Faceliftje voor Toyota Avensis auto117 Ford vindt drie cilinders Nieuw gezicht én motor voldoende voor Focus Scénic en Grand Scénic vrijdag 24 februari 2012 door Tony Vos Naast alle ontwikkelingen rond de alternatieve vor men van voortbeweging, is ook het efficiënter maken van ver brandingsmotoren een niet te stop pen proces, zo laat Ford zien met haar driecilinder Ecoboost in de Focus. De uitdaging die alle autofabrikan ten inmiddels hebben opgepakt, is het zuiniger maken van motoren zonder in te leveren op prestaties en rijplezier. Aan de onderkant van de Ecoboost-turbomotoren heeft Ford een 1.0 liter driecilinder die met 100 en 125 pk binnenkort beschikbaar komt in de Focus. Het is daarbij heel even goed nieuws dat de 100 pk-versie van de hatch back tot 1 juli 2012 vrijgesteld is van bpm en wegenbelasting en dat bij zakelijk gebruik een bijtelling geldt van 14 procent. De auto's arri veren in maart. Dan zal Ford alles op alles zetten om de reeds bestel de exemplaren voor de genoemde datum op naam te stellen, zodat de berijder nog jaren van het voor deel kan genieten. Alhoewel we alleen kennis heb ben kunnen maken met de 125 pk versie, valt meteen op dat de alou de ervaring met een driecilinder niet voor de Focus geldt. De mo tor doet gedempt zijn werk en ver toont ook geen nare vibraties. Ei genlijk is het typische karakter van een driecilinder alleen merkbaar als de motor door het start- en stopsystëem weer wordt gestart. De prestaties zijn redelijk, zeker als je meeweegt dat de Ecoboost 1.0 de instapmotor van de Focus is. Een top van 185 kilometer per uur en een 0-100-acceleratie in 12,5 seconden voor de 100 pk'er is keurig. Het brandstofverbruik ligt volgens Ford boven 1 op 20, maar zal in de praktijk anders zijn. Prij zen beginnen bij 20.595 euro. Daar komt na 1 juli de bpm bovenop. door Willem de Volder Innoveren betekent investeren. Renault doet dat bij de Scénic en Grand Scénic met een face lift en die modellen de primeur te gunnen van de Energy dCi 110- diesel. Het is een samengaan van twee bestsellers, want de Scénics zijn Europees leider in het MPV- segment en de voorganger van de doorontwikkelde motor ging in 2010 maar liefst een miljoen keer over de toonbank. De vernieuwde 1.5 liter dieselmo tor stoot 105 gram per kilometer aan CO2 uit en is 16 procent zuini ger dan zijn voorganger. Het ge middelde verbruik komt op 4,1 li ter per 100 kilometer uit. Het kop pel, beschikbaar vanaf 1.750 toeren per minuut, ligt 20 Nm hoger. Za ken als onder meer een start- en stopsysteem, energieregeneratie bij het afremmen en een sneller reagerende turbo liggen aan de zui nige consumptie en lage emissie ten grondslag. Zakelijke rijders pro fiteren van 20 procent fiscale bijtel ling, maar ook van verbeterde rijei- genschappen. De auto biedt veel rij- en zitcomfort, is heerlijk stil en stuurt direct. Behalve het werk aan de motor heeft Renault ook het front van Scénic chiquer gemaakt door het verwerken van chroom en de toe passing van led-dagrijverlichting. Het front van de verlengde Grand Scénic oogt afwijkend doordat de luchtinlaat is vergroot. Het interi eur heeft een rijkere uitstraling door de toepassing van nieuwe kleuren en veranderingen aan het instrumentenpaneel. Het succes van de Bose-editie in 2011 heeft ge leid tot een volwaardig uitgeruste Scénic voor 31.590 euro. Renault le vert de Scénic verder als Expres sion, Privilège en met diverse pak ketten. De instapprijs is 23.990 eu ro (1.6). De Grand Scénic heeft een meerprijs van 1.000 euro. Peugeot in Genève met 200 pk GTi Concept Peugeot komt op de autosalon in Genève met de GTi Concept. Die studie is voorzien van kenmerken als een speciale, rode kleur en 18 inch wielen. Ook het interieur is een voorbode van een snelle uit voering van de 208. De Concept heeft de 200 pk sterke 1.6 liter THP-motor, bekend van de RCZ. Skoda levert met Arctic gelimiteerde editie Yeti Een dakrailing, 17 inch wielen, stootstrips, getinte ramen achter en speciale interieurlïjsten zijn en kele kenmerken van de Yeti Arc tic. Skoda levert de uitvoering in drie versies. De gelimiteerde op- lage van de speciale uitvoering, voorzien van een 1.2 liter TSI- motor, is er vanaf 18.990 euro. Fiat prijst nieuwe Panda tweecilinder scherp Fiat zet zijn nieuwe Panda met TwinAir85 tot juni voor 8.990 euC* ro in de markt. Met die scherpe prijsstelling anticipeert Fiat op de late productiestart van de Twin- Air met 65 pk. De tweecilinder TwinAir85 is bij zakelijk gebruik1** goed voor 14 procent bijtelling. Ford Focus: driepitter. foto TV Renault Scénic: facelift. Toyota Avensis Wagon 2,0 CVT Exec. Buss. Prettig rijdende, ruime wagon. Bagage 543-1.609 li ter. Gewicht 1.450 kg. Benzine 2,0 1,152 pk. Vanaf 26.610 euro, 2.0 CVT Exec. Buss. 39.925 eura| Plus: binnenruimte, rijgedrag, karakter CVT. Min: facelift niet opvallend. vorm van het dashboard en