'Oudere actrices zijn prachtig!9 TERUGGESPOELD Psycho -1 media@wegener.nl ^2 media 351 024-3650570 Zaterdag 11 februari 2012 et is dezer dagen feest in huize De '«flHr Vries-Van de Ven. De hoge kijkcijfers voor Dokter Deen zijn volop reden voor vreugde. Edwin de Vries schreef de dramaserie over een huisarts op Vlieland voor omroep Max, zijn vrouw Monique van de Ven speelt de hoofdrol. Toch heeft De Vries geen tijd lang stil te staan bij een dikke twee miljoen kijkers. Een volgend project wacht. Eind januari was hij klaar met het script voor een speelfilm over kamp Westerbork. En tussen de bedrijven door valt hij soms in voor zijn broer Bart, die in de mu sical Soldaat van Oranje de rol ver vult van Van 't Sant, de rechter hand van koningin Wilhelmina. Bovendien is hij alweer voorzich tig aan het nadenken over een op volger van de musical die nog steeds honderden bezoekers trekt. Edwin de Vries is creatief en veel zijdig. Eén overeenkomst hebben al zijn activiteiten wel: de persoon lijke elementen die elk stuk, elk script dat hij schrijft, bevat. „Je put toch altijd uit je persoonlijke baga ge, daar is geen ontkomen aan." Zo ontstond Dokter Deen omdat hij al lang broedde op een serie voor zijn vrouw. „Ze is gewoon een fantastische actrice. Maar je ziet toch gebeuren dat oudere actri ces minder werk krijgen, terwijl ik juist zo van ze houd! Pleuni Touw doet ook mee, ze heeft nog op me gepast toen ik kind was en zij op de toneelschool zat. Anne-Marie Edwin de Vries is een duizendpoot. Hij is te zien als adjudant van koningin Wilhelmina in de musical Soldaat van Oranje, schreef de serie Dokter Deen en zijn script voor een film over kamp Westerbork is net af. door Monique Brandt Heijligers, daar was ik als jongen straalverliefd op. En Liz Snoijink dan, dat is toch ook een meesterlij ke actrice? Het leuke van omroep Max is dat ze niet bang zijn een se rie te hebben met 55-plussers die nog volop in het leven staan." Dat de serie zich afspeelt op Vlie land, het eiland waar hij en zijn vrouw al jaren een huis hebben, is een extra luxe. Daar leeft ook de echte dokter Deen die de inspira tie was voor de serie over de huis arts die ook maatschappelijk wer ker is, en tandarts, en veearts. De Vries is dol op Vlieland, wandelt er uren over het strand. „Het is zo'n echt Nederlandse plek! Een beetje nostalgisch, maar heus, op het platteland vind je veel van zul ke plekken waar de tijd een beetje stil heeft gestaan." Het eiland biedt hem de rust om te schrijven, een activiteit die door de jaren heen steeds meer van zijn tijd is gaan innemen. Natuurlijk, spelen blijft heerlijk, maar is ook zwaar. Vorig jaar nog was hij op tournee met Lente, een intiem toneelstuk met Anne-Wil Blankers en Oda Spelbos. „Elke keer na zo'n tour nee zeg ik: dit was de laatste keer. Dan kijken Monique en mijn zoon elkaar aan, want na een tijdje be gint het toch weer te kriebelen." Schrijven is de allergrootste uitda ging, zegt hij. Het mooie is als de karakters tot leven komen, zoals nu in Dokter Deen. „Je droomt en fantaseert een verhaal, maar als de karakters er eenmaal zijn, gaan ze ook hun eigen verhalen maken. Een wonderlijk proces is dat. Mijn voorkeur ligt sowieso al meer bij het ontwikkelen van de karakters en minder bij piotontwikkeling. Die kids van dokter Deen bijvoor beeld, gaan nog veel voor de kie zen krijgen. Als we doorgaan met een tweede seizoen ga ik ook met de acteurs een weekeinde op Vlie land brainstormen over hoe we verder gaan." Maar eerst is er dat filmproject, werktitel Westerbork Blues, waar voor geldschieters worden ge zocht. Jean van de Velde regisseert de film die is gebaseerd op het ver haal van acteur Rob de Vries, die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn Joodse geliefde uit het kamp weg weet te halen. Het verhaal gaat echter vooral over het cabaret in het kamp. Het meisje is de ster van het Westerborkcabaret, dat we kelijks na het vertrekken van de trein naar Auschwitz werd opge voerd. „Het was zeer hoogstaand cabaret", zegt De Vries. „Met grote namen. Joods