het NedCar-liik Azen op IO .Cll 1965 De Japanse autofabrikant Mitsubishi heeft na lang dralen eindelijk de kaarten op tafel gelegd. De productie bij NedCar in Born stopt. Over blufpoker, achterbaks heid en een mogelijke doorstart onder een Duitse moeder. 'Dit is het zwartste scenario, een klap voor Limburg' dinsdag 7 februari 2012 Start productie Volvo verhoogt aandeel in Nederlandse Staat Volvo Car B.V. wordt Netherlands Car B.V metDAF44. autotakDAF tot 75 procent. verhoogt aandeel in (NedCar). De Nederlandse Staat, Mitsubishi Naam wordt Volvo Car BV. Volvo tot 70 procent. en Volvo nemen elk een aandeel van 33 procent in de onderneming. DAF44 Van Doorne's Automobiel Fabrieken (DAF) kondigt bouw autofabriek in Born aan. Volvo 540 Aantal 300 250 200 150 Volvo 480 geproduceerde auto's xlOOO Volvo 66 DAF 55 DAF 66 Mitsubishi Carisma d.oor Peter Kamps De Japanse ziel is voor een wester ling ondoorgron delijk. Ja zeggen en nee doen, is hier te lande onge past en onhandig tegelijk, zelfs in het zakelijke verkeer. In Japan ligt dat toch een tikje anders, blijkt uit de wijze waarop Mitsubishi nu NedCar lijkt te lozen. Het begint er al mee dat Japanners de kaarten angstvallig tegen de borst houden, ook voor NedCar. Daardoor kon den de Japanners tijd kopen en een getapt spelletje spelen. Naar buiten toe werd de stellige in druk gewekt dat sluiting van Ned Car slechts een allerlaatste optie was en dat vooral gekeken werd naar een vervolg, hoe lastig en be perkt ook de mogelijkheden wa ren. Terwijl afgelopen weekeinde iedereen in Limburg zat de wach ten op de bevrijdende mededeling dat NedCar in afgeslankte vorm kon doorgaan, besliste het bedrijf onverwacht toch het tegendeel. De stekker gaat er nog dit jaar uit; de Limburgse fabriek wordt voor de symbolische prijs van één euro verkocht aan een eventuele gega digde. Het spel is daarmee gespeeld, de kaarten liggen nu open en bloot op tafel. Mitsubishi wil of kan de Europese kaart niet langer meer spelen. De markt is te klein, een ei gen fabriek duur, de revenuen te gering, daar komt het op neer. Mitsubishi had vooral blufpoker gespeeld, de kaarten die het be drijf in de handen had waren veel slechter dan de mimiek van de spe ler verried. Mitsubishi zet zijn schaarse middelen liever in op de groeimarkten in Azië, Rusland en de VS. Daar wordt wel fors winst gemaakt. Is de wedstrijd daarmee ook ge speeld? Voor Mitsubishi wel, maar voor NedCar nog niet. Uiteraard overheerst voorlopig in Born voor al boosheid over de achterbaks heid van Mitsubishi, maar achter de gordijnen wordt al aan een nieuw NedCar gesleuteld, al weet nog niemand of dit vehikel ooit zal rijden. Een grote Duitse autofa brikant heeft interesse getoond in de Limburgse fabriek. Duitse auto bouwers, zoals BMW, VW en Daimler, zetten momenteel de toon in de wereld. De drie merken krijgen de auto's niet aangesleept. NedCar is daarmee voor een van deze bedrijven een bevallig model op de internationale catwalk. Ze ker nu het lijk van NedCar op het asfalt ligt, zullen er meer aasgieren in de lucht erboven verschijnen. Ook de Brabantse bussenbouwer VDL wordt al genoemd als een partij die zeker belangstelling zal hebben voor de moderne fabriek. Want NedCar mag dan wel een klein bedrijf zijn in de internatio nale automobielbranche, het is wel een fabriek met een heel goe de reputatie. Uit Born komt kwali teit, heet het. Of er nieuw leven in de Bornse fa briek te blazen valt, hangt natuur lijk af van veel