En kilo's friet op de koop toe
werken5
ZEELAND HELPT W
zaterdag 25 februari 2012
nn n 'jv wwr«rar^nwisaaaBaaMBi
Henk Besuijen and Jan Paul Spoor zijn twee van de tien oud-Zalco'ers die LambWeston in Krui-
ningen heeft aangenomen. foto's Willem Mieras
Tien in december ontslagen medewer
kers van de failliete aluminiumfabriek
Zalco zitten tegenwoordig in de friet.
LambWeston in Kruiningen, produ
cent van diepgevroren aardappelpro
ducten, nam twee handenvol Zalco'ers
aan. Enerzijds vanuit zijn maatschappe
lijke verantwoordelijkheid en ander
zijds omdat de 'frietfabriek' groeit als
kool.
door Frank Balkenende
Toen op 16 december vorig jaar bij
Zalco het licht uitging, zocht Lamb
Weston contact met vakbonden en
uitkeringsinstantie UWV. „Als één
van de grotere werkgevers in Zeeland - 'we
hebben 400 banen in de fabriek en 250 op
kantoor' - wilden we iets doen voor Zal
co", zegt Bram Huijs, human resources ma
nager bij LambWeston, ofwel hoofd perso
neelszaken.
Dat was niet de enige reden om een blik te
werpen op het personeel van de gekapseis
de aluminiumproducent. De grootste friet
fabriek in Europa maakt een fikse groei
door. De voedingsindustrie lijkt behoorlijk
crisisbestendig. Iedereen moet toch eten
en daarbij is friet een evergreen op het me
nu van vele Europeanen.
Communicatiemedewerker Pauline Bom-
beeck: „We leveren diepgevroren aardap
pelspecialiteiten aan met name de fastföod-
markt,- pizzazaken, specialiteitenrestau
rants en supermarkten. Ook in Disneyland
Parijs komen onze producten op tafel. We
zetten steeds meer af In Europa en ook in
het Midden-Oosten, waar we marktleider
zijn. Inmiddels hebben we hier vier fabrie
ken in bedrijf en dat maakt het proces best
complex."
Groei schept doorgaans nieuwe banen. Bij
Lamb Weston is dat het geval. Sinds de
zomerstop van 2011 zijn er uim 25 nieuwe
Het faillissement van aluminiumsmelter Zalco
in december vorig jaar betekende het grootste
ontslag in de geschiedenis van de Zeeuwse
economie: 480 vaste werknemers en 120 in-
leenkrachten verloren hun baan. De PZC be
steedt daarom elke week in het katern Werken
aandacht aan Zalco en de toekomst van de ont
slagen werknemers.
mensen aan de slag gegaan. Huijs: „Er was
een goede reden om in december ook naar
mensen van Zalco te kijken. De werkloos
heid in Zeeland is laag, waardoor het aan
tal mensen dat interesse heeft in de proces
industrie en de techniek niet zo groot is.
De vijver waarin je vist, is klein. Ook met
het oog op de toekomst - 'je moet in men
sen investeren' - hebben we besloten een
aantal mensen van Zalco aan te nemen,
ook al is daar in een enkel geval een baan
voor gecreëerd."
Bombeeck vult aan: „Het past bij de cul
tuur van innovatie om mensen met ande
re kennis in huis te halen."
Van de tien Zalco'ers die nu op de werk
vloer van LambWeston staan, werken er
drie in techniek en zeven in de productie.
Het idee dat je in deze tijden alleen als
jong broekie nog de fabriekspoort binnen
komt, logenstraft LambWeston. Huijs:
„Van de tien Zalco-mensen zijn er vier
ouder dan vijftig jaar. Ik denk dat er ook
flink wat veertigers bij zitten."
Hij is blij met de komst van de Zalco-me-
dewerkers. Ze zijn gemotiveerd, brengen
kennis en ervaring mee en zijn daarnaast
zeer loyaal. Ze hebben de laatste jaren bij
Zalco onder moeilijke omstandigheden
hun werk moeten doen. Dat siert ze."
Uiteraard moeten de ex-Zalco'ers zich aan
passen. Om het plat te zeggen: van alumi
niumsmelter word je niet één, twee, drie
een frietbakker. Iedereen dient één tot
twee jaar lang een intern trainingsprogram
ma te volgen.
