Een echt theaterbeest, zonder scherpe kantjes uit5 donderdag 1 maart 2012 podium www.pzc.nl/uit Met 'Oranje onder vuur' net achter de rug (boeiende minise rie van de VPRO) en met de trieste actualiteit van het ongeval van prins Friso, staat mijn oranje-gevoel op scherp. En niet al leen dat van mij. In mijn geval is dat oranje-gevoel een mix van be wondering en respect met nieuws gierigheid en relativisme ('het zijn ook maar gewoon mensen'), op een bedje van geloof in de demo cratie. Meestal probeer ik het te on derdrukken en weg te moffelen on der een vreemd soort neutraliteit. Maar het is er gewoon altijd, dat blijkt wanneer het getriggerd wordt. Er zijn ook mensen die er minder verholen mee omgaan en er een soort levenswerk van ma ken. Een van die mensen is Nel Kars. Sinds eind jaren tachtig van de vo rige eeuw speelde zij vier solostuk ken van koninklijke personages: koningin Sophie, koningin Anna Paulowna, prinses Marianne en ko ningin Emma. Met daverend suc ces. Deels misschien te danken aan de samenwerking met schrijver Ton Vorstenbosch, de meester van het historisch drama (onder ande re Srebrenica! en WilhelminaJe Maintiendrai). Maar zeker ook dankzij haar talent om te 'jonge- jannen'. Een typische toneel term, ontleend aan een stuk van Her man Heijermans Brand in de Jon- gejan) waarin één acteur achter el kaar zeven rollen speelt. Bij Nel Kars was dat al begonnen in i960 in de eindexamenklas van de Amsterdamse Toneelschool, toen zij als enig meisje telkens (en heel knap!) moest tegenspelen in de eindexamenstukken van de mannelijke studenten van dat roemruchte jaar. Grote namen zijn dat geworden: Guido de Moor, Jac ques Commandeur, Willem Nij- holt, Jules Hamel. Nel Kars is rela tief'klein' gebleven, maar bij een deel van het theaterpubliek is ze wel degelijk heel bekend en ge liefd. Solo spelen wil bij Nel Kars veel zeggen. Bijna alles doet ze zelf Ze acteert (alle rollen), doet de re search (heel precies), maakt de kos tuums (tot in de details), rijdt het theaterbusje (bij nacht en ontij), bemoeit zich met de techniek en doet ook haar eigen grime. Een echt theaterbeest, maar zonder de mindere kantjes daarvan. Inmid dels is het 50-jarig jubileum al ach ter de rug, en nóg kan ze niet stop pen. Op dit moment speelt ze Buigen voor Oranje, over een incident tij dens een groot galadiner ter gele genheid van kroonprinses Julia na's achttiende verjaardag, in pa leis Noordeinde. Het is 1937, en het broeit dan al in veel koloniën, ook in Indonesië. Een van de gas ten op het diner is een Javaanse sultanszoon, die wel oren heeft naar de onafhankelijkheidsideeën die rondgaan onder zijn volk. Zal hij buigen voor de vorstin en de kroonprinses? Met verrassende ontknoping, te zien op 2 maart in Krabbendijke en op 10 maart in Middelburg. Afgelopen zomer nog kon den we in een monumen tale boerenschuur in Wil- helminadorp genieten van een heel aardse Oom Wanja. En jawel, daar is het stuk alweer. Tweemaal zelfs, als je de fenomenale en veel geroemde voorstelling De Russen! erbij rekent. Die laatste is een be werking van Tom Lanoye, die eer der schitterde met Ten Oorlog, een marathon van Shakespeares ko ningsdrama's. Ditmaal wil hij zijn idool Tsjechov eren, in een iets kortere marathon. Een topper, ook nog té zien, zij het spaarzaam (be gin april in Amsterdam, 14 en 15 april in deSingel, Antwerpen). Maar veel dichter bij huis, op 6 maart in Goes en op 4 april in Ber gen op Zoom, is er ook een Oom Wanja. Deel 2 uit een groot opge zet Tsjechov-project, bewerkt en geregisseerd door Gerardjan Rijn- ders. Met een topcast: Pierre Bok- ma, Titus Muizelaar, Elsje Scher- jon, om er een paar te noemen. Rijnders ziet het inerte 'getrut' op het Russische platteland als een doelloos getwitter en gefacebook avant la lettre, maar belooft om het stuk niet geforceerd te actuali seren. Maar hij is wel van plan om het stuk als 'een verlicht despoot' naar zijn hand te zetten. Dat be looft... 'Buigen voor Oranje' door Nel Kars, morgen in De Meiboom in Krabbendijke en zaterdag 10 maart in 't Spiegeltheater in Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. 'Oom Wanja', dinsdag 6 maart in De Mythe in Goes, woensdag 4 april in De Maagd in Bergen op Zoom. Aanvang: 20.00 uur. Moss Moss, de band van de uit Middel burgse afkomstige Marien Dor- leijn, bracht onlangs het album Or naments uit. Dat is net zo lovend ontvangen als de doorbraakplaat Never Be Scared/Don't Be A Hero. Bij Popaanzee presenteert de groep het nieuwe materiaal ook li ve. Support-act is Gork A27. Vrijdag 2 maart, De Spot, Middelburg, 21.00 uur (zaal open). Saskia Serge Vanwege hun 40-jarig jubileum stelden Saskia Serge een spe ciaal theaterprogramma samen: Sterker dan ooit getiteld. Daarin ver tellen ze ook over het ontstaan van hun vaak zelfgeschreven hits - waaronder uiteraard Zomer in Zee land - en door wie zij indertijd zijn geïnspireerd. Zaterdag 3 maart, 't Spiegeltheater, Middelburg, 20.00 uur. Eva Auad De Vlissingse singer-songwriter Eva Auad presenteerde gister avond in de kleine zaal van Paradi- so in Amsterdam haar langver wachte - titelloze - debuutalbum. Daarop laat ze een cocktail van muziekstijlen horen en excelleert ze als zangeres. In De Piek is de Zeeuwse presentatie. Zaterdag 3 maart, De Piek, Vlissingen, 21.30 uur. Jules de Corte-ode De muziektheatervoorstelling Wij Nederlanders, die onlangs in pre mière ging, is een ode aan compo nist, tekstschrijver en pianist Jules de Corte (1924-1996). Zijn tijdloze liedjes worden vertolkt door on der anderen Dick Cohen, Rick Ses- sink en Daphne Groot. Het script is van Cees van der Pluijm. Zondag 4 maart, theater De Mythe, Co es, 15.00 uur. Aulos Consort Aulos Consort is een kamermu- ziekformatie met als basis een dub- belrietensemble, bestaande uit twee hobo's, een althobo en een fagot met klavecimbel. In Zaam- slag brengen het ensemble het pro gramma Barokke pracht, met werk van onder anderen Reichenauer, Quantz, Telemann en Handel. Zondag 4 maart, Podium van Zaamslag, 15.00 uur. Wiliem Nijssen hlikt elke week vooruit - en terug op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumoanbod. Nel Kars speelt solo de voorstelling Buigen voor Oranje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41