Oplossing voor theaters werd paard van Troje spectrum 10 Zaterdag 11 februari 2012 Peter de Neef, die vier jaar lang de theaters in Middelburg en Goes leidde, koesterde een ideaal: het verenigen van de Zeeuwse podia. Op het moment dat die droom werkelijkheid leek te worden, bleek alles zich ineens tegen hem te keren. Hij werd uiteindelijk op straat gezet. Zonder financiële regeling, maar met een spreekverbod. Nu, ruim een half jaar later, voelt hij zich vrij om zijn verhaal te doen. door Theo Giele en Rolf Bosboom foto Mechteld Jansen Hij heeft er een hoge tol voor moeten betalen. Nadat Peter de Neef in de zomer van 2011 om 'financieel-economi- sche redenen' werd ontsla gen, kampte hij met verstrekkende inko- mensschade en hoge advocaatkosten. Daar naast merkte hij dat zijn reputatie een gro te deuk had opgelopen. Dat kwam vooral door een brief van de ondernemingsraad, die in april 2011 uitlekte. Daarin werd De Neef als hoofdschuldige aangewezen voor alle problemen binnen de theaterorganisa tie. „Het bestuur en het personeel veroor deelden weliswaar die ongefundeerde ac tie, maar het leed op internet was al ge schied, met als gevolg een enorme carrière- schade voor mij." Vol ambitie ging hij in april 2007 aan de slag in Zeeland, als opvolger van de in 2006 overleden Gerard Peijs. De Neef ken de het klappen van de zweep. Al 25 jaar be stierde hij theaters in het land. Zijn eerste opdracht in Zeeland: de renovatie van de Middelburgse schouwburg, zodat die weer een jaar of tien vooruit kon. Dat zou, na het afblazen van een nieuwe schouwburg aan de Zuidsingel (de 'bouwput-affaire') wat rust brengen in het inmiddels vuistdik ke hoofdpijndossier dat Nieuwbouw Thea ter heet. Hij had verder zijn handen vol, met onder meer de programmering, het intensiveren van de contacten met de gemeenten, de fu sie in Goes van theater De Mythe met po dium 't Beest, een onderzoek naar verzelf standiging van de horeca en het wegwer ken van achterstallig onderhoud op perso- neelgebied. „Daarnaast was ik natuurlijk gastheer. Het gebeurde regelmatig dat ik op één avond bij vier accommodaties - in Middelburg, de twee in Goes en Renesse - publiek en artiesten ontving. In mijn auto had ik ook steevast drie outfits: voor pop concerten, voor cabaret en voor opera of toneelvoorstellingen." Direct na zijn aantreden legde De Neefin- formeel contact met Frans Lievens, de on dernemer die sinds 2001 het Scheldethea- ter in Terneuzen (het grootste theater in de provincie) op commerciële basis exploi teert. „Ik vond dat je een zaal van 800 stoe len in Zeeland niet kunt negeren, maar dat je daarmee moet samenwerken. Frans vond dat ook geweldig. Hij is geen cultuur man maar een zakelijk ondernemer. Cul tuur is - zoals hij ook zelf zegt - een mid del, geen doel. Binnen een jaar adviseerde en programmeerde ik ook steeds vaker voor hem." Mede gezien de opkomende recessie, waar onder alle theaters in Nederland zwaar te lijden hadden, raakte De Neef ervan over tuigd dat Zeeland geen nieuw A-theater meer nodig heeft. „Ik vond dat je die ambi tie moest verdelen over Zeeland, waarbij de theaters in Middelburg, Goes en Terneu zen aanvullend op elkaar zouden moeten werken. Dat was mijn ideaalplaatje." De besturen van de theaters in Middelburg en Goes, verenigd in stichting TEZ (Thea ter Exploitatie Zeeland), hadden er ge mengde gevoelens bij, omdat ze weinig op hadden met Lievens en diens commerciële werkwijze. „Anderzijds zagen ze ook de problemen die we hadden met de horeca en de voordelen van gezamenlijke inkoop van theaterproducties. Dat bracht mij regel matig in een spagaat door de verschillende belangen." In het Middelburgse stadskantoor had men ook andere zorgen. Behalve de slepende plannen voor de nieuw bouw van het theater was er het pro bleem van het nieuwe vrijetijdspark Zep, waar de Music Hall (bedoeld voor groot schalige evenementen) nog leeg stond. Een goede invulling zou de moeizame ont wikkeling van het gebied een belangrijke impuls geven. De Neef deed het gemeentebestuur in 2009 een suggestie voor een oplossing. „Ik zei: nodig Lievens uit om te praten over de aankoop van de Music Hall. Laat hem de commerciële exploitatie doen en TEZ de culturele programmering. Daarmee haal je mogelijke concurrentie van een theater in de stad weg en versterk je de positie van de Zeeuwse podia bij de landelijke inkoop van producties. Het idee werd vrijwel met een door het gemeentebestuur omarmd en betekende voor Lievens meteen zijn binnenkomst." Ook introduceerde hij de ondernemer bij de gemeente Goes. Alle partijen waren en thousiast, aldus De Neef. „Mijn visie, mijn droom leek uit te gaan komen: een sterke culturele organisatie die de programme ring, publiciteit en marketing van alle Zeeuwse theaters verzorgt en daarnaast een commerciële organisatie die de horeca uitbaat." Daarnaast had Lievens interesse in de Stadsschouwburg Middelburg. Hij bood aan die te exploiteren tegen een gegaran deerd fors lager bedrag (250.000 euro min der) dan de gemeente jaarlijks minimaal kwijt was. Dat was meer dan welkom, ge