Appels en peren op internet io vergelijkingssites Toezichthouder moet zijn tanden laten zien' Wie denkt via een vergelijkingssite op internet de beste spaarvorm of reis verzekering af te kunnen sluiten, heeft het mis, blijkt uit NMa-onder- zoek. Ga nooit af op slechts één bron, raadt de NMa aan. vrijdag 24 februari 2012 door Joep Trommelen zie onze website:binnënland NMa: 'Getest op volledigheid, correctheid en transparantie' Is die 2,7 procent spaarrente wel de beste deal die je kunt maken als je een reke ning zoekt voor de euro's die je overhoudt? Meer dan duizend vergelijkingssites beweren te helpen bij het maken van juiste keuzes, of het nu gaat om spaarrekeningen of wasmachi nes. Maar er blijkt veel mis te zijn, en het is voor een leek onmogelijk het kaf van het koren te scheiden. De Nederlandse Mededingingsau toriteit (NMa) stelt in een eerder deze maand gepubliceerd onder zoek vast dat de meeste sites ver onder de maat zijn. Woordvoer ster Barbara Van der Rest-Roest be nadrukt dat de NMa 'niet aan na ming and shaming' doet. Hoe de 2i onderzochte sites voor spaarre keningen en de 17 voor doorlopen de reisverzekeringen precies sco ren, blijft een geheim. De sites zelf weten inmiddels wel van de hoed en de rand. Op die manier hoopt de NMa hen aan te zetten tot verbeteringen. „Wij publiceren in ons onderzoek alleen de namen van de sites die op alle punten goed scoren. Daar is natuurlijk uit af te leiden hoe het met de rest is gesteld; niet best dus", zegt Van der Rest-Roest. Voor de meeste sites valt er veel te verbeteren. Bij de reisverzekerin gen scoren alleen Independer.nl en Geld.nl goed. Bij de spaarsites noemt de NMa geen enkele site. De NMa raadt de consument der halve aan altijd meerdere sites te raadplegen en daarna bij de aanbie ders nóg eens te checken of alles wel echt klopt. Want bij ruim 60 procent van de onderzochte sites klopten de opgegeven spaarrente of premiehoogte niet. En 30 procent van de spaarsites en 75 procent van de verzekeringsver- gelijkers toont te weinig produc ten om een goede vergelijking te kunnen maken. De helft van alle sites is volgens de NMa 'niet trans parant' over hoe er geld wordt ver diend. Vrijwel altijd ontvangen ze provisie voor verkochte polissen of rekeningen, maar dat is niet al tijd even. duidelijk. Volgens NMa-bestuurder Henk Don kan het instellen van een ver gunningenstelsel 'een positieve in- 'Waar de markt het laat liggen, zou de overheid moeten inspringen' vloed hebben op de kwaliteit van de sites'. „Maar deze maatregel kan er ook toe leiden dat het moeilij ker wordt om als vergelijkingssite toe te treden en dit kan concurren tie tussen vergelijkingssites en in novatie van vergelijkingssites be perken. Een gedragscode is daar om op dit moment een meer voor de hand liggende optie om de kwa liteit van vergelijkingssites te sti muleren." Eind december vorig jaar kwam de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ook al met een rapport over sites. De AFM drong aan op het 'verstrekken van relevante en duidelijke informatie', niet alleen over het product dat bovenaan een lijst staat maar ook over alter natieven. Sites moeten van de AFM uitleg gen hoe ze geld verdienen, hoe de vergelijkingen tot stand komen en hoe volledig die zijn. De AFM wijst sites erop dat als zij nu al ver- gunningplichtig zijn - dus als ze ook zelf financiële producten aan bieden - ze volgens de wet duidelij ke informatie moéten geven. NMa-bestuurder Don legt de bal nu bij de sites. „De NMa verwacht dat zij zich zullen inspannen om hun websites te verbeteren. Dit is immers in het belang van de con sumenten die deze websites bezoe ken. Indien nodig kan de NMa be sluiten op termijn nog eens naar deze sector te kijken." TNO stelde al in 2008 vast dat er veel mis was met de sites. Toen constateerde onderzoeksburo TNS NIPO ook dat 40 procent van alle aankopen plaatsvindt onder in vloed van bezoeken van vergelij kingssites, ongeacht of het gaat om financiële producten, ernergie, hotels, contactlenzen of inktcar- tridges. De situatie lijkt gezien de actuele rapportages van AFM en NMa wei nig veranderd. Tarieven kloppen vaak niet, maar het komt ook voor dat webwinkels ervoor zorgen dat hun producten als eerste op het beeldscherm verschijnen, onge acht de kwaliteit. Frustratie over de 'onoverzichtelijk heid in het woud van sites' was voor Marian Luursema om Snake- wool te beginnen, een website die vergelijkingsites vergelijkt. Snake- wool krijgt volgens Luursema zo'n 15.000 bezoekers per maand. „Een beetje marginaal", geeft ze toe. „Ze ker omdat er wel meer dan dui zend vergelijkingssites bestaan, die door miljoenen mensen worden bezocht. Maar )e moet ergens be ginnen. En je kunt ergens anders terecht als je meer over de kwali teit van sites wilt weten." Wat raadt Luursema