Zwaar weer voor Chinese Landwind 17 De Up! van VW gaat BMW maakt mastodont elektrisch en sportief X6 optisch ietwat breder vrijdag 3 februari 2012 Landwind CV9 Comfort Alternatief, maar voor wie of wat? Bagage: geen op gave. Gewicht 1.260 kg. Benzine 1.6 I, 97 pk. Vanaf 15.595 euro, Comfort 17.995 euro. Plus: binnenruimte. Min: prijs, rijgedrag, afwerking. ken van de eerste generatie Opel Zafira. Te gen een meerprijs van 499 euro komen er twee zitplaatsen op de derde zitrij bij. Klei ne stoelen, geschikt voor kinderen, die in een snelle beweging onder de achterbank verdwijnen. Die achterbank biedt alleen plaats aan twee personen, meer gordels zijn er namelijk niet. De zitting klapt tegen de rugleuning, waarna de bank als één geheel tegen de voorstoelen aanschuift. Het dashboard ziet er aardig uit en ook op de kleurstelling hebben we niets aan te mer ken. De audio-installatie zit netjes in de middenconsole en er zijn voldoende vakjes en bakjes om van alles op te bergen. De ver schillende bedieningsknoppen voelen niet al te degelijk aan, ook op de afwerking valt het nodige af te dingen. De stoelen lijken in eerste aanblik" voldoende volume te bieden. Maar wie er eenmaal zit, merkt dat de dikte De eerste schepen met nieuwe Landwinds staan op het punt van arriveren. De hoogste tijd om de eerste serieuze Chinese auto op de Nederlandse markt op zijn merites te beoordelen. door Tony Vos Landwind legde in Europa al een lan ge weg af. De van de Opel Frontera afgeleide terreinauto werd na enkele maanden genadeloos neergesabeld, vanwege de zeer teleurstellende resultaten in een lpotsproef. Het zorgde in China wel voor het besef dat een auto in Europa aan volledig andere eisen moet voldoen. In nauwe samenwerking met de Europese importeur, gevestigd in Nederland, werd het tweede model, een midi-ruimtewagen, aan de Europese normen aangepast. Met als resultaat drie sterren bij de EuroNCAP- botsproeven. De CV9 staat al sinds april vorig jaar bij de dealer, maar meer dan enkele tientallen zijn er niet op kenteken gezet. De vormgeving van de hoge vijfdeurs kwam tot stand bij het Italiaanse IDEA. De 4,41 meter lange au to ziet er keurig uit en valt op een parkeer terrein niet op tussen een veelheid aan soortgelijke voertuigen. Wie afgaand op het typeplaatje wil weten wat voor auto dit is, zal teleurgesteld nergens de merknaam op het model vinden. Het interieur lijkt qua indeling te zijn afgeke Het Italiaanse IDEA tekende voor de vormgeving van de Landwind CV9. van de rugleuning tot een goede centimeter beperkt blijft. Dat levert op lange ritten ver moeidheid op. De zitplaatsen op de achter bank zijn juist weer aan de harde kant. Chi na is nog ver verwijderd van de standaar den in Japan, Korea en Europa. Veel ontwikkelingswerk is gedaan door Eu ropese bedrijven. De motor kwam in Duits land tot stand. Het is een 1.6 liter 16-klep- per, die een vermogen levert van 97 pk. Niets bijzonders, afgezet tegen het down size turbogeweld van diverse concurrenten. Landwind levert de auto zonder meerprijs met een LPG-installatie, waardoor de CV9 tot 1 juli 2012 nog kan voldoen aan de norm voor 20 procent bijtelling. Bovendien ligt het omslagpunt hierdoor slechts op een paar duizend kilometer per jaar. De motor heeft moeite op gang te komen. Schakelend van één naar twee deelt de mo foto's Automedia tor een klap uit aan de versnellingsbak, keer op keer. Op het gemiddelde brandstofver bruik van 1 op 13 is weinig aan te merken. Het onderstel is comfortabel van afstem ming. Té comfortabel. De auto helt dus over in bochten en klappert wat onbestendig over wegoneffenheden. Het geluidsniveau in het interieur is redelijk, de besturing daar entegen veel te vaag. Op geen enkel vlak kan de Landwind CV9 op tegen de gevestigde orde. Het enig over gebleven verkoopargument kan de prijs zijn. Die begint bij 15.595 euro, maar hier hebben we te maken met de Comfort-ver- sie, voor 17-995 euro. Inclusief 17 inch licht metaal, derde zitrij en metaallak gaat de Landwind over de 20.000 euro heen. Daar mee verdwijnt ieder redelijk argument op dit moment een Landwind te kopen, nog versterkt door de te verwachten inruilprijs. Renault Scénic 1.616V Authentique Ondanks de compacte bui tenafmetingen een verras send ruime vijfzitter, met prettige rijeigenschappen. Bagage 440-1.486 liter. Gewicht 1.155 kg. Benzine 1.6 1,126 pk. Plus: prestaties, afwerking, vormgeving. Min: ietwat anoniem. CONCURRENT Meriva 1.4 ecoFlex Selection Tweede generatie Meriva is aanzienlijk groter dan voor ganger. Grappige, tegen de rijrichting openende achter deuren. Bagage 397-1.496 li ter. Gewicht 1.285 kg. Benzi ne 1.4 1,100 pk. Plus: onderstel, afwerking, rijcomfort Min: prijs, zevenzitter