Faceliftje voor
Toyota Avensis
auto117
Ford vindt drie cilinders Nieuw gezicht én motor
voldoende voor Focus Scénic en Grand Scénic
vrijdag 24 februari 2012
door Tony Vos
Naast alle ontwikkelingen
rond de alternatieve vor
men van voortbeweging, is
ook het efficiënter maken van ver
brandingsmotoren een niet te stop
pen proces, zo laat Ford zien met
haar driecilinder Ecoboost in de
Focus.
De uitdaging die alle autofabrikan
ten inmiddels hebben opgepakt, is
het zuiniger maken van motoren
zonder in te leveren op prestaties
en rijplezier. Aan de onderkant
van de Ecoboost-turbomotoren
heeft Ford een 1.0 liter driecilinder
die met 100 en 125 pk binnenkort
beschikbaar komt in de Focus. Het
is daarbij heel even goed nieuws
dat de 100 pk-versie van de hatch
back tot 1 juli 2012 vrijgesteld is
van bpm en wegenbelasting en dat
bij zakelijk gebruik een bijtelling
geldt van 14 procent. De auto's arri
veren in maart. Dan zal Ford alles
op alles zetten om de reeds bestel
de exemplaren voor de genoemde
datum op naam te stellen, zodat
de berijder nog jaren van het voor
deel kan genieten.
Alhoewel we alleen kennis heb
ben kunnen maken met de 125 pk
versie, valt meteen op dat de alou
de ervaring met een driecilinder
niet voor de Focus geldt. De mo
tor doet gedempt zijn werk en ver
toont ook geen nare vibraties. Ei
genlijk is het typische karakter van
een driecilinder alleen merkbaar
als de motor door het start- en
stopsystëem weer wordt gestart.
De prestaties zijn redelijk, zeker
als je meeweegt dat de Ecoboost
1.0 de instapmotor van de Focus
is. Een top van 185 kilometer per
uur en een 0-100-acceleratie in
12,5 seconden voor de 100 pk'er is
keurig. Het brandstofverbruik ligt
volgens Ford boven 1 op 20, maar
zal in de praktijk anders zijn. Prij
zen beginnen bij 20.595 euro. Daar
komt na 1 juli de bpm bovenop.
door Willem de Volder
Innoveren betekent investeren.
Renault doet dat bij de Scénic
en Grand Scénic met een face
lift en die modellen de primeur te
gunnen van de Energy dCi 110-
diesel. Het is een samengaan van
twee bestsellers, want de Scénics
zijn Europees leider in het MPV-
segment en de voorganger van de
doorontwikkelde motor ging in
2010 maar liefst een miljoen keer
over de toonbank.
De vernieuwde 1.5 liter dieselmo
tor stoot 105 gram per kilometer
aan CO2 uit en is 16 procent zuini
ger dan zijn voorganger. Het ge
middelde verbruik komt op 4,1 li
ter per 100 kilometer uit. Het kop
pel, beschikbaar vanaf 1.750 toeren
per minuut, ligt 20 Nm hoger. Za
ken als onder meer een start- en
stopsysteem, energieregeneratie
bij het afremmen en een sneller
reagerende turbo liggen aan de zui
nige consumptie en lage emissie
ten grondslag. Zakelijke rijders pro
fiteren van 20 procent fiscale bijtel
ling, maar ook van verbeterde rijei-
genschappen. De auto biedt veel
rij- en zitcomfort, is heerlijk stil en
stuurt direct.
Behalve het werk aan de motor
heeft Renault ook het front van
Scénic chiquer gemaakt door het
verwerken van chroom en de toe
passing van led-dagrijverlichting.
Het front van de verlengde Grand
Scénic oogt afwijkend doordat de
luchtinlaat is vergroot. Het interi
eur heeft een rijkere uitstraling
door de toepassing van nieuwe
kleuren en veranderingen aan het
instrumentenpaneel. Het succes
van de Bose-editie in 2011 heeft ge
leid tot een volwaardig uitgeruste
Scénic voor 31.590 euro. Renault le
vert de Scénic verder als Expres
sion, Privilège en met diverse pak
ketten. De instapprijs is 23.990 eu
ro (1.6). De Grand Scénic heeft een
meerprijs van 1.000 euro.
