Paradepaardjes van
De Schelde op schaal
22 (zeeland
Fonteyne-zaken
deels terug bij af
jaap Hoogstrate
Paardenkotjes en mest
blijven Veere beroeren
Restauratie Fort Rammekens zal
karakter zeefort niet aantasten
Villa Valentijn Middelburg
vrijdag 3 februari 2012
door Wendy van den Hurk
VUSSINGEN - Acht van de negen
tien Vlissingse winkeliers die na
deelcompensatie eisen vanwege de
Fonteyne, zijn gisteren in het onge
lijk gesteld door de rechtbank in
Middelburg.
Volgens rechter Reinarz konden
zij weten dat de gemeente Vlissin-
gen bouwplannen had in de bin
nenstad. Niet vanaf 27 maart 1997,
de datum dat de gemeente een
overeenkomst sloot met bouwer
BAM, zoals de gemeente volhoudt,
maar toch zeker wel vanaf 23 de
cember 1999. Toen nam de ge
meenteraad namelijk het besluit
om het project door te laten gaan.
„Dat was het moment dat winke
liers moesten gaan nadenken: er
staat iets te gebeuren wat mogelijk
consequenties voor ons heeft", al
dus Reinarz.
De acht afgewezen winkeliers kun
nen nog in cassatie gaan bij de Ho
ge Raad. Het is nog onduidelijk of
zij dat van plan zijn.
In de zaken van de overige elf win
keliers is de gemeente Vlissingen
deels in het ongelijk gesteld. Die
gaan terug naar de onafhankelijke
bezwaarschriftencommissie van
de gemeente. De rechter heeft de
gemeente verzocht nog eens goed
naar de dossiers te kijken, met na
me .naar de mate waarin winke
liers hadden kunnen voorzien dat
er bouwplannen bestonden waar
van zij nadeel zouden kunnen on
dervinden.
Dat leidt echter niet automatisch
tot betaling, waarschuwt wethou
der Rob van Dooren. „Wij weten
de uitkomst van de beoordelingen
nog niet. Het kan ook anders uit
pakken: In feite zijn we nu terug
bij af Of deze uitspraak gunstig is
voor ons, hoor je mij niet zeggen.
Zeker niet omdat je weet dat men
sen pijn hebben geleden."
In elk geval hoeven de winkeliers
niet meer de betrouwbaarheid van
Saoz als onafhankelijk onderzoeks
bureau te betwisten; met die bewe
ring heeft de rechtbank alvast kor
te metten gemaakt.
Dat geldt eveneens voor planscha-
de. Een deel had behalve nadeelco-
mensatie ook daarvoor vergoeding
gevraagd, maar die vlieger ging
niet op bij de rechter. „In de bele
ving van het publiek is wel iets ge
wijzigd aan de binnenstad, maar
planologisch gezien niet. Ie kunt
nog steeds een rondje lopen. Er is
juist een heel nieuw bronpunt ge
creëerd. Dat kun je eigenlijk niet
anders zien dan een verbetering."
door Annemarie Zevenbergen
DOMBURG - Paardenstalletjes in
Westkapelle en mestopslag in de
hele gemeente vormden gistera
vond aanleiding tot discussie in de
Veerse gemeenteraad. De wild
groei van de schuilstalletje op wei
des bij Westkapelle, met name de
zaken rondom de bouwsels, is niet
goed. Daarover was een ieder het
wel eens. Maar hoe dan verder?
De raad boog zich over de kader
nota bestemmingsplan Buitenge
bied, de basis voor het definitieve
plan. De bouw van die stalletjes
blijft, onder voorwaarden, moge
lijk. Dat betekent geen opslag an
ders dan mestopslag. Grote vraag
was ondermeer, hoe is die wild
groei ontstaan? Zijn de zaken
nooit goed geregeld of is er niet
goed gehandhaafd? Wethouder
Jaap Melse moest toegeven dat het
laatste het geval was. „En dat moet
kinderdagverblijf
Kinderdagverblijf Villa Valentijn Middelburg al 10 jaar uw vertrouwde adres voor
kinderopvang kunt u vinden aan de Rouaansekaai 61, 4331 HC in Middelburg
naast de Kuijperspoort. Wij zijn een particuliere organisatie.
Uitgebreide informatie kunt u vinden op onze
website, tw.: www.villavalentrinmiddelbum.nl
en ons e-mailadres: info@villavalentrin.nl
Telefonisch zijn wij te bereiken op
0854- 890 090.
Er is een heerlijk beschutte tuin aanwezig
waar uw kinderen veilig in kunnen spelen.
uit Goes heeft een aantal markante schepen nagebouwd, zoals de 'nr. 1het allereerste
door de Schelde gebouwde schip en de Prins Bernhard. (foto's rechts). Foto onder: de
Prins Johan Friso.
anders. Natuurlijk is er ruimte om*
voer neer te zetten en water op te
vangen. Maar daar blijf het bij."
Over de mest in het buitengebied
was hij kort De tijdelijke opslag
van vaste mest is geregeld via de
APV en milieuwetgeving. De op
slag van dunne mest, in de zoge
noemde mestzakken onder of
deels onder een stal, wordt aange
duid als bassin en dat mag niet bui
ten het bouwblok. Voor een cen
trale mestopvang is volgens de ZL-
TO weinig animo deelde Melse
mee. Hij gaf wel aan dat de ge
meente nog steeds in gesprek is
met de belangenorganisatie over
de mestopslag.
SGP/ChristenUnie opperde het
idee om via een soort commissie
mensen nader te horen over hun
zienswijzen over het plan; 'daar
kunnen we wat van leren'. De frac
ties toonden sympathie voor zijn
idee, maar steunden hem niet.
