Weinig grip
SINGLE REIZEN
T0©S
Zuinigheid
bedreigt
kwaliteit
van spoor
Centrum houdt komst
van exoten in de gaten
De commissie-Kuiken vindt dat
minister Schultz meer regie moet
voeren over het spoorstelsel.
Mama vliegt naar
Nairobi om
verloren knuffel
vrijdag 17 februari 2012
4\
door Bjinse Dankert
den haag - De wasbeer, de parkiet
en ambrosia-plantjes, steeds meer
dieren en planten van buitenland
se herkomst vestigen zich in Ne
derland. Soms heeft dat schadelij
ke gevolgen. Gisteren opende het
Nederlands Expertise Centrum
Exoten in Nijmegen zijn poorten.
Hoeveel exoten zijn er in Nederland?
Exacte aantallen zijn moeilijk te
noemen, zegt Ella de Hullu, mede
oprichter van het expertisecen
trum. „De aanvoer van nieuwe
soorten is het belangrijkst. Jaarlijks
komen honderden nieuwe soor
ten Nederland binnen. Sommige
zijn hier kort, die overleven niet in
een kouder klimaat. Voor andere
soorten is Nedèrland een prima
plek om zich verder te versprei
den."
Hoe komen ze hier binnen?
De wereldhandel zorgt ervoor dat
veel uitheemse dier- of plantsoor
ten 4n Nederland arriveren. Ze lif
ten mee aan de romp van een
schip. Plantjes van de ambrosia,
die voor hooikoorts kunnen zor
gen, zijn hier gekomen via vogel-
voer. Meer mensen reizen naar
exotische streken en nemen - be
wust of onbewust - een vreemde
soort met zich mee.
Hoe erg is dat?
Lang niet alle exoten vormen een
bedreiging. „Neem nou de nijl-
gans. Die past zich prima aan en
doet hier geen kwaad." Maar er
zijn ook tal van nieuwe soorten
die wel voor overlast zorgen. Mus
kusratten, afkomstig uit Canada,
ondermijnen met hun gegraaf de
dijken. De opmars van de Aziati
sche boktor tast loofbomen aan.
Wat gaat het nieuwe centrum doen?
Natuurorganisaties bundelen hun
kennis en gaan samenwerken met
onderzoekers van de Radboud
Universiteit Nijmegen. Zo moet de
komst van een exoot beter in kaart
worden gebracht en sneller duide
lijk worden of zo'n nieuwkomer
een risico vormt.
Hoe bestrijd je een exoot?
Het is de vraag of dat kan. Een
soort die zich al heeft verspreid,
valt moeilijk te bestrijden.
PAUL KUSTERS
De commissie, met (vlnr)
Eddy van Hijum (CDA),
Paulus Jansen (SP),
Jhim van Bemmel (PW),
Andre Bosman (VVD)
en voorzitter Attje Kuiken (PvdA).
foto Phi! Nijhuis/ANP
DEN HAAG - Kortetermijndenken
en zuinigheid bepalen te veel het
beleid rond het spoor. Onder
houdsbudgetten zijn laag. Daar
door staat de kwaliteit onder druk
en moet gevreesd worden voor
meer oponthoud en treinuitval op
de langere termijn. Dat conclu
deert de parlementaire commissie
die vorig jaar onderhoud en inno
vatie op het spoor onderzocht.
De commissie-Kuiken concludeert
dat geld voor spooronderhoud is
gebruikt om tegenvallers in de be
groting van het ministerie van In
frastructuur weg te werken. Zo
werd van 2008 tot en met 2010
ruim 1,5 miljard euro voor spoor
onderhoud overgeheveld naar pot
jes voor de aanleg van wegen en
de exploitatietekorten van de HSL.
De Tweede Kamer bleef daarover
meestal in het ongewisse. Door de
verschuivingen ontstonden er te
korten in de spoorbudgetten en de
neiging om het onderhoud tot een
minimum te beperken.
Belangrijkste aanbeveling van de
commissie is het ontwikkelen van
een langetermijnvisie. Daarin zou
de minister de regie moeten voe
ren. Tot nu toe doet zij dat niet ge
noeg. De commissie vindt dat er al
dit jaar een besluit moet vallen
over landelijke invoering van veilig
heidssysteem ERTMS. Zonder die
invoering kan de wens van de over
heid op de belangrijkste trajecten
zes keer per uur een intercity te la
ten rijden niet in vervulling gaan.
De kosten zijn veel lager dan NS
en Prorail beweren, aldus de com
missie, zo'n 900 miljoen euro in
plaats van 2,5 miljard.
De overheid kan NS en Pro
rail maar moeilijk sturen,
blijkt steeds maar weer.
