uit3 Een sprookje met de lading e Matthaus Passion van donderdag 8 maart 2012 podium www.pzc.nl/uit geraakt om samen verder te gaan." De slingers „Kansen kringelen als een slinger door mijn leven. Slingers vol kleur. Want steeds waren er nieuwe kan sen. Zodra ik als meisje van acht tien uit Friesland naar Amsterdam kwam, kreeg ik de ruimte in een talentenjacht op tv en was er die ontmoeting met Ramses Shafïy. Onze samenwerking en vriend schap zouden een leven lang du ren. Later volgden mijn platen met liedjes van Theodorakis en kwam er het succes met mijn vertolkin gen van Brei. Het werd internatio naal steeds groter. Ik mocht wer ken met indrukwekkende namen als Charles Aznavour en met Gil bert Bécaud. Maar soms was het ook niks." „Rond mijn vijftigste werd ik neer gesabeld, in de publiciteit. Het pu bliek bleef weg en ik dacht er se rieus over om te stoppen met zin gen. Maar daar dook toen opeens Frank Boeijen op. Ik had twaalf jaar geen plaat meer gemaakt, maar hij produceerde een nieuw al bum met me, vol frisse invloeden uit de popmuziek. De kritieken wa ren lovend en ik kreeg er een Edison voor. Met als neveneffect dat ik mijn zelfvertrouwen terug kreeg." De versierde stoel „Dat ik steeds in het middelpunt mag staan, is een voorrecht. Ik voelde me al zo gestreeld toen meer dan no duizend bezoekers naar de theaters waren gekomen om me in mijn rol van Edith Piaf te zien. Daarna was het voor mij bijna niet te bevatten dat dezelfde voorstelling acht jaar later wéér overal volle zalen trok. Ik won er prijzen mee en werd onderschei den als Ridder in de orde van Oranje Nassau. En nu mag ik op nieuw de theaters in om te laten horen wat ik graag zing en wat ik zelf mooi vind. Terwijl ik alleen maar doe waar mijn hart ligt." De visite „Het publiek is mijn meest dierba re visite. Zonder koestering van de zalen, ben je nergens als artiest. Applaus is liefde. En liefde is al les." Jubileum- en afscheidsconcert Liesbeth List, zondag in Stadsschouwburg Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Ligten met akoestisch theaterconcert. Luctor et Emergo, 20.00 uur Sint-Annaland Rockband Heavy Duty Rock. Café An de Sloove, 22.00 uur Terneuzen De Pit Goes Hip-Hop, met 't Hof van Commerce (Flip Kowlier) en The Sloofs. De Pit, 21.00 uur VSIssimgeim Brassbandconcert Apollo Domburg, Ex celsior Kloetinge en OKK Westkapelle. Ter Reede, 19.30 uur Reggae Night met Five 4 Vibes. De Piek, 21.30 uur Wissenkerke Theater Zeelandia: King sweet King. Onder de Toren, 20.00 uur Zierikzee Theatergroep Zierik speelt 'Momenten van geluk', tragikomedie van Ayckbourn. MFC, 20.00 uur ZONDAG 11 MAART EBtewoutsdijk Dubbelconcert vocaal ensemble Straat- ruis en folkgroep Slan. 't Kerkje, 14.30 uur. Middelburg e Muziekpodium Zeeland-concert: Ma rietta Petkova (piano), Zeeuwse Concertzaal, 15.30 uur Rocksessie. Schuttershof, 17.00 uur Liesbeth List, De laatste keer Liesbeth! Stadsschouwburg, 20.00 uur Oostkapelle Philippe Elan en Reyer Zwart- Franse chansons met gitaar en pianobegeleiding. Green White, 16.30 uur St. Anna ter Muiden Bariton Frank Hermans zingt 'Winter- reise' van Schubert. NH-Kerk, 15.00 uur Terneuzen Regiofinale Kunstbende, Scheldetheater, 12.00-17.45 uur Pianist Frederic Voorn speelt werken van Beethoven en Mompou. Porgy en Bess 15.00 uur Vlissingen o Theatervoorstelling 'Ik zie, ik zie, wat jij ook ziet...'