het NedCar-liik
Azen op
IO
.Cll
1965
De Japanse autofabrikant Mitsubishi
heeft na lang dralen eindelijk de kaarten
op tafel gelegd. De productie bij NedCar
in Born stopt. Over blufpoker, achterbaks
heid en een mogelijke doorstart onder
een Duitse moeder.
'Dit is het zwartste scenario, een klap voor Limburg'
dinsdag 7 februari 2012
Start productie Volvo verhoogt aandeel in Nederlandse Staat Volvo Car B.V. wordt Netherlands Car B.V
metDAF44. autotakDAF tot 75 procent. verhoogt aandeel in (NedCar). De Nederlandse Staat, Mitsubishi
Naam wordt Volvo Car BV. Volvo tot 70 procent. en Volvo nemen elk een aandeel van 33
procent in de onderneming.
DAF44
Van Doorne's Automobiel Fabrieken (DAF)
kondigt bouw autofabriek in Born aan.
Volvo 540
Aantal
300
250
200
150
Volvo 480
geproduceerde auto's xlOOO
Volvo 66
DAF 55
DAF 66
Mitsubishi Carisma
d.oor Peter Kamps
De Japanse ziel is
voor een wester
ling ondoorgron
delijk. Ja zeggen
en nee doen, is
hier te lande onge
past en onhandig tegelijk, zelfs in
het zakelijke verkeer. In Japan ligt
dat toch een tikje anders, blijkt uit
de wijze waarop Mitsubishi nu
NedCar lijkt te lozen. Het begint
er al mee dat Japanners de kaarten
angstvallig tegen de borst houden,
ook voor NedCar. Daardoor kon
den de Japanners tijd kopen en
een getapt spelletje spelen.
Naar buiten toe werd de stellige in
druk gewekt dat sluiting van Ned
Car slechts een allerlaatste optie
was en dat vooral gekeken werd
naar een vervolg, hoe lastig en be
perkt ook de mogelijkheden wa
ren. Terwijl afgelopen weekeinde
iedereen in Limburg zat de wach
ten op de bevrijdende mededeling
dat NedCar in afgeslankte vorm
kon doorgaan, besliste het bedrijf
onverwacht toch het tegendeel.
De stekker gaat er nog dit jaar uit;
de Limburgse fabriek wordt voor
de symbolische prijs van één euro
verkocht aan een eventuele gega
digde.
Het spel is daarmee gespeeld, de
kaarten liggen nu open en bloot
op tafel. Mitsubishi wil of kan de
Europese kaart niet langer meer
spelen. De markt is te klein, een ei
gen fabriek duur, de revenuen te
gering, daar komt het op neer.
Mitsubishi had vooral blufpoker
gespeeld, de kaarten die het be
drijf in de handen had waren veel
slechter dan de mimiek van de spe
ler verried. Mitsubishi zet zijn
schaarse middelen liever in op de
groeimarkten in Azië, Rusland en
de VS. Daar wordt wel fors winst
gemaakt.
Is de wedstrijd daarmee ook ge
speeld? Voor Mitsubishi wel, maar
voor NedCar nog niet. Uiteraard
overheerst voorlopig in Born voor
al boosheid over de achterbaks
heid van Mitsubishi, maar achter
de gordijnen wordt al aan een
nieuw NedCar gesleuteld, al weet
nog niemand of dit vehikel ooit
zal rijden. Een grote Duitse autofa
brikant heeft interesse getoond in
de Limburgse fabriek. Duitse auto
bouwers, zoals BMW, VW en
Daimler, zetten momenteel de
toon in de wereld. De drie merken
krijgen de auto's niet aangesleept.
NedCar is daarmee voor een van
deze bedrijven een bevallig model
op de internationale catwalk. Ze
ker nu het lijk van NedCar op het
asfalt ligt, zullen er meer aasgieren
in de lucht erboven verschijnen.
Ook de Brabantse bussenbouwer
VDL wordt al genoemd als een
partij die zeker belangstelling zal
hebben voor de moderne fabriek.
Want NedCar mag dan wel een
klein bedrijf zijn in de internatio
nale automobielbranche, het is
wel een fabriek met een heel goe
de reputatie. Uit Born komt kwali
teit, heet het.
