Bij Stip zit u er warmpjes bij...
stipreizen.nl
61 binnenland
Onderzoek
vechtpartij
mariniers in
Noorwegen
Baas telecomreus KPN
trekt boetekleed aan
Kamer: NS moet oog
krijgen voor de reizigers
STIP
dinsdag 14 februari 2012
DEN HAAG - De Koninklijke Mare
chaussee gaat onderzoek doen
naar een vechtpartij in de Noorse
havenstad Bergen waarbij moge
lijk Nederlandse opvarenden van
een marineschip betrokken waren.
Dat heeft het ministerie van Defen
sie gisteren gemeld.
Volgens een woordvoerder van de
marine waren vier opvarenden
van het marineschip hr.ms. Tromp
in de nacht van zondag op maan
dag in het café in Bergen toen de
vechtpartij uitbrak. Eén van de
vier heeft toegegeven dat hij er bij
betrokken was. Het zou gaan om
een grote vechtpartij waarbij meer
dere mensen zich hebben misdra
gen.
Ook de Noorse politie onderzoekt
de zaak. Een Noor zou bewuste
loos zijn geslagen en moest vervol
gens voor behandeling naar het
ziekenhuis.
In 2006 was een groep van 27 Ne
derlandse mariniers betrokken bij
een vechtpartij in een discotheek
in een andere Noorse stad.
Defensie schorste toen vijf van
hen. Justitie in Noorwegen en in
Nederland vervolgde de mannen
uiteindelijk niet vanwege gebrek
aan bewijs.
DEN HAAG - KPN erkent dat het
flinke steken heeft laten vallen bij
het oplossen van de 'hackersaan-
val', waardoor in het afgelopen
weekeinde twee miljoen e-mailac-
counts lange tijd onbruikbaar wa
ren. „We hebben dingen goed,
maar ook fout gedaan", zegt top
man Eelco Blok. „Op het gebied
van onze systemen, onze beveili
ging en op het gebied van het in
formeren van en communiceren
met onze klanten. Daar hebben
we van geleerd."
KPN gaat versneld verbeteringen
doorvoeren aan zijn ICT-systemen
en het Webcare Team wordt uitge
breid met personeel, meldt de be
stuursvoorzitter.
In de verklaring wordt benadrukt
dat KPN niet anders kon dan de
e-mailaccounts uit de lucht halen,
nadat inloggegevens van klanten
op het internet waren verschenen.
Achteraf bleek dat die informatie
niet afkomstig was van KPN, maar
van een gehackte site van een web
winkel. De hackers hadden alleen
gegevens van klanten met een
KPN-mailadres gepubliceerd,
loost Farwerck, directeur van KPN
Nederland: „Het was een voor
zorgsmaatregel om ervoor te zor
gen dat onze klanten zo veilig mo
gelijk kunnen e-mailen. Voor die
keuze nemen wij de-volle verant
woordelijkheid." Hij verwerpt het
verwijt dat de systemen van KPN
verouderd zouden zijn.
KPN praat niet goed dat het be
drijf aanvankelijk niet bereikbaar
was voor boze klanten. „Wij moe
ten-leren meer vanuit de klant te
denken in plaats van eerst de tech
nische oplossing te willen beden
ken en uitvoeren. Onze klant
moet onze hoogste prioriteit heb
ben", aldus Blok.
Gistermiddag heeft de telecomreus
een schademeldpunt geopend
voor personen en bedrijven die
kunnen aantonen dat ze door het
lamleggen van de e-mailaccounts
financiële schade hebben geleden.
KPN vreest geen stortvloed aan
reacties. „We helpen iedereen die
een goed onderbouwde claim in
dient", aldus een woordvoerder.
Opnieuw hack van
adressenbestand
AMSTERDAM - De adresgegevens
van honderdduizenden mensen lig
gen op straat doordat een hacker
de beveiliging van een database
heeft gekraakt Het gaat onder
meer om de gegevens van klanten
van het biermerk Bavaria, maar
ook de klantgegevens van tiental
len andere bedrijven zijn gekraakt
Dat schreef Webwereld gisteren op
zijn website. Het lek is inmiddels
gedicht. Alleen in het geval van Ba
varia gaat het al om 133.000 bestan
den van ruim 62.000 klanten.
door Sander Zurhake
DEN HAAG - Hoe verdeeld en gepo
lariseerd de Nederlandse politiek
ook is, over één onderwerp zijn de
partijen het eens: de NS en Prorail
hebben vorige week gefaald. Er
moet met name bij de NS een in
grijpende 'cultuurverandering'
plaatsvinden om te voorkomen
dat honderdduizenden reizigers
nog eens de dupe worden van
zo'n organisatorische blamage.
Minister Melanie Schultz van Infra
structuur en Milieu moet vanmid
dag in de Tweede Kamer uitleggen
hoe ze dat wil doen.
Zowel de coalitiepartijen als de op
positie en gedoogpartner PW vin
den het onbegrijpelijk dat de NS
tijdens de sneeuwcrisis van vrijdag
3 februari bleef volhouden dat 'al
les goed ging' terwijl reizigers over
al strandden. „Dan ben je als NS
met van alles bezig, maar niet met
de reiziger en dat is toch je kernac
tiviteit. Dat kan zo niet meer",
zegt PW-Kamerlid Leon de Jong.
Politici van andere partijen vallen
hem bij.
CDA'er Maarten Haverkamp: „We
hadden na de problemen in de vo
rige winter afgesproken dat we het
niet nog eens zouden meemaken
dat de informatieborden leeg zou
den blijven tijdens moeilijkheden
op het spoor. En nu gebeurde het
wéér."
Ook PvdA-Kamerlid Jacques Mo-
nasch hekelt de matige dienstverle
ning aan de reizigers. „De NS-web-
site werkte slecht en er waren te
weinig medewerkers op stations
die mensen konden begeleiden."
Verder krijgt Prorail de nodige kri
tiek. Er zou te weinig personeel
zijn geweest om vastgevroren wis
sels te repareren. „Ze hebben er
sinds 2006 ruim dertienhonderd
arbeidsplaatsen bijgekregen. Waar
waren die mensen dan tijdens alle
problemen?", vraagt WD'er Char
lie Aptroot zich af „Waarschijnlijk
in heel veel overhead ben ik"
bang."
De enige verbetering was dat de
leiding van de NS en Prorail dit
jaar gezamenlijk, vanuit één kan
toor de problemen probeerden op
te lossen. Maar veel haalde dat niet
uit omdat machinisten van de NS
nog steeds lang moesten wachten
totdat monteurs van Prorail per au
to arriveerden om de wissel hand
matig om te zetten. NS'ers zelf mo
gen dat niet meer doen omdat ze
juridisch gezien niets over de rails
te zeggen hebben. Er gaan daarom
ook stemmen op om de NS en Pro-
rail weer te laten fuseren. Dat is de
politiek nog een brug te ver.
PW'er De Jong: „Maar hoe moei
lijk is het om te bedenken dat Pro-
rail-teams die snel wissels kunnen
maken, tijdens zwaar winterweer
per trein mee kunnen reizen op
trajecten waar veel problemen
voorkomen?"
Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer excl. Calamiteiteofonds/reserveringskosten. De kortingen zijn reeds verwerkt In de prijs. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
reizen enl