maal voor de eeuwen /spectrum 1. Zaterdag 3 maart 2012 cent, de Adullamkerk in Waarde. Levien de Putter rekent zichzelf tot de PKN, de Protestantse Kerk Nederland: „Niet zo heel actief. Maar ik ken de wereld en spreek de taal van de opdrachtgevers. Dat vind ik belangrijk. Ik zeg altijd maar: als vegetariër kun je geen slagerij ontwer pen." Hoewel geloof niet in geld valt uit te drukken, zeggen we het toch maar even: het complex aan de Meezeweg heeft zo'n3,4 miljoen euro gekost - grond en gebouw. Uiteraard waren er vele voor waarden en regels, waaraan het gebouw moest voldoen. Eén ervan was, dat de to ren van de kerk niet mocht concurreren met de historische kerktoren in het dorpscentrum. Architect De Putter: „Ik heb gekozen voor een sculptuur, die in feite alleen maar verwijst naar een toren. Die overschaduwt de oude kerktoren ze ker niet. Bovendien, ik zou een echte mo numentale toren zonde vinden van het geld." In dat verband noemt hij soberheid en eenvoud de kernwoorden van al zijn ont werpen. Een zekere 'calvinistische' bena- W: dering is hem niet vreemd: „Ik kom wel eens in kerken, waar je overdaad ziet, bij voorbeeld in het gebruik van de duurste natuursteen. Dan denk ik: er zijn echt nog wel belangrijker zaken waaraan je je geld kwijt kunt. Ik durf mijn opdrachtge ver daar zeker op te wijzen. Zoals in Waarde, waar veel gesproken is over de lampen in de kerkzaal. Er waren allerlei ideeën over rijke, zwierige kroonluch ters met goud bekleed. Ik heb hen kun nen overtuigen om voor een soberder lamp te kiezen, die minstens zo mooi is." Scriba Harthoorn zal later vertellen dat de kroonluchters - net als o.a. de kansel, de doopvont, de katheder - door vrijwilli gers zijn gemaakt. Zomaar drie ton be spaard, schat hij. Levien de Putter zoekt in alle eenvoud wel naar een zekere tijdloosheid. Een kerk bouw je nu eenmaal voor de eeu wen, is zijn overtuiging. Vandaar dat de gebruikte baksteen monumentaal rood is, zodat de kerk de indruk wekt er al tientallen jaren in plaats van twee jaar te staan. „Ik ben niet voor modes of grap pen en grollen", zegt de architect. „Sche ve nokken zal je bij mij niet vinden. Want aan dat soort details zie je straks: dat was toen in de mode. Ik wil een tijd loos gebouw. Vandaar binnenin veel ei kenhout: dat is klassiek en doorstaat eeu wen, het is niet oubollig en toch eigen tijds. Gecombineerd met de bordeauxro de bekleding van de banken geeft het iets warms, een omgeving waar mensen zich thuis voelen. De schuine opstelling van de banken past daarbij." Dat brengt hem meteen op het religieuze aspect van zo'n inrichting. In de Gereformeerde Ge meente staat Gods Woord centraal: de banken voegen zich als het ware naar de plek waar dat woord wordt gesproken, waarbij de aflopende vloer dat gevoel versterkt De hoog geplaatste ramen la ten daglicht naar binnen in de kerkzaal, maar bieden geen uitzicht, zodat de kerk gangers niet worden afgeleid. Met het oog op de toekomst zijn er extra heipa len aangebracht voor een mogelijke uit breiding van zitplaatsen op een galerij. Elke kerkgemeenschap wü zijn eigen, unieke gebouw. Architect De Putter heeft nog nooit meegemaakt dat een op drachtgever zei: ga daar maar eens kij ken, dat willen wij ook. „Eigen identiteit wordt belangrijk gevonden. Die probeer ik te ontdekken, bijvoorbeeld door eerst naar een kerkdienst te gaan." Scriba Hart hoorn wijst op details, die de eigenheid onderstrepen. Zoals het uit de oude kerk meeverhuisde gebrandschilderde raam, dat de gemeente Woerden cadeau deed na de watersnood van 1953. En de glazen doopvont, speciaal bij een glasblazer ge maakt In de rand de tekst: 'het zaad zal Hem dienen' naar aanleiding van Psalm 2231a. De bodem van de kom is rood, ook dat heeft een betekenis: door het bloed van Christus worden de zonden af gewassen. De organist bovenin de kerk heeft naast zijn klavier een beeldscherm, dat hem via een camera zicht biedt op wat er beneden gebeurt zodat hij op tijd kan inzetten. Die camera is meteen de enige die in de kerk wordt toegelaten. In de ontvangsthal ligt meeneemlectuur klaar, voor wie er behoefte aan heeft. Over de kerk, over de dominees, over het geloof Voor de seizoenswerkers in de fruitteelt zijn er speciaal Poolse Bijbels beschikbaar, die ook Pro Deo meegeno men kunnen worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 39