Pak Mee! binnenland I 5 In Rusland rijden treinen wel op tijd 2125 gratis] €48,- Fries ijs is nog niet dik genoeg weekendcomDanv PZC zoekt deelnemers Elfstedentocht Galaxy S2 Man stak ex neer en sprong van flatgebouw 3 dagen Eifel in 4* hotel! www.weekendcompany.nl dinsdag 7 februari 2012 Buitenlandse expertise moet helpen oplossingen te vinden voor spoorproble- men in de winter. Want in de vrieskou van het hoge noorden rijden treinen wel. door onze correspondenten Olaf Koens, Oene van der Wal, Michiel van Blommesteijn, Geert jan Hahn en Tom Buurman Wij veranderen voor u' is de slogan van de RUS SISCHE spoorwe gen, het enorme, logge en vooral ouderwetse staatsbedrijf dat sinds een paar jaar ook hogesnelheidst reinen laat rijden. Eén ding zal nooit veranderen: de wonderbaar lijke punctualiteit. In een land waar infrastructuur te wensen overlaat, zijn de spoorwegen de meest betrouwbare factor. Treinen rijden altijd op tijd. Met militaire precisie vertrekken passa- gierstreinen en vrachtwagons op de seconde nauwkeurig en komen ze - soms dagen later - weer op de seconde nauwkeurig aan. Grote de len van Rusland zetten er de klok op gelijk en veel mensen kijken bij een spoorwegovergang alleen op een horloge, niet rechts of links. Volgens analisten zijn er amper vertragingen door de 'ijzeren men taliteit' bij het bedrijf en kan er met de oude diesellocomotieven maar weinig fout gaan. Spoorwegovergangen en veel wis sels in het enorme land zijn 24 uur per dag bemand. Met ongeveer een miljoen werknemers is het be drijf de grootste werkgever van het land. DUITSLAND heeft tot nu toe nau welijks problemen op het spoor. Deutsche Bahn heeft voor deze winter 70 miljoen euro extra geïn vesteerd, vooral in 27 nieuwe ontdooi-installaties. „Zo kunnen we veel sneller ontdooien en de treinen in het verkeer terugbren gen. Dat is essentieel." Ook is bij nog eens 700 wissels verwarming In de Roemeense hoofdstad Boekarest (-32 graden) rijden minder stadsbussen door de vorst en hevige sneeuwval. foto Robert Ghement/EPA ingebouwd, zodat nu ruim 48.000 van de 72.000 wissels verwarmd zijn. Anders dan in Nederland zijn de infrastructuur en de exploitatie van de treinen in Duitsland geïnte greerd in één bedrijf, de Deutsche Bahn. „Juist bij dit soort maatrege len vinden we dat een voordeel", zegt de woordvoerder. Ondanks de bittere kou die POLEN teistert, hebben de spoorwegen geen last van grote stremmingen. Hier en daar valt een boemel uit, maar de meeste treinen rijden min of meer zoals ze moeten rij den. Maar dat is niet omdat de techniek en organisatie in Polen van hoog niveau zijn. Door gebrek aan investeringen rijden treinen ge middeld niet vaker dan eens per uur, en dan vaak ook nog eens on regelmatig, soms wacht je drie kwartier, soms anderhalf uur. Fo rensenverkeer tussen grote steden is er bijna niet. Een troost is dat de oude diesellocomotieven die wor den gebruikt, minder storinggevoe- lig zijn dan elektrische. Een mee valler is. dat het droog is gebleven. Tijdens de huidige koudegolf is weinig sneeuw gevallen. Experts noemen vocht de grootste poten tiële vijand van het Poolse spoor, niet de kou. Misschien is het een idee voor Ne derland: een ministerie 'van Bui tengewone Situaties'. Wanneer in OEKRAÏNE de nood aan de man is, staat dit orgaan andere ministe ries bij. Zo is twee weken geleden al een plan opgesteld voor proble men die zich vanwege de extreme vrieskou ook op het spoornetwerk zouden kunnen voordoen. Het ge heime wapen is 'Trein nummer 31', een trein voor herstel en eerste hulp. Vijf stuks worden deze da gen ingezet en rijden tussen de grotere stations voor controle en herstel van andere treinen. Het spoorwegnetwerk is de levensader van Oekraïne. Zeker nu wegen praktisch onbegaanbaar zijn door de enorme hoeveelheid sneeuw. Dus is 'Trein nummer 