Bij Stip zit u er warmpjes bij... stipreizen.nl 61 binnenland Onderzoek vechtpartij mariniers in Noorwegen Baas telecomreus KPN trekt boetekleed aan Kamer: NS moet oog krijgen voor de reizigers STIP dinsdag 14 februari 2012 DEN HAAG - De Koninklijke Mare chaussee gaat onderzoek doen naar een vechtpartij in de Noorse havenstad Bergen waarbij moge lijk Nederlandse opvarenden van een marineschip betrokken waren. Dat heeft het ministerie van Defen sie gisteren gemeld. Volgens een woordvoerder van de marine waren vier opvarenden van het marineschip hr.ms. Tromp in de nacht van zondag op maan dag in het café in Bergen toen de vechtpartij uitbrak. Eén van de vier heeft toegegeven dat hij er bij betrokken was. Het zou gaan om een grote vechtpartij waarbij meer dere mensen zich hebben misdra gen. Ook de Noorse politie onderzoekt de zaak. Een Noor zou bewuste loos zijn geslagen en moest vervol gens voor behandeling naar het ziekenhuis. In 2006 was een groep van 27 Ne derlandse mariniers betrokken bij een vechtpartij in een discotheek in een andere Noorse stad. Defensie schorste toen vijf van hen. Justitie in Noorwegen en in Nederland vervolgde de mannen uiteindelijk niet vanwege gebrek aan bewijs. DEN HAAG - KPN erkent dat het flinke steken heeft laten vallen bij het oplossen van de 'hackersaan- val', waardoor in het afgelopen weekeinde twee miljoen e-mailac- counts lange tijd onbruikbaar wa ren. „We hebben dingen goed, maar ook fout gedaan", zegt top man Eelco Blok. „Op het gebied van onze systemen, onze beveili ging en op het gebied van het in formeren van en communiceren met onze klanten. Daar hebben we van geleerd." KPN gaat versneld verbeteringen doorvoeren aan zijn ICT-systemen en het Webcare Team wordt uitge breid met personeel, meldt de be stuursvoorzitter. In de verklaring wordt benadrukt dat KPN niet anders kon dan de e-mailaccounts uit de lucht halen, nadat inloggegevens van klanten op het internet waren verschenen. Achteraf bleek dat die informatie niet afkomstig was van KPN, maar van een gehackte site van een web winkel. De hackers hadden alleen gegevens van klanten met een KPN-mailadres gepubliceerd, loost Farwerck, directeur van KPN Nederland: „Het was een voor zorgsmaatregel om ervoor te zor gen dat onze klanten zo veilig mo gelijk kunnen e-mailen. Voor die keuze nemen wij de-volle verant woordelijkheid." Hij verwerpt het verwijt dat de systemen van KPN verouderd zouden zijn. KPN praat niet goed dat het be drijf aanvankelijk niet bereikbaar was voor boze klanten. „Wij moe ten-leren meer vanuit de klant te denken in plaats van eerst de tech nische oplossing te willen beden ken en uitvoeren. Onze klant moet onze hoogste prioriteit heb ben", aldus Blok. Gistermiddag heeft de telecomreus een schademeldpunt geopend voor personen en bedrijven die kunnen aantonen dat ze door het lamleggen van de e-mailaccounts financiële schade hebben geleden. KPN vreest geen stortvloed aan reacties. „We helpen iedereen die een goed onderbouwde claim in dient", aldus een woordvoerder. Opnieuw hack van adressenbestand AMSTERDAM - De adresgegevens van honderdduizenden mensen lig gen op straat doordat een hacker de beveiliging van een database heeft gekraakt Het gaat onder meer om de gegevens van klanten van het biermerk Bavaria, maar ook de klantgegevens van tiental len andere bedrijven zijn gekraakt Dat schreef Webwereld gisteren op zijn website. Het lek is inmiddels gedicht. Alleen in het geval van Ba varia gaat het al om 133.000 bestan den van ruim 62.000 klanten. door Sander Zurhake DEN HAAG - Hoe verdeeld en gepo lariseerd de Nederlandse politiek ook is, over één onderwerp zijn de partijen het eens: de NS en Prorail hebben vorige week gefaald. Er moet met name bij de NS een in grijpende 'cultuurverandering' plaatsvinden om te voorkomen dat honderdduizenden reizigers nog eens de dupe worden van zo'n organisatorische blamage. Minister Melanie Schultz van Infra structuur en Milieu moet vanmid dag in de Tweede Kamer uitleggen hoe ze dat wil doen. Zowel de coalitiepartijen als de op positie en gedoogpartner PW vin den het onbegrijpelijk dat de NS tijdens de sneeuwcrisis van vrijdag 3 februari bleef volhouden dat 'al les goed ging' terwijl reizigers over al strandden. „Dan ben je als NS met van alles bezig, maar niet met de reiziger en dat is toch je kernac tiviteit. Dat kan zo niet meer", zegt PW-Kamerlid Leon de Jong. Politici van andere partijen vallen hem bij. CDA'er Maarten Haverkamp: „We hadden na de problemen in de vo rige winter afgesproken dat we het niet nog eens zouden meemaken dat de informatieborden leeg zou den blijven tijdens moeilijkheden op het spoor. En nu gebeurde het wéér." Ook PvdA-Kamerlid Jacques Mo- nasch hekelt de matige dienstverle ning aan de reizigers. „De NS-web- site werkte slecht en er waren te weinig medewerkers op stations die mensen konden begeleiden." Verder krijgt Prorail de nodige kri tiek. Er zou te weinig personeel zijn geweest om vastgevroren wis sels te repareren. „Ze hebben er sinds 2006 ruim dertienhonderd arbeidsplaatsen bijgekregen. Waar waren die mensen dan tijdens alle problemen?", vraagt WD'er Char lie Aptroot zich af „Waarschijnlijk in heel veel overhead ben ik" bang." De enige verbetering was dat de leiding van de NS en Prorail dit jaar gezamenlijk, vanuit één kan toor de problemen probeerden op te lossen. Maar veel haalde dat niet uit omdat machinisten van de NS nog steeds lang moesten wachten totdat monteurs van Prorail per au to arriveerden om de wissel hand matig om te zetten. NS'ers zelf mo gen dat niet meer doen omdat ze juridisch gezien niets over de rails te zeggen hebben. Er gaan daarom ook stemmen op om de NS en Pro- rail weer te laten fuseren. Dat is de politiek nog een brug te ver. PW'er De Jong: „Maar hoe moei lijk is het om te bedenken dat Pro- rail-teams die snel wissels kunnen maken, tijdens zwaar winterweer per trein mee kunnen reizen op trajecten waar veel problemen voorkomen?" Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer excl. Calamiteiteofonds/reserveringskosten. De kortingen zijn reeds verwerkt In de prijs. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. reizen enl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 6