i6l cultuur IJzeren vlinder of celebrity? D Graten, bloei, schubben en vinnen zaterdag 3 maart 2012 door Addie Schutte Aung San Suu Kyi heeft: bijna de status van een heilige. Ze heeft ondanks jarenlang huisarrest haar strijd tegen de junta van Birma nooit opgegeven en is altijd in ge weldloos verzet blijven geloven. Ze is de 'ijzeren vlinder', zoals ze wordt genoemd in een citaat in het boek van Jesper Bengtsson, een van de twee recent in het Ne derlands verschenen biografieën. Sterk en fragiel. Onbreekbaar en kwetsbaar. Maar dit beeld deugt niet, volgens Peter Popham, schrijver van de an dere, net vertaalde biografie. Suu Kyi loopt het risico te worden gere duceerd tot een 'beeld van wester se zelfingenomenheid, een grafi sche weergave van het goede ge voel dat we krijgen door te laten zien hoe een mooie vrouw door beulen in uniform op een afschu welijke manier misbruikt wordt'. Ze wordt tegen wil en dank een ce lebrity. Popham probeert het beeld van Suu Kyi te verbreden. Dat doet hij vooral door in te gaan op haar reli gieuze en spirituele drijfveren en door haar als moreel leider te por tretteren. Ze heeft Birma veran derd, ook al heeft ze haar politieke doelen (nog) niet bereikt, schrijft Popham. Hij schreef zijn boek nadat Suu foto Thet Htoo/EPA moet worden. Dat is uiteraard niet onbelangrijk, maar het is vooral een begin en het maskeert de inter ne verschillen binnen haar bewe ging. Aung San Suu Kyi blijft in zekere zin een raadselachtig persoon. De schrijvers van de biografieën wor stelen er zelf een beetje mee. Ze willen zich niet als de schrijvers van heiligenlevens opstellen, maar hun kritische noten zijn soms wat vergezocht. Ze kan opvliegend zijn, veeleisend en koppig en ze heeft niet met al haar medewer kers een goede band gehouden. Pophams werk is uitvoerig, soms wat te. Zijn degelijkheid brengt een zware toon met zich mee. Bengtssons werk is vlotter. Hij is ook bescheidener en zegt geen complete biografie te kunnen schrijven omdat zij haar opvattin gen niet heeft gegeven over veel van de gebeurtenissen. Eén gebrek hebben deze boeken gemeen: er ontbreekt een kaart van Birma. Jesper Bengtsson - Aung San Suu Kyi. Strijd voor de vrijheid in Birma. Vertaling Ceciel Verheij. De Geus, 19,90 euro. Peter Popham - Aung San Suu Kyi. Symbool van vreedzaam verzet. Vertaling Fons Oltheten. Luitïng-Sijthoff, 22,50 euro. Aung San Suu Kyi op campagne voor de verkiezingen die in Birma op 1 april worden gehouden. De Birmese oppositieleidster Aung San Suu Kyi heeft tegen wil en dank de status van beroemdheid. Twee biografieën laten haar transformatie van mens tot icoon zien. Kyi een derde, jarenlange periode van huisarrest achter de rug had, maar voordat er in Birma een aan tal verdergaande hervormingen werden doorgevoerd. Beide auteurs spreken de vrees uit dat de junta, die achter de scher men nog aan de touwtjes trekt, ook dit keer een facade optrekt en goede sier wilde maken met haar vrijlating. In het leven van Suu Kyi is een dui delijke, breuk herkenbaar. Tot 1988 was dat in feite niet opzienbarend. Ze werd in 1945 geboren als doch ter van de onafhankelijkheidsstrij der Aung San. Hij is een mythi sche figuur, de held van het verzet tegen de Britten, de koloniale over heersers. Hij was strijdbaar, met een vast doel voor ogen: de onaf hankelijkheid van Birma. Maar hij was ook pragmatisch: hij werkte samen met de Japanners, maar ging nét op tijd over tot samenwer king met de Britten. De moord op Aung San in 1947 is een van de trauma's in de geschie denis van het na-oorlogse Birma. Oneindig zijn de speculaties wat er was gebeurd als hij in leven was gebleven. Nu nog wordt zijn por- om met de leden van de junta de moord op haar vader te herden ken. Een speling van het lot bracht haar terug naar haar land op het moment dat daar politieke onrust uitbreekt, in 1988. Suu Kyi ging te rug om haar zieke moeder te ver plegen, maar werd min of meer vanzelfsprekend de leider van de protestbeweging. In 1990 won haar partij, de Nationale Democra tische Liga, met overweldigende cijfers de verkiezingen. Op dat mo ment zat Suu Kyi al in huisarrest, en