Blussen kan meestal met duo
Inzet kleiner team
TO@S
4l
Onderzoek naar bizarre bevalling koe
Bij een brand zal in de toekomst vaker een kleine bus 68 euro
met slechts twee brandweerlieden uitrukken. Veel perJaar betaalde een Nederlandse burner
vrijwilligers krijgen dan hun congé, vrezen ze. i2002 w0S dat nog 41 euro.
donderdag 9 februari 2012
in 2010 voor de inzet van de brandweer.
Bij acht op de tien uitruk
ken volstaat een kleine bus
met twee brandweerlieden,
bleek tijdens een proefin de
regio Rotterdam. Andere re
gio's gaan ook zo werken.
door Dick Hofland
De brandweer zal in de
toekomst vaak uitruk
ken met een busje met
twee mensen erin in
plaats van een grote brandweer
auto. Deze duo's gaan naar kleine
re incidenten; containerbrandjes,
automatische brandmeldingen en
een kat in een boom.
Omdat ze snel ter plekke zijn, kun
nen ze ook voorbereidend werk
doen voor de grote wagens. Een
proef hiermee in Rotterdam-Rijn
mond is een succes geworden en
zal naar verwachting worden uitge
breid naar andere van de 25 zoge
noemde yeiligheidsregio's.
Die vervangen de gemeentelijke
brandweer, als onderdeel van een
grote reorganisatie, waarbij diverse
veiligheidsinstituten opgaan in het
Instituut Fysieke Veiligheid. Die re
organisatie is onder andere een ge
volg van de ramp in Moerdijk van
begin vorig jaar, waarbij het schort
te aan goede samenwerking tussen
de betrokken instanties.
„De standaard bij de brandweer is
tot nu toe een grote brandweer
auto die wordt bemand door zes
brandweerlieden", zegt bestuurs
lid Esther Lieben van de Neder
landse branchevereniging voor de
brandweer. „De brandweer vindt
een variabele inzet en bezetting
echter meer van deze tijd en daar
om experimenteren diverse regio's
momenteel met een andere opzet.
Enkel en alleen om de burger zo
goed en zo snel mogelijk kunnen
helpen."
Zuid-Limburg en het korps Flevo
land draaien evenals Rotterdam al
enige tijd proef met busjes. Nijme
gen bekijkt of het in veel gevallen
mogelijk is vier mensen op een wa
gen in te zetten in plaats van de ge
bruikelijke zes. De vrijwilligers,
Een door twee mensen bemand Snel Interventie Voertuig van de brandweer Rotterdam-Rijnmond.
foto Lex van Lieshout/ANP
waarop de brandweer grotendeels
drijft, zijn bang dat er banen ver
dwijnen. Hun vakvereniging in de
regio Rotterdam baalt ervan dat de
resultaten van de plaatselijke proef
zijn uitgelekt. „Personeel zal an
ders worden ingezet en dat leidt
onherroepelijk tot minder forma
tieplaatsen", stelt de woordvoer
der. „Nog lang niet alle voors en te-
gens zijn uitgewerkt en daarom
moet het experiment langer du
ren."
Commandant Arjen Littooij van
de brandweer Rotterdam-Rijn
mond is wél enthousiast. Hij stelt
dat in acht van de tien uitrukken
een busje met twee brandweerlie
den voldoet
De brandweerlieden die aan de
proef meedoen, hebben het busje
ook een tijd mee naar huis geno
men om van daaruit te kunnen
vertrekken. Dat was geen succes.
„Het werkt beter als de auto bij de
kazerne staat en er 24 uur per dag
brandweerlieden paraat staan",
stelt Littooij. „Dan kunnen ze al
tijd binnen een minuut uitrukken
en snel op de plek van de brand
zijn."
Littooij overweegt vijf van deze zo
genoemde interventievoertuigen
aan te schaffen. De reorganisatie
van de brandweer is ook een kos
tenbesparing. De inzet van de
brandweer kost steeds meer. In
2010 waren de gemeenten samen
ruim 1,1 miljard euro kwijt. Per Ne
derlander is dat volgens het Cen
traal Bureau voor de Statistiek 68
euro. In 2002 was dat nog 41 euro.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De brandweer van
Koudekerke gaat dit voorjaar proef
draaien met een standaard kleinere
bezetting op een brandweerauto.
Na de zomer sluiten ook de posten
Baarland en Cadzand zich aan bij
het Zeeuwse experiment.
Wettelijk geldt dat een basiseen
heid op een tankautospuit uit mini
maal zes mensen moet bestaan.
Dat blijft zo, benadrukt Remco
Duerink van de Veiligheidsregio
Zeeland. Maar daarnaast komen er
straks dus eenheden van vier perso
nen sterk. Die variabele bezetting
moet leiden tot 'maatwerk', aldus
de projectleider van de Zeeuwse
brandweer. „Met minder mensen
de zelfde of zelfs een betere veilig
heid bieden, binnen de aanvaardba
re risico's en mogelijkheden waar
we altijd rekening mee hebben te
houden."
In sommige delen van de provincie
is de praktijk al dat noodgedwon
gen vier man met een tankauto
spuit op een brand afgaan. Die be
perking is vooral ingegeven door
SCHIPHOL - De Koninklijke Mare
chaussee op Schiphol verhoort ne
gen mensen die dinsdag op een bi
zarre manier hebben geprobeerd
een koe te laten bevallen.
De negen betrokkenen, beladings-
personeel in dienst van vliegtuig
maatschappij Qatar Airways, za
gen de pootjes van een ongeboren
kalf uit de koe steken.
Ze besloten het dier met de beval
ling te 'helpen' door het kalf met
een heftruck uit de moeder te trek
ken. Bij deze actie overleed het
kalf Een door de marechaussee in
derhaast opgeroepen dierenarts
kon nog wel het leven van de koe
redden. Op het dode kalfje wordt
sectie verricht.
De koe stond dinsdag op een pal
let te wachten tot het dier ingela
den kon worden in een vliegtuig.
Ze maakte deel uit van een trans
port van drachtige dieren. De Ne
derlandse Voedsel en Waren Auto
riteit (nVWA) is ingeschakeld en
stelt een onderzoek in naar het in
cident. De marechaussee helpt
hierbij. In een persbericht sprak
de marechaussee van 'ondeskun
dig handelen' van de negen betrok
kenen.
Op de vraag waarom het perso1-
neel bij het zien van de uit de koe
stekende pootjes niet meteen een
dierenarts heeft ingeschakeld,
maar zelf aan de gang ging met
een heftruck, wil een woordvoer
der van de nVWA niet antwoor
den. Een andere vraag is hoelang
de koe al drachtig was. „Is dat
meer dan 250 dagen, dan mag zo'n
dier niet worden vervoerd in een
vliegtuig. Maar het kan natuurlijk
zijn dat er sprake is geweest van
een vroegtijdige geboorte."
Ook zoekt de nVWA uit welke par
tij verantwoordelijk is voor het in
cident: de vervoerder, de tussen-
agent, de personeelsleden of de ei
genaar van de hal.
PAUL KUSTERS
X>B "TOCHT ÖER TOCHTEN
i -
LAAT MAAR HENK.