In 45 jaar vier moeders en achttien modellen
'Of we op de barricaden gaan? Wat heb je er in dit stadium aan dinsdag 7 fa™ 2012
om de boel op z'n kop te zetten? Ik hoop vurig op een doorstart' 11
Thailand, het Detroit van Azië
Wim van Aubel, ruim 36 jaar werknemer bij NedCar
efiffli fcËtól Opening nieuwe fabriek door koningin Beatrix.
Mitsubishi wordt voor honderd
procent eigenaar van NedCar.
Mitsubishi produceert
momenteel de Colt
en Outlander.
Mitsubishi produceert momenteel
de Colt en Outlander.
Mitsubishi laat vanaf 2013 geen
nieuwe auto's meer in Born maken.
Foto's NedCar/PeterSchols
Officiële opening fabriek door koningin Juliana.
Mitsubishi
Outlander
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Colt
Smart
Forfour
De historie van NedCar is
er een van flexibiliteit: on
der regie van wisselende
aandeelhouders worden
in totaal achttien automo
dellen geproduceerd. Met
wisselend succes.
VO LAUTOM ATISCH
door Niek Opten
Precies 45 jaar nadat de eer
ste DAF 44 uit de fabriek
in Born rolde, maakt Mits
ubishi bekend geen toe
komst meer te zien in NedCar.
Het is in de jaren '60 van de vorige
eeuw dat Van Doorne's Automo
bielfabrieken in Eindhoven zit te
springen om een nieuwe produc
tieplaats. De DAF 33, een gezins
auto met de typische variabele
transmissie waardoor schakelen
overbodig is, verkoopt zo goed dat
uitbreiding van de productiecapaci
teit dringend gewenst is. Die nieu
we fabriek komt niet bij de be
staande in Eindhoven, maar in het
Zuid-Limburgse Born omdat Den
Haag daarvoor een forse subsidie
verleent. Vanwege de sluiting van
de kolenmijnen is het kabinet er
veel aan gelegen om nieuwe werk
gelegenheid te creëren in Zuid-
Limburg.
Die opzet slaagt. De nieuwe
DAF-fabriek draait al snel op volle
toeren, ondanks dat de wagens in
de volksmond smalend 'trutten-
schudder' worden genoemd en
DAF wordt uitgelegd als 'Duwen
Anders Fietsen'. De autoproductie
en het aantal medewerkers stijgen
jaarlijks. In totaal zal DAF ruim
400.000 auto's maken in Born.
Maar alle succes ten spijt, in het
buitenland willen de DAF'jes
maar niet populair worden. Om
de ontwikkeling en productie van
nieuwe modellen betaalbaar te
houden, moet DAF op zoek naar
internationale samenwerking. Die
wordt gevonden in Volvo. DAF is
dan al opgesplitst in twee delen:
een divisie voor personenauto's en
eentje voor vrachtwagens. In 1975
nemen de Zweden DAF-personen-
auto's over en komt op de gevel
van de Bomse fabriek Volvo Car
BV te staan. Volvo gaat niet alleen
verder met de productie van suc
cesvolle DAF-modellen onder ei
gen naam, maar introduceert in
Limburg ook nieuwe modéllen zo
als de 300- en de 400-serie.
Door de toenemende concurren
tie, met name uit de Aziatische lan
den, staat de auto-industrie onder
steeds grotere druk. Alleen door
heel efficiënt en flexibel te werken
kan Born blijven meedoen. Die ei
sen gelden niet alleen voor het per
soneel, maar ook voor het produc
tieproces. Het wordt Volvo name
lijk in de jaren '80 duidelijk dat ze
jaarlijks niet meer dan zo'n
120.000 'Limburgse' auto's kan af
zetten, terwijl de fabriek op ter
mijn pas goed rendeert bij 180.000
exemplaren. Een even simpel als
vooruitstrevend idee is geboren:
bouw in dezelfde fabriek auto's
voor twee merken. Die mogen uit
Thailand, daar komen straks veel
van onze Mitsubishi's vandaan zo
dra de Japanse autofabrikant Lim
burg heeft verlaten.
