Paradepaardjes van De Schelde op schaal 22 (zeeland Fonteyne-zaken deels terug bij af jaap Hoogstrate Paardenkotjes en mest blijven Veere beroeren Restauratie Fort Rammekens zal karakter zeefort niet aantasten Villa Valentijn Middelburg vrijdag 3 februari 2012 door Wendy van den Hurk VUSSINGEN - Acht van de negen tien Vlissingse winkeliers die na deelcompensatie eisen vanwege de Fonteyne, zijn gisteren in het onge lijk gesteld door de rechtbank in Middelburg. Volgens rechter Reinarz konden zij weten dat de gemeente Vlissin- gen bouwplannen had in de bin nenstad. Niet vanaf 27 maart 1997, de datum dat de gemeente een overeenkomst sloot met bouwer BAM, zoals de gemeente volhoudt, maar toch zeker wel vanaf 23 de cember 1999. Toen nam de ge meenteraad namelijk het besluit om het project door te laten gaan. „Dat was het moment dat winke liers moesten gaan nadenken: er staat iets te gebeuren wat mogelijk consequenties voor ons heeft", al dus Reinarz. De acht afgewezen winkeliers kun nen nog in cassatie gaan bij de Ho ge Raad. Het is nog onduidelijk of zij dat van plan zijn. In de zaken van de overige elf win keliers is de gemeente Vlissingen deels in het ongelijk gesteld. Die gaan terug naar de onafhankelijke bezwaarschriftencommissie van de gemeente. De rechter heeft de gemeente verzocht nog eens goed naar de dossiers te kijken, met na me .naar de mate waarin winke liers hadden kunnen voorzien dat er bouwplannen bestonden waar van zij nadeel zouden kunnen on dervinden. Dat leidt echter niet automatisch tot betaling, waarschuwt wethou der Rob van Dooren. „Wij weten de uitkomst van de beoordelingen nog niet. Het kan ook anders uit pakken: In feite zijn we nu terug bij af Of deze uitspraak gunstig is voor ons, hoor je mij niet zeggen. Zeker niet omdat je weet dat men sen pijn hebben geleden." In elk geval hoeven de winkeliers niet meer de betrouwbaarheid van Saoz als onafhankelijk onderzoeks bureau te betwisten; met die bewe ring heeft de rechtbank alvast kor te metten gemaakt. Dat geldt eveneens voor planscha- de. Een deel had behalve nadeelco- mensatie ook daarvoor vergoeding gevraagd, maar die vlieger ging niet op bij de rechter. „In de bele ving van het publiek is wel iets ge wijzigd aan de binnenstad, maar planologisch gezien niet. Ie kunt nog steeds een rondje lopen. Er is juist een heel nieuw bronpunt ge creëerd. Dat kun je eigenlijk niet anders zien dan een verbetering." door Annemarie Zevenbergen DOMBURG - Paardenstalletjes in Westkapelle en mestopslag in de hele gemeente vormden gistera vond aanleiding tot discussie in de Veerse gemeenteraad. De wild groei van de schuilstalletje op wei des bij Westkapelle, met name de zaken rondom de bouwsels, is niet goed. Daarover was een ieder het wel eens. Maar hoe dan verder? De raad boog zich over de kader nota bestemmingsplan Buitenge bied, de basis voor het definitieve plan. De bouw van die stalletjes blijft, onder voorwaarden, moge lijk. Dat betekent geen opslag an ders dan mestopslag. Grote vraag was ondermeer, hoe is die wild groei ontstaan? Zijn de zaken nooit goed geregeld of is er niet goed gehandhaafd? Wethouder Jaap Melse moest toegeven dat het laatste het geval was. „En dat moet kinderdagverblijf Kinderdagverblijf Villa Valentijn Middelburg al 10 jaar uw vertrouwde adres voor kinderopvang kunt u vinden aan de Rouaansekaai 61, 4331 HC in Middelburg naast de Kuijperspoort. Wij zijn een particuliere organisatie. Uitgebreide informatie kunt u vinden op onze website, tw.: www.villavalentrinmiddelbum.nl en ons e-mailadres: info@villavalentrin.nl Telefonisch zijn wij te bereiken op 0854- 890 090. Er is een heerlijk beschutte tuin aanwezig waar uw kinderen veilig in kunnen spelen. uit Goes heeft een aantal markante schepen nagebouwd, zoals de 'nr. 1het allereerste door de Schelde gebouwde schip en de Prins Bernhard. (foto's rechts). Foto onder: de Prins Johan Friso. anders. Natuurlijk is er ruimte om* voer neer te zetten en water op te vangen. Maar daar blijf het bij." Over de mest in het buitengebied was hij kort De tijdelijke opslag van vaste mest is geregeld via de APV en milieuwetgeving. De op slag van dunne mest, in de zoge noemde mestzakken onder of deels onder een stal, wordt aange duid als bassin en dat mag niet bui ten het bouwblok. Voor een cen trale mestopvang is volgens de ZL- TO weinig animo deelde Melse mee. Hij gaf wel aan dat de ge meente nog steeds in gesprek is met de belangenorganisatie over de mestopslag. SGP/ChristenUnie opperde het idee om via een soort commissie mensen nader te horen over hun zienswijzen over het plan; 'daar kunnen we wat van leren'. De frac ties toonden sympathie