I De nieuwe Beetle
is een echte Kever
auto 17
Mini komt met Roadster Vrijage van Opel en Fiat
echt optimaal tot leven leidt tot nieuwe Combo
Volkswagen heeft weer een nieuwe Kever, de derde generatie. Die volgt
meer dan zijn voorganger de lijnen van het originele model.
door Tony Vos
Het is bijzonder te merken dat de
Volkswagen Kever van een auto
voor de gewone man, en na pro
ductie van royaal meer dan 20 mil
joen exemplaren, is verworden tot een ni
cheproduct voor trendgevoelige automobilis
ten. Toch is er door de ontwerpers meer
dan met een schuin oog gekeken naar het
oorspronkelijke ontwerp.
Het commentaar op de New Beetle, zoals
het vorige exemplaar officieel heet, betrof
vooral de beperkte binnenruimte. Door het
profiel van de oude Kever naar het heden te
vertalen, zijn de proporties zo veranderd,
dat dit bezwaar weg is. De Beetle (zonder
New) is langer geworden. Belangrijk is dat
de daklijn via de achterklep tot aan de ach
terbumper wordt doorgetrokken, en niet al
midden boven het achterspatbord ophoudt.
Zo is het bagagevolume flink toegenomen
en het zorgt voor meer hoofdruimte op de
achterbank. De voorruit staat meer rechtop
en Volkswagen kiest voor een aanzienlijk
minder lijvig dashboard, waarmee voorin
ruimte wordt gewonnen.
De met 15 centimeter toegenomen lengte
Volkswagen Beetle 1.2 TSl Design
Praktischer dan voorheen. Bagage 310-905 liter.
Gewicht 1.174 kg. Benzine 1.2 1,105 pk.
Vanaf 19.990 euro, Comfort 22.050 euro.
Plus: uitstraling, prestaties, rijgedrag.
Min: harde kunststoffen.
en het iets lager geplaatste dak zorgen voor
sportievere uitstraling. Dat onderstreept
Volkswagen weer door louter turbomoto
ren toe te passen en ook de afstemming van
het onderstel te wijzigen. Een sportonder
stel hoort zelfs in combinatie met sommige
motoren tot de mogelijkheden.
In het vooronder van het basismodel ligt de
1.2 TSI benzinemotor, wat deze Beetle tot
een echte Kever 1200 maakt. De viercilinder
levert met 105 pk niet alleen een behoorlijk
vermogen, maar weet dankzij een koppel
van 175 Nm al bij 1.500 toeren per minuut te
overtuigen. Onder alle omstandigheden is
de motor meteen bij de les en presteert bo
ven verwachting. Met 180 kilometer per uur
als top en 0-100-acceleratie in 10,9 seconden
is de gemiddelde automobilist prima af. De
nieuwe motoren in de Beetle zijn stuk voor
stuk zuiniger dan hun respectievelijke voor
vrijdag 10 februari 2012
Th
ledereen heeft wel iets met de Beetle, die vertedert en zich laat begeren. foto's Automedia
gangers. Deze instapper zit met een
C02-uitstoot 139 g/km fors onder de oude
1,4 liter (169 g/km) en komt in aanmerking
voor 20 procent bijtelling. Maar ook in de
praktijk weet de Beetle keurige verbruikscij
fers te scoren: een gemiddelde van 1 op 13,5.
De auto staat, net als zijn voorganger, op
het vertrouwde onderstel van de Golf De
Beetle wordt in de Mexicaans VW-fabriek
gemaakt, waar ook de Golf Variant en de Jet-
ta van de band lopen. Niet vreemd, omdat
de grootste markt voor de Beetle Noord-
Amerika is. De oude Kever deed het daar
immers uitstekend. Ondanks zijn wat nostal
gische uiterlijk rijdt de Beetle uiterst mo
dern. Het veergedrag is prima, zowel bij ho
ge snelheden als op verkeersdrempels. Mits
er niet te grote wielen worden gekozen.
Ondanks alle goede eigenschappen is de
vormgeving van de Beetle toch het meest
aansprekend. Je kunt niet uitstappen of je
hebt een gesprek. Op snelwegen word je
langzaam ingehaald en bekeken. Kortom,
anoniem door het verkeer gaan, is met deze
Volkswagen niet mogelijk. Nu kan het aan
de combinatie van lichtblauw met brede
dubbele accentstreep liggen, maar het mo
del oogt gewoon leük. Geen grijze muis,
waar de wereld al overvol van is. Door de
kleur van de carrosserie bij de Style-versie
in het interieur door te trekken, kunnen be
stuurder en passagiers er ook van genieten.
Wel valt op dat Volkswagen op diverse plaat
sen wat goedkope, harde kunststoffen toe
past. Verder gaan oud en nieuw prima, van
het nostalgische dashboardkastje tot de cen
trale display en het stuur met bedienings
knoppen. De prijs is aantrekkelijker gewor-
den, vanaf 19.990 euro en 22.050 euro voor
deze complete Style.
door Willem de Volder
Mini wil een rol spelen in
steeds meer deelsegmen-
ten. Met de Mini Road
ster, de zesde modelvariant, zet
het merk wel een heel lekker karre
tje op de markt.
Is de Coupé, de gesloten versie, al
een kart waaraan menig autolief
hebber veel plezier beleeft, de
open versie laat sportief autorij
den echt helemaal tot leven ko
men. Een uitstekende wegligging
en een serieus motorgeluid onder
strepen de capaciteiten van de 'rak
ker'. Dat zijn niet de enige zaken
waar de techneuten aan hebben ge
werkt. Ze hebben veel energie ge
stoken in het stoffen dakje. Dat
kan in een handomdraai handma
tig worden geopend of gesloten.
