Big brother op
de eerste hulp
TERUGGESPOELD
Pretty woman
media@wegener.nl 2. °°7 media
27
1 024-3650570
Zaterdag 25 februari 2012
Aan de muur van de
afdeling Spoedeisen
de Hulp van het VU
Medisch Centrum
in Amsterdam han
gen waarschuwin
gen: er worden opnamen ge
maakt. Maar liefst 35 kleine came
ra's die gemonteerd zijn aan pla
fonds of tegen muren, registeren el
ke zucht, elke beweging op de eer
ste hulp. Als je goed oplet, zie je ze
hangen. Of je hoort ze zachtjes in
zoomen, in de traumakamer, bij
de intake, in de ruimte waar de
ambulances aankomen, in de be
handelkamers. „Dit is een uniek
concept", zegt uitvoerend produ
cent Jeroen Schaap, die namens
producent Eyeworks de supervisie
voert over de opnamen van deze
gloednieuwe RTL-reeks met als ti
tel 24 uur: tussen leven en dood.
„Doorgaans worden artsen ge
volgd met een cameraploeg, ieder
een is zich dan bewust van de op
namen. Dit geeft een veel realisti
scher beeld."
Daarbij is er nog een groot verschil
met de meeste medische reality-se
ries. Het draait in deze nieuwe
reeks niet zozeer om het letsel,
maar om de emotie van zowel pa
tiënt als verpleegkundige of arts.
Scha,ap: „We laten natuurlijk zien
wat iemand heeft, maar het gaat
ons echt om de persoonlijke bele
ving, om verhalen. We zoeken de
Ziekenhuis-tv scoort onverminderd goed. In het nieuwe 24 uur:
tussen leven en dood zit de kijker zeer dicht op de huid van de patiënt.
Maar liefst 35 camera's brengen elke zucht, elke beweging, elke
emotie in beeld. Maar daar is niet iedereen blij mee.
door onze mediaredactie
patiënten daartoe zelfs thuis op."
In het ziekenhuis moesten ze wel
even nadenken toen Eyeworks er
aanklopte met het idee voor deze
serie, geeft woordvoerder Jan Spee
volmondig toe. „Al die camera's,
dat is best ingrijpend. Maar aan de
andere kant, we hebben een maat
schappelijke functie en we vinden
het uiterst belangrijk dat we laten
zien wat we hier doen."
Voor het ziekenhuis stond de pri
vacy van patiënten en verplegend
personeel voorop. Wie niet ge-
Ook in behandelkamers en wacht
ruimtes hangen camera's.
filmd wil worden, wordt ook niet
gefilmd, is de regel. Patiënten kun
nen het gefilmde materiaal met
een op verzoek terugzien en kun
nen zich dan ook nog bedenken.
Ondanks deze afspraken ging het
mis. Afgelopen week berichtte het
actualiteitenprogramma Nieuws-
uur over Ron Janssen wiens 16-jari-
ge dochter gefilmd was zonder dat
daarvoor toestemming was gege
ven. Pas bij het verlaten van het
ziekenhuis werd Janssen verteld
dat er opnamen waren gemaakt.
Mark Kramer, afdelingshoofd inter
ne geneeskunde van het VU, ver
klaarde in Nieuwsuur dat „dat niet
had mogen gebeuren. Er zijn echt
heel andere afspraken gemaakt
dan wat er in het geval van de fa
milie Janssen is gebeurd." Daar
voor zijn excuses aangeboden. Vol
gens Kramer is dit het enige geval
waarin het mis is gegaan.
Volgens klinisch ethicus Edwin
Kompanje van het Erasmus MC in
Rotterdam heeft het VUMC het
medisch geheim geschonden. „Pro
grammamakers volgen de patiënt
overal op de afdeling spoedeisende
hulp. Gewone burgers, want dat
zijn de medewerkers van het
tv-programma, horen daar niet
naar te kijken zonder toestem
ming van de patiënt." Voor hem is
niet relevant dat de tv-makers zeg
gen beelden niet te gebruiken als
ze achteraf geen toestemming krij
gen. „Het gaat erom dat beelden
worden gemaakt terwijl iemand
daar niets vanaf weet. Dat is de
grote fout die is gemaakt."
