Blussen kan meestal met duo Inzet kleiner team TO@S 4l Onderzoek naar bizarre bevalling koe Bij een brand zal in de toekomst vaker een kleine bus 68 euro met slechts twee brandweerlieden uitrukken. Veel perJaar betaalde een Nederlandse burner vrijwilligers krijgen dan hun congé, vrezen ze. i2002 w0S dat nog 41 euro. donderdag 9 februari 2012 in 2010 voor de inzet van de brandweer. Bij acht op de tien uitruk ken volstaat een kleine bus met twee brandweerlieden, bleek tijdens een proefin de regio Rotterdam. Andere re gio's gaan ook zo werken. door Dick Hofland De brandweer zal in de toekomst vaak uitruk ken met een busje met twee mensen erin in plaats van een grote brandweer auto. Deze duo's gaan naar kleine re incidenten; containerbrandjes, automatische brandmeldingen en een kat in een boom. Omdat ze snel ter plekke zijn, kun nen ze ook voorbereidend werk doen voor de grote wagens. Een proef hiermee in Rotterdam-Rijn mond is een succes geworden en zal naar verwachting worden uitge breid naar andere van de 25 zoge noemde yeiligheidsregio's. Die vervangen de gemeentelijke brandweer, als onderdeel van een grote reorganisatie, waarbij diverse veiligheidsinstituten opgaan in het Instituut Fysieke Veiligheid. Die re organisatie is onder andere een ge volg van de ramp in Moerdijk van begin vorig jaar, waarbij het schort te aan goede samenwerking tussen de betrokken instanties. „De standaard bij de brandweer is tot nu toe een grote brandweer auto die wordt bemand door zes brandweerlieden", zegt bestuurs lid Esther Lieben van de Neder landse branchevereniging voor de brandweer. „De brandweer vindt een variabele inzet en bezetting echter meer van deze tijd en daar om experimenteren diverse regio's momenteel met een andere opzet. Enkel en alleen om de burger zo goed en zo snel mogelijk kunnen helpen." Zuid-Limburg en het korps Flevo land draaien evenals Rotterdam al enige tijd proef met busjes. Nijme gen bekijkt of het in veel gevallen mogelijk is vier mensen op een wa gen in te zetten in plaats van de ge bruikelijke zes. De vrijwilligers, Een door twee mensen bemand Snel Interventie Voertuig van de brandweer Rotterdam-Rijnmond. foto Lex van Lieshout/ANP waarop de brandweer grotendeels drijft, zijn bang dat er banen ver dwijnen. Hun vakvereniging in de regio Rotterdam baalt ervan dat de resultaten van de plaatselijke proef zijn uitgelekt. „Personeel zal an ders worden ingezet en dat leidt onherroepelijk tot minder forma tieplaatsen", stelt de woordvoer der. „Nog lang niet alle voors en te- gens zijn uitgewerkt en daarom moet het experiment langer du ren." Commandant Arjen Littooij van de brandweer Rotterdam-Rijn mond is wél enthousiast. Hij stelt dat in acht van de tien uitrukken een busje met twee brandweerlie den voldoet De brandweerlieden die aan de proef meedoen, hebben het busje ook een tijd mee naar huis geno men om van daaruit te kunnen vertrekken. Dat was geen succes. „Het werkt beter als de auto bij de kazerne staat en er 24 uur per dag brandweerlieden paraat staan", stelt Littooij. „Dan kunnen ze al tijd binnen een minuut uitrukken en snel op de plek van de brand zijn." Littooij overweegt vijf van deze zo genoemde interventievoertuigen aan te schaffen. De reorganisatie van de brandweer is ook een kos tenbesparing. De inzet van de brandweer kost steeds meer. In 2010 waren de gemeenten samen ruim 1,1 miljard euro kwijt. Per Ne derlander is dat volgens het Cen traal Bureau voor de Statistiek 68 euro. In 2002 was dat nog 41 euro. door Marcel Modde MIDDELBURG - De brandweer van Koudekerke gaat dit voorjaar proef draaien met een standaard kleinere bezetting op een brandweerauto. Na de zomer sluiten ook de posten Baarland en Cadzand zich aan bij het Zeeuwse experiment. Wettelijk geldt dat een basiseen heid op een tankautospuit uit mini maal zes mensen moet bestaan. Dat blijft zo, benadrukt Remco Duerink van de Veiligheidsregio Zeeland. Maar daarnaast komen er straks dus eenheden van vier perso nen sterk. Die variabele bezetting moet leiden tot 'maatwerk', aldus de projectleider van de Zeeuwse brandweer. „Met minder mensen de zelfde of zelfs een betere veilig heid bieden, binnen de aanvaardba re risico's en mogelijkheden waar we altijd rekening mee hebben te houden." In sommige delen van de provincie is de praktijk al dat noodgedwon gen vier man met een tankauto spuit op een brand afgaan. Die be perking is vooral ingegeven door SCHIPHOL - De Koninklijke Mare chaussee op Schiphol verhoort ne gen mensen die dinsdag op een bi zarre manier hebben geprobeerd een koe te laten bevallen. De negen betrokkenen, beladings- personeel in dienst van vliegtuig maatschappij Qatar Airways, za gen de pootjes van een ongeboren kalf uit de koe steken. Ze besloten het dier met de beval ling te 'helpen' door het kalf met een heftruck uit de moeder te trek ken. Bij deze actie overleed het kalf Een door de marechaussee in derhaast opgeroepen dierenarts kon nog wel het leven van de koe redden. Op het dode kalfje wordt sectie verricht. De koe stond dinsdag op een pal let te wachten tot het dier ingela den kon worden in een vliegtuig. Ze maakte deel uit van een trans port van drachtige dieren. De Ne derlandse Voedsel en Waren Auto riteit (nVWA) is ingeschakeld en stelt een onderzoek in naar het in cident. De marechaussee helpt hierbij. In een persbericht sprak de marechaussee van 'ondeskun dig handelen' van de negen betrok kenen. Op de vraag waarom het perso1- neel bij het zien van de uit de koe stekende pootjes niet meteen een dierenarts heeft ingeschakeld, maar zelf aan de gang ging met een heftruck, wil een woordvoer der van de nVWA niet antwoor den. Een andere vraag is hoelang de koe al drachtig was. „Is dat meer dan 250 dagen, dan mag zo'n dier niet worden vervoerd in een vliegtuig. Maar het kan natuurlijk zijn dat er sprake is geweest van een vroegtijdige geboorte." Ook zoekt de nVWA uit welke par tij verantwoordelijk is voor het in cident: de vervoerder, de tussen- agent, de personeelsleden of de ei genaar van de hal. PAUL KUSTERS X>B "TOCHT ÖER TOCHTEN i - LAAT MAAR HENK.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4