Wanneer er open wordt gereden,
ligt het keurig achterop de carrosse
rie zodat het geen aanspraak
maakt op de bagageruimte.
Semi-automatische bediening is
optioneel, al weet Mini Nederland
nog niet of het hier ook leverbaar
wordt. De veiligheidsgordels heb
ben ten opzichte van de Coupé
een andere plek, de voorruit ligt
13 graden platter en Mini heeft de
Roadster voorzien van rolbeugels.
Op pad gaan met de Roadster Coo
per S (184 pk) is spelen in het kwa
draat. Bij een fikse acceleratie in
bochten lichten er met regelmaat
lampjes op. De techniek springt
bij omdat de auto niet al zijn ver
mogen 'netjes' kwijt kan op de
voorwielen. Verder geen kritiek.
Alleen: wie trekt er 31.995 euro
(Roadster Cooper S) uit de zak, ter
wijl je aan een gewone Mini Cab-
rio (vanaf 25.995 euro) ook veel
plezier kunt beleven? Geen nood,
eind februari staat de Mini Road
ster (122 pk) ook vanaf 25.995 euro
bij de dealer. De topper in de lijn,
John Cooper Works (211 pk), kost
41.995 euro. Dieselen (143 pk) kan
vanaf 34-995 euro.
Mini Roadster: kartachtig. foto WdeV
door Tony Vos
Autofabrikanten werken op
tal van terreinen met elkaar
samen. Toch is de combina
tie tussen Opel en Fiat wellicht
wat minder voor de hand liggend,
zeker als het gaat om de nieuwe
Opel Combo.
Ruim tien jaar geleden stond Opel
nog onderaan de ladder van de be-
stelautomarkt, maar een vergaan
de samenwerking met Renault le
vérde succesnummers op als bij
voorbeeld de Vivaro en Movano.
Aan de onderkant voegde Opel
daar de op de eigen Corsa gebaseer
de Combo aan toe. Bijzonder is,
dat de opvolger nu ineens van Fiat
afkomstig is, want op een nieuwe
voorbumper en wat andere details
Combo: van Fiat. foto Jeffrey vd Vaart
aan de achterzijde na is dit ge
woon de Fiat Doblo. Opel levert
niet alleen bestelversies in drie ver
schillende carrósserievarianten,
maar heeft ook diverse uitvoerin
gen op geel kenteken. Die beschik
ken over een forse achterklep en
twee tot eventueel drie zitrijen in
de verlengde variant. Functionali-
teit viert hoogtij bij de Opel Com
bo, die zelfs kan worden geleverd
met een verhoogd dak en dat is bij
de personenversie weer handig
voor de ombouw tot invalidevoer
tuig.
Opel is in zijn nopjes met het
Fiat-product. Motorisch loopt de
Combo exact in de pas met de Do-
blo. In de praktijk blijkt zelfs de in
stap 1.4 liter benzine prima te vol
doen. Binnenin zijn alle geluiden
keurig geïsoleerd. De prestaties
zijn niet bepaald flitsend, maar dat
is niet vreemd gezien het gewicht,
het volume en de bescheiden mo
tor. Verder is de Combo beschik
baar op aardgas en kan er uit maar
liefst vier diesels worden gekozen,
die in Nederland op geel kenteken
niet interessant zijn vanwege ons
belastingregime. Opel start de
Combo-reeks bij 21.595 euro.
Fors grotere Fiat MPV r
voor lieflijke 500-lijn
Fiat voegt een compacte ruimte
wagen toe aan het gamma. Het is
de 500L, niet de mooiste variant
van de lieflijke 500. De auto is
fors groter: 4,14 meter, 1,78 meter
breed en 1,66 meter hoog. De 'Lar
ge' staat in maart op de Autosalon
in Genève en wordt eind van het
jaar in de showroom verwacht.
Mercedes introduceert
compacte bestelwagen
'City' en 'Titan' gaan samen in de
naam Citan. Mercedes vat daar
mee de kwaliteiten en capacitei
ten samen van zijn nieuwe com
pacte bestelwagen, gebaseerd op
de Renault Kangoo. In het najaar
wordt de Citan, waarvan ook een»
elektrische versie in de planning
staat, in Nederland verwacht.
Renault Mégane blijft
na 1 juli belastingvrij
Kopers van een Renault Mégane
dCi 110 profiteren ook na 1 juli
2012 van belastingvrijstelling en
14 procent bijtelling. Tegelijk met
de facelift is de middenklasser op
nieuw gehomologeerd. Daarbij is
een C02-uitstoot van 90 gram per
kilometer gemeten.
Vanaf 17.340 euro, 1.6 So Chic 20.700 euro.
Citroën DS3 1.6 VTi So Chic
Een sportief en uiterst mo
dern ogende driedeurs met
alleen een nostalgische
naam. Een goed totaalcon
cept. Bagage 285-980 liter.
Gewicht 1.050 kg. Benzine
1.6 1,120 pk.
Plus: uitstraling, rijgedrag, keuzemogelijkheden.
Min: harde on-Franse vering.
Vanaf 16.995 euro, Pepper 21.795 euro.
Mini One 72 kW
Plus: rijgedrag, uitstraling, kwaliteit.
Min: uitermate krap achterin.
Revival van de oude Mini,
die het moet hebben van de
uitstraling en rijkwaliteiten.
Krap voor achterpassagiers
en bagage. Bagage 160-
680 liter. Gewicht 1.045 kg.
Benzine 1.4 I, 98 pk.
Vanaf 17.990 euro, Comfortline 21.990 euro.
Volkswagen Golf 1.2 TSl
Plus: degelijkheid, afwerking, comfort.
Min: staat op iedere straathoek.