daarmee was de beweging di rect stuurloos. Met de winst werd niets gedaan, een punt van kritiek bij haar biografen. Het zijn haar morele kwaliteiten die haar uitzonderlijk maken, schrijft Popham, die voor de Britse krant The Independent werkte. En dus niet haar politieke inzicht. Bengtsson schrijft, weinig geloof waardig, dat haar lange huisarrest het haar onmogelijk maakte een politiek programma te schrijven. De Nationale Democratische Liga is ook nu nog een 'verenigd front' met weinig omlijnde ideeën, behal ve dan dat Birma een democratie tret meegedragen tijdens demon straties. Haar moeder werd later onder meer ambassadeur van Bir ma in India, maar gaf die positie op toen de junta de macht naar zich toetrok. Suu Kyi bracht een groot deel van haar leven door buiten Birma, door de junta herdoopt in Myan mar. Ze studeerde in Oxford en in de Verenigde Staten, werkte voor de Verenigde Naties, en woonde met haar man Michael Aris in de Himalaya. Maar ze had geen rol in de politiek en ze bemoeide zich amper met de ontwikkelingen in Birma. Opvallend detail is dat ze van tijd tot tijd naar Birma reisde door Arie Storm Rebekka W.R. Bremmer - Eb Querido, 18,95 euro e moderne Nederlandse litera- tuur gaat gebukt onder plot- dwang en sensatiezucht. Wat een verademing is dan het roman debuut van Rebekka W.R. Bremmer, Eb. Dit is een roman die de lezer echt er gens naartoe verplaatst, waarin een eigen universum wordt gecreëerd en waarin eigenzinnige, maar o zo le vendig opgeroepen individuen cen traal staan. Het verhaal lijkt aanvankelijk te een voudig voor woorden. Vissersvrouw Geeske wacht nu al enkele dagen te vergeefs op de terugkeer van haar man Johannes. Hij bevindt zich in zijn bootje op zee. Tenminste, dat denkt Geeske, terwijl ze in haar huis je rondscharrelt op een niet nader ge noemd Hollands eiland in een niet exact benoemde tijd. Bij oppervlakki ge beschouwing hebben we hier te maken met de sfeer van Herman He- ijermans' toneelstuk Op hoop van ze pen. Maar Bremmer maakt er iets compleet origineels van. Dat zit in de manier waarop Brem mer gebruik maakt van details. Ter wijl haar hoofdpersoon Geeske tobt over haar eigen lot en dat van haar man, hun verleden samen en hun nu misschien wel uit zicht verdwij nende toekomst, is ze voortdurend bezig met normale, dagelijkse zaken. Zoals het schoonmaken van vis en het bereiden van vissoep: 'De tafel ligt vol met ingewanden, graten, bloed, schubben en vinnen. De inge wanden gooit ze uit het achterraam, de tuin in, waar de kippen erop af stuiven en alles zo snel naar binnen schrokken dat de haan bedrogen uit komt en hun verontwaardigd zijn rug toekeert. Geeske pakt de koppen en de staarten en stopt ze in de grote pot met water die op het kolenfor- nuis staat. Ze blijven drijven e'n bot sen tegen elkaar aan alsof ze willen uitzoeken welke ogen bij welke staart horen en hoe ze zich weer kunnen verenigen'. Dit is een wereld waarin alles wordt gebruikt en uiteindelijk niets verlo ren gaat. Dat valt mooi samen met wat haar schepper Bremmer in Eb doet: Bremmer combineert en weeft er lustig op los. Alles blijkt uiteindelijk tevens een symbolische betekenis te hebben. Of laat ik het zo zeggen, niets blijkt zon der betekenis te zijn. Het knappe is dat dit niet ten koste gaat van de le vendigheid en de kracht van de rea listische details. Er gebeurt trouwens uiteindelijk veel meer in Eb dan je misschien aanvan kelijk verwacht. Johannes blijkt niet (meer) op zee te zitten. Geeske past op haar kleindochtertje. Er meldt zich een vreemde vrouw bij Geeske, ene Gezientje, een vrouw die niet van het eiland is. Een andere vrouw staat op het punt te bevallen. Geeske denkt aan Bijbelteksten. De span ning wordt opgevoerd: keert Johan nes nu wel of niet terug? En dat alles wordt sfeervol, vibrerend en heel pre cies opgeschreven. Dit is een roman waardoor je zelf ook weer beter naar de wereld gaat kijken, naar de werkelijkheid om je heen, en naar de Nederlandse litera tuur van dit moment. Dat is een lite ratuur die een schrijfster als deze Bremmer heel goed kan gebruiken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16