Peugeot in Genève met
200 pk GTi Concept
Peugeot komt op de autosalon in
Genève met de GTi Concept. Die
studie is voorzien van kenmerken
als een speciale, rode kleur en
18 inch wielen. Ook het interieur
is een voorbode van een snelle uit
voering van de 208. De Concept
heeft de 200 pk sterke 1.6 liter
THP-motor, bekend van de RCZ.
Skoda levert met Arctic
gelimiteerde editie Yeti
Een dakrailing, 17 inch wielen,
stootstrips, getinte ramen achter
en speciale interieurlïjsten zijn en
kele kenmerken van de Yeti Arc
tic. Skoda levert de uitvoering in
drie versies. De gelimiteerde op-
lage van de speciale uitvoering,
voorzien van een 1.2 liter TSI-
motor, is er vanaf 18.990 euro.
Fiat prijst nieuwe Panda
tweecilinder scherp
Fiat zet zijn nieuwe Panda met
TwinAir85 tot juni voor 8.990 euC*
ro in de markt. Met die scherpe
prijsstelling anticipeert Fiat op de
late productiestart van de Twin-
Air met 65 pk. De tweecilinder
TwinAir85 is bij zakelijk gebruik1**
goed voor 14 procent bijtelling.
Ford Focus: driepitter. foto TV Renault Scénic: facelift.
Toyota Avensis Wagon 2,0 CVT Exec. Buss.
Prettig rijdende, ruime wagon. Bagage 543-1.609 li
ter. Gewicht 1.450 kg. Benzine 2,0 1,152 pk.
Vanaf 26.610 euro, 2.0 CVT Exec. Buss. 39.925 eura|
Plus: binnenruimte, rijgedrag, karakter CVT.
Min: facelift niet opvallend.
vorm van het dashboard en bijvoorbeeld de
portierpanelen zijn gelijk gebleven, Dat
geldt ook voor de plaatsing van knoppen en
schakelaars. De middenconsole wordt in
een ander materiaal uitgevoerd en de inde
ling van navigatie/audio is aangepast, omdat
voortaan het Toyota Touch 8c Go-
systeem wordt gebruikt.
De Executive Business is de meest aangekle
de uitvoering in de nieuwe lijn. Die versie
heeft onder meer leren bekleding, waarbij
kan worden gekozen voor lichtgrijs, grijs of
zwart. De voorstoelen zijn, net als het stuur,
elektrisch verstelbaar. De gekozen stand kan
in het geheugen worden opgeslagen.
Het interieur ziet er verzorgd uit. Er zijn
keurige materialen gebruikt die netjes zijn
verwerkt. Vrijwel nergens kan de Avensis
worden betrapt op goedkope, harde kunst
stoffen. De binnenruimte is uitstekend.
Vanaf 24.995 euro, 2.0 GDI i-Cat. aut. 39.490 euro.
Vanaf 29.495 euro, 2.0 Turbo Ed. aut. 42.195 euro.
Vanaf 27.885 euro, Allure 1.6 THP aut. 37.345 euro.
De huidige Toyota Avensis speelt onder de grotere zakenauto's een
bescheiden rol. De vraag is of de gefacelifte versie daar verandering
in kan brengen, want het blijft bij een zeer beperke ingreep.
Plus: interieurvolume, vormgeving, afwerking. Plus: uitstraling, prestaties, onderstel. Plus: ruimteaanbod, rijcomfort, tijdloze uitstraling.
Min: te druk belijnd front. Min: prijs, bagagevolume. Min: niet zo merkspecifiek.
door Tony Vos
Meestal handelt het bij een facelift
over een bescheiden retouche
en wat materiaalveranderingen
in het interieur. Bij de Avensis
wordt dit begrip facelift zeer letterlijk geno
men. Kijk maar naar de voorkant, en dan
góéd kijken, anders zie je het verschil niet.