factoren. Geld is er een, tijd ook, maar zeker ook de aanwezigheid van 1.500 vakbekwa me autobouwers. Om met dat geld Mitsubishi stopt met het maken van auto's bij NedCar. Reacties van de werkvloer, politiek en vakbond. Productiemedewerkster Brigitte Verschuren (48) uit Geldrop: „Hoe ik me voel? Klote. Ik sta elke dag om kwart over vier naast mijn bed om op tijd in Born te zijn. Dat doe ik al zestien jaar. Geen probleem. Ik werk graag en ik verdien een goede boterham. Maar de laatste zes jaar is de sfeer niet meer leuk. Steeds maar weer die dreiging dat het afgelopen kan zijn. Ik geloof niet dat het nog goed komt." Jean-Marie Severijns, bestuurder van CNV Vakmensen: „Mitsubishi heeft het helemaal verbruid in te beginnen. Als Mitsubishi de fa briek voor een euro te koop zet, is er natuurlijk sprake van een abso luut snoepprijsje. Maar snoepprijs- jes bestaan niet in het bedrijfsle ven. De vraag is of Mitsubushi NedCar schoon aan de haak voor die ene euro verkoopt of samen met schulden en andere verplich tingen. Ook timing speelt een rol. Als eind dit jaar de laatste Mitsubis- hi-auto in Born van de band loopt, wordt het stil in de fabriek, tenzij een koper ogenblikkelijk een bestaand of nieuw model naar Born kan dirigeren. Dat laatste kost hoe dan ook tijd, maar Ned Car heeft met de Outlander al be wezen dat in de recordtijd van ne gen maanden te kunnen. Dat zou betekenen dat ergens begin vol gend jaar NedCar al een doorstart kan maken, ervan uitgaande dat Zuid-Limburg. Kennelijk kun je de ze mensen toch niet vertrouwen. Er lag een gentlemens-agreement met de leiding over het voortbe staan van de autofabriek in ruil voor een fiks loonoffer. Er was een kandidaat die in 2015 auto's wil pro duceren in Born. Maar die deal zal wellicht sneuvelen, nu Mitsubishi eind december de deuren in het slot wil draaien." Wim van Aubel (55) uit Brunssum, ruim 36 jaar bij NedCar: „Of we op de barricaden gaan? Wat heb je er in dit stadium nog aan om de boel op z'n kop te zetten? Ik hoop vurig op een doorstart. Maar of ik daar met mijn leeftijd nog deel van uit- voor april duidelijk is wie de nieu we heerser in de Limburgse fa briek gaat worden. In dat geval zou een soepele machtsoverdracht mogelijk zijn. Tot slot de werknemers. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde. Tot eind dit jaar staan ze nog op de loon lijst bij NedCar. Daarna waaieren ze alle windstreken uit, tenzij voor die tijd duidelijk is dat in de eerste helft van 2012 de band bij NedCar opnieuw gaat lopen. Dan zijn al die handjes weer hard nodig. Snel handelen is dus geboden, wie het bij NedCar ook voor het zeggen krijgt. En dat zou zomaar kunnen, NedCar heeft al vaker in zijn roeri ge bestaan bewezen een taaie kat met wel negen levens te zijn. zie onze website:economie Werknemers NedCar zijn onze kerheid zat en staken hun werk maak, betwijfel ik. Ik mag dan wel 36 jaar ervaring hebben, ze kiezen waarschijnlijk toch voor de jonge re gasten. Daar kan ik wel begrip voor opbrengen." Mark Verheijen, gedeputeerde van Economische Zaken: „Dit is het zwartste scenario en een klap voor Limburg. Daar word je letterlijk koud van. Mitsubishi heeft duide lijk gemaakt dat ze niet verder wil met NedCar. Daarmee breekt een nieuwe fase van onzekerheid aan: We gaan druk op zoek naar inves teerders en er wordt weer een mo biliteitscentrum opgericht om de ontslagen mensen van werk naar werk te begeleiden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10