't Wapen van Amsterdam verhaalt 3 vrijdag 10 februari 2012 door Elian van 't Westeinde Na het geklingel van de ouderwet se voordeurbel zwaait Wim Hen- drikse de deur van het raonu- mentenpand aan de Londense- kaai in Middelburg open. „Laten we eerst naar boven gaan", zegt de gastheer. Hij loopt naar de achtkantige spiltrap met een ijzeren leuning. Het uiteinde ervan buigt om in een sierlijke krul. „Dit is de leuning uit de zestiende eeuw. Aan deze trap heb ik een jaar gewerkt om hem in originele staat te krijgen. Toen ik het huis kocht, zag het er vreselijk uit. Het was in gebruik als kantoor. Tl-buizen, zachtboard, vloerbe dekking. Maar mijn wens om in een mo- numentenpand te wonen was zo groot, ik zag voor me hoe het zou kunnen worden na een verbouwing en ik waagde de stap." 't Wapen van Amsterdam is een van de honderden rijksmonumenten in de Zeeuwse hoofdstad. Sinds de bouw in 1585 wisselde het woonhuis ettelijke keren van eigenaar. Vanaf 1998 woont Wim in dit statige pand. Na een ingrijpende ver bouwing is hij in zijn vrije tijd de archie ven ingedoken. Daar wist hij'de geschiede nis van het huis te achterhalen. Van meer dan dertig vroegere bewoners van het huis traceerde hij de namen. Het huis is gebouwd in een tijd dat rijke Antwerpse kooplieden Vlaanderen verlie ten en zich in Middelburg vestigden. Langs de binnenhaven, die in 1540 is gegra- vén, lieten ze in zeer korte tijd een rij hui zen optrekken. „Dat het snel moest is te zien aan het sloophout en de ruwe boom stammen die op zolder zijn gebruikt", weet de huiseigenaar. In de voorkamer op de eerste verdieping heb je zicht op de woonboten voor het huis en de oude pakhuizen aan de over kant. „Heerlijk dat uitzicht. Lekker rustig. Bovendien staat in deze kamer veel van wat ik bij elkaar heb gescharreld", zegt Wim en hij wijst op de goed gevulde boe kenkast en een rariteitenkabinetje met oude kruikjes, fossielen en schelpen. Het kabinetje is een knipoog naar de acht tiende eeuw legt Wim uit. „Toen was zo'n kastje zeer populair. Het past helemaal bij de Lodewijk XVI-stijl van deze kamer. Boi- serie met strakke lijnen, pilasters en canne lures. Tijdens de verbouwing kwam alles tevoorschijn. Ook de buffetkast met ge schulpte kastplanken. Helemaal origineel." De inrichting uit de achttiende eeuw is het werk van zeekapitein Jacob Rieuwerts en zijn vrouw Johanna Maria Huibregtse. Zij lieten het huis moderniseren. De voor gevel, een trapgevel, moest wijken voor een 'moderne' lijstgevel. Ook de rest van het huis is toen grondig aangepakt. Nog steeds hangt in alle kamers de sfeer van toen. Een schouw met marmer uit een Franse groeve, de prachtige originele schuifdeuren, een bedstee waar een tim- I merman ontzettend zijn best op heeft ge daan. Ook de antieke keuken is een pareltje. Dit is een plek om te fantaseren over de keu kenmeid. Over hoe ze het vuur opstookt onder de pannen die aan de zaaghalen hangen. Hoe ze het wafelijzer in de hete kooltjes legt en aan de hartvormige kraan- knop draait boven de pompsteen. Alleen de voorkamer, in de romantische neo Lodewijk XVI-stijl, wijkt af van de rest van het huis. Onder het met guirlan des versierde stucplafond hangen de por tretten van twee streng kijkende dames. „Dit zijn Maria Anna Anchütz en haar dochter. Zij richtten deze 'moderne' salon in. De dames speelden verdienstelijk pia no, ze gaven optredens." Al wandelend door het huis volgt het ene verhaal na het andere. Het is Wim gelukt om de sfeer van vervlogen tijden terug te halen. De geheimen die dit huis onder het dak heeft, zijn bij hem in goede handen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 43