Big brother op de eerste hulp TERUGGESPOELD Pretty woman media@wegener.nl 2. °°7 media 27 1 024-3650570 Zaterdag 25 februari 2012 Aan de muur van de afdeling Spoedeisen de Hulp van het VU Medisch Centrum in Amsterdam han gen waarschuwin gen: er worden opnamen ge maakt. Maar liefst 35 kleine came ra's die gemonteerd zijn aan pla fonds of tegen muren, registeren el ke zucht, elke beweging op de eer ste hulp. Als je goed oplet, zie je ze hangen. Of je hoort ze zachtjes in zoomen, in de traumakamer, bij de intake, in de ruimte waar de ambulances aankomen, in de be handelkamers. „Dit is een uniek concept", zegt uitvoerend produ cent Jeroen Schaap, die namens producent Eyeworks de supervisie voert over de opnamen van deze gloednieuwe RTL-reeks met als ti tel 24 uur: tussen leven en dood. „Doorgaans worden artsen ge volgd met een cameraploeg, ieder een is zich dan bewust van de op namen. Dit geeft een veel realisti scher beeld." Daarbij is er nog een groot verschil met de meeste medische reality-se ries. Het draait in deze nieuwe reeks niet zozeer om het letsel, maar om de emotie van zowel pa tiënt als verpleegkundige of arts. Scha,ap: „We laten natuurlijk zien wat iemand heeft, maar het gaat ons echt om de persoonlijke bele ving, om verhalen. We zoeken de Ziekenhuis-tv scoort onverminderd goed. In het nieuwe 24 uur: tussen leven en dood zit de kijker zeer dicht op de huid van de patiënt. Maar liefst 35 camera's brengen elke zucht, elke beweging, elke emotie in beeld. Maar daar is niet iedereen blij mee. door onze mediaredactie patiënten daartoe zelfs thuis op." In het ziekenhuis moesten ze wel even nadenken toen Eyeworks er aanklopte met het idee voor deze serie, geeft woordvoerder Jan Spee volmondig toe. „Al die camera's, dat is best ingrijpend. Maar aan de andere kant, we hebben een maat schappelijke functie en we vinden het uiterst belangrijk dat we laten zien wat we hier doen." Voor het ziekenhuis stond de pri vacy van patiënten en verplegend personeel voorop. Wie niet ge- Ook in behandelkamers en wacht ruimtes hangen camera's. filmd wil worden, wordt ook niet gefilmd, is de regel. Patiënten kun nen het gefilmde materiaal met een op verzoek terugzien en kun nen zich dan ook nog bedenken. Ondanks deze afspraken ging het mis. Afgelopen week berichtte het actualiteitenprogramma Nieuws- uur over Ron Janssen wiens 16-jari- ge dochter gefilmd was zonder dat daarvoor toestemming was gege ven. Pas bij het verlaten van het ziekenhuis werd Janssen verteld dat er opnamen waren gemaakt. Mark Kramer, afdelingshoofd inter ne geneeskunde van het VU, ver klaarde in Nieuwsuur dat „dat niet had mogen gebeuren. Er zijn echt heel andere afspraken gemaakt dan wat er in het geval van de fa milie Janssen is gebeurd." Daar voor zijn excuses aangeboden. Vol gens Kramer is dit het enige geval waarin het mis is gegaan. Volgens klinisch ethicus Edwin Kompanje van het Erasmus MC in Rotterdam heeft het VUMC het medisch geheim geschonden. „Pro grammamakers volgen de patiënt overal op de afdeling spoedeisende hulp. Gewone burgers, want dat zijn de medewerkers van het tv-programma, horen daar niet naar te kijken zonder toestem ming van de patiënt." Voor hem is niet relevant dat de tv-makers zeg gen beelden niet te gebruiken als ze achteraf geen toestemming krij gen. „Het gaat erom dat beelden worden gemaakt terwijl iemand daar niets vanaf weet. Dat is de grote fout die is gemaakt." In een officiële verklaring op haar site benadrukt het VUMC dat 'niets naar buiten wordt gebracht zonder de toestemming van de pa tiënt. Aan patiënten is zo snel als mogelijk toestemming gevraagd om gefilmd te worden. Door het spoedeisende karakter, ging in een beperkt aantal keren de zorg voor de patiënt voor en werd korte tijd later toestemming gevraagd. Wil de de patiënt niet meewerken, dan werd er niet gefilmd'. 