Bram Huijs, personeelsmanager Lamb Weston
In dat schuitje zitten Jan Paul Spoor (52)
uit Oost-Souburg en Henk Besuijen (51)
uit Middelburg. LambWeston heeft beiden
op grond van hun technische achtergrond
en ervaring binnengehaald. Spoor was
technisch systeembeheerder bij Zalco, Be
suijen zat er in de storingsdienst.
Spoor is 1 februari, Besuijnen 16 februari in
dienst gekomen bij LambWeston. Na res
pectievelijk 32 en 26,5 jaar Zalco snuiven ze
nu elke dag de geur van gebakken aardap
pel op. Besuijen doet bij Lamb Weston het
zelfde als bij Zalco. Hij is medewerker van
de storingsdienst. Spoors functie heet offi
cieel 'maintenance engineer'.
Voor de heren van de techniek is dit een
abrupte wenteling in hun leven. Ze moe
ten wennen, want alles is nieuw. Ze begin
nen bijna bij nul.
Besuijen: „Je denkt dat je aardig kunt
zwemmen en plotseling lig je in de
oceaan. Zo voelt het. Je moet de fabriek le
ren kennen, de systemen, procedures, colle
ga's. Er komt veel informatie op je af Aan
de andere kant is deze baan me wel op het
lijf geschreven: problemen oplossen en
daarbij stressbestendig zijn."
De fabrieksplattegrond zit al redelijk
in hun hoofd. Voor de foto leiden
Spoor en Besuijen ons door een la
byrinth van deuren, paadjes, trapjes en
steegjes. Besuijen: „Het is een enorm com
plex en al lijkt de fabriek ingewikkeld, het
valt best mee. Ik heb nog geen vreemde
dingen gezien."
LambWeston is een leuk bedrijf, vinden
Besuijen en Spoor. „Er wordt wel een enor
me mate van zelfstandigheid verwacht.
Dat is inherent aan de groei. Iedereen
moet aanpakken."
Jan Paul Spoor heeft geen heimwee meer
naar de aluminiumfabriek in Vlissin-
gen-Oost. Net als veel andere Zalco-colle-
ga's verhaalt Spoor van vier jaren 'waarin
niets meer kon'. „Na de overname door
meneer Klesch in 2007 ging het bergaf
waarts. Als je onderhoudsbudget wordt ge
halveerd van 25 naar 12 miljoen euro, dan
gebeurt er weinig meer. De fabriek werd
met houtjes en touwtjes in bedrijf gehou
den. Nee, echt leuk was dat niet."
Bij Zalco werd relatief goed verdiend. Is
die boterham nog net zo dik belegd?
„Financieel is de overgang alleszins meege
vallen", zegt Besuijen. „Bruto leek het erop
dat ik fors ging inleveren. Netto bleek het
gat uiteindelijk helemaal niet zo groot."
Wat ze nu ook hebben: zekerheid. Dat had
den ze bij Zalco nieL Als Klesch de alumi
niumfabriek niet had overgenomen van Al-
can, dan was waarschijnlijk in 2007 al een
eind gekomen aan de aluproductie in Vlis-
singen-Oost.
Over dat soort scenario's hoeven de
Zalco'ers zich niet druk te maken
bij LambWeston. Personeelsmana
ger Buijs onderstreept dat LambWeston zo
solide als een rots is. „We zijn een gezond
en kapitaalkrachtig bedrijf. Je mag ervan
uit gaan dat ze hier hun pensioen halen."
Dat wordt nog jaren met de trein. Het idea
le transport voor Besuijen en Spoor, want
station Kruiningen-Yerseke ligt bij Lamb
Weston voor de deur. Met een daluren-
kaart - handig in de ploegendienst - blij
ven de reiskosten redelijk binnen de per
ken.
Vlot weer een baan in de techniek, bij een
groeiend bedrijf met betrokken werkne
mers. Ze hebben geboft, erkennen Be
suijen en Spoor. „We zijn dankbaar, zeker
als je kijkt hoe het andere collega's ver
gaat."
En dan die prima secundaire arbeidsvoor
waarden met als toefje mayonaise de veel
geprezen frietregeling: als employé mag je
elke twee weken tien kilo friet meenemen!
Waar bakken ze ze nog zo bruin?