Samenwerking
belastingheffing
Elk moment kun je uit
bed worden gebeld
i8l zeeland
Carnavalsoptocht Steen
toch langs zelfde route
Cd Sasse carnavalskrakers
almanak
Stad
Vrijbuiters is een serie over mensen
die veel in de buitenlucht zijn.
Vandaag: De gladheidsbestrijder.
dinsdag 14 februari 2012
door Eugène Verstraeten
AXEL - De drie Zeeuws-Vlaamse ge
meenten hakken eind deze maand
een principiële knoop door of ze
wel of niet gaan samenwerken bin
nen de belastingsamenwerking Sa-
bewa. Het waterschap en verschil
lende andere Zeeuwse gemeenten
zijn daar al bij aangesloten.
De gemeenteraden hebben dat in
Axel te horen gekregen tijdens een
informatiebijeenkomst over de
voortgang van de regionale samen
werking.
De stuurgroep, die bestaat uit de
drie Zeeuws-Vlaamse. colleges van
B en W, heeft uitgesproken dat
naast efficiency en kostenvoordeel
ook de belangen van de huidige
ambtenaren die de belastingtaken
uitvoeren, zwaar meewegen. Ver
der wil de stuurgroep nadrukkelijk
werkgelegenheid in Zeeuws-
Vlaanderen behouden.
De stuurgroep is tevreden over de
voortgang van de samenwerking
binnen Zeeuws-Vlaanderen. De
mogelijkheid om te gaan samen
werken met de andere Zeeuwse ge
meenten in de op te richten Regio
nale Uitvoeringsdienst (RUD) in
Zeeland wordt uitgewerkt. Die
dienst zal belast worden met diver
se milieuvergunning- en handha-
SAS VAN GENT - Het is gelukt. Vijftien echte Sasse carnavalskrakers zijn
voor het nageslacht bewaard, met dank aan het 5 maal 11-comité ter vie
ring van 55 jaar georganiseerd carnaval in Sas van Gent. Het comité heeft
een cd gemaakt, met eind jaren zestig uitgebrachte singles als Een biet is
geen biete - een langspeelplaat uit 1977 - en In 't Sas vieren w'altijd carnaval
van september vorig jaar. Het laatste nummer is van het 5 maal 11-comité
zelf. Claudine Mijnsbergh en Rodney Hofman schreven het, de Feestneuzen
van 't Sas speelden het in met zanger Aswin Polman (foto). „Sinds de
komst van de Spanjaarden in 1600 wordt er carnaval gevierd in Sas", ver
klaart Hofman de titel. Van de cd 'De meziek van weleer annozijn dui
zend exemplaren gemaakt. Het plaatje a vijf euro is te koop bij alle Sasse
cafés, bakkerij De Putter en communicatiebureau Recht door Zee. Het 5
maal 11-comité maakte november vorig jaar al naam met een uitbundig Bal
Masqué in de suikerloods in Sas van Gent. foto Mark Neelemans
Tip? redactie@pzc.nl
Sinds kon woont die Amsterdamse
in de Zeeuwse hoofdstad. Een oude
vriendin kwam afgelopen weekeinde
over om te kijken hoe het gaat en
hoe ze woont. Na de bezichtiging
van de woning gingen ze op stap om
Middelburg te verkennen. De nieuwe
inwoonster liet haar alles zien. De
mooie plekjes, de grachten, de grach
tenpanden, de vele leuke winkeltjes
en de plaatsen waar je lekker kunt
eten en drinken.
Op de terugweg bekende de nieuwe
inwoonster dat ze misschien nog wel
eens gaat verhuizen. Ze had in één
van de Walcherse dorpen een heel
leuk huis gezien waar het volgens
haar goed toeven is. De Amsterdam
se keek haar verbaasd aan. „Wil je
dan zeggen dat dit een stad is?"
vingstaken. Daarnaast gaat er on
der aanvoering van de gemeente
Hulst binnen de drie Zeeuws-
Vlaamse gemeenten intensiever sa
mengewerkt worden op het brede
Wabo-terrein (Wet Algemene Be
palingen Omgevingsrecht). Deze
wet maakt het mogelijk sneller ver
gunningen te verlenen op gebied
van bouwen, ruimte en milieu.