de consu ment aan? „Dat blijft lastig. Wie googelt, komt vaak niet op de bes te site. Sites die het meeste recla me maken, zijn ook niet per se de beste. Snakewool probeert per ru briek bij te houden wat goede en slechte sites zijn, maar ik besef dat ik met zó veel sites nooit volledig kan zijn. Op dit moment zijn som mige rubrieken verouderd. Er wordt aan actualisatie gewerkt en medio dit jaar willen we weer vol ledig up to date zijn." Luursema ziet wel wat in een ver gunningstelsel voor sites. „Al jaren onderneemt niemand echt actie. En er zijn ook niet op alle gebie den sites actief Bijvoorbeeld voor het notariaat. Terwijl daar wel be hoefte aan is. Consumentenorgani saties en toezichthouders moeten een grotere rol gaan spelen. Ik vind het een publieke taak dat de overheid zelf meer vergelijkingssi tes opzet, zoals kiesBeter.nl, voor zorgverzekeringen en ziekenhui zen. En de AFM heeft al Geldwaar- dering.nl, over financiële produc ten. Waar de markt het laat liggen, zou de overheid moeten insprin gen." Het succes van een ver gelijkingssite hangt af van de betrouwbaar heid. De NMa pleit voor zelfregulering door de branche. Edmond Hilhorst, een van de oprichters van Indepen- der.nl, een van de grootste verge lijkingssites, is echter niet van plan het voortouw te nemen bij het maken van een gedragscode. De NMa pleit ervoor dat de gro tere sites dat gaan doen. Hilhorst: „We hebben gezien waar dat in de financiële sector toe leidt. Dat is toch een beetje alsof de slager zijn eigen vlees keurt. En het is heel moeilijk om het met z'n allen eens te worden, je krijgt dan een slap af treksel van alle wensen die bij de verschillende bedrijven le ven. Dus het is beter dat de NMa, de AFM, De Nederland- sche Bank of het ministerie zélf regels opstelt, dat is veel geloof waardiger." Volgens NMa-bestuurder Henk Don moet de gedragscode de al bestaande wettelijke regels aan vullen. „Zo kan de AFM op ba sis van de Wet financieel toe zicht bepaalde normen stellen ten aanzien van transparantie over de dienstverlening. Daar naast is de Consumentenautori teit bevoegd om handhavend op te treden in het geval dat consu menten bewust ernstig worden misleid door een vergelijkingssi te en hierdoor verkeerde keuzes door consumenten worden ge maakt." Hilhorst vindt een gedragscode 'te soft'. „Er moet toezicht ko men waarbij de toezichthouder zijn tanden kan laten zien. De AFM heeft in december veel si tes aangesproken op onvolko menheden. Veel sites zijn bezig zich aan te passen. Wat mij be treft, komen er vergunningen die ze in het uiterste geval kun nen verliezen. Dat is in het be lang van de hele sector. Want wij moeten het hebben van on ze geloofwaardigheid." Wat laat je allemaal meetellen in Edmond Hilhorst foto Independer je eindoordeel? Wat wil de con sument precies weten? En 're- views' door bezoekers van ho tels of restaurants, wordt daar niet mee gesjoemeld? Er bestaat zelfs een computerprogramma waarmee je reviews kunt 'scan nen' op verdacht taalgebruik dat kan duiden op manipulatie. Hilhorst kent de problemen. „De manier waarop je 'weegt' is een gevoelige kwestie. Vergelijk het met hoe Michelin de restau rantsterren uitdeelt. Hoe verge lijk je de prijs met de kwaliteit van het eten en de bediening? Daar moet je heel transparant over zijn, anders heeft de consu ment er niets aan." Independer.nl kreeg onlangs veel kritiek toen verzekeraar Achmea een meerderheidsbe lang van 77 procent in de site nam. Independer zou zijn onaf hankelijkheid te grabbel gooien. Een Raad van Toezicht onder lei ding van Arthur Docters van Leeuwen moet ervoor waken dat de site volstrekt onpartijdig blijft. Ook gaat Achmea anonie me informatie van sitebezoekers gebruiken om de eigen produc ten te verbeteren. Hilhorst houdt vol 'dat de onaf hankelijke advisering en vergelij king van Independer niet in het geding is'. „Maar ik kan niet ont kennen dat er nu een vorm van afhankelijkheid van Achmea is. Net als het vóór het meerder heidsbelang van Achmea zo was dat we afhankelijk waren van an deren, doordat we van hen pro visie ontvangen. Maar het zou oerdom van ons zijn als we ver gelijkingen gaan manipuleren. Eén voorbeeld van een foute ver gelijking en we worden, terecht, gekielhaald." Hij beaamt dat Achmea zichzelf via Independer een voorsprong op de concurrentie kan verschaf fen. „Maar dië informatie geven we nu ook al aan andere verzeke raars, en dat blijven we gewoon doen. We hebben in een con tract vastgelegd dat Achmea nooit meer dan 35 procent van een categorie via onze site kan verkopen. Als dat percentage in zicht komt, trekken wij aan de bel bij de anderen, opdat zij hun producten op dezelfde manier ook kunnen verbeteren. De con sument is dan de uiteindelijke winnaar."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10