uit3
Een sprookje met de lading
e Matthaus Passion
van
donderdag 8 maart 2012
podium
www.pzc.nl/uit
geraakt om samen verder te gaan."
De slingers
„Kansen kringelen als een slinger
door mijn leven. Slingers vol kleur.
Want steeds waren er nieuwe kan
sen. Zodra ik als meisje van acht
tien uit Friesland naar Amsterdam
kwam, kreeg ik de ruimte in een
talentenjacht op tv en was er die
ontmoeting met Ramses Shafïy.
Onze samenwerking en vriend
schap zouden een leven lang du
ren. Later volgden mijn platen met
liedjes van Theodorakis en kwam
er het succes met mijn vertolkin
gen van Brei. Het werd internatio
naal steeds groter. Ik mocht wer
ken met indrukwekkende namen
als Charles Aznavour en met Gil
bert Bécaud. Maar soms was het
ook niks."
„Rond mijn vijftigste werd ik neer
gesabeld, in de publiciteit. Het pu
bliek bleef weg en ik dacht er se
rieus over om te stoppen met zin
gen. Maar daar dook toen opeens
Frank Boeijen op. Ik had twaalf
jaar geen plaat meer gemaakt,
maar hij produceerde een nieuw al
bum met me, vol frisse invloeden
uit de popmuziek. De kritieken wa
ren lovend en ik kreeg er een
Edison voor. Met als neveneffect
dat ik mijn zelfvertrouwen terug
kreeg."
De versierde stoel
„Dat ik steeds in het middelpunt
mag staan, is een voorrecht. Ik
voelde me al zo gestreeld toen
meer dan no duizend bezoekers
naar de theaters waren gekomen
om me in mijn rol van Edith Piaf
te zien. Daarna was het voor mij
bijna niet te bevatten dat dezelfde
voorstelling acht jaar later wéér
overal volle zalen trok. Ik won er
prijzen mee en werd onderschei
den als Ridder in de orde van
Oranje Nassau. En nu mag ik op
nieuw de theaters in om te laten
horen wat ik graag zing en wat ik
zelf mooi vind. Terwijl ik alleen
maar doe waar mijn hart ligt."
De visite
„Het publiek is mijn meest dierba
re visite. Zonder koestering van de
zalen, ben je nergens als artiest.
Applaus is liefde. En liefde is al
les."
Jubileum- en afscheidsconcert Liesbeth
List, zondag in Stadsschouwburg
Middelburg. Aanvang: 20.00 uur.
Ligten met akoestisch theaterconcert.
Luctor et Emergo, 20.00 uur
Sint-Annaland
Rockband Heavy Duty Rock.
Café An de Sloove, 22.00 uur
Terneuzen
De Pit Goes Hip-Hop, met 't Hof van
Commerce (Flip Kowlier) en The Sloofs.
De Pit, 21.00 uur
VSIssimgeim
Brassbandconcert Apollo Domburg, Ex
celsior Kloetinge en OKK Westkapelle.
Ter Reede, 19.30 uur
Reggae Night met Five 4 Vibes.
De Piek, 21.30 uur
Wissenkerke
Theater Zeelandia: King sweet King.
Onder de Toren, 20.00 uur
Zierikzee
Theatergroep Zierik speelt 'Momenten
van geluk', tragikomedie van Ayckbourn.
MFC, 20.00 uur
ZONDAG 11 MAART
EBtewoutsdijk
Dubbelconcert vocaal ensemble Straat-
ruis en folkgroep Slan.
't Kerkje, 14.30 uur.
Middelburg
e Muziekpodium Zeeland-concert: Ma
rietta Petkova (piano),
Zeeuwse Concertzaal, 15.30 uur
Rocksessie.
Schuttershof, 17.00 uur
Liesbeth List, De laatste keer Liesbeth!
Stadsschouwburg, 20.00 uur
Oostkapelle
Philippe Elan en Reyer Zwart- Franse
chansons met gitaar en pianobegeleiding.
Green White, 16.30 uur
St. Anna ter Muiden
Bariton Frank Hermans zingt 'Winter-
reise' van Schubert.
NH-Kerk, 15.00 uur
Terneuzen
Regiofinale Kunstbende,
Scheldetheater, 12.00-17.45 uur
Pianist Frederic Voorn speelt werken
van Beethoven en Mompou.
Porgy en Bess 15.00 uur
Vlissingen
o Theatervoorstelling 'Ik zie, ik zie, wat
jij ook ziet...'.
MuZEEum, 14.00,15.00 en 16.00 uur
Shantykoor De Kanaken.
Ter Reede, 14.30 uur
DINSDAG 13 MAART
Middelburg
Theatergroep Suburbia: '3 x Leven'.
Stadsschouwburg, 20.00 uur
WOENSDAG 14 MAART
Heïmkenszand
Igor Krulsnor's Grote Goochelshow
door Frank de Kleer (4-12 jaar).
