Weinig grip SINGLE REIZEN T0©S Zuinigheid bedreigt kwaliteit van spoor Centrum houdt komst van exoten in de gaten De commissie-Kuiken vindt dat minister Schultz meer regie moet voeren over het spoorstelsel. Mama vliegt naar Nairobi om verloren knuffel vrijdag 17 februari 2012 4\ door Bjinse Dankert den haag - De wasbeer, de parkiet en ambrosia-plantjes, steeds meer dieren en planten van buitenland se herkomst vestigen zich in Ne derland. Soms heeft dat schadelij ke gevolgen. Gisteren opende het Nederlands Expertise Centrum Exoten in Nijmegen zijn poorten. Hoeveel exoten zijn er in Nederland? Exacte aantallen zijn moeilijk te noemen, zegt Ella de Hullu, mede oprichter van het expertisecen trum. „De aanvoer van nieuwe soorten is het belangrijkst. Jaarlijks komen honderden nieuwe soor ten Nederland binnen. Sommige zijn hier kort, die overleven niet in een kouder klimaat. Voor andere soorten is Nedèrland een prima plek om zich verder te versprei den." Hoe komen ze hier binnen? De wereldhandel zorgt ervoor dat veel uitheemse dier- of plantsoor ten 4n Nederland arriveren. Ze lif ten mee aan de romp van een schip. Plantjes van de ambrosia, die voor hooikoorts kunnen zor gen, zijn hier gekomen via vogel- voer. Meer mensen reizen naar exotische streken en nemen - be wust of onbewust - een vreemde soort met zich mee. Hoe erg is dat? Lang niet alle exoten vormen een bedreiging. „Neem nou de nijl- gans. Die past zich prima aan en doet hier geen kwaad." Maar er zijn ook tal van nieuwe soorten die wel voor overlast zorgen. Mus kusratten, afkomstig uit Canada, ondermijnen met hun gegraaf de dijken. De opmars van de Aziati sche boktor tast loofbomen aan. Wat gaat het nieuwe centrum doen? Natuurorganisaties bundelen hun kennis en gaan samenwerken met onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zo moet de komst van een exoot beter in kaart worden gebracht en sneller duide lijk worden of zo'n nieuwkomer een risico vormt. Hoe bestrijd je een exoot? Het is de vraag of dat kan. Een soort die zich al heeft verspreid, valt moeilijk te bestrijden. PAUL KUSTERS De commissie, met (vlnr) Eddy van Hijum (CDA), Paulus Jansen (SP), Jhim van Bemmel (PW), Andre Bosman (VVD) en voorzitter Attje Kuiken (PvdA). foto Phi! Nijhuis/ANP DEN HAAG - Kortetermijndenken en zuinigheid bepalen te veel het beleid rond het spoor. Onder houdsbudgetten zijn laag. Daar door staat de kwaliteit onder druk en moet gevreesd worden voor meer oponthoud en treinuitval op de langere termijn. Dat conclu deert de parlementaire commissie die vorig jaar onderhoud en inno vatie op het spoor onderzocht. De commissie-Kuiken concludeert dat geld voor spooronderhoud is gebruikt om tegenvallers in de be groting van het ministerie van In frastructuur weg te werken. Zo werd van 2008 tot en met 2010 ruim 1,5 miljard euro voor spoor onderhoud overgeheveld naar pot jes voor de aanleg van wegen en de exploitatietekorten van de HSL. De Tweede Kamer bleef daarover meestal in het ongewisse. Door de verschuivingen ontstonden er te korten in de spoorbudgetten en de neiging om het onderhoud tot een minimum te beperken. Belangrijkste aanbeveling van de commissie is het ontwikkelen van een langetermijnvisie. Daarin zou de minister de regie moeten voe ren. Tot nu toe doet zij dat niet ge noeg. De commissie vindt dat er al dit jaar een besluit moet vallen over landelijke invoering van veilig heidssysteem ERTMS. Zonder die invoering kan de wens van de over heid op de belangrijkste trajecten zes keer per uur een intercity te la ten rijden niet in vervulling gaan. De kosten zijn veel lager dan NS en Prorail beweren, aldus de com missie, zo'n 900 miljoen euro in plaats van 2,5 miljard. De overheid kan NS en Pro rail maar moeilijk sturen, blijkt steeds maar weer. Daardoor lopen plannen vertraging op en stijgen de kosten. door Koos van Wees Toen