Van huisvrouw naar hippe vip 221 consument proefwerk Een luipaard op je lippen dinsdag 14 februari 2012 Boodschappenwagentjes in de aanslag... zaterdag begint de Huishoudbeurs weer. Maar anno 2012 lijkt 'graaien voor gratis' de norm niet meer tijdens dit jaarlijkse vrouwenevenement. door Cintha Rood De crisis in de jaren dertig van de vorige eeuw was een eman cipatiemoment voor de Neder landse vrouw. Het bedrijfsle ven ontdekte dat de vrouw niet alleen verantwoordelijk was voor het huishouden en het gezin, ze besliste ook welke huishoudelijke apparaten het huis inkwamen. Het besef dat de huis vrouw wel degelijk een belangrijke consu ment was, werd het startschot voor de aller eerste Huishoudbeurs, in 1950. Voor de bezoekster was het vooral een gezel lig dagje uit, maar voor de merken was het een uitgelezen mogelijkheid hun nieuwste assortiment huishoudelijke apparaten te in troduceren. Producten als stofzuigerzakken, automatische aardappelschillers of afwasma chines speelden de hoofdrol op de beurs- vloer. Echte noviteiten waren uitvindingen als staalwolsponsen, synthetische vaatdoe ken en schuimrubberen matrassen. Met 50.000 bezoekers bleek deze op de heden daagse vrouw gerichte beurs een doorslaand succes. Anno 2012 is de Huishoudbeurs 67 edities verder. Met bijna anderhalf miljoen bezoe kers is het evenement nog altijd een popu lair jaarlijks uitje. De wensen van moderne vrouwen bleven door de jaren heen het zwaartepunt van de beurs. Het mag duide lijk zijn dat hun hart niet meer bij synthe tische vaatdoeken ligt. Rendy Kee, commu nicatiemanager van de Huishoudbeurs: „El ke editie doen we onderzoek onder de be zoekers van de beurs en we houden het he le jaar goed in de gaten welke trends en be hoeften er spelen bij de Nederlandse vrouw. Het bleek dat er behoefte was aan meer mo de, wellness en de mogelijkheid de beurs re Van synthetische vaatdoek tot massages en stylingadvies: de Huishoudbeurs is sinds de eerste editie in 1950 behoorlijk veranderd. foto PR laxed te beleven. Voor dat laatste willen ze best wat meer betalen." Om die reden heeft de beurs dit jaar voor het eerst het zogenoemde vip-verwenarran- gement in het leven geroepen. De beursbe- zoekster komt binnen via een speciale vip-ingang en krijgt onder meer massages, een glas champagne, stylingadvies en een goodiebag. Dit is een opvallende ontwikke ling. Het beeld van vrouwen die de en treeprijs willen terugverdienen met gratis bij elkaar gegraaide producten en de bijbe horende volgepropte boodschappenwagen, lijkt onlosmakelijk verbonden met de Huis houdbeurs. Het is al helemaal niet te rijmen met de toegangsprijs: de vip-kaarten kosten 59 euro in plaats van de reguliere toegangs prijs van 14 euro. Maar de drang naar gratis is niet helemaal uit zicht met dit arrange ment. De goodiebag heeft een waarde van 135 euro en de totaalwaarde van het pakket is zo'n 199 euro. De toegangsprijs haalt de vip-bezoekster er dus als vanouds uit. Het verschil is dat het 'graaiwerk' kant-en-klaar wordt aangeboden. Mode speelt eveneens een grote rol tijdens de komende beurs. Een groot deel van de beursvloer wordt in beslag genomen door The Fashion Lisst: een mode-outlet, waar luxe modemerken als Gucci of Armani wor den aangeboden tegen aanzienlijke kortin gen. Dat is een stap te noemen, aangezien namen als Scapino en Blokker tot voor kort de graadmeter leken. Hoe de beurs ook vernieuwt en de moder ne vrouw tegemoet probeert te komen, de hoofdreden voor een bezoek blijft onveran derd. Rendy Kee: „Waar we ook kijken, van forums tot social media: het woord 'gezellig heid' duikt overal op. Uit onderzoek blijkt dit de reden van bezoek voor 78 procent