De Stenge, 15.00 uur
Hulst
Theo van Duren (cabaret).
De Jonkheer, 20.00 uur
Middelburg
Home Again, Nederlandse rockmusical
door en voor jongeren.
Stadsschouwburg, 20.00 uur.
Oostburg
Theater Gnaffel met,'Nachtverhaal'
(4+), gebaseerd op boek van Paul Biegel.
Ledeltheater, 15.00 uur.
Attacca Ensemble
foto Jan van Breda
door Rolf Bosboom
Het Attacca Ensemble
maakte de afgelopen ja
ren al grote indruk in de
Zeeuwse Concertzaal, met uitvoe
ringen van het werk van Philip
Glass en Arvo Part. Morgen komt
het kamerkoor andermaal naar
Middelburg, met opnieuw werk
van Glass en Part. Hoogtepunt is
echter de Nederlandse première
van The Little Match Girl Passion
(voor koor a capella en percussie)
van de Amerikaanse componist
David Lang.
Het intense werk uit 2007 combi
neert het sprookje Het meisje met
de zwavelstokjes van Hans Christi
an Andersen met de Matthaus
Passion. David Lang schreef het
voor een uitvoering in Carnegie
Hall in New York, onder leiding
van Paul Hillier. „Alles wat hij
heeft gedaan, blijkt te zijn beïn
vloed door oude muziek over Je
zus", zegt Lang. „Dat ligt ook
voor de hand, want daar komt de
westerse klassieke muziek van
daan. Maar tegelijk had ik het pro
bleem dat ik geen christen ben.
Toen dacht ik: misschien is deze
opdracht de kans om uit te zoe
ken hoe je hedendaagse muziek
maakt in de christelijke traditie
en hoe je er toch voor kunt zor
gen dat muziek een spirituele uit
werking heeft."
De combinatie van de Matthaus
Passion met Andersens sprookje
lijkt opmerkelijk. „Ik dacht dat
het riskant zou zijn en was bang
dat men het als godslastering zou
beschouwen", aldus Lang. „Maar
het bleek uiteindelijk mogelijk
om aan beide onderdelen recht
te doen."
De Matthaus Passion verhaalt
niet alleen over het lijden van Je
zus. Het verwoordt ook met ver
schillende stemmen de gevoelens
van de mensen die er getuige van
zijn. David Lang paste hetzelfde
principe toe. „Maar dan niet op
Jezus, maar op het lijden van het
kleine meisje uit het sprookje. Ik
ga uit van de reactie van de om
standers, die zich afvragen: wat
gebeurt hier en waarom grijp ik
niet in? Je ziet iets voor je ogen
gebeuren waar je je verantwoor
delijk voor voelt. Op die manier
krijgt het dezelfde lading als de
Matthaus Passion."
De muziek is ingetogen, mystiek
bijna. De tekst doet fragmenta
risch aan. „De taal van de
Matthaus Passion is erg bloem
rijk. Ik wilde de tekst uitkleden,
alles weghalen dat niet per se
noodzakelijk is en me bij de fei
ten te houden. Het was niet mijn
bedoeling de emoties van de luis
teraar te sturen."
Veel mensen worden diep ge
raakt door The Little Match Girl
Passion. „Het is een soort'medida-
tieve ervaring, in de - wat mij be
treft - beste betekenis van het
woord: je krijgt iets aangeraakt
datje aan het denken zou moe
ten zetten. Het is geen stuk waar
iedereen op hetzelfde moment
wordt geacht in huilen uit te bar
sten of te gaan lachen. Het geeft
een indruk waar het over gaat,
zonder dat het vertelt wat je op
dat moment hoort te voelen. Er
is ruimte voor de luisteraar om
dat zelf te bepalen. Juist daardoor
is de emotionele uitwerking vaak
zo groot."
Lang won er de Pulitzer Price
voor muziek mee. „Dankzij die
prijs gingen veel mensen die an
ders nooit van mij hadden ge
hoord, naar mijn muziek luiste
ren. Dat was geweldig. Ik was
vroeger betrokken bij het collec
tief Bang on a Can, dat een zeer
experimentele reputatie heeft.
Daardoor heeft een deel van de
muziekwereld me altijd als een
barbaar gezien. Dat ben ik nooit
echt geweest en dat wilde ik ook
niet zijn. Nu is het veilig om naar
mijn muziek te luisteren, aange
zien ik geen barbaar blijk te zijn."
Attacca Ensemble, morgen, Zeeuwse
Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur.
Programma: 'The Little Match Girl
Passion' en 'Again (After Ecclesias-
tes)' van David Lang, 'A Madrigal
Opera' van Philip Glass en 'Spiegel im
Spiegel' en 'Fratres' van Arvo Part.
David Lang