24 uur: tussen leven en dood RTL 4, 7 maart, 20.30 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl Niet alies wordt gefilmd in 24 uur: tussen leven en dood. Reanimaties en zeer ernstige verwondingen blijven achter wege. Mooie levensverhalen daarentegen worden nauwkeurig opgetekend. foto GPD/RTL/Kastermans 'as?» In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Een 3-jarige deelneemster aan een mi ni-missverkiezing in Amerika was door haar moeder in exact dezelfde outfit gehesen als die Julia Roberts in 'Pretty woman' draagt in haar rol van straatprostituee Vivian Ward. Ultrakort blauw rokje, bloot wit truitje en een paar laklaarzen tot boven de knie. De ultieme outfit voor een prostituee. Niet bepaald het standaard zuurstokroze gewaad waar de mi- ni-missjes normaal in gekleed gaan. Grote commotie dus in de preutse VS, waar moe derlief zichzelf verdedigde met de stelling dat een badpak veel meer zou laten zien dan het hoerenpakje van haar dochter. De film 'Pretty woman' kreeg destijds ook door Marlous Flier een flinke dosis kritiek. In het oorspronke lijke script was sprake van een aan drugs verslaafde prostituee die voor een week als escort wordt ingehuurd door een rijke za kenman. Van afkicken en een happy end was geen sprake: het hoertje volbrengt haar taak, scoort haar knaken en vertrekt verslaafd en wel naar Disneyland. Regisseur Garry Marshall moest flink met het script leuren om hoofdrolspelers te vin den. Hollywood vond het prostitutieaspect maar moeilijk: te seksistisch, verkeerde toonzetting, te denigrerend voor vrouwen. Half Hollywood (Meg Ryan, Michelle Pfeif fer, Daryl Hannah) had er wel iets over te mekkeren. Het casten nam de nodige tijd in beslag. Ri chard Gere zou derde keus zijn geweest, Julia Roberts was aanvankelijk helemaal niet in beeld voor de rol. De toen pas 21-jari- ge actrice kreeg uiteindelijk de kans om zich te bewijzen. Die kans greep ze met bei de handen aan, en hoe! Achteraf is zij de la chende derde: ze kreeg er een Oscarnomi- Richard Gere en Julia Roberts als rijke Edward en hoertje Vivian in Pretty woman. natie voor en twintig jaar later wordt de film wereldwijd nog steeds regelmatig ver toond. De samenwerking tussen regisseur, Roberts en Gere was zo goed, dat het drie tal later samen 'Runaway bride' maakte. Ongetwijfeld zullen de weigerende actrices zichzelf nog wel eens voor de kop hebben geslagen dat ze de rol niet hadden geaccep teerd, want het controversiële drugsaspect heeft de rolprent nooit gehaald. Het thema prostitutie komt weliswaar aan bod, maar voert zeker niet de boventoon. Julia Rob erts is een hoertje van niveau dat door om standigheden in het straatleven belandde. Onder die harde en ongemanierde buiten kant, zit een kwetsbare jonge vrouw met ambities die het hart op de goede plek heeft. En haar baas-voor- een-week Edward weet het lelijke eendje in alle opzichten om te toveren in een mooie zwaan. De chemie tussen Roberts en Gere spat van het scherm af. Dat verklaart deels het succes, maar ook de humor die erin zit moet zeker niet worden onderschat. De valszingende Roberts in een bad vol schuim, is een bekend en grappig frag ment. 'Pretty woman' is vooral een roman tische komedie die veel vrouwelijke kij kers, minstens één keer per jaar, doet weg- zwïjmelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47