Meeste klachten over collectief vervoer Beter horen? Ga naar Beter Horen 2 o I zeeland Hart is tolk van dieren Al 100 jaar Fotowedstrijd Cultureel centrum in Grote Kerk Veere dinsdag 7 februari 2012 Scoop peilt tevredenheid Schouwse WMO-klanten door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE - Greet (70 plus) uit Schouwen-Duiveland mocht na een etentje van de koersbal niet meer terug met de Regiotaxi. „Daar stond ik dan op mijn kruk ken." Toen ze een dag later klaag de, werd ze niet serieus genomen. Greet wil sindsdien niets meer te maken hebben mét de Regiotaxi. Ze vraagt haar dochter haar te rij den. Welzijnsorganisatie Scoop onder vroeg in elke Zeeuwse gemeente tien gebruikers van voorzieningen in het kader van de Wet Maat schappelijke Ondersteuning. Die mensen zijn in het algemeen tevre den. Als er wat te klagen valt, is dat over het collectief vervoer via Regiotaxi en Valys. Van de tien geïnterviewden uit Schouwen-Duiveland zijn er zes ontevreden over het taxivervoer. Drie hebben geen klachten en één mevrouw maakt er geen gebruik van. Klachten over het collectief vervoer zijn vrijwel algemeen in Zeeland. Alleen vanuit Tholen ko men geen klachten. Belangrijke onderzoeksvraag in de ze jaarlijkse WMO-monitor van Scoop was het relatief nieuwe be leid De Kanteling, dat inhoudt dat mensen eerst eigen oplossingen moeten zoeken voordat ze aan kloppen bij de gemeente voor een hulpvraag. „Een aanzienlijke groep De Zeeuwse regio VW's houden dit jaar een fotowedstrijd over het thema Vakantie in Zeeland. Men sen kunnen foto's insturen in de categorieën 'evenementen en at tracties', 'uit eten en drinken', 'sportief, 'bijzonder Zeeland' of 'Zeeland humor'. De hoofdprijs is een vakantiecheque van 250 euro. www.vvvzeeland.nl/fotowedstrijd geeft aan het principe onrealis tisch te vinden. Zij realiseren dat de tijden veranderd zijn en je niet veel hulp van kinderen kunt ver wachten", aldus de onderzoekers. Ook hier is Tholen weer de uitzon dering op de regel. De grote meer derheid kan daar een beroep op hun kinderen doen. Op Schouwen-Duiveland zeggen zes WMO-klanten begrip te heb ben voor het principe dat ze eerst een beroep op hun omgeving moe ten doen. Drie vinden dat onte recht en één interesseert het niet omdat ze bij haar dochter in het buitenland gaat wonen. De positie ve reacties komen vooral van men sen met een groot netwerk van fa milie, vrienden en kennissen. CULTUUR DICHTBIJ Ali Pankow beschrijft nieuw produc tieproces Toneelgroep Intermezzo. Zie: www.pzc.nl/cultuurdichtbij TIPS NAAR schouwen-duiveland@pzc.nl Zet uw winterfoto in ons album WINTER2012 op www.pzc.nl/foto door Esme Soesman ZIERIKZEE - Hef visitekaartje met het woord 'dierentolk' onder haar naam zwerft al een maand of an derhalf op Schouwen-Duiveland rond. In de praktijk vertaalt Inge borg Hart-Stoel uit Renesse echter al veel langer gedachten en beel- den van dieren. „Dat woord dieren tolk klopt, maar het is zo'n zwaar beladen woord. Ik ben ook bang dat het al snel heel zweverig over- komt." Als klein meisje al pikte Hart ge dachten en beelden van dieren op. „Ik vond dat toen doodnormaal, je hebt helemaal niet door dat een ander dat niet heeft." Dat besef volgde later, maar Hart timmerde nog altijd niet met die 'gave' aan de weg. „Het is niet tastbaar. Je hebt geen diploma aan de muur hangen." Bovendien: „Ik had ook niet zo'n zin om zo'n stempel op geplakt te krijgen." Via-via is ze echter steeds vaker als dierentolk actief „Dat gaat geleide lijk. Opeens gaat het balletje rol len. En dan zijn er ook mensen die zeggen: ik heb er zo veel aan je gehad. Heb je geen visitekaartje? Dan kun je meer dieren helpen. En dat is eigenlijk wat ik graag wil." Voor het geld hoeft ze het niet te doen, stelt Hart. Met de een- n VEERE - De Grote Kerk in Veere krijgt een ruimere bestemming als cultureel centrum. De gebruiksmo gelijkheden worden uitgebreid, zo dat mogelijkheden ontstaan om in komsten te verwerven. Nu is de Grote Kerk vrijwel alleen nog in gebruik als muziekpodium. Als de plannen doorgaan wordt de kerk straks ook een volwaardig mu seum. Daar worden dan speciale, afgesloten ruimtes voor aange bracht. Het is de bedoeling daar naast ook allerlei andere activitei ten toe te staan, zoals verkoop van kunst en ambachtswerk, 'beperk te' horeca, culturele markten en 6P symposia. Twijfelt u wel eens aan uw gehoor? Breng dan een bezoek aan een van de 250 winkels van Beter Horen. Daar staat de deur altijd voor u open voor een persoonlijk advies en een vakkundige hooroplossing die echt bij u past. Maak kennis met onze gecertificeerde audiciens en profiteer van topkwaliteit producten en service. Wilt u ook beter horen? Ga dan naar Beter Horen. Al meer dan 100 jaar de hoorspecialist van Nederland. Kijk op www.beterhoren.nl of bel 0800 - 020 01 59 (gratis) voor een winkel bij u in de buurt. www.beterhoren.nl De hoorspecialist

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44