Pak Mee!
binnenland I 5
In Rusland rijden treinen wel op tijd
2125
gratis]
€48,-
Fries ijs
is nog niet
dik genoeg
weekendcomDanv
PZC zoekt
deelnemers
Elfstedentocht
Galaxy S2
Man stak ex
neer en sprong
van flatgebouw
3 dagen Eifel in 4* hotel!
www.weekendcompany.nl
dinsdag 7 februari 2012
Buitenlandse expertise
moet helpen oplossingen te
vinden voor spoorproble-
men in de winter. Want in
de vrieskou van het hoge
noorden rijden treinen wel.
door onze correspondenten
Olaf Koens, Oene van der Wal,
Michiel van Blommesteijn, Geert jan
Hahn en Tom Buurman
Wij veranderen voor
u' is de
slogan van de RUS
SISCHE spoorwe
gen, het enorme, logge en vooral
ouderwetse staatsbedrijf dat sinds
een paar jaar ook hogesnelheidst
reinen laat rijden. Eén ding zal
nooit veranderen: de wonderbaar
lijke punctualiteit. In een land
waar infrastructuur te wensen
overlaat, zijn de spoorwegen de
meest betrouwbare factor.
Treinen rijden altijd op tijd. Met
militaire precisie vertrekken passa-
gierstreinen en vrachtwagons op
de seconde nauwkeurig en komen
ze - soms dagen later - weer op de
seconde nauwkeurig aan. Grote de
len van Rusland zetten er de klok
op gelijk en veel mensen kijken bij
een spoorwegovergang alleen op
een horloge, niet rechts of links.
Volgens analisten zijn er amper
vertragingen door de 'ijzeren men
taliteit' bij het bedrijf en kan er
met de oude diesellocomotieven
maar weinig fout gaan.
Spoorwegovergangen en veel wis
sels in het enorme land zijn 24 uur
per dag bemand. Met ongeveer
een miljoen werknemers is het be
drijf de grootste werkgever van het
land.
DUITSLAND heeft tot nu toe nau
welijks problemen op het spoor.
Deutsche Bahn heeft voor deze
winter 70 miljoen euro extra geïn
vesteerd, vooral in 27 nieuwe
ontdooi-installaties. „Zo kunnen
we veel sneller ontdooien en de
treinen in het verkeer terugbren
gen. Dat is essentieel." Ook is bij
nog eens 700 wissels verwarming
In de Roemeense hoofdstad Boekarest (-32 graden) rijden minder stadsbussen door de vorst en hevige sneeuwval.
foto Robert Ghement/EPA
ingebouwd, zodat nu ruim 48.000
van de 72.000 wissels verwarmd
zijn. Anders dan in Nederland zijn
de infrastructuur en de exploitatie
van de treinen in Duitsland geïnte
greerd in één bedrijf, de Deutsche
Bahn. „Juist bij dit soort maatrege
len vinden we dat een voordeel",
zegt de woordvoerder.
Ondanks de bittere kou die POLEN
teistert, hebben de spoorwegen
geen last van grote stremmingen.
Hier en daar valt een boemel uit,
maar de meeste treinen rijden
min of meer zoals ze moeten rij
den. Maar dat is niet omdat de
techniek en organisatie in Polen
van hoog niveau zijn. Door gebrek
aan investeringen rijden treinen ge
middeld niet vaker dan eens per
uur, en dan vaak ook nog eens on
regelmatig, soms wacht je drie
kwartier, soms anderhalf uur. Fo
rensenverkeer tussen grote steden
is er bijna niet. Een troost is dat de
oude diesellocomotieven die wor
den gebruikt, minder storinggevoe-
lig zijn dan elektrische. Een mee
valler is. dat het droog is gebleven.
Tijdens de huidige koudegolf is
weinig sneeuw gevallen. Experts
noemen vocht de grootste poten
tiële vijand van het Poolse spoor,
niet de kou.
Misschien is het een idee voor Ne
derland: een ministerie 'van Bui
tengewone Situaties'. Wanneer in
OEKRAÏNE de nood aan de man
is, staat dit orgaan andere ministe
ries bij. Zo is twee weken geleden
al een plan opgesteld voor proble
men die zich vanwege de extreme
vrieskou ook op het spoornetwerk
zouden kunnen voordoen. Het ge
heime wapen is 'Trein nummer
31', een trein voor herstel en eerste
hulp. Vijf stuks worden deze da
gen ingezet en rijden tussen de
grotere stations voor controle en
herstel van andere treinen. Het
spoorwegnetwerk is de levensader
van Oekraïne. Zeker nu wegen
praktisch onbegaanbaar zijn door
de enorme hoeveelheid sneeuw.