De werkgroep Sociale Zaken gaat
ook de gevolgen van de herstructu
rering van de 'Wet werken naar
vermogen' in kaart brengen. De
werkgroep is daarnaast bezig om
een uitwerking voor een verre
gaande samenwerking te maken
vanaf 2013. De bedoeling is dat de
drie gemeenten dan in een interge
meentelijke sociale dienst gaan sa
menwerken. Tegelijkertijd analy
seert de werkgroep de toekomst
van Dethon.
De plannen voor de vorming van
een gezamenlijk archief in het wa
terschapskantoor in Terneuzen
zijn in een afrondende fase. Een
nieuwe ontwikkeling is dat het wa
terschap overweegt mee te doen
aan de samenwerking. Daarnaast
concludeert de stuurgroep dat de
provincie zich passiever opstelt
ten opzichte van het samenwer
ken dan bij de start van de plan
nen.
Het waren spannende
dagen. Elk moment
konden ze een op
roep krijgen, ook 's
avonds laat of zelfs
in het holst van de nacht. Nee,
niet voor de Tocht der Tochten,
want die werd vorige week afgebla
zen. Voor de chauffeurs van de
strooiploeg van de Coöperatieve
Transportondernemers Bond
(CTOB) in Breskens was de onze
kerheid over hun eventuele inzet
nog lang niet voorbij. Hoe meer
de temperatuur rond het vries
punt schommelt en kou met voch
tigheid gepaard gaat, des te meer
kans bestaat dat zij moeten uitruk
ken om de wegen berijdbaar te ma
ken en te houden.
Tonnie van de Velde (47) uit Bres
kens heeft zijn mobieltje steeds in
de buurt. Hij volgt de weersver
wachtingen nauwlettend. De
chauffeur van transportbedrijf
Van den Hemel uit Biervliet weet
dat het altijd prijs kan zijn. Dan
schiet hij in zijn kleren, om zich
binnen het uur te melden bij het
steunpunt Mauritshoofd in Hoek,
één van de drie provinciale depots
in Zeeuws-Vlaanderen, waar het
strooizout ligt opgeslagen en van
waaruit de wagens en trekkers uit
rukken om de gladheid op de
doorgaande wegen en fietspaden
te bestrijden. De andere steunpun
ten zijn in Axel (Drieschouwen
Zuid) en Groede.
Ballast Nedam is in Zeeland als
hoofdaannemer verantwoordelijk
voor de uitvoering van de glad
heidbestrijding. Coördinator Kees
Brakman belt zo'n 25 chauffeurs
van CTOB, de onderaannemer in
Zeeuws-Vlaanderen, zodra hij een
seintje krijgt. Dat wordt gegeven
door Rijkswaterstaat en provincie,
na gezamenlijk overleg. Ze gaan
niet over één nacht ijs. Beide in
stanties houden zorgvuldig alle in
formatie in de gaten, afkomstig
van sensoren in het wegdek. Die
meten vochtigheid, zoutgehalte,-
wegdek- en luchttemperatuur en
het dauwpunt, wanneer het vocht
tot druppels condenseert, ofwel
dauw wordt. Bij vorst wordt dat
rijp.
Al die gegevens samen geven aan
wanneer het alarmpunt is bereikt
voor de gladheidbestrijding. Dan
volgt overleg met de wegbeheer-
ders: Rijkswaterstaat, waterschap
Scheldestromen, Zeeland Sea
ports, NV Westerscheldetunnel en
enkele gemeenten met doorgaan
de wegen. Gezamenlijk wordt be
paald waar en hoeveel moet wor
den gestrooid. Ballast Nedam
krijgt de opdracht door. Een ket
tingreactie volgt, waarbij het hele
netwerk van CTOB wordt inge
schakeld en waarvan ook Tonnie
van de Velde als chauffeur van
transportbedrijf Van den Hemel
deel uitmaakt.
Vanuit het steunpunt Hoek
vertrekken vier grote
vrachtwagens om de door
gaande wegen te bestrooien en
met schuivers sneeuwvrij te ma
ken en vier trekkers voor de fiets
paden. De wegen zijn verlaten.
Het is vijf uur en nog pikdonker.