Daardoor lopen plannen
vertraging op en stijgen
de kosten.
door Koos van Wees
Toen ze gehoord werd
door de commissie-Kui
ken had minister van In
frastructuur Melanie
Schultz het nog zó gezegd: zet al
les wat je van NS en Prorail ver
langt in de concessies voor vervoer
en beheer van het spoor. Kom je
ermee nadat de concessie is verge
ven, dan kan er niks meer, of al-*
leen als er kruiwagens geld bij wor
den geleverd.
Eén dag na haar pleidooi maakte
Schultz bekend dat ze de NS vanaf
2015 opnieuw een tienjarige con
cessie had gegund. In die concessie
geen afspraken over ERTMS, het
nieuwe veiligheidssysteem dat
noodzakelijk is om intercity's zes
keer per uur te laten rijden. Op
merkelijk, omdat de frustratie over
de weigering van NS en ProRail
om dat systeem in te voeren ook
op Schultz' ministerie groot is.
Schultz had de mogelijkheid in
haar concessie aanleg van ERTMS
af te dwingen, maar deed het niet.
Tot grote verbazing ook van de par
lementaire commissie 'Onder
houd en Innovatie Spoor', die gis
teren in haar eindverslag de staf
brak over zoveel terughoudend
heid. „De minister voert te weinig
regie", zei commissievoorzitter Att
je Kuijken (PvdA) gisteren.
De ERTMS-kwestie is symptoma
tisch vöor het gebrek aan grip van
de overheid op NS en Prorail. De
staat betaalt, maar NS en Prorail
gaan hun eigen gang in de weten
schap dat ze weer voor jaren gebei
teld zitten. Het gevolg is dat het
treinverkeer langzamer, minder
veilig en minder frequent rijdt dan
eigenlijk kan, aldus de commissie.
Zo werd er een miljard euro geïn
vesteerd in de nieuwe Hanzelijn,
in de veronderstelling dat de trei
nen daar dankzij ERTMS met 200
km per uur konden rijden. Maar
1-persoonskamer 1
zónder toeslag!
BREGENZERWALD
Combinatie natuur cultuur! 28/3, 7/5 en 11/6 garant vertrek!
Busreis Duitsland
7 dgn o.b.v. 6 x ontbijt en diner
Vertrek: 19 mei t/m 8 september
afwisselende reis met o.a. een bezoek aan
de kasteelruïne Weissenstein, het museum
dorp Tittlïng en de tempel Walhalla
incl. vervoerperComfortClassbus, verblijf
in een goed hotel en excursieprogramma
Zie www.kras.nl/22688
Vlieg-/busreis Malta
8/15 dgn o.b.v. 7 of 14 x ontbijt en diner
Vertrek: 28 maart t/m 1 oktober
Malta was nog nooit zo voordelig!
boek vooraf het excursiepakket naar o.a.
Gozo, Valetta; Mdina en Marsaxlokk
incl. vliegreis, transfers, verblijf in een
goed hotel en NL-sprekende reisleiding
Busreis Italië en Slovenië
10 dgn o.b.v. 9 x ontbijt en diner
Vertrek: 23 april t/m 17 september
breng een bezoek aan de waterstad
Venetië, Triest, het vissersdorpje Koper,
de grotten van Postojna, Lïpica en Padua
•incl. vervoer per Comfort Class bus,
verblijf en excursieprogramma
Busreis Oostenrijk
10 dgn o.b.v. 9 x ontbijt en diner
Vertrek: 18 juni en 10 september
bergen, meren en prachtige uitzichten;
ontdek de schitterende bergwereld van
het mooie Bregenzer Wald in Vorarlberg!
incl. vervoer per Comfort Class bus,
verblijf en excursieprogramma
BOEK ONLINE of bel 0900-9697 15.pm s
of ga naar de dichtstbijzijnde Vakantiewinkel van Arke of ^-rg/Zg/?
Prijzen zi/n per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.
door Edine Wijnands
BREDA - Melissa Franck vliegt van
daag naar Nairobi met een bijzon
dere missie. Ze gaat de knuffel van
haar dochter zoeken. 'Moemoe' be
landde per ongeluk in een zak met
speelgoed die voor het goede doel
naar weeshuizen in Afrika werd ge
bracht. Franck heeft als stewardess
een etmaal in de Keniaanse hoofd
stad om Moemoe te vinden, dan
moet ze terug.
Moemoe is een soort 'giraf-
fe-koe-achtig beest', en dé knuffel
van dochter Nova (11), vertelt Fran
ck. Ter voorbereiding op haar reis
stuurde ze mailtjes naar de wees
huizen met foto's van Moemoe.
Tot nog toe hoorde ze niet of de
knufel in één van de huizen is aan
getroffen. Toch houdt ze hoop.
Voor de kinderen in het weeshuis
neemt ze vervangende knuffels
mee. „Anders is het zo zielig."