Samenwerking belastingheffing Elk moment kun je uit bed worden gebeld i8l zeeland Carnavalsoptocht Steen toch langs zelfde route Cd Sasse carnavalskrakers almanak Stad Vrijbuiters is een serie over mensen die veel in de buitenlucht zijn. Vandaag: De gladheidsbestrijder. dinsdag 14 februari 2012 door Eugène Verstraeten AXEL - De drie Zeeuws-Vlaamse ge meenten hakken eind deze maand een principiële knoop door of ze wel of niet gaan samenwerken bin nen de belastingsamenwerking Sa- bewa. Het waterschap en verschil lende andere Zeeuwse gemeenten zijn daar al bij aangesloten. De gemeenteraden hebben dat in Axel te horen gekregen tijdens een informatiebijeenkomst over de voortgang van de regionale samen werking. De stuurgroep, die bestaat uit de drie Zeeuws-Vlaamse. colleges van B en W, heeft uitgesproken dat naast efficiency en kostenvoordeel ook de belangen van de huidige ambtenaren die de belastingtaken uitvoeren, zwaar meewegen. Ver der wil de stuurgroep nadrukkelijk werkgelegenheid in Zeeuws- Vlaanderen behouden. De stuurgroep is tevreden over de voortgang van de samenwerking binnen Zeeuws-Vlaanderen. De mogelijkheid om te gaan samen werken met de andere Zeeuwse ge meenten in de op te richten Regio nale Uitvoeringsdienst (RUD) in Zeeland wordt uitgewerkt. Die dienst zal belast worden met diver se milieuvergunning- en handha- SAS VAN GENT - Het is gelukt. Vijftien echte Sasse carnavalskrakers zijn voor het nageslacht bewaard, met dank aan het 5 maal 11-comité ter vie ring van 55 jaar georganiseerd carnaval in Sas van Gent. Het comité heeft een cd gemaakt, met eind jaren zestig uitgebrachte singles als Een biet is geen biete - een langspeelplaat uit 1977 - en In 't Sas vieren w'altijd carnaval van september vorig jaar. Het laatste nummer is van het 5 maal 11-comité zelf. Claudine Mijnsbergh en Rodney Hofman schreven het, de Feestneuzen van 't Sas speelden het in met zanger Aswin Polman (foto). „Sinds de komst van de Spanjaarden in 1600 wordt er carnaval gevierd in Sas", ver klaart Hofman de titel. Van de cd 'De meziek van weleer annozijn dui zend exemplaren gemaakt. Het plaatje a vijf euro is te koop bij alle Sasse cafés, bakkerij De Putter en communicatiebureau Recht door Zee. Het 5 maal 11-comité maakte november vorig jaar al naam met een uitbundig Bal Masqué in de suikerloods in Sas van Gent. foto Mark Neelemans Tip? redactie@pzc.nl Sinds kon woont die Amsterdamse in de Zeeuwse hoofdstad. Een oude vriendin kwam afgelopen weekeinde over om te kijken hoe het gaat en hoe ze woont. Na de bezichtiging van de woning gingen ze op stap om Middelburg te verkennen. De nieuwe inwoonster liet haar alles zien. De mooie plekjes, de grachten, de grach tenpanden, de vele leuke winkeltjes en de plaatsen waar je lekker kunt eten en drinken. Op de terugweg bekende de nieuwe inwoonster dat ze misschien nog wel eens gaat verhuizen. Ze had in één van de Walcherse dorpen een heel leuk huis gezien waar het volgens haar goed toeven is. De Amsterdam se keek haar verbaasd aan. „Wil je dan zeggen dat dit een stad is?" vingstaken. Daarnaast gaat er on der aanvoering van de gemeente Hulst binnen de drie Zeeuws- Vlaamse gemeenten intensiever sa mengewerkt worden op het brede Wabo-terrein (Wet Algemene Be palingen Omgevingsrecht). Deze wet maakt het mogelijk sneller ver gunningen te verlenen op gebied van bouwen, ruimte en milieu. De werkgroep Sociale Zaken gaat ook de