Meubelmerk let op de kleintjes wonen ii vrijdag 24 februari 2012 Meubelmerk Rolf Benz bracht een serie leren tassen op de markt. De cijfers van CBW-Mi- tex - de brancheorga nisatie voor onderne mers in de woon-, mode-, schoenen en sportbranche - liegen er niet om: de laatste jaren dalen de omzet ten in de meubelbranche alleen maar: In 2011 werd een omzetda ling van ruim 2 procent geno teerd; sinds 2009 zijn de omzet ten in totaal met een derde tot de helft afgenomen. Het antwoord van de meubelbranche: een (be taalbare) home-accessoirelijn op starten. Neem Established 8c Sons. Het twee jaar geleden nog ultrahippe merk presenteerde een jaar na het uitbreken van de eerste crisis een nieuwe, vriendelijk geprijsde collectie onder de naam Estd. Tot dan toe had het merk zich gepro fileerd met uitgesproken, experi menteel en flamboyant design dat in gelimiteerde oplages tegen forse bedragen werd verkocht. De Estd-collectie wordt ontworpen door gerenommeerde designers, maar de producten dragen hun naam niet. De prijzen zijn daarop aangepast. Hoewel Established 8c Sons officieel het commerciële succes van de gelimiteerde collec tie blijft benadrukken, is het op vallend dat onlangs gepresenteer de producten vooral onder het goedkopere label vallen. Established 8c Sons is niet het eni ge bedrijf dat de focus verlegd. Het eveneens Engelse merk Tom Dixon, vernoemd naar de ontwer per, presenteerde eerder dit jaar op de internationale meubel beurs Maision 8c Objet in Parijs de Eclectic-collectie. De rockende ontwerper, vooral bekend van zijn stoelen en lampen, gooide het over een totaal andere boeg. De meubelbranche is een sector die veel last heeft van de crisis. Dat is een direct gevolg van het feit dat de huizenmarkt de belangrijkste aanjager is van de meubelverkoop. De meubelmaker die toch omzet wil draaien, zorgt ervoor dat klanten voor minder geld iets leuks kunnen kopen: een accessoire, door Cor-Peter Pasma Eclectic-collectie van Tom Dixon. In Parijs presenteerde hij vanuit het niets een omvangrijke collec tie home accessoires: kleine spul len als broodplanken, vaasjes èn spaarpotten, maar wel allemaal in die typische Dixonstijl: ruw hout en veel koper. Dixon windt er bovendien geen doekjes om: de collectie kleine spullen is inderdaad een reactie op de crisis. „Als ménsen op dit moment geen 500 euro voor een lamp of stoel uitgeven, kunnen we het misschien toch verdienen door in plaats daarvan tien vaas jes te verkopen", zei een mede werker van Tom Dixon op de beurs in Parijs. In de Franse hoofdstad viel het ook op dat op het deel van de beursvloer waar nieuwe bedrij ven zich presenteren, dit vooral bedrijven waren die zich bezig houden met accessoires. Zoals het Franse Ésé, dat met heel bij zondere lampjes en figuratieve versieringen (naam probeert te maken, ook internationaal. Het relatief jonge Deense merk Hay heeft de koerswijziging wel heel grondig ingezet. Sinds de op richting profileerde het merk zich met stoelen en hoge kwali teit textiel. Met dank aan het Ne derlandse duo Scholten 8c Baij- ings incasseerde Hay de ene na de andere prijs voor het door hen ontworpen bedtextiel en kleden. Dit jaar viel het merk in Parijs op door de enorme stand die ruimte moest bieden aan de fors uitge breide collectie. Hay begint meer op een warenhuis te lijken dan op een meubelmerk. Kladblok ken, ordners, borstels en spiegel- De Animali-collectie van Ésé is een serie kleine, houten beeldjes. tjes; het is allemaal aan de collec tie toegevoegd. Het zijn deels ook accessoires die niet specifiek zijn ontworpen voor Hay, maar die de stempel van het bedrijf als een soort goedkeuring meekrijgen. Niet alle labels investeren mo menteel in een home-accessoire lijn. Er zijn ook merken die (voor lopig?) blijven doen wat zé altijd al deden: meubels produceren. Dat geldt met name voor bedrij ven die Duitsland als afzetmarkt hebben. Bij onze oosterburen groeide de markt voor wonen en interieur. In die branche werd vo rig jaar een omzetstijging van bijna 4 procent geboekt. De tas sen die de Duitse bankenmaker Rolf Benz vorig jaar op de markt heeft gebracht, zullen dan ook vooral bedoeld zijn als promotie stunt, niet als poging het hoofd boven water te houden. www.establishedandsons.com www.tomdixon.net www.editionsousetiquette.fr www.hay.dk www.rolf-benz.com Reageren? wonen@wegener.nl Het assortiment van het Deense Hay lijkt tegenwoordig meer op dat van een warenhuis dan dat van een meubelmerk. foto's PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51