Het is een logische stap. Het ver
trek van Mitsubishi illustreert dat
Europa voor veel multinationals
aan betekenis verliest en Azië met
de dag belangrijker wordt. Azië is
goedkoper als productieplek, ter
wijl door de welvaartsstijging de
regio tegelijk een bloeiende afzet
markt wordt
Uit de fabrieken in Japan, maar
vooral uit die in Thailand komen
vanaf volgend jaar de Mitsubishi's
die in Europa verkocht worden.
concurrentieoverwegingen natuur
lijk niet te veel op elkaar lijken,
maar moeten vanwege de efficiën
tie ook niet te veel van elkaar afwij
ken. De Japanse fabrikant Mit
subishi durft het avontuur aan en
stapt in 1991 in het project. Volvo,
Mitsubishi en de Nederlandse
Staat bezitten elk een derde van
de aandelen en investeren 3 mil
jard gulden in 'Bom'. Volvo Car
wordt omgedoopt tot Netherlands
Car BV, kortweg NedCar.
De twee-in-eenfabriek is een gou
den greep. Nadat koningin Beatrix
dë vernieuwde fabriek in 1995
heeft geopend, lopen de productie
aantallen van de Carisma (Mit
subishi) en de V40 en S40 (Volvo)
gestaag op naar 262.196 auto's in
1999. Dat record staat nog steeds.
De opleving is echter niet van lan
ge duur. Vanaf 2001 zet het verval
van de fabriek van Born in. Volvo
kondigt aan in 2004 te stoppen
met NedCar; Mitsubishi wordt vol-
Sinds 1987 heeft de producent in
Thailand een fabriek, waar ruim
vierduizend mensen verschillende
types maken. Daaronder is de Out
lander, een model dat ook in Bom
van de band rolt.
Thailand is sinds enkele jaren de
grootste automobielproducent van
Zuidoost-Azië. Bijna elke zichzelf
respecterende Japanse, Europese of
Amerikaanse automaker heeft er
een productiehal. 'Het land be
schikt over een goed infrastruc
tuur', verklaart het Nederlandse mi
nisterie van Economische Zaken.
'Thailand is strategisch gunstig ge
legen in het hart van Azië.'
ledig eigenaar. Oorspronkelijk is
de bedoeling dat het Duitse Daim-
lerChrysler de helft van de aande
len van Mitsubishi overneemt,
maar de verhouding tussen de
twee concerns is stroef. In februari
maakt Daimler bekend niet in
NedCar te willen investeren. In
middels zakken de autoverkopen
en daarmee de productie in. Van
de 6.500 banen verdwijnen er in
20011.600.
Twee jaar later gloort er nog even
tjes hoop. Ondanks alle perikelen
beginnen Mitsubishi en Daimler-
Chrysler in 2004 naast de Colt
met de productie van de Smart
Forfour, het compacte stads-
autootje voor vier personen. De
verwachting zijn hooggespannen,
er worden honderden extra werk
nemers geworven, maar de ver
koopcijfers vallen erg tegen. Na
tien weken mogen negenhonderd
uitzendkrachten alweer thuisblij
ven. Daarna volgt de ene na de an
dere inkrimping.
In juli 2006 stopt DaimlerChrysler
met de ForFour en trekt zich hele
maal terug uit NedCar. Gevreesd
wordt voor de banen van de 3.000
werknemers. In de daarop volgen
de jaren maken 1.200 mensen ge
bruik van een vrijwillige af
vloeiingsregeling. Mitsubishi be
gint in 2008 in Born met de pro
ductie van de Outlander, maar
bijna tegelijkertijd slaat de wereld
wijde crisis toe.
Er rollen nu nog jaarlijks tussen de
40.000 en 50.000 auto's van de
band, slechts een fractie van het
productierecord dat nog maar der
tien jaar geleden werd gevestigd.
Tot eind dit jaar, dan is het wat
Mitsubishi betreft echt afgelopen.
Er zijn dan ruim 4,5 miljoen au
to's geproduceerd in Born.