Goesenaar Jaap Hoogstrate (74)
bouwt schepen die bij Scheeps
werf De Schelde (nu Damen
Schelde Naval Shipbuilding) van
de helling zijn gelopen op schaal
na. Hij heeft er in het Beelden
huis in Vlissingen een exposi-
tie(tje) mee ingericht.
door Luc Oggel
Elfhonderd uur. Zoveel tijd
had Jaap Hoogstrate onge
veer nodig om het roem
ruchte passagiersschip Wil
lem Ruys (in 1994 onder de naam
Achille Lauro vergaan voor de kust
van Somalië) na te bouwen. Maar
alles aan het schaalmodel (1:100)
klopt tot in detail, er zit zelfs ver
lichting in.
De Willem Ruys was een pronk
stuk van de toenmalige Scheeps
werf De Schelde in Vlissingen, te
genwoordig Damen Schelde Naval
Shipbuilding geheten. Hoogstrate
bouwde het schip na aan de hand
van de originele tekeningen, waar
hij via een zwager die bij de werf
werkt aan kon komen.
Inmiddels heeft hij tien bijzondere
schepen die bijna allemaal bij De
Schelde zijn gefabriceerd nage
bouwd, zoals bijvoorbeeld het al
lereerste exemplaar van rond 1875,
en enkele marineschepen. Ook
heeft Hoogstrate schaalmodellen
gemaakt van veerboten en het
fiets-voetveer tussen Vlissingen en
Breskens.
De Goesenaar begon zo'n twintig
jaar geleden serieus met het op
schaal nabouwen van Schel-
de-schepen. „Ik ben altijd al in
schepen geïnteresseerd geweest, ik
wilde ook eigenlijk gaan varen,
maar dat vonden ze thuis niet
goed."
Hoogstrate was vervolgens het
grootste deel van zijn werkzame le
ven actief als vrachtwagenchauf
feur bij transportbedrijf Bosman
in Nisse, maar nadat hij in zijn
vrije tijd eens een kleiner model
van de Willem Ruys had gemaakt,
kreeg hij er lol in. Hij kent ook alle
verhalen achter de schepen en de
werf, maar een virus is het naar ei
gen zeggen niet. „Nee hoor, als ik
wat anders te doen heb leg ik het
'Ik ben altijd in schepen
geïnteresseerd geweest.
Ik wilde varen, maar dat
vonden ze thuis niks'
net zo makkelijk neer en trek ik de
deur van mij zolder achter me
dicht."
Bij de Schelde zijn sinds de begin
dagen honderden schepen ge
bouwd, maar Hoogstrate pikt toch
vooral de bekendere eruit. „Ik ben
nu bezig aan de Achille Lauro, zo
als de Willen Ruys na overname
door een Italiaanse rederij heette.
Het is toen helemaal verbouwd,
dus feitelijk een ander schip."
Alle schaalmodellen zijn van hout,
de rompen worden voorzien van
een laagje epoxy. Daarna krijgen
ze hun originele kleuren en na
men. Het is priegelwerk waar veel,
heel veel geduld bij komt kijken.
De schepen van Hoogstrate heb
ben sinds kort een plekje op de be
nedenverdieping van het Beelden
huis in Vlissingen, van zijn broer
Gideon (69) uit Kloetinge, die het
pand volledig in oude luister heeft
gebracht.
Daar staat ook de verzameling
zeer bijzondere, handgemaakte mi
niatuurauto's en vrachtwagens
van Gideon.
Het is de bedoeling dat het pand
wordt opgenomen in de museum
route Vlissingen, zodat de schepen
en auto's door het publiek zijn te
bewonderen.
wssa^^stemsBSgss3se>sssss!S6fss&
door Rens Wisse
RITTHEM - Fort Rammekens moet
na de restauratie zoveel mogelijk
in de huidige vorm behouden blij
ven. Dat is het streven van eige
naar Staatsbosbeheer en aanne
mersbedrijf Heijmans, dat de res
tauratie uitvoert.
„We gaan het fort consolideren",
vertelt Robert Timmer, projectlei
der namens Staatsbosbeheer op de
bijeenkomst van betrokken par
tijen in het oude zeefort. „Dat bete
kent in de praktijk dat we ons
vooral richten op de plekken waar
het onderhoud echt noodzakelijk
Piet Drop van aannemersbedrijf
Heijmans vergelijkt het project
met het koude weer buiten. „Je
zou kunnen zeggen dat we het
fort 'bevriezen'. We behouden het
fort zoveel mogelijk in de huidige
staat, maar nemen daarnaast ook
de maatregelen om te zorgen dat
dat ook zo blijft."
Daarbij is volgens Drop de ontwa
tering van de oude muren heel be
langrijk. Vooral bij de buitenmu
ren is dat van groot belang. „Tij
dens vorstperiodes, zoals nu, be
vriest het vocht dat in de muren
zit. Door de uitzetting ontstaan
dan scheuren."
Naast de constructie van het com
plex zelf, is het ook de bedoeling
om de karakteristieke plantengroei
op de muren zoveel mogelijk onge
moeid te laten. Alleen waar het
noodzakelijk is worden planten
weggehaald.
Voor de restauratie is een bedrag
van 2,1 miljoen euro aan subsidie
beschikbaar. Daarvan is 1,4 mil
joen euro afkomstig van het Minis
terie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen. De gemeente
Vlissingën, de provincie en Staats
bosbeheer nemen de overige
700.000 euro voor hun rekening.
Hoeveel daarvan uiteindelijk no
dig is, zal in de loop van het pro
ject moeten blijken.