gevolgen van de herstructu rering van de 'Wet werken naar vermogen' in kaart brengen. De werkgroep is daarnaast bezig om een uitwerking voor een verre gaande samenwerking te maken vanaf 2013. De bedoeling is dat de drie gemeenten dan in een interge meentelijke sociale dienst gaan sa menwerken. Tegelijkertijd analy seert de werkgroep de toekomst van Dethon. De plannen voor de vorming van een gezamenlijk archief in het wa terschapskantoor in Terneuzen zijn in een afrondende fase. Een nieuwe ontwikkeling is dat het wa terschap overweegt mee te doen aan de samenwerking. Daarnaast concludeert de stuurgroep dat de provincie zich passiever opstelt ten opzichte van het samenwer ken dan bij de start van de plan nen. Het waren spannende dagen. Elk moment konden ze een op roep krijgen, ook 's avonds laat of zelfs in het holst van de nacht. Nee, niet voor de Tocht der Tochten, want die werd vorige week afgebla zen. Voor de chauffeurs van de strooiploeg van de Coöperatieve Transportondernemers Bond (CTOB) in Breskens was de onze kerheid over hun eventuele inzet nog lang niet voorbij. Hoe meer de temperatuur rond het vries punt schommelt en kou met voch tigheid gepaard gaat, des te meer kans bestaat dat zij moeten uitruk ken om de wegen berijdbaar te ma ken en te houden. Tonnie van de Velde (47) uit Bres kens heeft zijn mobieltje steeds in de buurt. Hij volgt de weersver wachtingen nauwlettend. De chauffeur van transportbedrijf Van den Hemel uit Biervliet weet dat het altijd prijs kan zijn. Dan schiet hij in zijn kleren, om zich binnen het uur te melden bij het steunpunt Mauritshoofd in Hoek, één van de drie provinciale depots in Zeeuws-Vlaanderen, waar het strooizout ligt opgeslagen en van waaruit de wagens en trekkers uit rukken om de gladheid op de doorgaande wegen en fietspaden te bestrijden. De andere steunpun ten zijn in Axel (Drieschouwen Zuid) en Groede. Ballast Nedam is in Zeeland als hoofdaannemer verantwoordelijk voor de uitvoering van de glad heidbestrijding. Coördinator Kees Brakman belt zo'n 25 chauffeurs van CTOB, de onderaannemer in Zeeuws-Vlaanderen, zodra hij een seintje krijgt. Dat wordt gegeven door Rijkswaterstaat en provincie, na gezamenlijk overleg. Ze gaan niet over één nacht ijs. Beide in stanties houden zorgvuldig alle in formatie in de gaten, afkomstig van sensoren in het wegdek. Die meten vochtigheid, zoutgehalte,- wegdek- en luchttemperatuur en het dauwpunt, wanneer het vocht tot druppels condenseert, ofwel dauw wordt. Bij vorst wordt dat rijp. Al die gegevens samen geven aan wanneer het alarmpunt is bereikt voor de gladheidbestrijding. Dan volgt overleg met de wegbeheer- ders: Rijkswaterstaat, waterschap Scheldestromen, Zeeland Sea ports, NV Westerscheldetunnel en enkele gemeenten met doorgaan de wegen. Gezamenlijk wordt be paald waar en hoeveel moet wor den gestrooid. Ballast Nedam krijgt de opdracht door. Een ket tingreactie volgt, waarbij het hele netwerk van CTOB wordt inge schakeld en waarvan ook Tonnie van de Velde als chauffeur van transportbedrijf Van den Hemel deel uitmaakt. Vanuit het steunpunt Hoek vertrekken vier grote vrachtwagens om de door gaande wegen te bestrooien en met schuivers sneeuwvrij te ma ken en vier trekkers voor de fiets paden. De wegen zijn verlaten. Het is vijf uur en nog pikdonker. Tegen het krieken van de ochtend komt het verkeer op gang en be sluiten enkele haastige automobi listen te passeren. Ze