6l
Vast wint
Turks sneeuwklokje
Grachtengordellamp
vrijdag 10 februari 2012
Het was al een fleu
rig tuintje, daar
onder mijn linde- I
bomen. Sneeuwklokjes in
allerlei soorten, cylamen
in paars en roze, Iris reti
culata, speenkruid en
kerstrozen - alle dapper
bloeiend tegen een achter- Turks sneeuwklokje. foto RvdK
grond van het gemarmer
de blad van de Italiaanse aronskelk. Geen winteraconieten,
tot mijn spijt. Die willen niet op mijn zure grond. Nu de
vorst zo hevig is ingevallen, houden alleen de irissen dap
per stand. Alle andere bloemen liggen plat op de grond.
Toch is het verbazend hoe snel bevroren bloemen weer
overeind kunnen komen. Als je ze plukt, bedoel ik. Bevro
ren sneeuwklokjes komen in de huiskamer in een half uur
overeind. Ze waren schijndood. Tussen de sneeuwklokjes
die ik binnenbracht, zat één bloem van Galanthus elwesii,
een sneeuwklokje uit Turkije. Dit Turkse sneeuwklokje
bloeit vroeger dan onze gewone soort, Galanthus nivalis, en
is breder van blad. Vaak is dit blad ook grijzer dan het blad
van het gewone sneeuwklokje.
Het Turkse sneeuwklokje herken je vooral aan zijn honing-
merk. De bloem van een sneeuwklokje bestaat uit
zes bloemblaadjes. De buitenste drie gaan in de
zon wijd open, als molenwieken, terwijl de binnen
ste drie een kokertje vormen. Op dat kokertje staat
bij Galanthus nivalis een lichtgroen, v-vormig te
ken: het honingmerk. Bij Galanthus elwesii is het he
le binnenste bloemblad donkergroen. Het klinkt
wellicht ingewikkeld, maar als je de bloemen naast
elkaar houdt, zie je het verschil onmiddellijk.
Galanthus elwesii is genoemd naar Henry John El-
wes, een Engelsman die in de negentiende en een
deel van de twintigste eeuw in Engeland woonde.
Hij kwam uit een rijke familie en kon het zich ver
oorloven zich volledig aan zijn hobby's te wijden.
Zijn eerste liefde waren vogels: Elwes schoot ver-
schillende soorte en liet die opzetten. Ook verza-
melde hij nesten en eieren. En vlinders. Bij zijn
dood, in 1922 liet hij 11.000 opgeprikte vlinders na.
Na zijn huwelijk koos Elwes een huiselijker hobby:
planten. Nadat hij het landgoed Colesbourne Park had
geërfd, begon hij op grote schaal bolgewassen aan te plan
ten, in een tuin die nu in de weekends in februari en maart
voor het publiek is geopend, om de miljoenen verwilderde
sneeuwklokjes in bloei te zien.
Het sneeuwklokje dat zijn naam draagt, Galanthus elwesii,
ontdekte hij in 1874 in de bergen bij Smyrna, de Turkse
stad die nu Izmir heet. Hij liet er een paar duizend uitgra
ven, die naar Colesbourne Park werden gestuurd. Ons gewo
ne sneeuwklokje houdt van koele bosgrond. Het Turkse
sneeuwklokje verdraagt meer zon, vooral in de zomer. Ook
houdt het ran kalkrijke grond, maar de tierigste pol van Ga
lanthus elwesii die ik ooit gezien heb, met bloemstengels
van meer dan 40 centimeter lengte, groeide in zure zand
grond in een tuin in Apeldoorn.
Hij maakt 'stijlvolle, betaalbare
eenvoud mét een knipoog. Want
er is al zoveel van hetzelfde'. Die
zin staat in een persbericht dat
ontwerper Patrick Tummers van
Lamp Atelier de wereld inslinger-
de. Het moet gezegd: vaak staan
persberichten bol van de marke-
tingtaal, maar Tummers houdt
het bewust klein, eenvoudig.
Wie naar zijn nieuwste ontwerp
Amsterdam kijkt, herkent de een
voud, de functionele vorm én de
knipoog: op het keramiek van de
lamp zijn handgeschilderde voor
gevels van Amsterdamse grach
tenpanden verwerkt. Overigens
is elk onderdeel van een Lamp
Atelier-lamp apart te bestellen.
Zo is de voet van Balls, een an
der stijlvol Tummers-ontwerp,
onder meer verkrijgbaar in eb
ben, beuken of bladgoud. Deze
wordt in kleur aangepast bij het
keramiek. Prijs: vanaf 145 euro.
www.lampatelier.nl
'Hebt u een twee- of een
driezitter in gedachten?'
De kans is groot dat de
verkoopmedewerker in de
meubelzaak deze vraag
vaker gaat stellen. Het
aanbod op de twee grote
meubelbeurzen in Keulen
en Parijs leert dat de
vertrouwde, vaste bank de
strijd weer gaat winnen
van de jarenlang populai
re, modulaire systemen,
door Cor-Peter Pasma
Flexibiliteit was jarenlang een van de kernbe
grippen van 'bankenmakers': klanten moes
ten een overdaad aan variatiemogelijkheden
hebben. Om die reden werden banken veelal
opgebouwd uit zogenoemde modules, zodat
iedereen de bank kon kiezen die het best bij zijn het
interieur past.
Een schoolvoorbeeld van zo'n flexibel, modulair ban-
kensysteem is de Reflex van het Nederlandse Arti-
fort. Dat bedrijf maakte deze bank met 'een verzame
ling fauteuils' als uitgangspunt. In combinatie met
poef-, tafel- en hoekelementen biedt de Reflex tiental
len verschillende opbouwmogelijkheden.
Hoewel dergelijke systemen de laatste jaren zeer ge
wild waren, waait er momenteel een andere wind:
juist het vast vormgegeven bankje wint (weer) aan
populariteit. De eerste interieurtrends worden elk
jaar op de - recent gehouden - meubelbeurzen van
Keulen en Parijs door de toonaangevende meubel-
merken gepresenteerd. Dit jaar waren er opvallend
veel vaste banken te zien.
Zo ontwierp de in Milaan woonachtige Nederlandse
ontwerper Gerard Koster voor het Brabantse Montis
de Gino. Uitgangspunt van de bank is een harde
schaal die de vorm van het meubel bepaalt. Afgezien
van de keuze uit tientallen stoffen die op allerlei ver
schillende manieren kunnen worden gecombineerd,
heb je als klant alleen de keuze uit een drie- of een
vierzits model.
Ook bij het Limburgse Leolux geloven de designers
in dit concept. Hoewel dit jaar juist een nieuw modu
lair banksysteem werd gepresenteerd, de Horatio,
haakt ook Leolux aan bij de hernieuwde populariteit
van de vaste bank. Antal Nemeth, woordvoerder van
De Arabella van Leolüx heeft een bijzonder lijnenspel.
Leolux legt uit: „Vorig jaar hebben wij al de Arabella
gepresenteerd. Deze vaste bank hebben we toen al ge
kozen als gezicht van onze collectie in onze adverten
tiecampagnes. In eerste instantie werd daar door on
ze dealers een beetje verast op gereageerd. Inmiddels
is het een populaire bank gebleken. Dus ook dit jaar
Gino is een ontwerp van Gerard Koster voor Montis.