haven in zicht ogroen voor groei zeeland seaports o vreemde vogels o bouwen aan de toekomst vijfde jaargang - nummer 21 De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Vlissingen en Terneuzen Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het. aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van allé infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Zeéland Seaports zorgt op een toegewijde en respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding, Met de Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeetand Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doprgaat. Maar welke bedrijven zijn dit? En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. Bij de haven van Terneuzen heeft Zeeland Seaports verschillende natuurgebieden ontwikkeld als compensatie voor nieuwe bedrijvigheid. In de Autrichepolder en natuurgebied de 'Groene Knoop' bij Westdorpe zijn de afgelopen maanden een paar zeldzame vogelsoorten gezien. Deze winter woont er op de Autrichepolder een klapekster. Deze vogel broedt niet meer in Nederland, maar tijdens de wïntertrek is hij soms nog.te zien. Kenners verwachten dat de vogel eind februari weer richting het noorden vliegt. Ook bijzonder is de aanwezigheid van de giervalk, de grootste valk van Europa. Hij komt zelden naar Nederland en heeft inmiddels al heel wat vogelliefhebbers uit Nederland. België en zelfs Frankrijk naar de Autrichepolder getrokken. Reigers uit midden- en zuid-Europa hebben *de Groene Knoop ook gevonden. De koereiger, een kleine witte reiger, loopt regelmatig tussen de koeien van boer Pluym en eet insecten. Hij slaapt in de bomen in het moeras van natuurgebied de Zwartehoek tussen de grote zilverreigers. De grote zilverreiger lijkt op dè blauwe reiger, maar is iets gro.ter én spierwit. Hij is steeds vaker in Nederland en op de braakliggende gronden in de Smidsschorre- polder kun je vrijwel altijd een groot aantal zien. Het record van deze winter is tweeëntwintig! 'Het is geen hype, het is een must om goed om te gaan met schaarse grondstoffen! Als je dat niet dopt, dan gaat dat niet ten koste van de ontwikkeling van onze haven maar van onze hele planeet.' Aan het woord is Hans van de Hart. CEO van Zeeland Seaports. Hij staat voor duur zaamheid in dé Zeeuwse havens én binnen zijn eigen organisatie. 'Op het dak van ons kantoor in Terneuzen liggen zonnepanelen en onze Mariahoeve in Vlissingen wordt verwarmd meiwarmte uil grondwater. Sinds vorig jaar hebben we ook twee elektrische auto's waarmee we inspecties uitvoeren in de haven. Ons hele bedrijf werkt klimaat-neutraal, we zorgen ervoor dat alle C02 die wij uitstoten ook weer wordt gecompenseerd.' 'Buiten ons kantoor doen we nog veel meer. We kijken bijvoorbeeld naar verbeteringen in het transport en met name in de binnen vaart. Die sector kan dankzij nieuwe tech nieken en schonere brandstoffen groeien zonder extra te vervuilen. Eén zo'n schip haalt al snel zestig vrachtwagens van de weg. De schone schepen krijgen bij ons ook nog eens korting op hun havengeld.' Bedrijven ïn de regio die duurzamer willen ondernemen kunnen op de steun van het In 2011 was de groei in de Zeeuwse havens boven verwachting goed. Wat 2012 gaat brengen is nog ongewis, maar de bedrijven in onze havens doen er alles aan om de stijgende lijn vast te houden. Aan beide oevers van de Westerschelde investeren ze flink in nieuwe kades en meer opslag ruimte voor allerlei producten. Zo nam Verbrugge Terminals het afgelopen jaar op twee locaties in Vlissingen twaalf nieuwe loodsen in gebruik voor de opslag van rollen papieren metaal. Dit jaar is Terneuzen aan de beurt. Hier komen nieuwe loodsen voor bulkstoffen, tanks voor vloeibare stoffen en extra verpak kingsmachines. EuroMit Staal in Vlissingen snijdt van grote rollen staal kleinere stukken, precies op de maat die hun klanten nodig hebben. Binnenkort kunnen meer orders worden verwerkt. Het bedrijf bouwt bijna zesduizend vierkante meter aan nieuwe kantoren, productiehallen en opslagloodsen op de locatie in Vlissingen. havenbedrijf rekenen. 'Een mooi voorbeeld is natuurlijk het Warmco-project. Bi; kunstmestfabrikant Yara in Sluiskil houden ze aan het einde van hun produc tieproces CO, én warmte over, precies twee grondstoffen die tuinders nodig hebben om gewassen onder glas goed te laten groeien. Sinds een paar jaar staan er daarom kassen in de haven. Voor het kweken van tomaten, paprika's en aubergines gebruiken zij de reststromen van Yara. Fossiele brandstoffen zijn niet meer nodig en het zorgt ook nog eens voor lagere kosten. Dit is echt het meest duurzame project dat er bestaat.' Het idee van het gebruiken van eikaars reststromen wordt ook op andere plaatsen in de haven toegepast;Van der Hart: 'Omdat producenten en afnemers niet altijd zo netjes naast elkaar zitten, zijn we nu aan het kijken of we hiervoor een ondergrondse leidingennetwerk kunnen aanleggen. Dat is efficiënter en veiliger. Ondernemers hebben veel meer nieuwe ideeën voor samenwerking en hergebruik van eikaars reststoffen. Doelstelling voor onze eigen organisatie is om m 2015 de C02 uitstoot met dertig procent te verminderen. We zitten inmiddels op de goede weg.' schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands portf3zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500 Zeeland Seaports bouwt ook. De diepzeekade aan de Kaloothaven wordt momenteel meer dan verdubbeld. Aan deze haven is 0VET gevestigd, het bedrijf dat vooral bekend is van zijn kolen- overslag. Dankzij de nieuwe kade kunnen meerdere zeeschepen aanleggen en komt er extra plaats voor opslag. Zeeland Seaports maakt in de Vlissingse haven ook ruimte voor het opslaan van vloeistoffen. Vesta Terminals vult deze in met in totaal zeven nieuwe op'slagtanks met een'totale capaciteit van 224.000m;i. In het tweede kwartaal van dit jaar kunnen de eerste schepen hier hun.vloeibare ladingen lossen. Nedstore terminals start rond die tijd met de bouw van een nieuwe terminal met vijf opslagtanks. Samen goed voor 100.000 m3 opslagruimte die eind 2013 in gebruik moet zijn. Op het Valuepark Terneuzen breiden Oiltanking Terneuzen en Value Silo Logistics uit. Bij Oiltanking komen zestien nieuwe opslagtanks, die allemaal voldoen aan de nieuwste milieueisen. VSL Silo Logistics investeert in ruim twintigduizend vierkante meter extra magazijnopslag en acht silo's. DOW Benelux slaat hier zijn polyethyleen- korrels overdekt op. Belangrijk, want die korrels worden vooral gebruikt in de voedings- en gezondheidsindustrie, en die stelt hoge kwaliteitseisen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44