zien de noodzaak voor de gemeente om flink te bezuinigen en de groeiende finan ciële problemen van TEZ. Doordat Lievens ook de Music Hall zou aankopen en exploi teren, werd concurrentie met de schouw burg vermeden en zag de toekomst van het Zep er weer zonnig uit. Bovendien committeerde de Zeeuws-Vlaamse onder nemer zich aan de bouw van een nieuw theater op het Molenwater-. Wethouder Albert de Vries stuurde dan ook voortvarend aan op een deal met Lie vens. De toch al moegestreden theaterbe stuurders voelden zich door De Vries voor een voldongen feit gesteld en besloten daarom alles zo snel mogelijk over te dra gen. Hoewel De Vries erop aandrong dat TEZ - of een andere stichting - de culturele invulling zou blijven doen, was ook dat voor het theaterbestuur niet meer be spreekbaar. De Neef belandde - met een spreekverbod - plotseling op een zijspoor, nadat hij in ok tober 2010 in de PZC positief kritisch op de plannen van De Vries reageerde. Het be stuur stelde interim-directeur Alwien Bo- gaart aan en De Neef mocht zich alleen nog met de programmering bezighouden. „Doordat De Vries en Lievens hadden aan gegeven door te willen met de nieuwe con structie, accepteerde ik die plotselinge zet van het bestuur." De gemeenten kozen er echter uiteindelijk voor, gezien de opstelling van het theater- bestuur, ook de programmering in handen te geven van Lievens. De brief van de on dernemingsraad die later volgde, verzwak te de positie van De Neef verder. „Uit stuk ken blijkt dat Lievens de OR-brief zakelijk goed vond uitkomen." Op een roerige personeelsbijeenkomst in mei, waarvoor het theaterbestuur niet was uitgenodigd, keerde volgens De Neef een groot deel van het personeel zich tegen de overname en de OR. „De interim-direc teur zei echter dat als het personeel niet vóór de overname en het sociaal plan zou stemmen, de TEZ technisch failliet zou zijn en er vanaf de eerstvolgende maand geen salarissen meer zouden worden uitbe taald. Het personeel is toen schoorvoetend akkoord gegaan." De Neef ziet niet om in wrok. „Het is wel jammer dat het TEZ-bestuur in september 2010 feitelijk de handdoek in de ring heeft gegooid. Tegen de zin van wethouder De Vries hebben ze de benen stilgehouden en de hele zaak aan de inte rim-directeur overgedragen, met nog maar één doel: zo snel mogelijke overname en liquidatie van de stichting. Daarmee werd niet alleen mijn lot bezegeld, maar ook dat van het personeel van de TEZ en dat van de cultuur in Zeeland. Ik betreur het dat de gemeenten dit hebben laten gebeuren, terwijl we met elkaar zo goed op weg wa ren." De gemeenten hebben op essentiële mo menten te veel de andere kant op gekeken, vindt hij. Daardoor zijn de belangen van het personeel - nu ondergebracht in één BV - tegen de afspraken in onvoldoende veiliggesteld, vrezen nog steeds veel mede werkers voor hun baan en is de kwaliteit van de programmering niet gegarandeerd, stelt De Neef „Het lijkt erop dat er is ver zuimd afspraken met Lievens te maken die honderd procent waterdicht zijn. Frans is wel vriendelijk, maar hij blijft een onder nemer die je niet de kans moet geven tus sen de mazen door te kruipen. Wanneer je dat wel doet, kan je hem dat eigenlijk nau welijks kwalijk nemen." Natuurlijk, hij is het zelf geweest die Lie vens bij de gemeenten heeft geïntrodu ceerd, die 'het paard van Troje' heeft bin nengehaald, zoals hem wel eens is verwe ten. „Ik heb dat gedaan, maar ze hadden dat paard van Troje niet open hoeven te maken. Ze hadden goede afspraken kun nen maken." Zeifis hij volop bezig de draad weer op te pakken. „Ik ben door een aantal kleinere Zeeuwse podia gevraagd mijn expertise te leveren om een samenwerking te realise ren op het terrein van kaartverkoop, publi citeit, marketing en subsidieaanvragen." Ook is hij via een nieuwe stichting van plan programmeringen op te zetten op di verse locaties, waaronder het Arsenaalthea ter in Vlissingen. De Neefis van mening dat het aanvankelij ke plan nog steeds uitvoerbaar is, inclusief een samenwerking met Lievens. „Het cul tuurmodel dat ook hij, De Vries en landelij ke prominenten zoals Freek de Jonge voor ogen hadden, met een samenwerking tus sen cultuur en commercie, is nog altijd mo gelijk. Als de betrokken gemeentebesturen en politieke partijen adequaat handelen, komt het alsnog helemaal goed." Peter de Neef Geboren op 8 februari 1956, in Rot terdam Van 1974 tot 1981 beleidsmedewer ker bij diverse gemeentelijke dien sten. Van 1981 tot 1991 coördinator van Theater De Goote in Brielle. Van 1991 tot 199idirecteur van theater Bommersheuf in Zevenaar. Van 1995 tot 2002 directeur van Schouwburg Venray. Had van 2002 tot 2004 een eigen impresariaat: DNA Productions. Van 2004 tot 2007 directeur van Westlandtheater De Naald in Naald wijk. Van 2007 tot 2011 directeur van Theaterexploitatie Zeeland en be drijfsleider van Stadsschouwburg Middelburg, theater De Mythe in Goes en - vanaf 2010 - podium 't Beest in Goes Woont in Middelburg Peter de Neef is ongehuwd en heeft twee kinderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 66