tegen meerprijs. Plus: binnenruimte, rijgedrag, prijs. Min: niet als zevenzitter. Aanzienlijk duurder dan de Landwind, maar hét voor beeld in deze klasse op het gebied van vormgeving en rij gedrag. Bagage 437-1.837 li ter. Gewicht 1.295 kg. Benzi ne 1.6 1,110 pk. door Roel van Gils Volkswagen heeft grote plan nen met de kleine Up!. Die is vooralsnog louter als drie- deurs te koop. Als eerste verschijnt in augustus de vijfdeurs versie, vol gend jaar komen de elektrische E-Up! en de sportieve Up! GT. De Up! GT heeft dezelfde driecilin der benzinemotor als de reguliere Up!, maar levert dankzij ondersteu ning van een turbo liefst 110 pk. Identiek aan het potentieel van de eerste generatie Golf GTI, om maar wat te noemen. Het koppel bedraagt 175 Nm. De GT haalt een top van 195 kilometer per uur en sprint in 8,5 seconde naar de 100. Een handgeschakelde zesbak is standaard. Die kenmerkt zich door lange overbrengingen, maar door een breed bereik van de turbomo tor is die lange spatiëring geen en kel probleem. Het onderstel is aan gepast aan het opgefokte karakter van de driepitter en geeft geen krimp. We mochten even kort proeven aan de elektrische E-Up!. Nog een prototype, benadrukte de inge nieur op de achterbank. Daar is, af gezien van wat extra elektronica aan boord, weinig van te merken. De E-Up! heeft 210 Nm aan kop pel en gaat er als een speer van door. De accu's brengen extra ge wicht (250 kilo) in de schaal, maar dat weet VW goed te verbloemen. De accu's liggen in de bodem pre cies onder .de stoelen. Goed voor het zwaartepunt. De besturing voelt in eerste instan tie wat vreemd aan voor een Up!. Want het stuur keert niet, zoals ge bruikelijk, terug naar de midden positie. Een kwestie van wennen of nog afstemmen. Bijzonder is de mogelijkheid met de pook het af remmen op de motor te beïnvloe den (remenergie te regenereren). Dat systeem paste VW al eerder toe op de elektrische e-Golf De Up! wordt elektrisch. foto RvG door Willem de Volder BMW's mastodont X6 heeft een facelift ondergaan. Het zijn detailwijzigingen die de Sports Activity Coupé een heden daags gezicht geven. Zo vallen aan de voorzijde de ronde mistlampen op. Die zijn gevat in donkere rin gen en een rechthoekig alumini- umkleurig kader. De designers pas ten ook de hoek van de grille iets aan; die staat nu wat verder naar voren. Het moet de auto een (nog) breder aanzien geven. Alsof dat al niet imposant genoeg was! BMW voorziet de X6 van ledkop lampen. Deze veiligheid verhogen de, adaptieve verlichting is optio neel, maar op de snelle X6 M stan daard. Ook aan de achterzijde is BMW X6: breder. foto BMW ledtechniek in de verlichting toege past. Dat verandert het aanzien, omdat deze horizontaal zijn uitge lijnd. Daarmee wordt hier optisch aan breedte gewonnen. BMW levert dé X6 in tien kleuren (acht metallic). De standaarduitrus ting bevat 19 inch lichtmetaal en de wielen van de xDrive 5.oi heb ben dubbele spaken in twee kleu ren. Optioneel zijn 20 inch wielen. Vermiljoenrood Nevada-leer con trasteert met het gros van de exte rieurkleuren en draagt bij aan de uitstraling van het model. Ook de keuze uit zwart of wit nappaleer staat op de lijst. Het merk levert de X6 standaard als vierzitter, een driezits achterbank is optioneel. Qua motorisering, zowel benzine als diesel, is de X6 er uiteraard al les aan gelegen het stoere voorko men ook prestatief waar te maken. Hoge vermogens zijn gemeengoed in de X6-lijn. BMW heeft over suc ces met de X6 geen klagen. Sinds' de marktintroductie, drie jaar gele den, zijn er meer dan 150.000 Sporty Activity Coupe's verkocht. In juni staat de geactualiseerde X6 bij de BMW-dealer. De prijzen zijn nog niet bekend. Toyota levert de RAV4 als X-Style Toyota verrijkt het RAV4-gamma met de X-Style. De Dynamic is de basis, die krijgt extra's als leer in combinatie met alcantara op de verwarmde voorstoelen, elektri sche verstelbare bestuurdersstoel en Touch8cGo-navigatie. De auto is leverbaar met benzine- en die selmotor. Instapprijs: 30.990 euro. Seat verlaagt de prijs van alle Ibiza-versies Seat verlaagt de prijs van de Ibiza met 600 euro. De instapprijs is nu 11.495 euro. Ondanks wetgeving over zuinige auto's houden de driedeurs, vijfdeurs en SW's van de Ibiza E-Ecomotive de belasting vrije status en fiscale voordelen, ook na 1 juli. Vorig jaar verkocht Seat zo'n 13.000 Ibiza-modellen. Fiat 500 en 500C in Easy-uitvoering De Fiat 500 en 500C zijn voortaan leverbaar als Easy. De 500 Easy heeft een meerprijs van 610 euro en kost nu vanaf 13.695 euro. De 500C Easy is 2.800 euro duurder. Het pakket omvat 15 inch lichtme talen wielen, handbediende airco en een keur aan chroomaccenten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17