toneel- en muziekta lent zat in dat cabaret, ook grote Duits-Joodse acteurs die voor de oorlog naar Nederland waren ge vlucht. Dat meisje kon door het ca baret voorkomen dat ze op trans port werd gesteld. De Duitse kampcommandant was een groot cabaretliefhebber." Voor De Vries is het een heel per soonlijk project. „Maar dat is Dok ter Deen ook; er zijn veel situaties en personages in die serie ver werkt die Monique en ik herken nen. Op een gegeven moment zegt één van de karakters dat het licht zo mooi is op het eiland. Dat zijn letterlijk de woorden van Jan Wolkers. Als ik bij hem op Texel was, zei hij altijd: „Edwin, het licht is hier zo mooi omdat er zout in de lucht zit, dat weerkaatst het zonlicht. Dat is toch mooi, dat zul ke sterke herinneringen op hun ei gen wijze voortleven?" Reageren? redactie.media@wegener.nl Edwin de Vries: „Je put toch altijd uit je persoonlijke bagage bij het schrijven." foto Freek van Asperen/ANP In 1983 ontmoette ik Anthony Perkins in het Amstelhotel in Amsterdam. De avond ervoor had ik 'Psycho II', het ver volg op de klassieke horrorfilm van Al fred Hitchcock uit i960, gezien. Die laatste film is vooral bekend door de beroemde moordscène waarin een vrouw met een mes wordt gedood onder de douche. Je ziet een opgeheven arm met een mes en je hoort het angstaanjagende gekrijs van vio len. Veel suggestie, weinig bloed. Psycho en 'de douche' zijn eigenlijk syno niemen van elkaar geworden. Maar als je mij vraagt wat het meest angstaanjagende uit 'Psycho' is, dan is het de scène waarin Perkins de zin 'Uh-uh, Mother-m-mother, In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. door Johan van de Beek uh, what is the phrase? She isn't quite her self today' uitspreekt. Ze is niet helemaal zichzelf. Wat ook niet zo vreemd is als je bedenkt dat Norman Bates (het door Per kins gespeelde personage) haar heeft ver moord en beneden in de kelder in een schommelstoel heeft gezet. Dit 'moeder is niet zichzelf en de slotscè ne waarin Perkins, zittend op een bankje bij de politie, in de langzaam inzoomende camera kijkt terwijl je Sjostakovitsj op de soundtrack hoort, zijn de meest angstaanja gende momenten uit de geschiedenis van de horror. Voor mij althans. De kleine tics in het gezicht van Perkins, zijn zenuwach tige manier van zijn hoofd bewegen, ko men authentiek over als de ware kenmer ken van een weliswaar tragische, maar ook zeer gevaarlijke man. In 1983 kwam dus 'Psycho II'. Richard Franklin regisseerde en hij probeerde echt iets te maken van het gegeven dat Bates na 22 jaar genezen wordt verklaard en het gek kenhuis mag verlaten om nog iets te ma- die ik eigenlijk niet zo heel erg geslaagd vond, met uitzondering van zijn acteer werk. Nu ben ik heel erg voor eerlijkheid, maar zoiets zeggen tegen een acteur zou de duur van het interview ernstig kunnen be perken. Maar dit alles speelde geen rol meer toen ik op de deur klopte van Per kins' kamer in het Amstelhotel waar hij die dag een reeks persgesprekken voerde. Toen ik 'enter' hoorde en binnenstapte, stond hij, in silhouet, bij het raam en keek door de vitrages naar buiten. Ik moest di rect denken aan zijn gestalte op de poster van 'Psycho', staande naast het huis van zijn moeder. Hij had me uit balans. Mijn verstand wist dat hij een acteur was en dat je een acteur niet moet vereenzelvigen met zijn rol, maar mijn gevoel zei dat ik be vreesd voor hem moest zijn. Ook tijdens het gesprek - hij was poeslief, maar toonde dezelfde nerveuze trekjes als Norman Bates - was ik geïmponeerd. Natuurlijk zei ik dat ik het een geweldige film vond. Ik be doelde I, niet II. Maar dat zei ik er niet bij. ken van de rest van zijn leven. De film was veel explicieter dan het origineel en miste de diepgang. Maar Perkins was opnieuw angstaanjagend als de man in wiens hoofd de echo's van het verleden opspeelden. Ik zat als journalist met een dubbel gevoel. Ik mocht Perkins interviewen over een film Anthony Perkins als Norman Bates in Alfred Hitchcocks 'Psycho'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 83