Toyota heeft bij de ontwerpers om een vol
ledig nieuwe bumper gevraagd en daarop
zijn ook de grille en koplampen aangepast.
Het is beslist niet zo dat de Avensis hier
door beter aansluit bij de nieuwere model
len van het merk. Op dit moment lijkt Toyo
ta minder te geven om een familiegezicht.
Ook de achterkant is licht veranderd. Bij de
Wagon uit zich dat in een andere indeling
van de achterlichten en een chroomstrip bo
ven de nummerplaat. Met andere wielen en
geschuif met kleuren is de vernieuwde aan
blik van de Avensis compleet.
Het interieur van de in Engeland geprodu
ceerde, zakelijke middenklasser heeft ook
wat kleine toevoegingen gekregen, waar
door het geheel er chiquer uitziet. Denk aan
chromen biesjes rond de ventilatieroosters
en de klokken op het instrumentarium. De
Zoek de verschillen: de faceliftversie van de Toyota Avensis lijkt op de 'oude', foto's Automedia
Maximaal vijf volwassenen hebben er volop
plaats. Zij kunnen dan ook nog eens een
flinke hoeveelheid bagage meenemen. De
bagageruimte is mooi hoekig van vorm en
de achterklep gaat open tot op het vloerni
veau, zodat óok zware bagagestukken ge
makkelijk kunnen worden ingeladen.
In de huidige marktverhoudingen kan Toyo
ta met de Avensis geen potten breken. Geen
enkele uitvoering komt in aanmerking voor
lagere bijtelling. Toch wil dat niet zeggen
dat de Avensis een dorstig voertuig is. De
2.0 liter is de meest krachtig benzine met
een vermogen van 152 pk en een koppel van
196 Nm. De voldoende krachtige motor kan
tegen meerprijs worden geleverd met een
CVT, de bekende continu variabele trans
missie die een aantal vaste overbrengingen
kent. Daardoor geeft de bak nooit blijk van
het typische CVT-karakter dat de motor
veel te hoog in toeren klimt als er fors
wordt geaccelereerd. De Wagon haalt een
topsnelheid van 200 kilometer per uur en
sprint in 10,3 seconden naar de 100. Dat be
tekent dat de CVT nauwelijks invloed heeft 9
op de prestaties. Dit alles gebeurt onder een
haast perfecte rust en dat draagt weer bij
aan het algehele comfort. Bovendien blijkt
de 2.0 liter met CVT in de praktijk verras
send zuinig: gemiddeld boven de 1 op 13.
De Avensis is een degelijk gebouwde, uiter
mate comfortabele no-nonsense auto. Geen
model waar je aandacht mee trekt, maar
wel een auto waarmee je lange tijd veel pro
bleemloze kilometers kunt rijden. De mo
delkeuze bestaat uit de sedan en Wagon.
Prijzen starten bij 25.345 euro voor de 1.6 se-*"
dan en 26.610 euro voor de Wagon. De 2.0
met CVT begint als Wagon bij 34.740 euro,
de Executive Business CVT kost 39.925 euro.
Geen automaatversie op de
minder krachtige motoren
en daardoor duurder in aan
schaf. Fraaie vormgeving.
Bagage 540-1.530 liter.
Gewicht 1.633 kg. Benzine
2.0 I, 220 pk.
CONCURRENT
i40 CW 2.0 GDI i-Catcher aut.
Tourer 2.0 T. Ed.
CONCURRENT
Volledige nieuwkomer in het
zakelijke segment met een
aantrekkelijke, ruim beme
ten carrosserie. Bagage
553-1.719 liter. Gewicht
1.416 kg. Benzine 2,0 I,
177 pk.
Tijdloos vormgegeven sta
tionwagon met veel binnen
ruimte, hoogstaand comfort
een prettige turbomotor.
Bagage 560-1.598 liter. Ge
wicht 1.405 kg. Benzine
1.6 1,156 pk.
508 SW allure 1.6 THP aut.