De personages zetten IKIflilllH alle fatsoen opzij tl 5 donderdag 8 maart 2012 www.pzc.nl/uit Tom de Ket Tom de Ket maakte eerder deel uit van het legendarische theaterduo Van Houts De Ket, dat bij het grote publiek bekend werd van het reclamespotje van Kanis en Gun- nik. Na jaren met Van Houts op de planken te hebben gestaan waagt De Ket zich dit jaar aan een solo avontuur: Fame Over. Vrijdag 9 maart, De Wegwijzer, Nieuw- en Sint Joosland, 20.30 uur. Move The Furniture De Zeeuwse bands De Hobbyisten (foto) en RoseMotion presenteren onder de titel Move The Furniture hun eerste samenwerkingsproject. De formaties combineren eigen werk met pakkende covers. De avond belooft swingende live beats, r&b, Soul, hiphop en pop muziek. Vrijdag 9 maart, De Spot, Middelburg, 21.00 uur (zaal open). Jörgen Raymann Als kind werd Jörgen Raymann 'Fredeman' (bangerik) genoemd, omdat hij allerlei angsten had. In Frede neemt hij samen met zijn fa voriete alter ego plaats op de bank om de angstigste vraag in zijn le ven te beantwoorden: 'Kom ik ooit van Tante Es af?' Vrijdag 9 maart, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Zaterdag 10 maart, De Mythe, Goes, 20.00 uur. COV Goes De Christelijke Oratoriumvereni ging brengt een programma met werk van zowel Nederlandse als Hongaarse componisten: Pater Nos- ter en Miroir de Peine van Hendrik Andriessen, Requiem pro Elisabeth van Bernard Bartelink, Libera van Mihaly Mosonyi en Missa Brevis van Zoltan Kodaly. Zaterdag 10 maart, gebouw De Hoogte, Goes, 20.00 uur. Marietta Petkova In oktober 2010 gaf de van origine Bulgaarse pianiste Marietta Petko va een memorabel concert in de Grote Kerk in Veere. Nu is zij op nieuw te gast bij Muziekpodium Zeeland, maar dan in Middelburg. Op het programma staat werk van Rachmaninov, Liszt, Tsjaikovski, Kreisler, Scarlatti en Bach. Zondag 11 maart, Zeeuwse Concert zaal, Middelburg, 15.30 uur. Toneel gaat over (zien) doen. Een toneeltekst le zen is voor de meesten niet gemakkelijk en niet zo heel boeiend. Over toneel lezen meestal ook niet. Maar er zijn uit zonderingen. Tussen malaise en ma gie van Thomas de Neve is er zo een. Een boek voor acteurs en re gisseurs, maar evenzeer voor ama teurs, toeschouwers en liefheb bers. Het bevat negentien essays en vijf intermezzi over theaterma- ken. De essays zijn lekker kort, en heel divers. Ze zijn ook in een wil lekeurige volgorde te lezen. Aanbe volen lectuur. paar (Sonia en Henri) die heel wat te stellen hebben met de opvoe ding van hun zoontje. Hem zon der koekjes naar bed zien te krij gen, lijkt de opmaat tot een heel gewone avond. Dan komen Inès en Hubert op visite, zoals afgespro ken, maar een dag te vroeg... Het wordt een heel bijzondere avond, met wonderbaarlijk intense dialo gen over allerlei bevlogen en plat vloerse onderwerpen, met een toe nemende onderhuidse spanning. Achter oppervlakte-gesprekken over melkwegstelsels en carrière planning gaat het in 3x Leven om de existentiële vragen van 2ie-eeu- wers. Reza's stuk is een spitsvondig en komisch onderzoek naar de nor men en waarden van onze tijd. Daarbij gebruikt ze dezelfde plot tot driemaal toe, maar elke keer veranderen er een paar elementen. Driemaal zien we dus dezelfde ont moeting tussen die twee echtpa ren van start gaan. Wat begint als een komedie van de vergissing, re sulteert uiteindelijk in een bittere tragikomedie. Van Alan Ayck- boum naar Lars Noren, als het wa re. Theatergroep Suburbia met '3x Leven', dinsdag 13 maart in Stadsschouw burg Middelburg. Aanvang: 20.00 uur Een van de langere essays gaat over emoties en gevoel. Over het verschil daartussen. Over hoe emo ties ontstaan uit handelen. En over hoe het kan zijn, dat iemand (bijvoorbeeld in psychotherapie) kan leren om gevoel te krijgen bij zijn emoties. Emoties komen naar buiten. En gevoel gaat naar bin nen. Dat heeft alles te maken met toneel. Bij goed toneel ontstaan op de planken voortdurend emoties, en die kunnen als een gevoel een weg vinden naar het publiek. Van buiten naar binnen. Wie verwacht van Thomas de Ne ve een pleidooi te horen voor emo-toneel, vergist zich. Telkens opnieuw is de tekst het enige uit gangspunt. Daaruit moet de vorm, moet het spel, moeten de emoties ontstaan. Experimenteren is gewe tensvol onderzoeken, niet in het wilde weg uitproberen, of erger nog: revolteren. Maar dat onder zoeken, dat moet. Regisseurs en ac teurs moeten het doen, maar toe schouwers net zo goed. Lieke-Rosa Altink en Die van Duin in 3x Leven. Dat ook de schrijver in zijn toneel tekst experimenteert, komt min der voor. Komende week is daar van een interessant voorbeeld te zien in de Stadsschouwburg van Middelburg. Op 13 maart komt daar Theatergroep Suburbia het stuk 3X Leven spelen. De oorspron kelijke titel Trois versions de la vie verraadt de Franse herkomst van de schrijfster Yasmina Reza, op dit moment een van de meest gevraag de en internationaal gewaardeerde toneelschrijvers. (Haar laatste stuk Le Dieu du Carnage is inmiddels door Roman Polanski verfilmd als Carnage Yasmina Reza is een mooi voor beeld van de theorie van Thomas de Neve, dat een toneelschrijver vanaf het moment van opvoering niet langer de eigenaar van zijn stuk is. Ze geeft zelf toe, het minst goed geplaatst te zijn om over haar werk te spreken. Maar ze weet wel wie haar personages zijn. „Ze zit ten allemaal halfweg hun leven, met het gevoel over te hellen naar de dood", zegt ze. „Mijn persona ges zijn mensen die ontsporen, die vastlopen, het zijn zeer impulsieve mensen die ten slotte alle fatsoen opzij zetten en die in het alge meen een eerder pessimistische le vensvisie hebben." In 3x Leven zien we een jong echt Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in hei Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 21