De personages zetten IKIflilllH
alle fatsoen opzij tl
5
donderdag 8 maart 2012
www.pzc.nl/uit
Tom de Ket
Tom de Ket maakte eerder deel uit
van het legendarische theaterduo
Van Houts De Ket, dat bij het
grote publiek bekend werd van het
reclamespotje van Kanis en Gun-
nik. Na jaren met Van Houts op
de planken te hebben gestaan
waagt De Ket zich dit jaar aan een
solo avontuur: Fame Over.
Vrijdag 9 maart, De Wegwijzer,
Nieuw- en Sint Joosland, 20.30 uur.
Move The Furniture
De Zeeuwse bands De Hobbyisten
(foto) en RoseMotion presenteren
onder de titel Move The Furniture
hun eerste samenwerkingsproject.
De formaties combineren eigen
werk met pakkende covers. De
avond belooft swingende live
beats, r&b, Soul, hiphop en pop
muziek.
Vrijdag 9 maart, De Spot, Middelburg,
21.00 uur (zaal open).
Jörgen Raymann
Als kind werd Jörgen Raymann
'Fredeman' (bangerik) genoemd,
omdat hij allerlei angsten had. In
Frede neemt hij samen met zijn fa
voriete alter ego plaats op de bank
om de angstigste vraag in zijn le
ven te beantwoorden: 'Kom ik
ooit van Tante Es af?'
Vrijdag 9 maart, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur. Zaterdag 10
maart, De Mythe, Goes, 20.00 uur.
COV Goes
De Christelijke Oratoriumvereni
ging brengt een programma met
werk van zowel Nederlandse als
Hongaarse componisten: Pater Nos-
ter en Miroir de Peine van Hendrik
Andriessen, Requiem pro Elisabeth
van Bernard Bartelink, Libera van
Mihaly Mosonyi en Missa Brevis
van Zoltan Kodaly.
Zaterdag 10 maart, gebouw De
Hoogte, Goes, 20.00 uur.
Marietta Petkova
In oktober 2010 gaf de van origine
Bulgaarse pianiste Marietta Petko
va een memorabel concert in de
Grote Kerk in Veere. Nu is zij op
nieuw te gast bij Muziekpodium
Zeeland, maar dan in Middelburg.
Op het programma staat werk van
Rachmaninov, Liszt, Tsjaikovski,
Kreisler, Scarlatti en Bach.
Zondag 11 maart, Zeeuwse Concert
zaal, Middelburg, 15.30 uur.
Toneel gaat over (zien)
doen. Een toneeltekst le
zen is voor de meesten
niet gemakkelijk en niet
zo heel boeiend. Over toneel lezen
meestal ook niet. Maar er zijn uit
zonderingen. Tussen malaise en ma
gie van Thomas de Neve is er zo
een. Een boek voor acteurs en re
gisseurs, maar evenzeer voor ama
teurs, toeschouwers en liefheb
bers. Het bevat negentien essays
en vijf intermezzi over theaterma-
ken. De essays zijn lekker kort, en
heel divers. Ze zijn ook in een wil
lekeurige volgorde te lezen. Aanbe
volen lectuur.
paar (Sonia en Henri) die heel wat
te stellen hebben met de opvoe
ding van hun zoontje. Hem zon
der koekjes naar bed zien te krij
gen, lijkt de opmaat tot een heel
gewone avond. Dan komen Inès
en Hubert op visite, zoals afgespro
ken, maar een dag te vroeg... Het
wordt een heel bijzondere avond,
met wonderbaarlijk intense dialo
gen over allerlei bevlogen en plat
vloerse onderwerpen, met een toe
nemende onderhuidse spanning.
Achter oppervlakte-gesprekken
over melkwegstelsels en carrière
planning gaat het in 3x Leven om
de existentiële vragen van 2ie-eeu-
wers.
Reza's stuk is een spitsvondig en
komisch onderzoek naar de nor
men en waarden van onze tijd.
Daarbij gebruikt ze dezelfde plot
tot driemaal toe, maar elke keer
veranderen er een paar elementen.
Driemaal zien we dus dezelfde ont
moeting tussen die twee echtpa
ren van start gaan. Wat begint als
een komedie van de vergissing, re
sulteert uiteindelijk in een bittere
tragikomedie. Van Alan Ayck-
boum naar Lars Noren, als het wa
re.
Theatergroep Suburbia met '3x Leven',
dinsdag 13 maart in Stadsschouw
burg Middelburg. Aanvang: 20.00 uur
Een van de langere essays gaat
over emoties en gevoel. Over het
verschil daartussen. Over hoe emo
ties ontstaan uit handelen. En
over hoe het kan zijn, dat iemand
(bijvoorbeeld in psychotherapie)
kan leren om gevoel te krijgen bij
zijn emoties. Emoties komen naar
buiten. En gevoel gaat naar bin
nen. Dat heeft alles te maken met
toneel. Bij goed toneel ontstaan op
de planken voortdurend emoties,
en die kunnen als een gevoel een
weg vinden naar het publiek. Van
buiten naar binnen.
Wie verwacht van Thomas de Ne
ve een pleidooi te horen voor
emo-toneel, vergist zich. Telkens
opnieuw is de tekst het enige uit
gangspunt. Daaruit moet de vorm,
moet het spel, moeten de emoties
ontstaan. Experimenteren is gewe
tensvol onderzoeken, niet in het
wilde weg uitproberen, of erger
nog: revolteren. Maar dat onder
zoeken, dat moet. Regisseurs en ac
teurs moeten het doen, maar toe
schouwers net zo goed.
Lieke-Rosa Altink en Die van Duin in 3x Leven.
Dat ook de schrijver in zijn toneel
tekst experimenteert, komt min
der voor. Komende week is daar
van een interessant voorbeeld te
zien in de Stadsschouwburg van
Middelburg. Op 13 maart komt
daar Theatergroep Suburbia het
stuk 3X Leven spelen. De oorspron
kelijke titel Trois versions de la vie
verraadt de Franse herkomst van
de schrijfster Yasmina Reza, op dit
moment een van de meest gevraag
de en internationaal gewaardeerde
toneelschrijvers. (Haar laatste stuk
Le Dieu du Carnage is inmiddels
door Roman Polanski verfilmd als
Carnage
Yasmina Reza is een mooi voor
beeld van de theorie van Thomas
de Neve, dat een toneelschrijver
vanaf het moment van opvoering
niet langer de eigenaar van zijn
stuk is. Ze geeft zelf toe, het minst
goed geplaatst te zijn om over haar
werk te spreken. Maar ze weet wel
wie haar personages zijn. „Ze zit
ten allemaal halfweg hun leven,
met het gevoel over te hellen naar
de dood", zegt ze. „Mijn persona
ges zijn mensen die ontsporen, die
vastlopen, het zijn zeer impulsieve
mensen die ten slotte alle fatsoen
opzij zetten en die in het alge
meen een eerder pessimistische le
vensvisie hebben."
In 3x Leven zien we een jong echt
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in hei
Zeeuwse podiumaanbod.