io scheepswrak en Honderden scheeps wrakken in Neder landse wateren zijn onderdeel van ons cultureel erfgoed, beseft Nederland steeds meer. Maar commerciële schat zoekers liggen als kapers op de kust om waardevolle la ding op te duiken. zaterdag 25 februari 2012 Schatten met door Dewi Gigengack infographic Mark Reijnijens Het is een apart idee. Wie vanuit het Texelse dorp Oudeschild de Waddenzee over kijkt, ziet in eer ste instantie alleen maar water. Maar in dat water bevinden zich tientallen scheepswrakken die roerloos op de zeebodem liggen, als stille getuigen van een ver verle den. Zeventiende-eeuwse koop vaarders die met hun handel op weg waren naar de Oost. Oorlogs schepen uit Duitsland, Frankrijk en Zweden. Wrakken met daarin wijnflessen, koffiebonen of graan. Wie dat beseft, krijgt direct een an der gevoel bij die plek. In de Waddenzee en de Noordzee liggen duizenden scheepswrak ken. Wereldwijd liggen er zelfs drie miljoen scheepswrakken op de zeebodems, schat VN-cultuur- organisatie Unesco. En er worden nog steeds nieuwe wrakken ont dekt Gezonken schepen zijn po tentiële schatkamers, voor kennis én in materiëel opzicht. Eerder de ze maand meldde een Amerikaans bedrijf van schatzoekers een Brits schip te hebben gevonden voor de kust van de Amerikaanse staat Massachusetts. Het zou gaan om de in de Tweede Wereldoorlog ge zonken SS Port Nicholson, die een voorraad platina ter waarde van 2,3 miljard euro vervoerde. Oor logsschepen zijn eigendom van een staat en de buit kan nog wor den opgeëist. De Nederlandse overheid heeft eeuwenlang niet omgekeken naar Nederlandse scheepswrakken. In de jaren tachtig werd onderwater- archeologie belangrijker. Maar zelfs sindsdien konden commer ciële bergers meer dan eens schat ten uit Nederlandse schepen op duiken, waarbij ze zelf het groot ste deel van de opbrengst hielden. Een aantal van die vondsten staat tentoongesteld in Nederlandse mu sea. Het historisch belang van die wrakken is pas de laatste jaren meer onder de aandacht gekomen. Nu staat de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) een grote klus te wachten. De maritiem ar cheologen van de dienst gaan alle scheepswrakken in Nederlandse wateren in kaart brengen. „Er is al wel wat over bekend, zoals in oude VOC-archieven, buitenland se databases en oude zeekaarten", zegt maritiem archeoloog van de RCE Martijn Manders, „maar dat moet allemaal worden gecombi neerd en gedigitaliseerd. En het be- 'Scheepswrakken zeggen veel over hoe we dachten en handelden' langrijkste: wat is de archeologi sche waarde van die wrakken? Welke wrakken kunnen prangen de vragen beantwoorden over on ze maritieme geschiedenis?" Schepen zijn cruciaal geweest voor de Nederlandse geschiedenis, bena drukt Manders. „Het waren tech nologische hoogstandjes. Zonder schepen geen handel, geen oorlog. Het was lange tijd de enige manier om verre afstanden te overbrug gen. Scheepswrakken zeggen veel over hoe we dachten en handel den. Maar we weten eigenlijk heel weinig van de verhalen erachter." Manders vindt het jammer dat er commerciële 'kapers op de kust' zijn die uit zijn op financieel ge win. „Schatzoekers zien scheeps wrakken als economische bron. Wie het eerst de spullen kan op duiken, heeft in hun ogen recht op de opbrengst. Omdat hun drijf veer het geld is, moeten ze alles zo snel mogelijk bergen, want hoe langer het duurt hoe duurder." Een 'truc' is om de opbrengst van de opgedoken potten, borden of munten te verhogen door er een historisch kader bij te schetsen. „Dan is het niet zomaar een potje, maar een potje met een verhaal. Vaak is dat verhaal al bekend uit historische bronnen en wordt er minimaal archeologisch onder zoek gedaan. Wetenschappers zo als wij werken juist andersom: die bestuderen objecten om nieuwe inzichten en verhalen te krijgen." Historische bronnen zoals geschre ven verslagen en prenten kunnen daarbij helpen, maar die zijn wel subjectief „Zo had je vader en zoon Van de Velde die in de zeven tiende eeuw schilderijen maakten van zeeslagen", vertelt Manders. „Bij oorlog tussen de Engelsen en de Nederlanders voeren ze uit in hun boot en maakten ze vanaf het water de mooiste, meest gedetail leerde schetsen. Daar kon je veel informatie uit halen. Maar altijd waren het de Nederlandse sche pen die de Engelse aan flarden schoten. Totdat de Engelse koning hun schilderkunsten begon te waarderen en de Van de Veldes vroeg voor hem te komen werken. Sindsdien wonnen op het doek de Engelsen altijd." Maritiem archeologen van de RCE zien scheepswrakken als cultureel erfgoed, niet als economische bron. „Cultureel erfgoed is heel waardevol. Het zegt iets over onze identiteit. Door objecten uit het verleden kun je zaken in perspec tief zien en krijg je een bredere kijk op dingen." Archeologen als Manders zouden het liefst willen dat scheepswrak ken op de zeebodems blijven lig gen. Commerciële bergers, schat zoekers dus, willen de 'buit' juist naar boven halen. Manders: „Op graven doen we alleen als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld als het wrak in de weg ligt bij infra-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10