Slim laveren in krimpende oliemarkt
13
Zeeland blaast partijtje mee in kenniscentrum
voor onderhoud van onbemande vliegtuigen
woensdag 15 februari 2012
Zeeland Refinery bij Nieuwdorp weet hoofd boven water te houden
door Frank Balkenende
NIEUWDORP - Met kleine stapjes
kun je uiteindelijk een flinke
sprong voorwaarts maken. Dat is
precies wat Zeeland Refinery NV
(de voormalige Total-raffinaderij)
in het Sloegebied de laatste jaren
doet. Onverstoorbaar stoomt de
raffinaderij door om kosten te be
sparen en minder milieuvervui
lend benzine, diesel, bunkerolie,
nafta en lpg te produceren.
Elk jaar investeert Zeeland Refi
nery zo'n 30 miljoen euro in mo
dernisering, milieumaatregelen en
verbetering van de veiligheid. Dit
jaar is dat bedrag hoger. Twee
extra investeringen van elk zes mil
joen euro komen er bovenop. „We
hebben al veel van dit soort stap
pen gezet en nu zetten we er weer
twee. We gaan de ovens aanpas
sen, zodat we meer warmte uit de
rookgassen, kunnen hergebruiken.
Iets dergelijks staat ook te gebeu
ren met lagedruk stoom. Dat doen
we om efficiënter met energie om
te gaan", zegt algemeen directeur
Nathalie de Muynck, die enkele
maanden geleden is aangetreden.
Een studie naar koppeling van rest
stromen loopt nog. Dat gebeurt sa
men met industriële schoonmaker
Martens. Er zitten nog meer pro
jecten in de pijplijn, maar De
Muynck wil niet te loslippig zijn,
omdat de aandeelhouders van Zee
land Refinery (de oliemaatschap
pijen Total en Lukoil) voorstellen
nog moeten goedkeuren.
De olieraffinaderij verfijnt het raffi-
nageproces om efficiënter te produ
ceren en zo kosten te besparen.
Volgens De Muynck is dat noodza
kelijk in een krimpmarkt. Voor je
het weet, ga je onderuit. Twee
maanden terug bezweek het Zwit
serse Petroplus onder zijn hoge
schuldenlast en de huidige lage raf
finagemarges. Het faillissement be
tekende sluiting van de raffinade
rijen in Groot-Brittannië, Frank
rijk, Duitsland, België en Zwitser
land. Oliemaatschappij Total sloot
eerder al zijn raffinaderij in Duin
kerken en delen van een site in
Normandië.
Alles spelers passen zich aan de
markt aan, signaleert De Muynck.
„Vooral in Europa overstijgt de raf-
finagecapaciteit de vraag. Oorza
ken: de crisis en een dalende vraag
door het gebruik van zuinigere au
Commissaris van de koningin Karla Peijs opent 26 april het nieuwe controlegebouw van Zeeland Refinery. Inzet: directeur Nathalie de Muynck.
foto Marcelle Davidse
to's en een stagnerende bevolkings
groei. Ook gebruiken steeds min
der mensen olie als huisbrandstof
Doordat het gasnetwerk in Europa
verder vertakt, wint gas terrein."
Overigens loopt de raffinaderij
geen gevaar, onderstreept De
Muynck. Zeeland Refinery schrijft
zwarte cijfers door weinig tot geen
uitval. Omzetbedragen wil de di
recteur echter niet prijsgeven.
„Dat is bedrijfsgeheim. Ik kan wel
zeggen dat we In 2011 een topjaar
hadden, zij het zonder de goede
marges die we in het verleden had
den. We kunnen 9,5 miljoen ton
olie per jaar produceren en dat
hebben we gehaald. Dat lukt je al
leen als je je site goed op orde
hebt en je investeert in onderhoud
en verbeteringen. Daarvoor heb je
gekwalificeerd en gemotiveerd per
soneel nodig en gelukkig hebben
we dat."
De goede resultaten zijn volgens
De Muynck verder te danken aan
de productiemogelijkheden. Jet-
fuel en diesel zijn nog wel een
groeimarkt en daar produceren we
naar verhouding al veel van." Een
ander voordeel is de ligging van de
raffinaderij: goed toegankelijk en
met prima verbindingen naar het
achterland. Eigenlijk alle oliepro
ducten worden vanuit Vlissin-
gen-Oost met binnenvaartschepen
Europa in gebracht. Ook put Zee
land Refinery voordeel uit syner
gie met de zusterraffinaderij van
Total in Antwerpen.
De Muynck waarschuwt wel voor
al te uitgebreid optimisme. De
markt blijft moeilijk en op termijn
komen er nieuwe Europese en in
ternationale milieuregels voor raffi
naderijen. Zo zal het zwavelpercen-
tage in zware brandstoffen omlaag
moeten. De directeur sluit niet uit
dat de concurrentiepositie hier
door verder onder druk komt te
staan. „Omdat je niet weet of elk
land die milieuregels goed contro
leert en handhaaft."