Of er nieuw leven in de Bornse fa
briek te blazen valt, hangt natuur
lijk af van veel factoren. Geld is er
een, tijd ook, maar zeker ook de
aanwezigheid van 1.500 vakbekwa
me autobouwers. Om met dat geld
Mitsubishi stopt met het maken
van auto's bij NedCar. Reacties van
de werkvloer, politiek en vakbond.
Productiemedewerkster Brigitte
Verschuren (48) uit Geldrop: „Hoe
ik me voel? Klote. Ik sta elke dag
om kwart over vier naast mijn bed
om op tijd in Born te zijn. Dat doe
ik al zestien jaar. Geen probleem.
Ik werk graag en ik verdien een
goede boterham. Maar de laatste
zes jaar is de sfeer niet meer leuk.
Steeds maar weer die dreiging dat
het afgelopen kan zijn. Ik geloof
niet dat het nog goed komt."
Jean-Marie Severijns, bestuurder
van CNV Vakmensen: „Mitsubishi
heeft het helemaal verbruid in
te beginnen. Als Mitsubishi de fa
briek voor een euro te koop zet, is
er natuurlijk sprake van een abso
luut snoepprijsje. Maar snoepprijs-
jes bestaan niet in het bedrijfsle
ven. De vraag is of Mitsubushi
NedCar schoon aan de haak voor
die ene euro verkoopt of samen
met schulden en andere verplich
tingen.
Ook timing speelt een rol. Als
eind dit jaar de laatste Mitsubis-
hi-auto in Born van de band
loopt, wordt het stil in de fabriek,
tenzij een koper ogenblikkelijk
een bestaand of nieuw model naar
Born kan dirigeren. Dat laatste
kost hoe dan ook tijd, maar Ned
Car heeft met de Outlander al be
wezen dat in de recordtijd van ne
gen maanden te kunnen. Dat zou
betekenen dat ergens begin vol
gend jaar NedCar al een doorstart
kan maken, ervan uitgaande dat
Zuid-Limburg. Kennelijk kun je de
ze mensen toch niet vertrouwen.
Er lag een gentlemens-agreement
met de leiding over het voortbe
staan van de autofabriek in ruil
voor een fiks loonoffer. Er was een
kandidaat die in 2015 auto's wil pro
duceren in Born. Maar die deal zal
wellicht sneuvelen, nu Mitsubishi
eind december de deuren in het
slot wil draaien."
Wim van Aubel (55) uit Brunssum,
ruim 36 jaar bij NedCar: „Of we op
de barricaden gaan? Wat heb je er
in dit stadium nog aan om de boel
op z'n kop te zetten? Ik hoop vurig
op een doorstart. Maar of ik daar
met mijn leeftijd nog deel van uit-
voor april duidelijk is wie de nieu
we heerser in de Limburgse fa
briek gaat worden. In dat geval
zou een soepele machtsoverdracht
mogelijk zijn.
Tot slot de werknemers. Daarvoor
geldt eigenlijk hetzelfde. Tot eind
dit jaar staan ze nog op de loon
lijst bij NedCar. Daarna waaieren
ze alle windstreken uit, tenzij voor
die tijd duidelijk is dat in de eerste
helft van 2012 de band bij NedCar
opnieuw gaat lopen. Dan zijn al
die handjes weer hard nodig. Snel
handelen is dus geboden, wie het
bij NedCar ook voor het zeggen
krijgt. En dat zou zomaar kunnen,
NedCar heeft al vaker in zijn roeri
ge bestaan bewezen een taaie kat
met wel negen levens te zijn.
zie onze website:economie
Werknemers NedCar zijn onze
kerheid zat en staken hun werk
maak, betwijfel ik. Ik mag dan wel
36 jaar ervaring hebben, ze kiezen
waarschijnlijk toch voor de jonge
re gasten. Daar kan ik wel begrip
voor opbrengen."
Mark Verheijen, gedeputeerde van
Economische Zaken: „Dit is het
zwartste scenario en een klap voor
Limburg. Daar word je letterlijk
koud van. Mitsubishi heeft duide
lijk gemaakt dat ze niet verder wil
met NedCar. Daarmee breekt een
nieuwe fase van onzekerheid aan:
We gaan druk op zoek naar inves
teerders en er wordt weer een mo
biliteitscentrum opgericht om de
ontslagen mensen van werk naar
werk te begeleiden."