van de mensen. Bezoeksters doen mee met workshops, ze bezoeken optredens, ze proe-' ven en laten zich adviseren. Dat totaalpak ket is de X-factor van de Huishoudbeurs: de mensen komen vooral voor die vertrouwde gezelligheid." De Huishoudbeurs wordt van zaterdag 18 tot en met zondag 26 februari gehouden in de Rai in Amsterdam. Zie ook www.huishoudbeurs.nl reageren? consument@wegener.nl door Cintha Rood slecht redelijk goeA Wat: Passion Lips Waar te koop: www.eyebeauty.ni Prijs: 9,95 euro (set van twee stuks) Toen de Amerikaanse realityster Kim Kardashian een foto van zichzelf met opplakbare liptatoeages op microblog Twitter postte, waren deze tijdelijke lippenprintjes binnen de kortste keren een hit. De aantrekkingskracht is begrijpelijk. Bij lip stick bent u aangewezen op een kleurtint, ter wijl de liptatoeages in surrealistische dieren- printjes, rozenbehangetjes en zelfs met tekst verkrijgbaar zijn. En bijstiften is verleden tijd. Om een idee te geven van het product: denk aan de plakplaatjes die vroeger bij een kauw- gummetje ingepakt zaten en waar elke kinder- arm wel een keertje mee ondergeplakt heeft ge zeten. Maar dan op uw lippen. Ja, ik had mijn twijfels. Veel van de prints heb ben een toch wel hysterisch design en de kans totaal voor joker te staan, lijkt zeer aanwezig. De veiligheid van mijn huiskamer en een af- spraakloze agenda voor de komende acht uur (zo lang houdt een setje maximaal) is dan ook een prima testmoment. Mijn Passion Lips-testsetje bevat een roodwitte giraffeprint en luipaardprint. Met mijn heime lijke voorliefde voor een tikkeltje ordi ga ik voor de laatste optie. Opbrengen is nog niet zo simpel: de basisvorm van de liptatoeages moe ten op maat geknipt, maar ondanks de richtlij nen en tips komt het vooral neer op veel bij knippen en op-gevoel werken. Eenmaal tevre den met de vorm moet eerst de bovenlip en dan de onderlip beplakt worden. Met een erg nat wattenschijfje dep ik de papieren achter kant van de tatoeage, die er gemakkelijk af glijdt. Et voila: na een paar minuten drogen, zijn mijn tijdelijke liptatoeages een feit. Hoewel de bovenkant niet 100 procent goed zit, ben ik erg verrast. Wat een puberaal carna valsattribuut leek, is eigenlijk best grappig voor een wild feestje of een avondje flink stappen. Het vereist lef en een keurig mantelpakje is niet bepaald de meest passende outfit, maar verder zie ik mogelijkheden genoeg. Bovendien voelt het niet onprettig aan en meldt de verpak king dat er vitaminen in de substantie zitten. Dat laatste zal volgens mij de meeste mensen worst wezen; wie een drang naar glitter- of re genbooglippen heeft, wenst daar waarschijnlijk niet per se een vitamineboost bij. Een leuke bij komstigheid is dat mijn vriend, die voor de test nog wantrouwiger was dan ik, het wonder bo ven wonder leuk vindt staan. Als ik per ongeluk de onderkant lostrek, los ik dat prima op met afgeknipte stukjes, waarmee ik het gat alsnog dichtplak. Bij een print als de Britse vlag of de regenbooglippen is dat niet mogelijk, daar moet het in een keer bingo zijn. Na een uurtje ben ik mijn bizarre lippen zat. Met een verwassen joggingpak aan op de bank, is de lol er snel af Bovendien wil mijn graspar kietje niet meer op mijn schouder zitten, hij is niet zo van de luipaardprintjes. De boel eraf boenen, is minstens zo moeilijk als het plak ken. Maar na veel poetsen en schrobben met babyolie heb ik mijn mond terug. Voor de car navalsdagen zijn deze Passion Lips zonder twij fel een topper. En voor daredevils kunnen ze best tijdens een hip feestje. Zeker als je in het bezit bent van een ontsierende koortslip.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50