21 zeeland Ik heb die mannen netjes de deur gewezen' Deltaklanten misleid C.GEN zet centrale in de ijskast Vriendenjacht De krant 6 weken voor 18 euro! PZC donderdag 23 februari 2012 En zo zit ik plots op Face- book. Hoe ik er verzeild ben geraakt - eerlijk ge zegd: niet het geringste idee. Vermoedelijk een paar ver keerde knopjes op mijn toetsen bord ingedrukt Hoe het ook zij: ik beschik sinds begin deze week over een uitgebreide vrienden kring. Nou ja, vriendenkring. Van je vrienden moet je het maar heb ben, zeggen ze wel eens. Dat klopt. Vooralsnog is slechts hoon mijn deel, omdat mijn pogingen om aan de vereiste formaliteiten te voldoen kennelijk nogal deer niswekkend aandeden. -„Eipetje laten vallen, Van Dam?" -„Gut Willem, probeer je op je ouwe dag nog modern te doen?" -„Cursusje volgen misschien?" - „Moeilijk, hé?" Dat waren de eerste neerbuigen de reacties die ik op mijn Face- booksite (heet dat zo?) mocht ont vangen. Uren deed ik er over om te ont dekken, hoe ik mijn profiel van een prachtig portret kon voor zien. Eerst verscheen een vaasje verlepte tulpen in beeld, daarna COLOFON y® PZC Park Veldzigt 35. Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever Charles van den Oosterkamp Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.n! Redactie Walcheren Postbus 91,4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee 1:0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland Merken en Diensten, Business-to-Business/ de Ondernemer, Zorg, Onderwijs, Onroerend Goed T: 0118-434070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur 08.00-12.00 uur Familieberichten: 088-0139 999 Abonnementsprijzen Maand 27,50 (acceptgiro €30,75) Kwartaal 77,65 (acceptgiro €80,85) Jaar €296,50 (acceptgiro 299,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 77,65 per kwartaal (nws) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 80,85 per kwartaal (na28> ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P6) Stuur de bon naar. PZC, Afdeling lezersservice. Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gail zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere infomulie aan. Wim Buijs, klant Delta 'Bovendien zeiden ze dat we, als het goed was, een tijdje geleden een brief van Delta in de bus hadden gekregen om het bezoek aan te kondigen. Ze lieten ons zelfs een legitimatiebewijs zien. Een verder nietszeggend blauw pasje met een foto.' een winters landschapje, vervol gens een zielige zeehond, toen een cavia in een kooitje. Tot ik me zelf uiteindelijk (Yes!) terugzag op een aangenaam vakantieterrasje ergens te Texel; hoed en zonne bril, fors glas bier in de hand. Een zeer geslaagde foto, vind ik zelf Daar denken mijn vers verwor ven Facebookvrienden kennelijk geheel anders over. „Je lijkt Swie- bertje wel", luidde de mildste re censie. Maar ik ga moedig voorwaarts. Ik zit de godganse dag te Face- booken, heb inmiddels tientallen online vrienden verzameld - som migen heb ik nog nooit in leven den lijve ontmoet, anderen heb ik jaaaren niet gezien. Zoals de één postzegels, sigarenbandjes of bier viltjes spaart, spaar ik vrienden, die ik lastig val met volstrekt nut teloze mededelingen als: „Lekker weertje vandaag, hé?" Mocht er plotseling een foto van een mollig mannetje met een hoedje, zonnebril op een zonnig Texels terras op uw computer scherm opduiken, dan weet u: Ik ben weer op vriendenjacht. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns De concurrentiestrijd op de ener giemarkt wordt niet altijd even netjes uitgevochten. Klanten van Delta beschuldigen Nuon van misleidende colportage. Mede werkers van Nuon gaan langs de deuren en doen voorkomen of ze door Delta zijn gestuurd. door Marcel Modde Ze deden vriendelijk en waren netjes. „Niet agressief of zo", zegt Wim Buijs (79) uit Oost-Souburg. „Maar ja, ze waren van Nuon. Terwijl ze aanvankelijk de indruk wekten van Delta te zijn. Dat is gewoon pure misleiding." Buijs is al 56 jaar trouwe klant bij het Zeeuwse energiebedrijf Geen enkele behoefte om over te stap pen naar een concurrent met scherpere tarieven, benadrukt hij. „Ik ben altijd uiterst correct behan deld, er is nooit iets vervelends ge beurd. Ik ben Zeeuw en niet van plan om voor een paar centen te gaan leuren voor een beetje gas en elektra." Toen de twee jongemannen on langs aan zijn deur stonden, zag Buijs geen reden argwaan te koes teren. „Ze vroegen me of ik bij Del ta was aangesloten, want dan had den ze me iets uit te leggen over de eindafrekening die ging veran deren. Het zou ook gaan over kor tingen tot twintig procent. Mijn vrouw en ik wisten niet beter dan dat deze mannen door Delta wa ren gestuurd. Bovendien zeiden ze dat we, als het goed was, een tijdje geleden een brief van Delta in de bus hadden gekregen om het be zoek aan te kondigen. Ze