haven
in zicht
ogroen voor groei
zeeland
seaports
o vreemde vogels
o bouwen aan de
toekomst
vijfde jaargang - nummer 21
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele.
Vlissingen en Terneuzen Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor:
Het. aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van allé infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Zeéland Seaports zorgt op een toegewijde en
respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling
van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens.
Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij
hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen,
respect en toewijding,
Met de Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang van de Zeeuwse havens en
de rol van het havenbedrijf hierin.
Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeetand Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek
en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doprgaat. Maar welke bedrijven zijn dit?
En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied.
Bij de haven van Terneuzen heeft Zeeland Seaports
verschillende natuurgebieden ontwikkeld als
compensatie voor nieuwe bedrijvigheid. In de
Autrichepolder en natuurgebied de 'Groene
Knoop' bij Westdorpe zijn de afgelopen maanden
een paar zeldzame vogelsoorten gezien.
Deze winter woont er op de Autrichepolder
een klapekster. Deze vogel broedt niet meer
in Nederland, maar tijdens de wïntertrek is hij
soms nog.te zien. Kenners verwachten dat de
vogel eind februari weer richting het noorden
vliegt. Ook bijzonder is de aanwezigheid van
de giervalk, de grootste valk van Europa.
Hij komt zelden naar Nederland en heeft
inmiddels al heel wat vogelliefhebbers uit
Nederland. België en zelfs Frankrijk naar
de Autrichepolder getrokken.
Reigers uit midden- en zuid-Europa hebben
*de Groene Knoop ook gevonden. De koereiger,
een kleine witte reiger, loopt regelmatig tussen
de koeien van boer Pluym en eet insecten.
Hij slaapt in de bomen in het moeras van
natuurgebied de Zwartehoek tussen de grote
zilverreigers. De grote zilverreiger lijkt op dè
blauwe reiger, maar is iets gro.ter én spierwit.
Hij is steeds vaker in Nederland en op de
braakliggende gronden in de Smidsschorre-
polder kun je vrijwel altijd een groot aantal zien.
Het record van deze winter is tweeëntwintig!
'Het is geen hype, het is een must om goed
om te gaan met schaarse grondstoffen!
Als je dat niet dopt, dan gaat dat niet ten
koste van de ontwikkeling van onze haven
maar van onze hele planeet.'
Aan het woord is Hans van de Hart. CEO
van Zeeland Seaports. Hij staat voor duur
zaamheid in dé Zeeuwse havens én binnen
zijn eigen organisatie. 'Op het dak van ons
kantoor in Terneuzen liggen zonnepanelen
en onze Mariahoeve in Vlissingen wordt
verwarmd meiwarmte uil grondwater.
Sinds vorig jaar hebben we ook twee
elektrische auto's waarmee we inspecties
uitvoeren in de haven. Ons hele bedrijf
werkt klimaat-neutraal, we zorgen ervoor
dat alle C02 die wij uitstoten ook weer
wordt gecompenseerd.'
'Buiten ons kantoor doen we nog veel meer.
We kijken bijvoorbeeld naar verbeteringen
in het transport en met name in de binnen
vaart. Die sector kan dankzij nieuwe tech
nieken en schonere brandstoffen groeien
zonder extra te vervuilen. Eén zo'n schip
haalt al snel zestig vrachtwagens van de
weg. De schone schepen krijgen bij ons
ook nog eens korting op hun havengeld.'
Bedrijven ïn de regio die duurzamer willen
ondernemen kunnen op de steun van het
In 2011 was de groei in de Zeeuwse havens
boven verwachting goed. Wat 2012 gaat
brengen is nog ongewis, maar de bedrijven
in onze havens doen er alles aan om de
stijgende lijn vast te houden. Aan beide
oevers van de Westerschelde investeren
ze flink in nieuwe kades en meer opslag
ruimte voor allerlei producten.
Zo nam Verbrugge Terminals het afgelopen
jaar op twee locaties in Vlissingen twaalf
nieuwe loodsen in gebruik voor de opslag
van rollen papieren metaal. Dit jaar
is Terneuzen aan de beurt. Hier komen
nieuwe loodsen voor bulkstoffen, tanks
voor vloeibare stoffen en extra verpak
kingsmachines. EuroMit Staal in Vlissingen
snijdt van grote rollen staal kleinere
stukken, precies op de maat die hun klanten
nodig hebben. Binnenkort kunnen meer
orders worden verwerkt. Het bedrijf
bouwt bijna zesduizend vierkante meter
aan nieuwe kantoren, productiehallen en
opslagloodsen op de locatie in Vlissingen.
havenbedrijf rekenen. 'Een mooi voorbeeld
is natuurlijk het Warmco-project.
Bi; kunstmestfabrikant Yara in Sluiskil
houden ze aan het einde van hun produc
tieproces CO, én warmte over, precies
twee grondstoffen die tuinders nodig
hebben om gewassen onder glas goed te
laten groeien. Sinds een paar jaar staan
er daarom kassen in de haven. Voor het
kweken van tomaten, paprika's en
aubergines gebruiken zij de reststromen
van Yara. Fossiele brandstoffen zijn niet
meer nodig en het zorgt ook nog eens
voor lagere kosten. Dit is echt het meest
duurzame project dat er bestaat.'
Het idee van het gebruiken van eikaars
reststromen wordt ook op andere plaatsen
in de haven toegepast;Van der Hart:
'Omdat producenten en afnemers niet
altijd zo netjes naast elkaar zitten, zijn
we nu aan het kijken of we hiervoor een
ondergrondse leidingennetwerk kunnen
aanleggen. Dat is efficiënter en veiliger.
Ondernemers hebben veel meer nieuwe
ideeën voor samenwerking en hergebruik
van eikaars reststoffen. Doelstelling voor
onze eigen organisatie is om m 2015
de C02 uitstoot met dertig procent te
verminderen. We zitten inmiddels op
de goede weg.'
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands portf3zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500
Zeeland Seaports bouwt ook.
De diepzeekade aan de Kaloothaven
wordt momenteel meer dan verdubbeld.
Aan deze haven is 0VET gevestigd, het
bedrijf dat vooral bekend is van zijn kolen-
overslag. Dankzij de nieuwe kade kunnen
meerdere zeeschepen aanleggen en komt
er extra plaats voor opslag.
Zeeland Seaports maakt in de Vlissingse
haven ook ruimte voor het opslaan van
vloeistoffen. Vesta Terminals vult deze in
met in totaal zeven nieuwe op'slagtanks
met een'totale capaciteit van 224.000m;i.
In het tweede kwartaal van dit jaar kunnen
de eerste schepen hier hun.vloeibare
ladingen lossen. Nedstore terminals
start rond die tijd met de bouw van een
nieuwe terminal met vijf opslagtanks.
Samen goed voor 100.000 m3 opslagruimte
die eind 2013 in gebruik moet zijn.
Op het Valuepark Terneuzen breiden
Oiltanking Terneuzen en Value Silo Logistics
uit. Bij Oiltanking komen zestien nieuwe
opslagtanks, die allemaal voldoen aan de
nieuwste milieueisen. VSL Silo Logistics
investeert in ruim twintigduizend vierkante
meter extra magazijnopslag en acht silo's.
DOW Benelux slaat hier zijn polyethyleen-
korrels overdekt op. Belangrijk, want die
korrels worden vooral gebruikt in de
voedings- en gezondheidsindustrie,
en die stelt hoge kwaliteitseisen.