Het is maar S331 CH in ons Terneuzen spectrum 6 Gelukkig met de horeca Zaterdag 11 februari 2012 uitslag van de enquête: „We zijn hartstikke gelukkig. We wonen al 39 jaar in Hoek en vinden het er heer lijk wonen. Het is lekker rustig en als we de drukte op willen zoeken, kan dat. We kunnen ons niet voor stellen dat iemand hier ongelukkig is." Twee winkelende dames kunnen zich dat wel voor stellen. Hoewel ze er vanuit gaan dat geluk niet af hankelijk is van waar je woont, kan een van hen, me vrouw Van den Berge/zich wel voorstellen dat inwo ners last hebben van de lucht afkomstig van fabrie ken als Thermphos in Vlissingen en ICL-IP (voor heem Broomchemie) in Terneuzen. „Ik heb wel eens gelezen dat mensen zich ongelukkiger voelen als ze- weten dat de lucht ongezond is." Haar vriendin vindt Terneuzen niet bepaald een stad waarin je je fijn voelt, het is geen mooie stad. „Als we willen win kelen, gaan we dan ook vaak naar Brugge of andere steden in België." De invloed van het christelijke ge Winkelstraat Terneuzen. foto Camile Schelstraete Uit de PZC-geluksenquête blijkt dat de inwoners van gemeente Terneuzen het minst gelukkig zijn. In winkelcentrum Schuttershof in Terneuzen vroeg Christel Tuin aan passanten hoe het met hun geluksgevoel gesteld is. Is het leven nu echt zo slecht in de Scheldestad? loof in de gemeente maakt de sfeer er volgens enkele ondervraagden ook niet beter op. „Door het niet wil len openstellen van de winkels op zondag, profileert Terneuzen zich niet op een positieve manier. Het kan niet zo zijn dat de economie de dupe wordt van een groep gelovigen binnen de gemeente." Ook Aad en Marty Steenbakker vinden het maar een saaie boel in de stad en ontvluchten Terneuzen dan ook zo vaak mogelijk: „In de zomer gaan we naar de camping in Nieuwvliet, in de winter gaan we naar Spanje. We vinden dat er verschrikkelijk weinig te doen is hier, vooral op zondag. Terneuzen zou er veel meer uit kunnen halen: meer terrassen, meer vertier aan de Zeedijk, kortom: het gemeentebestuur zou veel meer kunnen doen om het zowel voor de inwoners als de bezoekers gezelliger te maken. Hoe veel Belgen zouden we anders kunnen trekken? Nu gaan ze allemaal naar Sluis en Hulst, net als wijzelf." door Christel Tuin eneer en mevrouw Kooistra uit Hoek willen net richting C1000 gaan als hen naar hun geluksgevoel wordt gevraagd. Ze kunnen zich totaal niet vinden in de Piet van Lier (53) uit Sluis kan zich wel voorstel len dat inwoners van zijn gemeente tevreden zijn met de horecagelegenheden in hun buurt. „We hebben hier de perfecte mix van dorps- en stadsca- fés in de kernen, en strand- en vakantiehoreca aan de kust", geeft hij aan. Piet woont alleen, en ziet het weekend als de ideale gelegenheid om, zoals hij het noemt, 'op tocht te gaan'. „Op zaterdag probeer ik dat wel uit te stellen tot 's avonds, anders zit ik echt het hele week- Karel Saris, tot voor kort voorzitter van de afde ling Tholen van Horeca Nederland, snapt er niets van: Tholenaren ongelukkig met de horeca. „Tja, een sterrenrestaurant, zoals in Sluis, dat heb ben we niet, maar we zijn hier bepaald niet onder bedeeld. In elke kern, behalve Anna Jacobapolder, is nog wel horeca. Daar moet je op Zuid-Beveland eens om komen. Kijk eens naar een kerntje als Scherpenis- se. Daar zijn meerdere gelegenheden en je kunt er fantas tisch eten. In Sint Annaland zijn enorm veel cafés voor de end in het café", grijnst hij. Zateragavond is Piet te vinden in de cafés in zijn woonplaats. „Dankzij on ze Bourgondische inslag hebben we een heleboel ca fés", verklaart hij. Op zondag pakt Piet, als het een beetje kan, de fiets richting kust. „Ik kom graag in de strandpaviljoens. Zomer of winter: daar is altijd van alles te doen." De Sluisenaar gaat bijna altijd al leen op pad. „Ik ben eigen baas. In bijna elke kroeg ken ik wel iemand: de klant, de baas of het personeel." jeugd en verder kun je in elke kern wel om een pint je of een hapje. Ik vraag me af hoe representatief zo'n onderzoek is en of er werkelijk een doorsnee van de bevolking is benaderd. Ik weet dat er op Tho len en Sint Philipsland groepen zijn die gewoon iets tegen horeca in het algemeen hebben. Ben je lid van zo'n groepzul je je niet gelukkig tonen met een dergelijk breed aanbod als we hier hebben. Maar dat is weer een heel ander verhaal dan wanneer je mensen vraagt naar de kwaliteit, de kwantiteit of de diversiteit."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 62