In een officiële verklaring op haar
site benadrukt het VUMC dat
'niets naar buiten wordt gebracht
zonder de toestemming van de pa
tiënt. Aan patiënten is zo snel als
mogelijk toestemming gevraagd
om gefilmd te worden. Door het
spoedeisende karakter, ging in een
beperkt aantal keren de zorg voor
de patiënt voor en werd korte tijd
later toestemming gevraagd. Wil
de de patiënt niet meewerken, dan
werd er niet gefilmd'.
24 uur: tussen leven en dood
RTL 4, 7 maart, 20.30 uur.
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
Niet alies wordt gefilmd in 24 uur: tussen leven en dood. Reanimaties en zeer ernstige verwondingen blijven achter
wege. Mooie levensverhalen daarentegen worden nauwkeurig opgetekend. foto GPD/RTL/Kastermans
'as?»
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Een 3-jarige deelneemster aan een mi
ni-missverkiezing in Amerika was
door haar moeder in exact dezelfde
outfit gehesen als die Julia Roberts
in 'Pretty woman' draagt in haar rol van
straatprostituee Vivian Ward. Ultrakort
blauw rokje, bloot wit truitje en een paar
laklaarzen tot boven de knie. De ultieme
outfit voor een prostituee. Niet bepaald het
standaard zuurstokroze gewaad waar de mi-
ni-missjes normaal in gekleed gaan. Grote
commotie dus in de preutse VS, waar moe
derlief zichzelf verdedigde met de stelling
dat een badpak veel meer zou laten zien
dan het hoerenpakje van haar dochter.
De film 'Pretty woman' kreeg destijds ook
door Marlous Flier
een flinke dosis kritiek. In het oorspronke
lijke script was sprake van een aan drugs
verslaafde prostituee die voor een week als
escort wordt ingehuurd door een rijke za
kenman. Van afkicken en een happy end
was geen sprake: het hoertje volbrengt
haar taak, scoort haar knaken en vertrekt
verslaafd en wel naar Disneyland.
Regisseur Garry Marshall moest flink met
het script leuren om hoofdrolspelers te vin
den. Hollywood vond het prostitutieaspect
maar moeilijk: te seksistisch, verkeerde
toonzetting, te denigrerend voor vrouwen.
Half Hollywood (Meg Ryan, Michelle Pfeif
fer, Daryl Hannah) had er wel iets over te
mekkeren.
Het casten nam de nodige tijd in beslag. Ri
chard Gere zou derde keus zijn geweest,
Julia Roberts was aanvankelijk helemaal
niet in beeld voor de rol. De toen pas 21-jari-
ge actrice kreeg uiteindelijk de kans om
zich te bewijzen. Die kans greep ze met bei
de handen aan, en hoe! Achteraf is zij de la
chende derde: ze kreeg er een Oscarnomi-
Richard Gere en Julia Roberts als rijke Edward
en hoertje Vivian in Pretty woman.
natie voor en twintig jaar later wordt de
film wereldwijd nog steeds regelmatig ver
toond. De samenwerking tussen regisseur,
Roberts en Gere was zo goed, dat het drie
tal later samen 'Runaway bride' maakte.
Ongetwijfeld zullen de weigerende actrices
zichzelf nog wel eens voor de kop hebben
geslagen dat ze de rol niet hadden geaccep
teerd, want het controversiële drugsaspect
heeft de rolprent nooit gehaald. Het thema
prostitutie komt weliswaar aan bod, maar
voert zeker niet de boventoon. Julia Rob
erts is een hoertje van niveau dat door om
standigheden in het straatleven belandde.
Onder die harde en ongemanierde buiten
kant, zit een kwetsbare jonge vrouw met
ambities die het hart op de goede plek
heeft. En haar baas-voor- een-week Edward
weet het lelijke eendje in alle opzichten
om te toveren in een mooie zwaan.
De chemie tussen Roberts en Gere spat
van het scherm af. Dat verklaart deels het
succes, maar ook de humor die erin zit
moet zeker niet worden onderschat. De
valszingende Roberts in een bad vol
schuim, is een bekend en grappig frag
ment. 'Pretty woman' is vooral een roman
tische komedie die veel vrouwelijke kij
kers, minstens één keer per jaar, doet weg-
zwïjmelen.