. MuZEEum, 14.00,15.00 en 16.00 uur Shantykoor De Kanaken. Ter Reede, 14.30 uur DINSDAG 13 MAART Middelburg Theatergroep Suburbia: '3 x Leven'. Stadsschouwburg, 20.00 uur WOENSDAG 14 MAART Heïmkenszand Igor Krulsnor's Grote Goochelshow door Frank de Kleer (4-12 jaar). De Stenge, 15.00 uur Hulst Theo van Duren (cabaret). De Jonkheer, 20.00 uur Middelburg Home Again, Nederlandse rockmusical door en voor jongeren. Stadsschouwburg, 20.00 uur. Oostburg Theater Gnaffel met,'Nachtverhaal' (4+), gebaseerd op boek van Paul Biegel. Ledeltheater, 15.00 uur. Attacca Ensemble foto Jan van Breda door Rolf Bosboom Het Attacca Ensemble maakte de afgelopen ja ren al grote indruk in de Zeeuwse Concertzaal, met uitvoe ringen van het werk van Philip Glass en Arvo Part. Morgen komt het kamerkoor andermaal naar Middelburg, met opnieuw werk van Glass en Part. Hoogtepunt is echter de Nederlandse première van The Little Match Girl Passion (voor koor a capella en percussie) van de Amerikaanse componist David Lang. Het intense werk uit 2007 combi neert het sprookje Het meisje met de zwavelstokjes van Hans Christi an Andersen met de Matthaus Passion. David Lang schreef het voor een uitvoering in Carnegie Hall in New York, onder leiding van Paul Hillier. „Alles wat hij heeft gedaan, blijkt te zijn beïn vloed door oude muziek over Je zus", zegt Lang. „Dat ligt ook voor de hand, want daar komt de westerse klassieke muziek van daan. Maar tegelijk had ik het pro bleem dat ik geen christen ben. Toen dacht ik: misschien is deze opdracht de kans om uit te zoe ken hoe je hedendaagse muziek maakt in de christelijke traditie en hoe je er toch voor kunt zor gen dat muziek een spirituele uit werking heeft." De combinatie van de Matthaus Passion met Andersens sprookje lijkt opmerkelijk. „Ik dacht dat het riskant zou zijn en was bang dat men het als godslastering zou beschouwen", aldus Lang. „Maar het bleek uiteindelijk mogelijk om aan beide onderdelen recht te doen." De Matthaus Passion verhaalt niet alleen over het lijden van Je zus. Het verwoordt ook met ver schillende stemmen de gevoelens van de mensen die er getuige van zijn. David Lang paste hetzelfde principe toe. „Maar dan niet op Jezus, maar op het lijden van het kleine meisje uit het sprookje. Ik ga uit van de reactie van de om standers, die zich afvragen: wat gebeurt hier en waarom grijp ik niet in? Je ziet iets voor je ogen gebeuren waar je je verantwoor delijk voor voelt. Op die manier krijgt het dezelfde lading als de Matthaus Passion." De muziek is ingetogen, mystiek bijna. De tekst doet fragmenta risch aan. „De taal van de Matthaus Passion is erg bloem rijk. Ik wilde de tekst uitkleden, alles weghalen dat niet per se noodzakelijk is en me bij de fei ten te houden. Het was niet mijn bedoeling de emoties van de luis teraar te sturen." Veel mensen worden diep ge raakt door The Little Match Girl Passion. „Het is een soort'medida- tieve ervaring, in de - wat mij be treft - beste betekenis van het woord: je krijgt iets aangeraakt datje aan het denken zou moe ten zetten. Het is geen stuk waar iedereen op hetzelfde moment wordt geacht in huilen uit te bar sten of te gaan lachen. Het geeft een indruk waar het over gaat, zonder dat het vertelt wat je op dat moment hoort te voelen. Er is ruimte voor de luisteraar om dat zelf te bepalen. Juist daardoor is de emotionele uitwerking vaak zo groot." Lang won er de Pulitzer Price voor muziek mee. „Dankzij die prijs gingen veel mensen die an ders nooit van mij hadden ge hoord, naar mijn muziek luiste ren. Dat was geweldig. Ik was vroeger betrokken bij het collec tief Bang on a Can, dat een zeer experimentele reputatie heeft. Daardoor heeft een deel van de muziekwereld me altijd als een barbaar gezien. Dat ben ik nooit echt geweest en dat wilde ik ook niet zijn. Nu is het veilig om naar mijn muziek te luisteren, aange zien ik geen barbaar blijk te zijn." Attacca Ensemble, morgen, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur. Programma: 'The Little Match Girl Passion' en 'Again (After Ecclesias- tes)' van David Lang, 'A Madrigal Opera' van Philip Glass en 'Spiegel im Spiegel' en 'Fratres' van Arvo Part. David Lang

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 19