Voorlopig gaat het crescendo bij
Zeeland Refinery, al kan de raffina
derij eigenlijk niet failliet, tenzij de
aandeelhouders Total (55 procent
aandelen) en Lukoil (45 procent
aandelen) op de fles gaan. „Dat zal
niet gebeuren. Beide voeren een
solide langetermijnbeleid."
De Muynck voorziet een lichte ba
nengroei bij Zeeland Refinery. Vo
rig jaar kwamen er twintig vaste
krachten bij, dit jaar ook weer
zo'n aantal, schat ze in. Momen
teel werken 400 vaste krachten en
250 inleenkrachten (contractors)
bij de raffinaderij.
En dan is er nog goed nieuws voor
de operators. Zeeland Refinery
opent in april een nieuw controle
gebouw, van waaruit de verschil
lende fabrieken op het terrein wor
den bestuurd. Ook daar zijn mil
joenen mee gemoeid. Nieuwbouw
was om veiligheidsredenen nood
zakelijk. Het oude gebouw dateert
van 1973 en staat te dicht bij fa-
brieksinstallaties. Commissaris
van de koningin Karla Peijs opent
26 april het nieuwe controlege
bouw.
www.zeelandrejinery.nl
MARKT
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - De provincie draagt
bijna 100.000 euro bij aan de op
zet van een kenniscentrum voor
de (verdere) ontwikkeling van on
bemande vliegtuigjes.
In het project Unmanned Aircraft
Systems Maintenance Valley ne
men onderzoekscentra, bedrijven
en instellingen deel. Dat zijn van
uit de provincie Zeeland: Gront-
mij Nederland BV in Middelburg,
Boerman System Automation in
Sint-Annaland en de Hogeschool
Zeeland in Vlissingen. Ook een
aantal Brabantse bedrijven doet
mee. Het kenniscentrum krijgt
Woensdrecht als basis. Dat ligt
voor de hand, omdat er een (mili
taire) vliegbasis is en ook een aan
tal leveranciers van de vliegtuigin
dustrie is gevestigd. De partners
moeten kennis ontwikkelen en
toepassen, zodat onbemande vlieg
tuigjes betrouwbaarder en markt
rijp worden. In feite moet
Zuid-West-Nederland een interna
tionale 'hotspot' voor hoogwaar
dig technologisch onderhoud wor
den.
Tot nu toe worden de vliegtuigjes,
ook wel drones genoemd, vooral
gebruikt in de militaire luchtvaart.
De Verenigde Staten zetten regel
matig drones in voor verkennings
missies en aanvallen op grond- en
luchtdoelen. Ze maken in Afgha
nistan en Pakistan veelvuldig ge
bruik van de op de afstand be
stuurbare vliegtuigjes.
Naast vliegtuigjes worden steeds
vaker onbemande helikopters be
nut en niet alleen voor militaire
doeleinden. Voor de filmindustrie
is een drone een ideale manier om
opnamen vanuit de lucht te ma
ken.
Ook andere (civiele) toepassingen
zijn mogelijk: toezicht bij evene
menten, sproeien van landbouwge
wassen, reddingsoperaties of in
spectie van dijken, pijpleidingen,
hoogspanningskabels en construc
ties. Ook bij bosbranden en pa
trouilles langs de kust worden de
onbemande vliegtuigen ingezet.
Het kenniscentrum wordt gesubsi
dieerd vanuit het programma Pie
ken in de Delta, waaraan Zeeland,
Noord-Brabant en het Ministerie
van Economische Zaken, Land
bouw en Innovatie bijdragen. In
dit geval betaalt Noord-Brabant
zo'n 220.000 euro en het ministe
rie 320.000 bij. Overigens wordt
het programma afgebouwd. Dit
zijn de laatste subsidies.
Aardappelen droog uit de schuur, 40 mm
opw) Frites, geschikt: 4,50 - 5,25 (rustig);
Export: 4,00 - 5,00 (rustig).
Zaaiuien (droog uit de schuur
30%: 0,50 - 1,75; 60%: 0,50 - 1,75.
Granen, zaden en Peulvruchten
Tarwe, Maai: 188,00; Tarwe, Voer:
186,00; Blauw maanzaad; Kapucijners;
Karwijzaad; Brouwgerst: Geen handel;
Voergerst: 185,00.
(prijzen per 7 000 kg exclusief btw uit op
slag collecterende handel
Nieuwe oogst (per ton
Weide/dijkhooi: 175,00 - 180,00; Veld-
beemd, laatste notering, 150,00 -
155,00; Engels Raaigras hooi: 145,00 -
165,00; Rood-Rietzwenk, laatste note
ring: 130,00 - 150,00; Tarwestro, kleine
balen, droog uit de schuur: 150,00 -
160,00; Tarwestro, grote balen, droog uit
de schuur: 125,00 - 135,00; Gerstestro,
grote balen, droog uit de schuur: 100,00
- 120,00.
Noteringen worden ook gepubliceerd op
de website van de ZWO: www.zlto.nl