Zwaar weer voor
Chinese Landwind
17
De Up! van VW gaat BMW maakt mastodont
elektrisch en sportief X6 optisch ietwat breder
vrijdag 3 februari 2012
Landwind CV9 Comfort
Alternatief, maar voor wie of wat? Bagage: geen op
gave. Gewicht 1.260 kg. Benzine 1.6 I, 97 pk.
Vanaf 15.595 euro, Comfort 17.995 euro.
Plus: binnenruimte.
Min: prijs, rijgedrag, afwerking.
ken van de eerste generatie Opel Zafira. Te
gen een meerprijs van 499 euro komen er
twee zitplaatsen op de derde zitrij bij. Klei
ne stoelen, geschikt voor kinderen, die in
een snelle beweging onder de achterbank
verdwijnen. Die achterbank biedt alleen
plaats aan twee personen, meer gordels zijn
er namelijk niet. De zitting klapt tegen de
rugleuning, waarna de bank als één geheel
tegen de voorstoelen aanschuift.
Het dashboard ziet er aardig uit en ook op
de kleurstelling hebben we niets aan te mer
ken. De audio-installatie zit netjes in de
middenconsole en er zijn voldoende vakjes
en bakjes om van alles op te bergen. De ver
schillende bedieningsknoppen voelen niet
al te degelijk aan, ook op de afwerking valt
het nodige af te dingen. De stoelen lijken in
eerste aanblik" voldoende volume te bieden.
Maar wie er eenmaal zit, merkt dat de dikte
De eerste schepen met nieuwe Landwinds staan op het punt van
arriveren. De hoogste tijd om de eerste serieuze Chinese auto op de
Nederlandse markt op zijn merites te beoordelen.
door Tony Vos
Landwind legde in Europa al een lan
ge weg af. De van de Opel Frontera
afgeleide terreinauto werd na enkele
maanden genadeloos neergesabeld,
vanwege de zeer teleurstellende resultaten
in een lpotsproef. Het zorgde in China wel
voor het besef dat een auto in Europa aan
volledig andere eisen moet voldoen.
In nauwe samenwerking met de Europese
importeur, gevestigd in Nederland, werd
het tweede model, een midi-ruimtewagen,
aan de Europese normen aangepast. Met als
resultaat drie sterren bij de EuroNCAP-
botsproeven.
De CV9 staat al sinds april vorig jaar bij de
dealer, maar meer dan enkele tientallen zijn
er niet op kenteken gezet. De vormgeving
van de hoge vijfdeurs kwam tot stand bij
het Italiaanse IDEA. De 4,41 meter lange au
to ziet er keurig uit en valt op een parkeer
terrein niet op tussen een veelheid aan
soortgelijke voertuigen. Wie afgaand op het
typeplaatje wil weten wat voor auto dit is,
zal teleurgesteld nergens de merknaam op
het model vinden.
Het interieur lijkt qua indeling te zijn afgeke
Het Italiaanse IDEA tekende voor de vormgeving van de Landwind CV9.
van de rugleuning tot een goede centimeter
beperkt blijft. Dat levert op lange ritten ver
moeidheid op. De zitplaatsen op de achter
bank zijn juist weer aan de harde kant. Chi
na is nog ver verwijderd van de standaar
den in Japan, Korea en Europa.
Veel ontwikkelingswerk is gedaan door Eu
ropese bedrijven. De motor kwam in Duits
land tot stand. Het is een 1.6 liter 16-klep-
per, die een vermogen levert van 97 pk.
Niets bijzonders, afgezet tegen het down
size turbogeweld van diverse concurrenten.
Landwind levert de auto zonder meerprijs
met een LPG-installatie, waardoor de CV9
tot 1 juli 2012 nog kan voldoen aan de norm
voor 20 procent bijtelling. Bovendien ligt
het omslagpunt hierdoor slechts op een
paar duizend kilometer per jaar.
De motor heeft moeite op gang te komen.
Schakelend van één naar twee deelt de mo
foto's Automedia
tor een klap uit aan de versnellingsbak, keer
op keer. Op het gemiddelde brandstofver
bruik van 1 op 13 is weinig aan te merken.
Het onderstel is comfortabel van afstem
ming. Té comfortabel. De auto helt dus over
in bochten en klappert wat onbestendig
over wegoneffenheden. Het geluidsniveau
in het interieur is redelijk, de besturing daar
entegen veel te vaag.