Dus is 'Trein nummer 31' noodza
kelijk om doorstroming te garande
ren. Toegegeven, het begrip 'snel
trein' is in Oekraïne van relatieve
betekenis. De hoofdstedelijke ex
pres tussen Kiev en Charkov -
speelstad van Oranje tijdens het
komende EK Voetbal - kent met
tachtig kilometer per uur veruit de
hoogste gemiddelde snelheid.
Ook ZWEDEN kampt 's winters
met uitval en vertraging van het
treinverkeer. De Zweden vinden
het vervelend, klagen ook wel,
maar tonen er begrip voor. Het
Zweedse spoornet is uitgestrekter
dan het Nederlandse en het trein
verkeer is minder intensief. De
meeste Zweden reizen niet elke
dag met de trein naar hun werk.
Daarnaast zijn er met binnenland
se vliegverbindingen en een uitge
breid busnetwerk goede alternatie
ven voorhanden. Het vliegverkeer
bijvoorbeeld, heeft minder last
van de sneeuw. Zweden zijn ex
perts in het sneeuwvrij maken van
landingsbanen, met grote bulldo
zers. Maar op het spoor kan dat nu
eenmaal niet.
De hoop op een Elfstedentocht
groeit, nu de winter aanhoudt. Ook
deze week blijft het voorlopig streng
vriezen. De PZC is op zoek naar
schaatsers die zijn ingeloot voor de
Tocht der Tochten en al volop in trai
ning zijn. Deelnemers kunnen zich
melden via sport@pzc.nl. Zet in de
mail naam en telefoonnummer. Zie
ook www.pzc.nl/elfstedenkoorts
LEEUWARDEN - Het gaat er om
spannen of deze week besloten
wordt de Elfstedentocht door te la
ten gaan. Er staan nog enkele kou
de dagen en vooral nachten voor
de deur, maar het is de vraag of
dat genoeg zal zijn voor een zes
tiende Elfstedentocht. Op de 200
kilometer lange route wordt de ver
eiste minimum ijsdikte van 15 cen
timeter nu nog nergens gehaald.
Ook zijn er nog enkele ronduit
zwakke plekken, vooral in het zui
den en zuidwesten van Friesland.
De venijnige noordoostenwind
van vorige week, gevolgd door de
sneeuwval van vrijdag, hebben de
ijsgroei parten gespeeld. Op die'
zwakke plekken wordt nu met
man en macht gewerkt. Ook bestu
deert het bestuur van de Vereni
ging De Friesche Elf Steden alter
natieve routes. „De hele trucen
doos gaat open. We gaan echt
voor de tocht. Maar er is nog min
stens een week vorst nodig", zegt
ijsmeester Jan Oostenbrug.
Morgenavond komen bestuur en
rayonhoofden opnieuw bijeen.
Voor de komende dagen voorspel
len meteorologen nog een aanhou
dende oostelijke stroming die kou
de lucht aanvoert. Ook verwach
ten zij nauwelijks neerslag. Na het
weekeinde wordt het onzeker en
dreigt het overdag te gaan dooien.
Android 2.3 Smartphone
8.0 Megapixel camera
Ook in wit beschikbaar
^■1 Q p/mnd
inclusief internet (600MB)
Icm 2-jarig Vodafone Bel+Sms+Web 300 abonnement (Incl. 300 belmin sms)
Ga snel naar een Ritel vestiging bij jou in de buurt:
Vlissingen Middelburg Goes Terneuzen Bergen op Zoom Hulst
ARNHEM - De 33-jarige man die vo
rige week dinsdag dood onder aan
een flat in Arnhem werd gevon
den, is over de balustrade gespron
gen nadat hij zijn 21-jarige
ex-vriendin had neergestoken.
De Arnhemmer en de 21-jarige
vrouw hadden onlangs hun relatie
verbroken. Ze kregen die dinsdag
avond ruzie in de flat van de man.
De man stak daarbij zijn ex met
een mes.
De vrouw alarmeerde haar familie
die haar ophaalde en de politie in
schakelde. Haar toestand is stabieL
Ze ligt nog in het ziekenhuis.
Uit het onderzoek is gebleken dat
de man, nadat hij zijn ex had neer
gestoken, zichzelf had verwond.
Hij is naar de vierde etage van het
appartementencomplex gegaan en
liet daarbij bloedsporen op de ra
men van het trappenhuis achter.
Een ongeval is uitgesloten.
,7^€&ruaj^iaoia
1 2 overnachtingen
Sï 3:
- ?1i» I
1 qMii
m !BS
Korting 46%
pp-
129 beschikbaar! OP=OP
30 40 50 60 70 6S
Reserveren via: 0900 700 7004 0,25 p.rri.)
"Excl. reservaringskosten 12,50 per boeking, 0
Let op! Alleen op 7 februari tussen 0.00 en 23.59 uur te boeken.