meubels
wonen7
1
De eredivisie van de
W:
Panton chair
Zigzagstoel
Lounge chair
vrijdag 3 februari 2012
laatste versie in samenwerking
met Verner Panton ontstaan.
De varianten in traditioneel hard
schuim zijn nu collectors items. De
Pantonstoel won veel designprijzen
en maakt deel uit van de collectie
van grote designmusea. In 2006
bracht het merk Vitra een kleurrijke
variant voor kinderen op de markt.
H
www.vitra.com/nl
De eerste editie van de beurs
Design Icons heeft plaats op
11 en 12 februari in Amsterdam-
Noord, op bedrijventerrein De
Overkant (foto boven). Naast
vintage meubels van zo'n zestig
aanbieders, biedt de beurs een
schat aan achtergrondinformatie
over iconische meubels door de
jaren heen. Doe mee met een
rondleiding of loop zelf een rondje
langs de talloze meubels uit de
twintigste eeuw. Parkeren is gratis.
Er is kinderopvang.
www.design-icons.nl
stoel xo weinig mogelijk ruimte
mocht innemen in de woonkamer.
Vooral de houtverbindmgen zijn
uniek fei| meubelen van Rietveld.
Dat geldt ook voor de Ztgxagstoct,
waarvoor onder meer gebruik is
gemaakt van iwakwstaartverbim
dingen in de rug en de sitting.
wwvv.cassma.it
Op de nieuwe beurs
0
Design Icons is een
imposante verzameling
designklassiekers te
vinden. Niet zo maar een
paar leuke meubels bij
elkaar, maar de meest
ultieme en tijdloze
ontwerpen van
beroemdheden als Panton,
Rietveld en Eames.
door Suzanne Dijkstra
Zonder erbij na te denken, zitten we
tegenwoordig op kunststof'stoelen.
Dat was begin jaren zestig nog (nage
noeg) ondenkbaar. Pas in 1967 lukte
het de Deense designer Verner Pan
ton een massa-geproduceerde kunst
stof stoel uit één stuk te ontwerpen.
Panton droomde er al jaren van.
Het slede-onderstel en de ergonomi
sche vorm, in combinatie met het
flexibele materiaal geven de stoel een
Ook uit eigen land komen legenda
rische meubelontwerpen. Bijvoor
beeld van Gerrit Rietveld. Als archi
tect was hij uiteraard revolutionair,
maar ook zijn meubels baarden op
zien. 'Zitten Is een werkwoord",
was één van ïijn bekende witspra-1
ken. Dat geldt voor de rood-blauwe
stoel, maar ook voor de Zigzag-
stoel (foto naast). Vorige maand
stal dit ontwerp nog de show op de
stand van Cassina op de meubel
beurs in Keu ten. De blankhouten
versie is de bekendste, maar de
stoel is er ook in felle kleuren.
Aan het ontwerp is sinds 1932 vrij
wel niets veranderd. Het is niet een
van de meest comfortabele stoe
len, wel een van de meest intrige
rende. Uitgangspunt was dat de
Liefhebbers van iconische meubelen kun
nen op li en 12 februari hun hart opha
len tijdens de beurs Design Icons in Am
sterdam. De klassiekers die in de hoofd
stad worden getoond (en verkocht), ge
ven aan dat sommige meubels actueel blijven, ook
al zijn ze vijftig jaar geleden ontworpen. Dus niet
alleen geschikt om in een museum te bekijken,
maar ook om op te zitten en van te genieten.
„Designklassiekers zijn momenteel heel populair",
weet Margriet van der Wiel van RetroStart, de or
ganisator van de beurs Design Icons. „Mensen zoe
ken persoonlijkheid en duurzaamheid in hun inte
rieur. Goed ontworpen meubels hebben kwaliteit.
En ze vertellen een verhaal over de periode waarin
ze zijn ontworpen."
goed zitcomfort. De Pantonstoel (fo
to boven) is in de loop der tijd verbe
terd, onder meer dankzij de komst
van technieken als spuitgieten.
Panton (1926-1998) was vastbeslo
ten er een betaalbaar, industrieel ge
produceerd product van te maken.
Dat lukte pas in de jaren tachtig, toen
de stoel van relatief goedkoop en re
cyclebaar polypropyleen kon worden
gemaakt. Eind jaren negentig is de
Design Icons
Op zich is het vreemd dat een fau
teuil als de Lounge chair (foto links)
van Charles en Ray Eames voor veel
mensen het ultieme meubelstuk is.
De logge, pompeuze stoel is immers
geen toonbeeld van elegantie. Toch
is het wel degelijk een designicoon.
Het ontwerp was uniek in de jaren
vijftig, alleen al door de constructie
technieken die toen voor het eerst
werden gebruikt.
Charels en Ray Eames erkenden des
tijds zelf ook dat hun Lounge chair
niet extreem fraai is. 'Het ontwerp
heeft een soort lelijkheid in zich,
maar desondanks geeft het meubel
veel mensen plezier', oordeelde het
koppel. Het ontwerp moest doen
denken aan een gebruikte honkbal
handschoen en een Engelse clubfau
teuil, waarin je lekker kunt wegzak
ken. Filmmaker Billy Wilder kreeg in
1956 één van de eerste exemplaren.
Sindsdien is de fauteuil talloze ma
len geproduceerd. Met de Lounge
chair verwierf het Eames-echtpaar al
om bekendheid. Het is bovendien
nog altijd een van de bestsellers van
Vitra. De Lounge chair is verkrijgbaar
in zwart en wit leer, naar wens met
bijpassende ottoman (voetenbank).
In 2010 is het ontwerp van zitting
en rugleuning aangepast. Mensen
zijn langer geworden en wensen te
genwoordig een ander zitcomfort.
De Lounge chair past moeiteloos in
verschillende interieurstijlen.
www.vitra.com/nl