In 45 jaar vier moeders en achttien modellen 'Of we op de barricaden gaan? Wat heb je er in dit stadium aan dinsdag 7 fa™ 2012 om de boel op z'n kop te zetten? Ik hoop vurig op een doorstart' 11 Thailand, het Detroit van Azië Wim van Aubel, ruim 36 jaar werknemer bij NedCar efiffli fcËtól Opening nieuwe fabriek door koningin Beatrix. Mitsubishi wordt voor honderd procent eigenaar van NedCar. Mitsubishi produceert momenteel de Colt en Outlander. Mitsubishi produceert momenteel de Colt en Outlander. Mitsubishi laat vanaf 2013 geen nieuwe auto's meer in Born maken. Foto's NedCar/PeterSchols Officiële opening fabriek door koningin Juliana. Mitsubishi Outlander Mitsubishi Space Star Mitsubishi Colt Smart Forfour De historie van NedCar is er een van flexibiliteit: on der regie van wisselende aandeelhouders worden in totaal achttien automo dellen geproduceerd. Met wisselend succes. VO LAUTOM ATISCH door Niek Opten Precies 45 jaar nadat de eer ste DAF 44 uit de fabriek in Born rolde, maakt Mits ubishi bekend geen toe komst meer te zien in NedCar. Het is in de jaren '60 van de vorige eeuw dat Van Doorne's Automo bielfabrieken in Eindhoven zit te springen om een nieuwe produc tieplaats. De DAF 33, een gezins auto met de typische variabele transmissie waardoor schakelen overbodig is, verkoopt zo goed dat uitbreiding van de productiecapaci teit dringend gewenst is. Die nieu we fabriek komt niet bij de be staande in Eindhoven, maar in het Zuid-Limburgse Born omdat Den Haag daarvoor een forse subsidie verleent. Vanwege de sluiting van de kolenmijnen is het kabinet er veel aan gelegen om nieuwe werk gelegenheid te creëren in Zuid- Limburg. Die opzet slaagt. De nieuwe DAF-fabriek draait al snel op volle toeren, ondanks dat de wagens in de volksmond smalend 'trutten- schudder' worden genoemd en DAF wordt uitgelegd als 'Duwen Anders Fietsen'. De autoproductie en het aantal medewerkers stijgen jaarlijks. In totaal zal DAF ruim 400.000 auto's maken in Born. Maar alle succes ten spijt, in het buitenland willen de DAF'jes maar niet populair worden. Om de ontwikkeling en productie van nieuwe modellen betaalbaar te houden, moet DAF op zoek naar internationale samenwerking. Die wordt gevonden in Volvo. DAF is dan al opgesplitst in twee delen: een divisie voor personenauto's en eentje voor vrachtwagens. In 1975 nemen de Zweden DAF-personen- auto's over en komt op de gevel van de Bomse fabriek Volvo Car BV te staan. Volvo gaat niet alleen verder met de productie van suc cesvolle DAF-modellen onder ei gen naam, maar introduceert in Limburg ook nieuwe modéllen zo als de 300- en de 400-serie. Door de toenemende concurren tie, met name uit de Aziatische lan den, staat de auto-industrie onder steeds grotere druk. Alleen door heel efficiënt en flexibel te werken kan Born blijven meedoen. Die ei sen gelden niet alleen voor het per soneel, maar ook voor het produc tieproces. Het wordt Volvo name lijk in de jaren '80 duidelijk dat ze jaarlijks niet meer dan zo'n 120.000 'Limburgse' auto's kan af zetten, terwijl de fabriek op ter mijn pas goed rendeert bij 180.000 exemplaren. Een even simpel als vooruitstrevend idee is geboren: bouw in dezelfde fabriek auto's voor twee merken. Die mogen uit Thailand, daar komen straks veel van onze Mitsubishi's vandaan zo dra de Japanse autofabrikant Lim burg heeft verlaten. Het is een logische stap. Het ver trek van Mitsubishi illustreert dat Europa voor veel multinationals aan betekenis verliest en Azië met de dag belangrijker wordt. Azië is goedkoper als productieplek, ter wijl door de welvaartsstijging de regio tegelijk een bloeiende afzet markt wordt Uit de fabrieken in Japan, maar vooral uit die in Thailand komen vanaf volgend jaar de Mitsubishi's die in Europa verkocht worden. concurrentieoverwegingen natuur lijk niet te veel op elkaar lijken, maar moeten vanwege de efficiën tie ook niet te veel van elkaar afwij ken. De Japanse fabrikant Mit subishi durft het avontuur aan en stapt in 1991 in het project. Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse Staat bezitten elk een derde van de aandelen en investeren 3 mil jard gulden in 'Bom'. Volvo Car wordt omgedoopt tot Netherlands Car BV, kortweg NedCar. De twee-in-eenfabriek is een gou den greep. Nadat koningin Beatrix dë vernieuwde fabriek in 1995 heeft geopend, lopen de productie aantallen van de Carisma (Mit subishi) en de V40 en S40 (Volvo) gestaag op naar 262.196 auto's in 1999. Dat record staat nog steeds. De opleving is echter niet van lan ge duur. Vanaf 2001 zet het verval van de fabriek van Born in. Volvo kondigt aan in 2004 te stoppen met NedCar; Mitsubishi wordt vol- Sinds 1987 heeft de producent in Thailand een fabriek, waar ruim vierduizend mensen verschillende types maken. Daaronder is de Out lander, een model dat ook in Bom van de band rolt. Thailand is sinds enkele jaren de grootste automobielproducent van Zuidoost-Azië. Bijna elke zichzelf respecterende Japanse, Europese of Amerikaanse automaker heeft er een productiehal. 'Het land be schikt over een goed infrastruc tuur', verklaart het Nederlandse mi nisterie van Economische Zaken. 'Thailand is strategisch gunstig ge legen in het hart van Azië.' ledig eigenaar. Oorspronkelijk is de bedoeling dat het Duitse Daim- lerChrysler de helft van de aande len van Mitsubishi overneemt, maar de verhouding tussen de twee concerns is stroef. In februari maakt Daimler bekend niet in NedCar te willen investeren. In middels zakken de autoverkopen en daarmee de productie in. Van de 6.500 banen verdwijnen er in 20011.600. Twee jaar later gloort er nog even tjes hoop. Ondanks alle perikelen beginnen Mitsubishi en Daimler- Chrysler in 2004 naast de Colt met de productie van de Smart Forfour, het compacte stads- autootje voor vier personen. De verwachting zijn hooggespannen, er worden honderden extra werk nemers geworven, maar de ver koopcijfers vallen erg tegen. Na tien weken mogen negenhonderd uitzendkrachten alweer thuisblij ven. Daarna volgt de ene na de an dere inkrimping. In juli 2006 stopt DaimlerChrysler met de ForFour en trekt zich hele maal terug uit NedCar. Gevreesd wordt voor de banen van de 3.000 werknemers. In de daarop volgen de jaren maken 1.200 mensen ge bruik van een vrijwillige af vloeiingsregeling. Mitsubishi be gint in 2008 in Born met de pro ductie van de Outlander, maar bijna tegelijkertijd slaat de wereld wijde crisis toe. Er rollen nu nog jaarlijks tussen de 40.000 en 50.000 auto's van de band, slechts een fractie van het productierecord dat nog maar der tien jaar geleden werd gevestigd. Tot eind dit jaar, dan is het wat Mitsubishi betreft echt afgelopen. Er zijn dan ruim 4,5 miljoen au to's geproduceerd in Born.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11