bijvoorbeeld de portierpanelen zijn gelijk gebleven, Dat geldt ook voor de plaatsing van knoppen en schakelaars. De middenconsole wordt in een ander materiaal uitgevoerd en de inde ling van navigatie/audio is aangepast, omdat voortaan het Toyota Touch 8c Go- systeem wordt gebruikt. De Executive Business is de meest aangekle de uitvoering in de nieuwe lijn. Die versie heeft onder meer leren bekleding, waarbij kan worden gekozen voor lichtgrijs, grijs of zwart. De voorstoelen zijn, net als het stuur, elektrisch verstelbaar. De gekozen stand kan in het geheugen worden opgeslagen. Het interieur ziet er verzorgd uit. Er zijn keurige materialen gebruikt die netjes zijn verwerkt. Vrijwel nergens kan de Avensis worden betrapt op goedkope, harde kunst stoffen. De binnenruimte is uitstekend. Vanaf 24.995 euro, 2.0 GDI i-Cat. aut. 39.490 euro. Vanaf 29.495 euro, 2.0 Turbo Ed. aut. 42.195 euro. Vanaf 27.885 euro, Allure 1.6 THP aut. 37.345 euro. De huidige Toyota Avensis speelt onder de grotere zakenauto's een bescheiden rol. De vraag is of de gefacelifte versie daar verandering in kan brengen, want het blijft bij een zeer beperke ingreep. Plus: interieurvolume, vormgeving, afwerking. Plus: uitstraling, prestaties, onderstel. Plus: ruimteaanbod, rijcomfort, tijdloze uitstraling. Min: te druk belijnd front. Min: prijs, bagagevolume. Min: niet zo merkspecifiek. door Tony Vos Meestal handelt het bij een facelift over een bescheiden retouche en wat materiaalveranderingen in het interieur. Bij de Avensis wordt dit begrip facelift zeer letterlijk geno men. Kijk maar naar de voorkant, en dan góéd kijken, anders zie je het verschil niet. Toyota heeft bij de ontwerpers om een vol ledig nieuwe bumper gevraagd en daarop zijn ook de grille en koplampen aangepast. Het is beslist niet zo dat de Avensis hier door beter aansluit bij de nieuwere model len van het merk. Op dit moment lijkt Toyo ta minder te geven om een familiegezicht. Ook de achterkant is licht veranderd. Bij de Wagon uit zich dat in een andere indeling van de achterlichten en een chroomstrip bo ven de nummerplaat. Met andere wielen en geschuif met kleuren is de vernieuwde aan blik van de Avensis compleet. Het interieur van de in Engeland geprodu ceerde, zakelijke middenklasser heeft ook wat kleine toevoegingen gekregen, waar door het geheel er chiquer uitziet. Denk aan chromen biesjes rond de ventilatieroosters en de klokken op het instrumentarium. De Zoek de verschillen: de faceliftversie van de Toyota Avensis lijkt op de 'oude', foto's Automedia Maximaal vijf volwassenen hebben er volop plaats. Zij kunnen dan ook nog eens een flinke hoeveelheid bagage meenemen. De bagageruimte is mooi hoekig van vorm en de achterklep gaat open tot op het vloerni veau, zodat óok zware bagagestukken ge makkelijk kunnen worden ingeladen. In de huidige marktverhoudingen kan Toyo ta met de Avensis geen potten breken. Geen enkele uitvoering komt in aanmerking voor lagere bijtelling. Toch wil dat niet zeggen dat de Avensis een dorstig voertuig is. De 2.0 liter is de meest krachtig benzine met een vermogen van 152 pk en een koppel van 196 Nm. De voldoende krachtige motor kan tegen meerprijs worden geleverd met een CVT, de bekende continu variabele trans missie die een aantal vaste overbrengingen kent. Daardoor geeft de bak nooit blijk van het typische CVT-karakter dat de motor veel te hoog in toeren klimt als er fors wordt geaccelereerd. De Wagon haalt een topsnelheid van 200 kilometer per uur en sprint in 10,3 seconden naar de 100. Dat be tekent dat de CVT nauwelijks invloed heeft 9 op de prestaties. Dit alles gebeurt onder een haast perfecte rust en dat draagt weer bij aan het algehele comfort. Bovendien blijkt de 2.0 liter met CVT in de praktijk verras send zuinig: gemiddeld boven de 1 op 13. De Avensis is een degelijk gebouwde, uiter mate comfortabele no-nonsense auto. Geen model waar je aandacht mee trekt, maar wel een auto waarmee je lange tijd veel pro bleemloze kilometers kunt rijden. De mo delkeuze bestaat uit de sedan en Wagon. Prijzen starten bij 25.345 euro voor de 1.6 se-*" dan en 26.610 euro voor de Wagon. De 2.0 met CVT begint als Wagon bij 34.740 euro, de Executive Business CVT kost 39.925 euro. Geen automaatversie op de minder krachtige motoren en daardoor duurder in aan schaf. Fraaie vormgeving. Bagage 540-1.530 liter. Gewicht 1.633 kg. Benzine 2.0 I, 220 pk. CONCURRENT i40 CW 2.0 GDI i-Catcher aut. Tourer 2.0 T. Ed. CONCURRENT Volledige nieuwkomer in het zakelijke segment met een aantrekkelijke, ruim beme ten carrosserie. Bagage 553-1.719 liter. Gewicht 1.416 kg. Benzine 2,0 I, 177 pk. Tijdloos vormgegeven sta tionwagon met veel binnen ruimte, hoogstaand comfort een prettige turbomotor. Bagage 560-1.598 liter. Ge wicht 1.405 kg. Benzine 1.6 1,156 pk. 508 SW allure 1.6 THP aut.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17