Tegen het krieken van de ochtend
komt het verkeer op gang en be
sluiten enkele haastige automobi
listen te passeren. Ze krijgen een
flinke lading zout te verwerken,
want Tonnie strooit tegelijk over
beide rijbanen.
Op basis van de meetresultaten is
bepaald hoeveel zout moet wor
den gestrooid; tien gram per vier
kante meter of twintig gram. Ook
of droog moet worden gestrooid
(bij vocht en sneeuw) of nat (bij
droog wegdek), zodat het zout be
ter zijn werk doet. In dat geval
wordt bij zeven gram zout drie
gram pekel toegevoegd. Alles met
door Romain van Damme
SINT JANSTEEN - Carnavalsvereni
ging De Steense Ratten hoeft niet
op zoek naar een alternatieve rou
te voor de carnavalsoptocht. Zater
dagmiddag kunnen de deelnemers
probleemloos over de Hemelstraat
en Prins Hendrikstraat waar mo
menteel een nieuwe riolering ge
legd wordt. „Er moeten enkele aan
passingen uitgevoerd worden en
er komt puinverharding zodat de
wagens erover heen kunnen",
meldt een gemeentewoordvoer
ster. „Daar hoeven we als gemeen
te echt geen extreme bedragen
voor uit te trekken."
een monteerbaar kastje, radiogra
fisch geregeld door de hoofdopera
tor.
Tonnie moet vooral de rijbanen in
de gaten houden. Komen ze sa
men of lopen ze uiteen. Bij bushal
tes moet ook worden gestrooid.
Rotondes neemt hij volledig, alvo
rens zijn route te vervolgen. Van
Hoek naar Breskens, dan naar
Oostburg en weer terug naar
Hoek. Drie rijstroken kan hij bedie
nen. Met een druk op het knopje
van een schakelaar stelt hij de reik
wijdte in van de strooier, die ach
terop zijn vrachtwagen is gemon
teerd.
Waarom voor dit werk gekozen?
Tonnie: „Heerlijk buiten, op de
weg. Ik ben altijd gek op vrachtwa
gens geweest. Op mijn negentien
de was ik al chauffeur bij een vis
handel. Die ging failliet. Twintig
jaar "was ik in dienst van Sjaak
Moens, nu Jan Snel. Daar ben ik
zo'n drie jaar geleden zelf vertrok
ken en kwam ik via een uitzendbu
reau bij transportbedrijf Van den
Hemel. Zand rijden. Ook heb ik
tussentijds nog op een vuilniswa
gen gezeten."
Dat beviel hem ook best, maar een
langer dienstverband was uitgeslo
ten. Zo gaat dat bij uitzendbu
reaus. Twee jaar geleden kon hij in
vaste dienst terecht bij het trans
portbedrijf in Biervliet.
Van den Hemel heeft zijn vracht
wagen met chauffeur via CTOB
uitbesteed aan Ballast Nedam voor
de gladheidbestrijding. Wie op de
wagen zit, krijgt dat werk er extra
bij. Dat gold ook voor de vorige
chauffeur.
Zo'n twee jaar is Tonnie nu te
allen tijde oproepbaar. Nee, dat
vindt hij niet vervelend. Werken
in de blubber, zodat zijn wagen in
de modder blijft steken, dat is pas
vervelend. Een keer is zijn vracht
wagen zelfs gekanteld. Tienduizen-
In een gedeelte van de Hemelstaat
en in de Prins Hendrikstraat en
Burgemeester IJsebaertstraat
wordt de riolering vernieuwd. De
twee laatste straten worden vervol
gens heringericht Het wegdek en
de trottoirs worden volledig ver
nieuwd.
Door de strenge vorst van de afge
lopen periode liepen de werkzaam
heden vertraging op. Eind vorig
jaar doken er onvoorziene proble
men op met kabels en leidingen
die onder de straten liggen. De ge
meente Hulst hoopte het karwei
in april klaar te hebben, maar die
datum zal naar alle waarschijnlijk
heid niet gehaald worden.
MEEST GELEZEN
1Man vast voor mishandeling
2. Gouden jirizaag landschapsbeheer
3. Zorgen toekomst Den Dullaert
WEBLOCS
Kijk voor weblogs van PZC-redacteu-
ren over onder meer sport, kunst en
politiek op www.pzc.nl/blog.
TIPS NAAR redtern@pzc.nl
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto