I De nieuwe Beetle is een echte Kever auto 17 Mini komt met Roadster Vrijage van Opel en Fiat echt optimaal tot leven leidt tot nieuwe Combo Volkswagen heeft weer een nieuwe Kever, de derde generatie. Die volgt meer dan zijn voorganger de lijnen van het originele model. door Tony Vos Het is bijzonder te merken dat de Volkswagen Kever van een auto voor de gewone man, en na pro ductie van royaal meer dan 20 mil joen exemplaren, is verworden tot een ni cheproduct voor trendgevoelige automobilis ten. Toch is er door de ontwerpers meer dan met een schuin oog gekeken naar het oorspronkelijke ontwerp. Het commentaar op de New Beetle, zoals het vorige exemplaar officieel heet, betrof vooral de beperkte binnenruimte. Door het profiel van de oude Kever naar het heden te vertalen, zijn de proporties zo veranderd, dat dit bezwaar weg is. De Beetle (zonder New) is langer geworden. Belangrijk is dat de daklijn via de achterklep tot aan de ach terbumper wordt doorgetrokken, en niet al midden boven het achterspatbord ophoudt. Zo is het bagagevolume flink toegenomen en het zorgt voor meer hoofdruimte op de achterbank. De voorruit staat meer rechtop en Volkswagen kiest voor een aanzienlijk minder lijvig dashboard, waarmee voorin ruimte wordt gewonnen. De met 15 centimeter toegenomen lengte Volkswagen Beetle 1.2 TSl Design Praktischer dan voorheen. Bagage 310-905 liter. Gewicht 1.174 kg. Benzine 1.2 1,105 pk. Vanaf 19.990 euro, Comfort 22.050 euro. Plus: uitstraling, prestaties, rijgedrag. Min: harde kunststoffen. en het iets lager geplaatste dak zorgen voor sportievere uitstraling. Dat onderstreept Volkswagen weer door louter turbomoto ren toe te passen en ook de afstemming van het onderstel te wijzigen. Een sportonder stel hoort zelfs in combinatie met sommige motoren tot de mogelijkheden. In het vooronder van het basismodel ligt de 1.2 TSI benzinemotor, wat deze Beetle tot een echte Kever 1200 maakt. De viercilinder levert met 105 pk niet alleen een behoorlijk vermogen, maar weet dankzij een koppel van 175 Nm al bij 1.500 toeren per minuut te overtuigen. Onder alle omstandigheden is de motor meteen bij de les en presteert bo ven verwachting. Met 180 kilometer per uur als top en 0-100-acceleratie in 10,9 seconden is de gemiddelde automobilist prima af. De nieuwe motoren in de Beetle zijn stuk voor stuk zuiniger dan hun respectievelijke voor vrijdag 10 februari 2012 Th ledereen heeft wel iets met de Beetle, die vertedert en zich laat begeren. foto's Automedia gangers. Deze instapper zit met een C02-uitstoot 139 g/km fors onder de oude 1,4 liter (169 g/km) en komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Maar ook in de praktijk weet de Beetle keurige verbruikscij fers te scoren: een gemiddelde van 1 op 13,5. De auto staat, net als zijn voorganger, op het vertrouwde onderstel van de Golf De Beetle wordt in de Mexicaans VW-fabriek gemaakt, waar ook de Golf Variant en de Jet- ta van de band lopen. Niet vreemd, omdat de grootste markt voor de Beetle Noord- Amerika is. De oude Kever deed het daar immers uitstekend. Ondanks zijn wat nostal gische uiterlijk rijdt de Beetle uiterst mo dern. Het veergedrag is prima, zowel bij ho ge snelheden als op verkeersdrempels. Mits er niet te grote wielen worden gekozen. Ondanks alle goede eigenschappen is de vormgeving van de Beetle toch het meest aansprekend. Je kunt niet uitstappen of je hebt een gesprek. Op snelwegen word je langzaam ingehaald en bekeken. Kortom, anoniem door het verkeer gaan, is met deze Volkswagen niet mogelijk. Nu kan het aan de combinatie van lichtblauw met brede dubbele accentstreep liggen, maar het mo del oogt gewoon leük. Geen grijze muis, waar de wereld al overvol van is. Door de kleur van de carrosserie bij de Style-versie in het interieur door te trekken, kunnen be stuurder en passagiers er ook van genieten. Wel valt op dat Volkswagen op diverse plaat sen wat goedkope, harde kunststoffen toe past. Verder gaan oud en nieuw prima, van het nostalgische dashboardkastje tot de cen trale display en het stuur met bedienings knoppen. De prijs is aantrekkelijker gewor- den, vanaf 19.990 euro en 22.050 euro voor deze complete Style. door Willem de Volder Mini wil een rol spelen in steeds meer deelsegmen- ten. Met de Mini Road ster, de zesde modelvariant, zet het merk wel een heel lekker karre tje op de markt. Is de Coupé, de gesloten versie, al een kart waaraan menig autolief hebber veel plezier beleeft, de open versie laat sportief autorij den echt helemaal tot leven ko men. Een uitstekende wegligging en een serieus motorgeluid onder strepen de capaciteiten van de 'rak ker'. Dat zijn niet de enige zaken waar de techneuten aan hebben ge werkt. Ze hebben veel energie ge stoken in het stoffen dakje. Dat kan in een handomdraai handma tig worden geopend of gesloten. Wanneer er open wordt gereden, ligt het keurig achterop de carrosse rie zodat het geen aanspraak maakt op de bagageruimte. Semi-automatische bediening is optioneel, al weet Mini Nederland nog niet of het hier ook leverbaar wordt. De veiligheidsgordels heb ben ten opzichte van de Coupé een andere plek, de voorruit ligt 13 graden platter en Mini heeft de Roadster voorzien van rolbeugels. Op pad gaan met de Roadster Coo per S (184 pk) is spelen in het kwa draat. Bij een fikse acceleratie in bochten lichten er met regelmaat lampjes op. De techniek springt bij omdat de auto niet al zijn ver mogen 'netjes' kwijt kan op de voorwielen. Verder geen kritiek. Alleen: wie trekt er 31.995 euro (Roadster Cooper S) uit de zak, ter wijl je aan een gewone Mini Cab- rio (vanaf 25.995 euro) ook veel plezier kunt beleven? Geen nood, eind februari staat de Mini Road ster (122 pk) ook vanaf 25.995 euro bij de dealer. De topper in de lijn, John Cooper Works (211 pk), kost 41.995 euro. Dieselen (143 pk) kan vanaf 34-995 euro. Mini Roadster: kartachtig. foto WdeV door Tony Vos Autofabrikanten werken op tal van terreinen met elkaar samen. Toch is de combina tie tussen Opel en Fiat wellicht wat minder voor de hand liggend, zeker als het gaat om de nieuwe Opel Combo. Ruim tien jaar geleden stond Opel nog onderaan de ladder van de be- stelautomarkt, maar een vergaan de samenwerking met Renault le vérde succesnummers op als bij voorbeeld de Vivaro en Movano. Aan de onderkant voegde Opel daar de op de eigen Corsa gebaseer de Combo aan toe. Bijzonder is, dat de opvolger nu ineens van Fiat afkomstig is, want op een nieuwe voorbumper en wat andere details Combo: van Fiat. foto Jeffrey vd Vaart aan de achterzijde na is dit ge woon de Fiat Doblo. Opel levert niet alleen bestelversies in drie ver schillende carrósserievarianten, maar heeft ook diverse uitvoerin gen op geel kenteken. Die beschik ken over een forse achterklep en twee tot eventueel drie zitrijen in de verlengde variant. Functionali- teit viert hoogtij bij de Opel Com bo, die zelfs kan worden geleverd met een verhoogd dak en dat is bij de personenversie weer handig voor de ombouw tot invalidevoer tuig. Opel is in zijn nopjes met het Fiat-product. Motorisch loopt de Combo exact in de pas met de Do- blo. In de praktijk blijkt zelfs de in stap 1.4 liter benzine prima te vol doen. Binnenin zijn alle geluiden keurig geïsoleerd. De prestaties zijn niet bepaald flitsend, maar dat is niet vreemd gezien het gewicht, het volume en de bescheiden mo tor. Verder is de Combo beschik baar op aardgas en kan er uit maar liefst vier diesels worden gekozen, die in Nederland op geel kenteken niet interessant zijn vanwege ons belastingregime. Opel start de Combo-reeks bij 21.595 euro. Fors grotere Fiat MPV r voor lieflijke 500-lijn Fiat voegt een compacte ruimte wagen toe aan het gamma. Het is de 500L, niet de mooiste variant van de lieflijke 500. De auto is fors groter: 4,14 meter, 1,78 meter breed en 1,66 meter hoog. De 'Lar ge' staat in maart op de Autosalon in Genève en wordt eind van het jaar in de showroom verwacht. Mercedes introduceert compacte bestelwagen 'City' en 'Titan' gaan samen in de naam Citan. Mercedes vat daar mee de kwaliteiten en capacitei ten samen van zijn nieuwe com pacte bestelwagen, gebaseerd op de Renault Kangoo. In het najaar wordt de Citan, waarvan ook een» elektrische versie in de planning staat, in Nederland verwacht. Renault Mégane blijft na 1 juli belastingvrij Kopers van een Renault Mégane dCi 110 profiteren ook na 1 juli 2012 van belastingvrijstelling en 14 procent bijtelling. Tegelijk met de facelift is de middenklasser op nieuw gehomologeerd. Daarbij is een C02-uitstoot van 90 gram per kilometer gemeten. Vanaf 17.340 euro, 1.6 So Chic 20.700 euro. Citroën DS3 1.6 VTi So Chic Een sportief en uiterst mo dern ogende driedeurs met alleen een nostalgische naam. Een goed totaalcon cept. Bagage 285-980 liter. Gewicht 1.050 kg. Benzine 1.6 1,120 pk. Plus: uitstraling, rijgedrag, keuzemogelijkheden. Min: harde on-Franse vering. Vanaf 16.995 euro, Pepper 21.795 euro. Mini One 72 kW Plus: rijgedrag, uitstraling, kwaliteit. Min: uitermate krap achterin. Revival van de oude Mini, die het moet hebben van de uitstraling en rijkwaliteiten. Krap voor achterpassagiers en bagage. Bagage 160- 680 liter. Gewicht 1.045 kg. Benzine 1.4 I, 98 pk. Vanaf 17.990 euro, Comfortline 21.990 euro. Volkswagen Golf 1.2 TSl Plus: degelijkheid, afwerking, comfort. Min: staat op iedere straathoek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 37