 21.45 uur); The woman in
black: do, di 16.30, vr, za 19.15, do en
zo t/m di 19.30 uur; Safe house: do, za,
ma, di 13.45, do t/m wo 19.15 en 22.00
uur; Sprookjesboom de film: za, zo, wo
14.00 en zo 11.30 uur; Hugo (3D): vr, za,
ma, wo 16.15 en zo 13.30 uur; Ghost ri
der: spirit of vengeance (3D): do, vr,
ma, di 14.00 uur; Journey 2: The myste
rious island (3D): za, zo, wo 14.00, zo
11.00 uur; Tony tien: za, zo, wo 14.00,
zo 11.00 uur; Achtste groepers huilen
niet: do, vr, ma, di 16.30, za, zo, wo
14.00 uur; The muppets (NL): vr 16.30,
za, zo, wp 13.45, zp 11.00 uur; War hor
se: do, za, ma, wo 16.15 uur; The des
cendants: vr t/m wo 13.45 uur; Alvin en
the chipmunks 3: zo 11.15, wo 14.00
uur; De gelaarsde kat: zo 11.30 uur.
GOES
DAVINCI CINEMA
The iron lady: za en zo 15.45, ma t/m
wo 20.30 uur; The woman in black: do
t/m zo 21.30, ma t/m wo 20.30 uur; This
means war: do t/m zo 19.00, 21.45, ma
t/m wo 20.30 uur; John Carter (3D): do
t/m zo 18.45, 21.30, za, zo 15.30, ma
t/m wo 20.00, wo 15.45 uur; Suskind:
do t/m zo 21.45 uur; The muppets: za
en zo 13.00,15.30 en wo 13.45 en
16.30 uur; Tony 10: za en zo 13.15, wo
13.30 uur; Sprookjesboom de film: za
en zo 13.15, wo 13.30 uur; Achtste groe
pers huilen niet: do t/m zo 19.00. za en
zo 13.00 en 15.45, wo 13.45 en 16.15
uur; Journey 2: do t/m zo 18.45 uur;
't BEEST
The rum dairy: wo 20.30 uur, The help:
do t/m wo (za en zo niet) 20.30 uur;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
De Heineken ontvoering: wo, di 20.00
uur; My week with Marilyn: do 20.00,
vr 19.00, za 21.30, zo 20.30 uur; The
Iron Lady: vr 15.00, za 19, ma en do 20
en vr 21.30 uur; Play time: wo 20.00 uur
ZIERIKZEE
FIZI
De gelaarsde kat: wo 14.00; Rundskop:
vr en za 20.30 uur;