ze gehoord werd door de commissie-Kui ken had minister van In frastructuur Melanie Schultz het nog zó gezegd: zet al les wat je van NS en Prorail ver langt in de concessies voor vervoer en beheer van het spoor. Kom je ermee nadat de concessie is verge ven, dan kan er niks meer, of al-* leen als er kruiwagens geld bij wor den geleverd. Eén dag na haar pleidooi maakte Schultz bekend dat ze de NS vanaf 2015 opnieuw een tienjarige con cessie had gegund. In die concessie geen afspraken over ERTMS, het nieuwe veiligheidssysteem dat noodzakelijk is om intercity's zes keer per uur te laten rijden. Op merkelijk, omdat de frustratie over de weigering van NS en ProRail om dat systeem in te voeren ook op Schultz' ministerie groot is. Schultz had de mogelijkheid in haar concessie aanleg van ERTMS af te dwingen, maar deed het niet. Tot grote verbazing ook van de par lementaire commissie 'Onder houd en Innovatie Spoor', die gis teren in haar eindverslag de staf brak over zoveel terughoudend heid. „De minister voert te weinig regie", zei commissievoorzitter Att je Kuijken (PvdA) gisteren. De ERTMS-kwestie is symptoma tisch vöor het gebrek aan grip van de overheid op NS en Prorail. De staat betaalt, maar NS en Prorail gaan hun eigen gang in de weten schap dat ze weer voor jaren gebei teld zitten. Het gevolg is dat het treinverkeer langzamer, minder veilig en minder frequent rijdt dan eigenlijk kan, aldus de commissie. Zo werd er een miljard euro geïn vesteerd in de nieuwe Hanzelijn, in de veronderstelling dat de trei nen daar dankzij ERTMS met 200 km per uur konden rijden. Maar 1-persoonskamer 1 zónder toeslag! BREGENZERWALD Combinatie natuur cultuur! 28/3, 7/5 en 11/6 garant vertrek! Busreis Duitsland 7 dgn o.b.v. 6 x ontbijt en diner Vertrek: 19 mei t/m 8 september afwisselende reis met o.a. een bezoek aan de kasteelruïne Weissenstein, het museum dorp Tittlïng en de tempel Walhalla incl. vervoerperComfortClassbus, verblijf in een goed hotel en excursieprogramma Zie www.kras.nl/22688 Vlieg-/busreis Malta 8/15 dgn o.b.v. 7 of 14 x ontbijt en diner Vertrek: 28 maart t/m 1 oktober Malta was nog nooit zo voordelig! boek vooraf het excursiepakket naar o.a. Gozo, Valetta; Mdina en Marsaxlokk incl. vliegreis, transfers, verblijf in een goed hotel en NL-sprekende reisleiding Busreis Italië en Slovenië 10 dgn o.b.v. 9 x ontbijt en diner Vertrek: 23 april t/m 17 september breng een bezoek aan de waterstad Venetië, Triest, het vissersdorpje Koper, de grotten van Postojna, Lïpica en Padua •incl. vervoer per Comfort Class bus, verblijf en excursieprogramma Busreis Oostenrijk 10 dgn o.b.v. 9 x ontbijt en diner Vertrek: 18 juni en 10 september bergen, meren en prachtige uitzichten; ontdek de schitterende bergwereld van het mooie Bregenzer Wald in Vorarlberg! incl. vervoer per Comfort Class bus, verblijf en excursieprogramma BOEK ONLINE of bel 0900-9697 15.pm s of ga naar de dichtstbijzijnde Vakantiewinkel van Arke of ^-rg/Zg/? Prijzen zi/n per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds. door Edine Wijnands BREDA - Melissa Franck vliegt van daag naar Nairobi met een bijzon dere missie. Ze gaat de knuffel van haar dochter zoeken. 'Moemoe' be landde per ongeluk in een zak met speelgoed die voor het goede doel naar weeshuizen in Afrika werd ge bracht. Franck heeft als stewardess een etmaal in de Keniaanse hoofd stad om Moemoe te vinden, dan moet ze terug. Moemoe is een soort 'giraf- fe-koe-achtig beest', en dé knuffel van dochter Nova (11), vertelt Fran ck. Ter voorbereiding op haar reis stuurde ze mailtjes naar de wees huizen met foto's van Moemoe. Tot nog toe hoorde ze niet of de knufel in één van de huizen is aan getroffen. Toch houdt ze hoop. Voor de kinderen in het weeshuis neemt ze vervangende knuffels mee. „Anders is het zo zielig."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4