221 zeeland Bronzen keurmerk straks Donaties hard nodig voor kinderboerderijen Betrokkenheid 'Na drie setjes weten ze het' almanak Eb of app? woensdag 15 februari 2012 't zit zo door Raymond de Frel In de rubriek 't Zit zo wordt een actueel onderwerp nader belicht. Des kundigen, mensen die betrokken zijn of om een andere reden een me ning hebben over de kwestie, laten hun licht schijnen op het onder werp. In aflevering 7: mannen die in het kader van Valentijnsdag een lingeriezaak binnenstappen. Tik op zoekmachine Goog le de trefwoorden man nen en bh's in en er ver schijnt een mooi lijstje met tips voor de man die zijn vrouw met Valentijnsdag graag een lingeriesetje cadeau doet. Duik de kast van vrouwlief in om de juiste maat en haar favoriete merk te achterhalen, probeer oog te hebben voor het model dat ze graag draagt en let op de kleur. Niet gelukt? Geen paniek, een ca deaubon is ook leuk. Of vraag het gewoon aan een verkoopster. Die zijn namelijk gespitst op 'mannen zaken', zo blijkt uit een rondje langs lingeriezaken in Terneuzen. Die winkels blijven het domein van de vrouw, al is de tijd van de wachtende man voor de klapdeur echt passé. De verkoopsters con stateren dat de meeste mannen te genwoordig goed voorbereid op lingeriejacht gaan. Waar sommige winkels een heuse borstenwand hebben, waar onvoorbereide man nen kunnen voelen welke maat het meest op die van hun vrouw lijkt, is in de havenstad niet no dig. „De grap van 'twee handjes vol' is echt achterhaald. Mannen weten doorgaans heel goed waar voor ze komen", vertelt verkoop ster Belinda Bruël van Hunkemöller. Mannen die alleen binnenstap pen, krijgen speciale aandacht. „Die moet je vrij snel helpen. Wij laten ze meteen wat setjes zien. Opvallend is wel dat wat wij aan dragen, meestal ook vrij snel Mannen stappen steeds vaker alleen een lingeriezaak binnen, merken de verkoopsters in Terneuzen. foto Mark Neelemans Tip? redactie@pzc.nl Die leerkracht van groep 3 op de Bie- zelingse basisschool leert de kinderen dit jaar lezen. Aan de hand van een plaatje moeten de leerlingen steeds het juiste woord aankruisen. Bij het plaatje van een spinnenweb stonden drie woorden: heb, eb en web. De juf wilde eerst we ten of de klas bekend was met het w'öofd W''én dus vroeg'zè~öf iëimh~d~ wist wat dat is. Zoals je, zeker van Zeeuwse kinderen, mag verwachten, stak er direct een aantal enthousiast de vinger op. „Ja, dat heeft mijn pap pa op zijn telefoon!!" Want de generatie van tegenwoor dig associeert het woord 'eb' niet meer met het getij, maar met 'app', handige 'applications' voor op het mobieltje. Ruud Muusze: „De betrokkenheid van dorpsbewoners is groot. Veel mensen hebben kennis van zaken en komen met concrete ideeën. Sommigen geven wel aan dat ze moeite hebben met de omvang van de benodigde investering. Daar proberen we iets op te vinden." wordt goedgekeurd. Maar eerlijk gezegd merken wij niet veel van Valentijnsdag. Met Kerst zien we hier veel meer mannen." Bij Livera is dat al net zo. „Valen tijnsdag is toch vooral de dag van de bloemetjes", zegt verkoopster Patricia Westerterp. „Ik heb dit jaar helemaal geen mannen in de winkel gezien voor een Valentijns- cadeautje, ook al hebben wij wel een Valentijnsetalage. In decem ber is dat wel anders. Meestal we ten de mannen meteen wat ze willen. En het hoeft echt niet al tijd pikant te zijn. Slechts een en kele keer zien wij hier mannen die eigenlijk beter naar een ero- tiekzaak hadden kunnen gaan." Bij The Body Corner merkt ver koopster Lilian Temmerman deze dagen een lichte stijging van man nelijke kopers. „En die maken bijna allemaal heel snel een keu ze. Na drie setjes weten ze het wel. Rood en zwart zijn altijd heel populaire kleuren." De Valentijnsperiode was er dus over het algemeen een als alle an dere voor de Terneuzense nacht modezaken, misschien wel omdat bestellen via internet veel comfor tabeler is. Gek genoeg stond die tip niet in het voornoemde lijstje. „Wij merken niet veel van Valentijnsdag. Met Kerst zien wij meer mannen." Duurzaamheidswethouder Peter Ploegaert en stichtingoprichter Ruud Muusze in de Grote Kerk in Groede. De stich ting richt zich mede op het energiezuinig maken van monumenten, zoals het kerkgebouw. foto Mark Neelemans Het initiatief van de oprich ters van Duurzaam Groe de past uitstekend in het duurzaamheidsbeleid van de ge meente Sluis. Die zet immers in op het verkrijgen van het Europe se keurmerk ECO XXI. Wie het ontvangt, mag zich een milieube wuste, op duurzaamheid gerichte gemeente noemen. Bij de nulme ting (de toetsing van de huidige stand van zaken) kreeg de gemeen te al een bronzen keurmerk. Door concrete mogelijkheden moet dat binnen een paar jaar naar zilver en, beter nog, goud gaan. Meer dan bijvoorbeeld Schou- wen-Duiveland, dat als eerste Zeeuwse gemeente het keurmerk in ontvangst mocht nemen, draagt het college niet alleen naar toeris ten, maar ook richting eigen bewo ners uit dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. „Daarom geven we subsidie in het EPA-project van de Stichting Duur zaam Groede", legt wethouder K«HK^»KSB3!a»isss^rSsaï door Eugène Verstraeten CLINGE/TERNEUZEN - Geld van do nateurs en bedrijven blijft ook dit jaar hard nodig om de kinderboer derij de Cantecleerhoeve in Clinge en aan de Otheense Kreek in Ter neuzen in stand te kunnen hou den. Dat zegt Wies Neve-Bun van de Stichting Kinderboerderij Clin- ge-Terneuzen. „De boerderijen zijn dagelijks open voor het publiek en met een bezoekersaantal van jaarlijks onge veer 20.000 voorzien ze in een re creatieve behoefte in onze regio." Ook de scholen in de regio Hulst en Terneuzen weten volgens Neve de weg naar de kinderboerderijen te vinden. Ze worden er door de beheerders en werkers rondgeleid en krijgen toelichting op het reilen en zeilen van het boerenbedrijf. De dagbesteding voor mensen met een handicap blijft de belang rijkste functie van de kinderboer derijen, die voor een belangrijk deel draaien op vrijwilligers. Neve: „Financieel zijn we voor een groot deel afhankelijk van donateurs, waar onder serviceclubs zoals Ki- wanis Zeeuws-Vlaanderen, Rotary Hulst en de Hulster buutredners. Ook de jaarlijkse actie onder de be drijven in de regio heeft een be hoorlijk bedrag in kas gebracht." MEEST CELEZEN 1. Pannekoekenhuis in Arsenaal 2. Gemeentegrond niet erg gewild 3. Verkeersonderzoek Kanaalzone STELLING Stem op onze stelling 'Hulst is te saai voor woorden' op de website www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen TIPS NAAR redtern@pzc.nl Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50