Een echt theaterbeest,
zonder scherpe kantjes
uit5
donderdag 1 maart 2012
podium
www.pzc.nl/uit
Met 'Oranje onder
vuur' net achter de
rug (boeiende minise
rie van de VPRO) en
met de trieste actualiteit van het
ongeval van prins Friso, staat mijn
oranje-gevoel op scherp. En niet al
leen dat van mij. In mijn geval is
dat oranje-gevoel een mix van be
wondering en respect met nieuws
gierigheid en relativisme ('het zijn
ook maar gewoon mensen'), op
een bedje van geloof in de demo
cratie. Meestal probeer ik het te on
derdrukken en weg te moffelen on
der een vreemd soort neutraliteit.
Maar het is er gewoon altijd, dat
blijkt wanneer het getriggerd
wordt. Er zijn ook mensen die er
minder verholen mee omgaan en
er een soort levenswerk van ma
ken.
Een van die mensen is Nel Kars.
Sinds eind jaren tachtig van de vo
rige eeuw speelde zij vier solostuk
ken van koninklijke personages:
koningin Sophie, koningin Anna
Paulowna, prinses Marianne en ko
ningin Emma. Met daverend suc
ces. Deels misschien te danken aan
de samenwerking met schrijver
Ton Vorstenbosch, de meester van
het historisch drama (onder ande
re Srebrenica! en WilhelminaJe
Maintiendrai). Maar zeker ook
dankzij haar talent om te 'jonge-
jannen'. Een typische toneel term,
ontleend aan een stuk van Her
man Heijermans Brand in de Jon-
gejan) waarin één acteur achter el
kaar zeven rollen speelt.
Bij Nel Kars was dat al begonnen
in i960 in de eindexamenklas van
de Amsterdamse Toneelschool,
toen zij als enig meisje telkens (en
heel knap!) moest tegenspelen in
de eindexamenstukken van de
mannelijke studenten van dat
roemruchte jaar. Grote namen zijn
dat geworden: Guido de Moor, Jac
ques Commandeur, Willem Nij-
holt, Jules Hamel. Nel Kars is rela
tief'klein' gebleven, maar bij een
deel van het theaterpubliek is ze
wel degelijk heel bekend en ge
liefd.
Solo spelen wil bij Nel Kars veel
zeggen. Bijna alles doet ze zelf Ze
acteert (alle rollen), doet de re
search (heel precies), maakt de kos
tuums (tot in de details), rijdt het
theaterbusje (bij nacht en ontij),
bemoeit zich met de techniek en
doet ook haar eigen grime. Een
echt theaterbeest, maar zonder de
mindere kantjes daarvan. Inmid
dels is het 50-jarig jubileum al ach
ter de rug, en nóg kan ze niet stop
pen.
Op dit moment speelt ze Buigen
voor Oranje, over een incident tij
dens een groot galadiner ter gele
genheid van kroonprinses Julia
na's achttiende verjaardag, in pa
leis Noordeinde. Het is 1937, en
het broeit dan al in veel koloniën,
ook in Indonesië. Een van de gas
ten op het diner is een Javaanse
sultanszoon, die wel oren heeft
naar de onafhankelijkheidsideeën
die rondgaan onder zijn volk. Zal
hij buigen voor de vorstin en de
kroonprinses? Met verrassende
ontknoping, te zien op 2 maart in
Krabbendijke en op 10 maart in
Middelburg.
Afgelopen zomer nog kon
den we in een monumen
tale boerenschuur in Wil-
helminadorp genieten van een
heel aardse Oom Wanja. En jawel,
daar is het stuk alweer. Tweemaal
zelfs, als je de fenomenale en veel
geroemde voorstelling De Russen!
erbij rekent. Die laatste is een be
werking van Tom Lanoye, die eer
der schitterde met Ten Oorlog, een
marathon van Shakespeares ko
ningsdrama's. Ditmaal wil hij zijn
idool Tsjechov eren, in een iets
kortere marathon. Een topper, ook
nog té zien, zij het spaarzaam (be
gin april in Amsterdam, 14 en 15
april in deSingel, Antwerpen).
Maar veel dichter bij huis, op 6
maart in Goes en op 4 april in Ber
gen op Zoom, is er ook een Oom
Wanja. Deel 2 uit een groot opge
zet Tsjechov-project, bewerkt en
geregisseerd door Gerardjan Rijn-
ders. Met een topcast: Pierre Bok-
ma, Titus Muizelaar, Elsje Scher-
jon, om er een paar te noemen.
Rijnders ziet het inerte 'getrut' op
het Russische platteland als een
doelloos getwitter en gefacebook
avant la lettre, maar belooft om
het stuk niet geforceerd te actuali
seren. Maar hij is wel van plan om
het stuk als 'een verlicht despoot'
naar zijn hand te zetten. Dat be
looft...
'Buigen voor Oranje' door Nel Kars,
morgen in De Meiboom in
Krabbendijke en zaterdag 10 maart in
't Spiegeltheater in Middelburg.
Aanvang: 20.00 uur.
'Oom Wanja', dinsdag 6 maart in
De Mythe in Goes, woensdag 4 april in
De Maagd in Bergen op Zoom.
Aanvang: 20.00 uur.
Moss
Moss, de band van de uit Middel
burgse afkomstige Marien Dor-
leijn, bracht onlangs het album Or
naments uit. Dat is net zo lovend
ontvangen als de doorbraakplaat
Never Be Scared/Don't Be A Hero.
Bij Popaanzee presenteert de
groep het nieuwe materiaal ook li
ve. Support-act is Gork A27.
Vrijdag 2 maart, De Spot, Middelburg,
21.00 uur (zaal open).
Saskia Serge
Vanwege hun 40-jarig jubileum
stelden Saskia Serge een spe
ciaal theaterprogramma samen:
Sterker dan ooit getiteld. Daarin ver
tellen ze ook over het ontstaan
van hun vaak zelfgeschreven hits -
waaronder uiteraard Zomer in Zee
land - en door wie zij indertijd
zijn geïnspireerd.
Zaterdag 3 maart, 't Spiegeltheater,
Middelburg, 20.00 uur.
Eva Auad
De Vlissingse singer-songwriter
Eva Auad presenteerde gister
avond in de kleine zaal van Paradi-
so in Amsterdam haar langver
wachte - titelloze - debuutalbum.
Daarop laat ze een cocktail van
muziekstijlen horen en excelleert
ze als zangeres. In De Piek is de
Zeeuwse presentatie.
Zaterdag 3 maart, De Piek, Vlissingen,
21.30 uur.
Jules de Corte-ode
De muziektheatervoorstelling Wij
Nederlanders, die onlangs in pre
mière ging, is een ode aan compo
nist, tekstschrijver en pianist Jules
de Corte (1924-1996). Zijn tijdloze
liedjes worden vertolkt door on
der anderen Dick Cohen, Rick Ses-
sink en Daphne Groot. Het script
is van Cees van der Pluijm.
Zondag 4 maart, theater De Mythe,
Co es, 15.00 uur.
Aulos Consort
Aulos Consort is een kamermu-
ziekformatie met als basis een dub-
belrietensemble, bestaande uit
twee hobo's, een althobo en een
fagot met klavecimbel. In Zaam-
slag brengen het ensemble het pro
gramma Barokke pracht, met werk
van onder anderen Reichenauer,
Quantz, Telemann en Handel.
Zondag 4 maart, Podium van
Zaamslag, 15.00 uur.
Wiliem Nijssen hlikt elke
week vooruit - en terug
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumoanbod.
Nel Kars speelt solo de voorstelling Buigen voor Oranje.