II Schatzoekers combineren onderzoek en zaken Flottentorpedoboot T-6i VOC-schip De Rob Graanschip uit de i6c eeuw 1 Sophia Albertina zaterdag 25 februari 2012 een verhaal structureel werk of als het dringen de vragen beantwoordt." Ook brengt het lichten van een schip veel kosten met zich mee. „Wanneer we opgraven, moeten we ook conserveren, onderzoeken en rapporteren. Dat kost tijd en ge meenschapsgeld. Alleen al een on derzoek om te bepalen welke ar cheologische waarde een wrak heeft, dus zonder opgraving, kost al enkele tienduizenden euro's." Maar onder water gaat het wrak toch verloren aan erosie? „De plek onder water is vaak juist gunstig voor het langdurig behoud van de vindplaats", zegt Manders. „Boven dien bouwen we zo een soort ar chief op waaruit wij en toekomsti ge generaties kunnen putten wan neer we weer nieuwe vragen heb ben, of nieuwe technieken om wrakken mee te onderzoeken. En mensen kunnen ervan genieten: door het gevoel van aanwezigheid van historische objecten, word je deelgenoot van een historische omgeving. En sommige wrakken worden opengesteld voor het pu bliek, met bijvoorbeeld extra infor matie op de zeebodem. Dan heb je een soort onderwatermuseum." Dit grote Duitse oorlogsschip is tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers in Nederland gemaakt. Het schip is gemaakt naar Nederlands model. Toen het in 1944, nog onaf, naar Duitsland onderweg was voor de afwerking, werd het schip door de Britse RAF met een raketaanval tot zinken gebracht. Op 6 tot 8 meter diepte ligt dit wrak van een 17'-eeuws VOC-schip, vermoedelijk 'De Rob'. Het verging rond 1640 en was zwaar bewapend. Het wrak is in 1985 ontdekt en onderzocht. Daarbij zijn zo'n 140 voorwerpen geborgen, waaronder een bronzen kanon. Het is met duizenden zandzakken afgedekt. Deze koopvaarder verging waarschijnlijk in 1593. Het vervoerde tarwe uit Polen en was op doorreis naar de Middellandse zee: de handel waarmee Nederland rijk is geworden en waarop de Gouden Eeuw is gebouwd. Typisch aan het schip is het grote ruim en dat het door weinig bemanning kon worden bezeild. Ze gaan voor het avontuur, de kick maar vooral voor het geld. Com merciële bergers halen munten, flessen en andere schatten uit scheepswrakken en verkopen die. Een klein deel wordt geëxposeerd. Het is een dure bezigheid die nog al wat financiële risico's met zich meebrengt. Eerder deze maand be sliste het Amerikaanse hoogge rechtshof dat het Amerikaanse be drijf Odyssey Marine Exploration een goud- en zilverschat ter waar de van 350 miljoen euro moet te ruggeven aan Spanje. Het bedrijf, bekend van de serie Treasure Quest van Discovery Channel, had de munten in 2007 uit het Spaanse galjoen Nuestra Sehora de las Mer cedes (Onze Lieve Vrouwe van de Genade) opgedoken. Archeologen hebben altijd kritiek gehad op de werkwijze van com merciële schatzoekers. Degelijk ar cheologisch onderzoek zou achter wege blijven en de vindplaatsen zouden mogelijk beschadigd kun nen worden door de manier van bergen. Maar Odyssey, dat sinds 1994 naar scheepswrakken duikt, vindt dat gedegen archeologie en 'good business' prima te combine ren zijn, zegt Odyssey-topman Mark Gordon. Het bedrijf is zelfs beursgenoteerd. „Inmiddels heeft Odyssey honderden scheepswrak ken ontdekt. En er ligt nog voor miljarden dollars aan schatten op de zeebodems." Iedereen kan zo'n voorwerp uit een wrak kopen in de webshop van Odyssey. Zo heb je voor 895 dollar een origineel inktpotje uit het wrak van de SS Republic, een stoomschip dat in 1865 is gezon ken voor de kust van de Ameri kaanse staat Georgia. Van glas uit hetzelfde wrak zijn sieraden ge maakt. Een leren ketting met daar aan een stukje 'scheepswrak-glas' kost 100 dollar. Controversieel of niet, het bedrijf zegt al bijna driehonderd wrakken te hebben ontdekt, 'meer dan welk instituut of welke universi teit dan ook ter wereld'. Gordon: „Juist vanwege onze investeerders hebben we het geld om grondig ar cheologisch onderzoek te laten doen door de beste maritiem ar cheologen ter wereld." Volgens Odyssey is de missie om zo veel mogelijk kennis uit scheepswrakken te halen, een race tegen de klok. „Veel vindplaatsen zijn al geheel of deels vergaan. Commerciële maritieme archeolo gie is momenteel de enige manier om het dure onderwateronder- zoek structureel te bekostigen." zie onze website:binnenland Bekijk een fragment van de schatzoekers van Discovery Het zinken van het Zweedse oorlogsschip de Sophia Albertina in 1781 was een van de grootste scheepsrampen in de Zweedse maritieme geschiedenis. Slechts 31 van.de 450 man bemanning overleefde het. Het wrak werd in 2004 onderzocht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11