voor zijn idee, maar steunden hem niet. Goesenaar Jaap Hoogstrate (74) bouwt schepen die bij Scheeps werf De Schelde (nu Damen Schelde Naval Shipbuilding) van de helling zijn gelopen op schaal na. Hij heeft er in het Beelden huis in Vlissingen een exposi- tie(tje) mee ingericht. door Luc Oggel Elfhonderd uur. Zoveel tijd had Jaap Hoogstrate onge veer nodig om het roem ruchte passagiersschip Wil lem Ruys (in 1994 onder de naam Achille Lauro vergaan voor de kust van Somalië) na te bouwen. Maar alles aan het schaalmodel (1:100) klopt tot in detail, er zit zelfs ver lichting in. De Willem Ruys was een pronk stuk van de toenmalige Scheeps werf De Schelde in Vlissingen, te genwoordig Damen Schelde Naval Shipbuilding geheten. Hoogstrate bouwde het schip na aan de hand van de originele tekeningen, waar hij via een zwager die bij de werf werkt aan kon komen. Inmiddels heeft hij tien bijzondere schepen die bijna allemaal bij De Schelde zijn gefabriceerd nage bouwd, zoals bijvoorbeeld het al lereerste exemplaar van rond 1875, en enkele marineschepen. Ook heeft Hoogstrate schaalmodellen gemaakt van veerboten en het fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens. De Goesenaar begon zo'n twintig jaar geleden serieus met het op schaal nabouwen van Schel- de-schepen. „Ik ben altijd al in schepen geïnteresseerd geweest, ik wilde ook eigenlijk gaan varen, maar dat vonden ze thuis niet goed." Hoogstrate was vervolgens het grootste deel van zijn werkzame le ven actief als vrachtwagenchauf feur bij transportbedrijf Bosman in Nisse, maar nadat hij in zijn vrije tijd eens een kleiner model van de Willem Ruys had gemaakt, kreeg hij er lol in. Hij kent ook alle verhalen achter de schepen en de werf, maar een virus is het naar ei gen zeggen niet. „Nee hoor, als ik wat anders te doen heb leg ik het 'Ik ben altijd in schepen geïnteresseerd geweest. Ik wilde varen, maar dat vonden ze thuis niks' net zo makkelijk neer en trek ik de deur van mij zolder achter me dicht." Bij de Schelde zijn sinds de begin dagen honderden schepen ge bouwd, maar Hoogstrate pikt toch vooral de bekendere eruit. „Ik ben nu bezig aan de Achille Lauro, zo als de Willen Ruys na overname door een Italiaanse rederij heette. Het is toen helemaal verbouwd, dus feitelijk een ander schip." Alle schaalmodellen zijn van hout, de rompen worden voorzien van een laagje epoxy. Daarna krijgen ze hun originele kleuren en na men. Het is priegelwerk waar veel, heel veel geduld bij komt kijken. De schepen van Hoogstrate heb ben sinds kort een plekje op de be nedenverdieping van het Beelden huis in Vlissingen, van zijn broer Gideon (69) uit Kloetinge, die het pand volledig in oude luister heeft gebracht. Daar staat ook de verzameling zeer bijzondere, handgemaakte mi niatuurauto's en vrachtwagens van Gideon. Het is de bedoeling dat het pand wordt opgenomen in de museum route Vlissingen, zodat de schepen en auto's door het publiek zijn te bewonderen. wssa^^stemsBSgss3se>sssss!S6fss& door Rens Wisse RITTHEM - Fort Rammekens moet na de restauratie zoveel mogelijk in de huidige vorm behouden blij ven. Dat is het streven van eige naar Staatsbosbeheer en aanne mersbedrijf Heijmans, dat de res tauratie uitvoert. „We gaan het fort consolideren", vertelt Robert Timmer, projectlei der namens Staatsbosbeheer op de bijeenkomst van betrokken par tijen in het oude zeefort. „Dat bete kent in de praktijk dat we ons vooral richten op de plekken waar het onderhoud echt noodzakelijk Piet Drop van aannemersbedrijf Heijmans vergelijkt het project met het koude weer buiten. „Je zou kunnen zeggen dat we het fort 'bevriezen'. We behouden het fort zoveel mogelijk in de huidige staat, maar nemen daarnaast ook de maatregelen om te zorgen dat dat ook zo blijft." Daarbij is volgens Drop de ontwa tering van de oude muren heel be langrijk. Vooral bij de buitenmu ren is dat van groot belang. „Tij dens vorstperiodes, zoals nu, be vriest het vocht dat in de muren zit. Door de uitzetting ontstaan dan scheuren." Naast de constructie van het com plex zelf, is het ook de bedoeling om de karakteristieke plantengroei op de muren zoveel mogelijk onge moeid te laten. Alleen waar het noodzakelijk is worden planten weggehaald. Voor de restauratie is een bedrag van 2,1 miljoen euro aan subsidie beschikbaar. Daarvan is 1,4 mil joen euro afkomstig van het Minis terie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. De gemeente Vlissingën, de provincie en Staats bosbeheer nemen de overige 700.000 euro voor hun rekening. Hoeveel daarvan uiteindelijk no dig is, zal in de loop van het pro ject moeten blijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 22