lieten ons zelfs een legitimatiebewijs zien. Een verder nietszeggend blauw pasje met een foto, maar goed.." De mannen vroegen Buijs of hij de laatste jaarafrekening er even wilde bijpakken, zodat ze makkelij ker konden uitleggen wat er ging veranderen. „Gaandeweg het ge sprek wat daarop ontstond, had één van hen het opeens over wij van Nuon. Dus ik nog: 'Wat zeg je nou? Jullie zijn toch van Delta?' Waarop die ander toegaf dat ze Energiebedrijf Delta heeft de afgelopen week zo'n vijftig meldingen ontvangen van klanten die zijn benaderd door col porteurs van concurrent Nuon. Het merendeel van die klachten kwam uit Vlissingen, Oost-Sou burg, Zierikzee en Bruinisse. Volgens Deltawoordvoerder Kim Janssen 'zijn dat er best veel'. „Je ziet in een jaar wel vaker piekmo menten. Er wordt ook wel vaker gecolporteerd, vooral in de perio de rond november en juni, wan neer de contracten vrij komen. Maar klachten van deze omvang zien we niet zo heel erg vaak." In principe wordt iedere klacht persoonlijk afgehandeld, zegt Jans sen. Wanneer er bovendien sprake zou zijn van misleiding, zoals Oost-Souburger Wim Buijs aan geeft, dan wordt dat geval doorge geven aan de afdeling juridische za ken. Op misleidende en agressieve colportage staat een boete. Janssen kan nog niet zeggen of op basis van de klachten ook daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Delta houdt zich verre van ver koop langs de deuren, aldus Jans sen. „Wat wij doen is zorgen dat klanten zoveel mogelijk feitelijke informatie krijgen over de op bouw van een energierekening, zo dat ze een weloverwogen besluit kunnen nemen. We willen vooral voorkomen dat mensen overdon derd raken op het moment dat ze aan de deur met een aantrekkelij ke aanbieding worden geconfron teerd." van Nuon zijn. Affijn, toen was het voor mij einde verhaal en heb ik ze netjes de deur gewezen." Buijs neemt het zichzelf kwa lijk dat hij aanvankelijk in de gladde praat is getrapt en de mannen uiteindelijk zelfs heeft binnengelaten. „We hadden echt geen enkele aanleiding te twij felen aan hun oprechtheid. We zijn wel oud, maar zeker nog niet suf! Toen ze weg waren, heeft mijn vrouw nog gekeken of er iets gestolen was. Dat was gelukkig niet het geval." De volgende dag sprak Buijs zijn dochter in Vlissingen en begreep van haar dat Nuon daar ook van deur tot deur ging om nieuwe klanten te werven. „Ze woont in een flat en probeerden haar te paaien met de medeling dat de he le flat al was overgestapt." Buijs heeft de ongewenste colpor- gemeld bij Delta. In een reactie aan de klant laat het bedrijf weten weinig aan de deur-aan-deur ver koop te kunnen doen. „Dit is op zichzelf niet verboden zolang de regels hiervoor niet worden over treden." Regels colportage De overheid heeft speciale regels gemaakt voor huis-aan-huis ver koop (colportage). Ze gelden al leen als aan de deur iets wordt ge kocht dat duurder is dan 34 euro. Verkoper moet meteen duidelijk maken dat hij iets wil verkopen. De verkoper mag niet misleiden, niet doen of hij bij een ander be drijf werkt. Op overtreding van die regel staat een boete. De verkoper mag het contract niet splitsen in meerdere koopcontrac ten, om onder de 34 euro te blij ven. In het contract moet 8 dagen be denktijd zijn opgenomen. Binnen die termijn kan de koop ongedaan worden gemaakt. De koper moet altijd een kopie van het koopcontract krijgen. www.consuwijzer.nl MIDDELBURG - Na de tweede kern centrale gaat opnieuw een elektri citeitscentrale de ijskast in. De kolen/waterstofcentrale die de Vlaamse ondernemersfamilie Ci- grang in Vlissingen-Oost wilde bouwen is voorlopig van de baan. De reden is het gebrek aan mede werking bij de Nederlandse over heid om de af te vangen CO2 in ge bruikte gas- en olievelden op te slaan. De familie Cigrang, eigenaar van het scheepvaart- en transport bedrijf Cobelfret, wilde onder de naam C.GEN op een deel van haar autoterminal in Vlissingen-Oost een centrale bouwen, waarin ver gaste kolen worden omgezet in wa terstof, waarmee vervolgens elek triciteit wordt opgewekt. „Ons plan staat of valt met het afvan gen, transporteren en opslaan van de CO2 die bij de kolenvergassing vrijkomt", zegt C.GEN-directeur Wim Heyselberghs. „We bespeu ren bij de Nederlandse overheid minder interesse om daar oplossin gen voor te helpen zoeken." In En geland, waar C.GEN - bij Killing- holme - een zelfde centrale wil bouwen, is dat wel het geval. Hey selberghs: „We beschikken niet over de capaciteit om twee van zul ke projecten tegelijk uit te voeren. Daarom geven we eerst de voor keur aan Engeland." C.GEN denkt nog na over de mo gelijkheid in Vlissingen-Oost een gasgestookte centrale te bouwen, die ook op waterstof werkt en waaraan later een kolenvergasser kan worden gekoppeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 2