31' noodza kelijk om doorstroming te garande ren. Toegegeven, het begrip 'snel trein' is in Oekraïne van relatieve betekenis. De hoofdstedelijke ex pres tussen Kiev en Charkov - speelstad van Oranje tijdens het komende EK Voetbal - kent met tachtig kilometer per uur veruit de hoogste gemiddelde snelheid. Ook ZWEDEN kampt 's winters met uitval en vertraging van het treinverkeer. De Zweden vinden het vervelend, klagen ook wel, maar tonen er begrip voor. Het Zweedse spoornet is uitgestrekter dan het Nederlandse en het trein verkeer is minder intensief. De meeste Zweden reizen niet elke dag met de trein naar hun werk. Daarnaast zijn er met binnenland se vliegverbindingen en een uitge breid busnetwerk goede alternatie ven voorhanden. Het vliegverkeer bijvoorbeeld, heeft minder last van de sneeuw. Zweden zijn ex perts in het sneeuwvrij maken van landingsbanen, met grote bulldo zers. Maar op het spoor kan dat nu eenmaal niet. De hoop op een Elfstedentocht groeit, nu de winter aanhoudt. Ook deze week blijft het voorlopig streng vriezen. De PZC is op zoek naar schaatsers die zijn ingeloot voor de Tocht der Tochten en al volop in trai ning zijn. Deelnemers kunnen zich melden via sport@pzc.nl. Zet in de mail naam en telefoonnummer. Zie ook www.pzc.nl/elfstedenkoorts LEEUWARDEN - Het gaat er om spannen of deze week besloten wordt de Elfstedentocht door te la ten gaan. Er staan nog enkele kou de dagen en vooral nachten voor de deur, maar het is de vraag of dat genoeg zal zijn voor een zes tiende Elfstedentocht. Op de 200 kilometer lange route wordt de ver eiste minimum ijsdikte van 15 cen timeter nu nog nergens gehaald. Ook zijn er nog enkele ronduit zwakke plekken, vooral in het zui den en zuidwesten van Friesland. De venijnige noordoostenwind van vorige week, gevolgd door de sneeuwval van vrijdag, hebben de ijsgroei parten gespeeld. Op die' zwakke plekken wordt nu met man en macht gewerkt. Ook bestu deert het bestuur van de Vereni ging De Friesche Elf Steden alter natieve routes. „De hele trucen doos gaat open. We gaan echt voor de tocht. Maar er is nog min stens een week vorst nodig", zegt ijsmeester Jan Oostenbrug. Morgenavond komen bestuur en rayonhoofden opnieuw bijeen. Voor de komende dagen voorspel len meteorologen nog een aanhou dende oostelijke stroming die kou de lucht aanvoert. Ook verwach ten zij nauwelijks neerslag. Na het weekeinde wordt het onzeker en dreigt het overdag te gaan dooien. Android 2.3 Smartphone 8.0 Megapixel camera Ook in wit beschikbaar ^■1 Q p/mnd inclusief internet (600MB) Icm 2-jarig Vodafone Bel+Sms+Web 300 abonnement (Incl. 300 belmin sms) Ga snel naar een Ritel vestiging bij jou in de buurt: Vlissingen Middelburg Goes Terneuzen Bergen op Zoom Hulst ARNHEM - De 33-jarige man die vo rige week dinsdag dood onder aan een flat in Arnhem werd gevon den, is over de balustrade gespron gen nadat hij zijn 21-jarige ex-vriendin had neergestoken. De Arnhemmer en de 21-jarige vrouw hadden onlangs hun relatie verbroken. Ze kregen die dinsdag avond ruzie in de flat van de man. De man stak daarbij zijn ex met een mes. De vrouw alarmeerde haar familie die haar ophaalde en de politie in schakelde. Haar toestand is stabieL Ze ligt nog in het ziekenhuis. Uit het onderzoek is gebleken dat de man, nadat hij zijn ex had neer gestoken, zichzelf had verwond. Hij is naar de vierde etage van het appartementencomplex gegaan en liet daarbij bloedsporen op de ra men van het trappenhuis achter. Een ongeval is uitgesloten. ,7^€&ruaj^iaoia 1 2 overnachtingen Sï 3: - ?1i» I 1 qMii m !BS Korting 46% pp- 129 beschikbaar! OP=OP 30 40 50 60 70 6S Reserveren via: 0900 700 7004 0,25 p.rri.) "Excl. reservaringskosten 12,50 per boeking, 0 Let op! Alleen op 7 februari tussen 0.00 en 23.59 uur te boeken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 5