krijgen een flinke lading zout te verwerken, want Tonnie strooit tegelijk over beide rijbanen. Op basis van de meetresultaten is bepaald hoeveel zout moet wor den gestrooid; tien gram per vier kante meter of twintig gram. Ook of droog moet worden gestrooid (bij vocht en sneeuw) of nat (bij droog wegdek), zodat het zout be ter zijn werk doet. In dat geval wordt bij zeven gram zout drie gram pekel toegevoegd. Alles met door Romain van Damme SINT JANSTEEN - Carnavalsvereni ging De Steense Ratten hoeft niet op zoek naar een alternatieve rou te voor de carnavalsoptocht. Zater dagmiddag kunnen de deelnemers probleemloos over de Hemelstraat en Prins Hendrikstraat waar mo menteel een nieuwe riolering ge legd wordt. „Er moeten enkele aan passingen uitgevoerd worden en er komt puinverharding zodat de wagens erover heen kunnen", meldt een gemeentewoordvoer ster. „Daar hoeven we als gemeen te echt geen extreme bedragen voor uit te trekken." een monteerbaar kastje, radiogra fisch geregeld door de hoofdopera tor. Tonnie moet vooral de rijbanen in de gaten houden. Komen ze sa men of lopen ze uiteen. Bij bushal tes moet ook worden gestrooid. Rotondes neemt hij volledig, alvo rens zijn route te vervolgen. Van Hoek naar Breskens, dan naar Oostburg en weer terug naar Hoek. Drie rijstroken kan hij bedie nen. Met een druk op het knopje van een schakelaar stelt hij de reik wijdte in van de strooier, die ach terop zijn vrachtwagen is gemon teerd. Waarom voor dit werk gekozen? Tonnie: „Heerlijk buiten, op de weg. Ik ben altijd gek op vrachtwa gens geweest. Op mijn negentien de was ik al chauffeur bij een vis handel. Die ging failliet. Twintig jaar "was ik in dienst van Sjaak Moens, nu Jan Snel. Daar ben ik zo'n drie jaar geleden zelf vertrok ken en kwam ik via een uitzendbu reau bij transportbedrijf Van den Hemel. Zand rijden. Ook heb ik tussentijds nog op een vuilniswa gen gezeten." Dat beviel hem ook best, maar een langer dienstverband was uitgeslo ten. Zo gaat dat bij uitzendbu reaus. Twee jaar geleden kon hij in vaste dienst terecht bij het trans portbedrijf in Biervliet. Van den Hemel heeft zijn vracht wagen met chauffeur via CTOB uitbesteed aan Ballast Nedam voor de gladheidbestrijding. Wie op de wagen zit, krijgt dat werk er extra bij. Dat gold ook voor de vorige chauffeur. Zo'n twee jaar is Tonnie nu te allen tijde oproepbaar. Nee, dat vindt hij niet vervelend. Werken in de blubber, zodat zijn wagen in de modder blijft steken, dat is pas vervelend. Een keer is zijn vracht wagen zelfs gekanteld. Tienduizen- In een gedeelte van de Hemelstaat en in de Prins Hendrikstraat en Burgemeester IJsebaertstraat wordt de riolering vernieuwd. De twee laatste straten worden vervol gens heringericht Het wegdek en de trottoirs worden volledig ver nieuwd. Door de strenge vorst van de afge lopen periode liepen de werkzaam heden vertraging op. Eind vorig jaar doken er onvoorziene proble men op met kabels en leidingen die onder de straten liggen. De ge meente Hulst hoopte het karwei in april klaar te hebben, maar die datum zal naar alle waarschijnlijk heid niet gehaald worden. MEEST GELEZEN 1Man vast voor mishandeling 2. Gouden jirizaag landschapsbeheer 3. Zorgen toekomst Den Dullaert WEBLOCS Kijk voor weblogs van PZC-redacteu- ren over onder meer sport, kunst en politiek op www.pzc.nl/blog. TIPS NAAR redtern@pzc.nl Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 58