6l Vast wint Turks sneeuwklokje Grachtengordellamp vrijdag 10 februari 2012 Het was al een fleu rig tuintje, daar onder mijn linde- I bomen. Sneeuwklokjes in allerlei soorten, cylamen in paars en roze, Iris reti culata, speenkruid en kerstrozen - alle dapper bloeiend tegen een achter- Turks sneeuwklokje. foto RvdK grond van het gemarmer de blad van de Italiaanse aronskelk. Geen winteraconieten, tot mijn spijt. Die willen niet op mijn zure grond. Nu de vorst zo hevig is ingevallen, houden alleen de irissen dap per stand. Alle andere bloemen liggen plat op de grond. Toch is het verbazend hoe snel bevroren bloemen weer overeind kunnen komen. Als je ze plukt, bedoel ik. Bevro ren sneeuwklokjes komen in de huiskamer in een half uur overeind. Ze waren schijndood. Tussen de sneeuwklokjes die ik binnenbracht, zat één bloem van Galanthus elwesii, een sneeuwklokje uit Turkije. Dit Turkse sneeuwklokje bloeit vroeger dan onze gewone soort, Galanthus nivalis, en is breder van blad. Vaak is dit blad ook grijzer dan het blad van het gewone sneeuwklokje. Het Turkse sneeuwklokje herken je vooral aan zijn honing- merk. De bloem van een sneeuwklokje bestaat uit zes bloemblaadjes. De buitenste drie gaan in de zon wijd open, als molenwieken, terwijl de binnen ste drie een kokertje vormen. Op dat kokertje staat bij Galanthus nivalis een lichtgroen, v-vormig te ken: het honingmerk. Bij Galanthus elwesii is het he le binnenste bloemblad donkergroen. Het klinkt wellicht ingewikkeld, maar als je de bloemen naast elkaar houdt, zie je het verschil onmiddellijk. Galanthus elwesii is genoemd naar Henry John El- wes, een Engelsman die in de negentiende en een deel van de twintigste eeuw in Engeland woonde. Hij kwam uit een rijke familie en kon het zich ver oorloven zich volledig aan zijn hobby's te wijden. Zijn eerste liefde waren vogels: Elwes schoot ver- schillende soorte en liet die opzetten. Ook verza- melde hij nesten en eieren. En vlinders. Bij zijn dood, in 1922 liet hij 11.000 opgeprikte vlinders na. Na zijn huwelijk koos Elwes een huiselijker hobby: planten. Nadat hij het landgoed Colesbourne Park had geërfd, begon hij op grote schaal bolgewassen aan te plan ten, in een tuin die nu in de weekends in februari en maart voor het publiek is geopend, om de miljoenen verwilderde sneeuwklokjes in bloei te zien. Het sneeuwklokje dat zijn naam draagt, Galanthus elwesii, ontdekte hij in 1874 in de bergen bij Smyrna, de Turkse stad die nu Izmir heet. Hij liet er een paar duizend uitgra ven, die naar Colesbourne Park werden gestuurd. Ons gewo ne sneeuwklokje houdt van koele bosgrond. Het Turkse sneeuwklokje verdraagt meer zon, vooral in de zomer. Ook houdt het ran kalkrijke grond, maar de tierigste pol van Ga lanthus elwesii die ik ooit gezien heb, met bloemstengels van meer dan 40 centimeter lengte, groeide in zure zand grond in een tuin in Apeldoorn. Hij maakt 'stijlvolle, betaalbare eenvoud mét een knipoog. Want er is al zoveel van hetzelfde'. Die zin staat in een persbericht dat ontwerper Patrick Tummers van Lamp Atelier de wereld inslinger- de. Het moet gezegd: vaak staan persberichten bol van de marke- tingtaal, maar Tummers houdt het bewust klein, eenvoudig. Wie naar zijn nieuwste ontwerp Amsterdam kijkt, herkent de een voud, de functionele vorm én de knipoog: op het keramiek van de lamp zijn handgeschilderde voor gevels van Amsterdamse grach tenpanden verwerkt. Overigens is elk onderdeel van een Lamp Atelier-lamp apart te bestellen. Zo is de voet van Balls, een an der stijlvol Tummers-ontwerp, onder meer verkrijgbaar in eb ben, beuken of bladgoud. Deze wordt in kleur aangepast bij het keramiek. Prijs: vanaf 145 euro. www.lampatelier.nl 'Hebt u een twee- of een driezitter in gedachten?' De kans is groot dat de verkoopmedewerker in de meubelzaak deze vraag vaker gaat stellen. Het aanbod op de twee grote meubelbeurzen in Keulen en Parijs leert dat de vertrouwde, vaste bank de strijd weer gaat winnen van de jarenlang populai re, modulaire systemen, door Cor-Peter Pasma Flexibiliteit was jarenlang een van de kernbe grippen van 'bankenmakers': klanten moes ten een overdaad aan variatiemogelijkheden hebben. Om die reden werden banken veelal opgebouwd uit zogenoemde modules, zodat iedereen de bank kon kiezen die het best bij zijn het interieur past. Een schoolvoorbeeld van zo'n flexibel, modulair ban- kensysteem is de Reflex van het Nederlandse Arti- fort. Dat bedrijf maakte deze bank met 'een verzame ling fauteuils' als uitgangspunt. In combinatie met poef-, tafel- en hoekelementen biedt de Reflex tiental len verschillende opbouwmogelijkheden. Hoewel dergelijke systemen de laatste jaren zeer ge wild waren, waait er momenteel een andere wind: juist het vast vormgegeven bankje wint (weer) aan populariteit. De eerste interieurtrends worden elk jaar op de - recent gehouden - meubelbeurzen van Keulen en Parijs door de toonaangevende meubel- merken gepresenteerd. Dit jaar waren er opvallend veel vaste banken te zien. Zo ontwierp de in Milaan woonachtige Nederlandse ontwerper Gerard Koster voor het Brabantse Montis de Gino. Uitgangspunt van de bank is een harde schaal die de vorm van het meubel bepaalt. Afgezien van de keuze uit tientallen stoffen die op allerlei ver schillende manieren kunnen worden gecombineerd, heb je als klant alleen de keuze uit een drie- of een vierzits model. Ook bij het Limburgse Leolux geloven de designers in dit concept. Hoewel dit jaar juist een nieuw modu lair banksysteem werd gepresenteerd, de Horatio, haakt ook Leolux aan bij de hernieuwde populariteit van de vaste bank. Antal Nemeth, woordvoerder van De Arabella van Leolüx heeft een bijzonder lijnenspel. Leolux legt uit: „Vorig jaar hebben wij al de Arabella gepresenteerd. Deze vaste bank hebben we toen al ge kozen als gezicht van onze collectie in onze adverten tiecampagnes. In eerste instantie werd daar door on ze dealers een beetje verast op gereageerd. Inmiddels is het een populaire bank gebleken. Dus ook dit jaar Gino is een ontwerp van Gerard Koster voor Montis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 46