Op geen enkel vlak kan de Landwind CV9
op tegen de gevestigde orde. Het enig over
gebleven verkoopargument kan de prijs
zijn. Die begint bij 15.595 euro, maar hier
hebben we te maken met de Comfort-ver-
sie, voor 17-995 euro. Inclusief 17 inch licht
metaal, derde zitrij en metaallak gaat de
Landwind over de 20.000 euro heen. Daar
mee verdwijnt ieder redelijk argument op
dit moment een Landwind te kopen, nog
versterkt door de te verwachten inruilprijs.
Renault Scénic 1.616V Authentique
Ondanks de compacte bui
tenafmetingen een verras
send ruime vijfzitter, met
prettige rijeigenschappen.
Bagage 440-1.486 liter.
Gewicht 1.155 kg. Benzine
1.6 1,126 pk.
Plus: prestaties, afwerking, vormgeving.
Min: ietwat anoniem.
CONCURRENT
Meriva 1.4 ecoFlex Selection
Tweede generatie Meriva is
aanzienlijk groter dan voor
ganger. Grappige, tegen de
rijrichting openende achter
deuren. Bagage 397-1.496 li
ter. Gewicht 1.285 kg. Benzi
ne 1.4 1,100 pk.
Plus: onderstel, afwerking, rijcomfort
Min: prijs, zevenzitter tegen meerprijs.
Plus: binnenruimte, rijgedrag, prijs.
Min: niet als zevenzitter.
Aanzienlijk duurder dan de
Landwind, maar hét voor
beeld in deze klasse op het
gebied van vormgeving en rij
gedrag. Bagage 437-1.837 li
ter. Gewicht 1.295 kg. Benzi
ne 1.6 1,110 pk.
door Roel van Gils
Volkswagen heeft grote plan
nen met de kleine Up!. Die
is vooralsnog louter als drie-
deurs te koop. Als eerste verschijnt
in augustus de vijfdeurs versie, vol
gend jaar komen de elektrische
E-Up! en de sportieve Up! GT.
De Up! GT heeft dezelfde driecilin
der benzinemotor als de reguliere
Up!, maar levert dankzij ondersteu
ning van een turbo liefst 110 pk.
Identiek aan het potentieel van de
eerste generatie Golf GTI, om
maar wat te noemen. Het koppel
bedraagt 175 Nm. De GT haalt een
top van 195 kilometer per uur en
sprint in 8,5 seconde naar de 100.
Een handgeschakelde zesbak is
standaard. Die kenmerkt zich door
lange overbrengingen, maar door
een breed bereik van de turbomo
tor is die lange spatiëring geen en
kel probleem. Het onderstel is aan
gepast aan het opgefokte karakter
van de driepitter en geeft geen
krimp.
We mochten even kort proeven
aan de elektrische E-Up!. Nog een
prototype, benadrukte de inge
nieur op de achterbank. Daar is, af
gezien van wat extra elektronica
aan boord, weinig van te merken.
De E-Up! heeft 210 Nm aan kop
pel en gaat er als een speer van
door. De accu's brengen extra ge
wicht (250 kilo) in de schaal, maar
dat weet VW goed te verbloemen.
De accu's liggen in de bodem pre
cies onder .de stoelen. Goed voor
het zwaartepunt.
De besturing voelt in eerste instan
tie wat vreemd aan voor een Up!.
Want het stuur keert niet, zoals ge
bruikelijk, terug naar de midden
positie. Een kwestie van wennen
of nog afstemmen. Bijzonder is de
mogelijkheid met de pook het af
remmen op de motor te beïnvloe
den (remenergie te regenereren).
Dat systeem paste VW al eerder
toe op de elektrische e-Golf
De Up! wordt elektrisch. foto RvG
door Willem de Volder
BMW's mastodont X6 heeft
een facelift ondergaan. Het
zijn detailwijzigingen die de
Sports Activity Coupé een heden
daags gezicht geven. Zo vallen aan
de voorzijde de ronde mistlampen
op. Die zijn gevat in donkere rin
gen en een rechthoekig alumini-
umkleurig kader. De designers pas
ten ook de hoek van de grille iets
aan; die staat nu wat verder naar
voren. Het moet de auto een (nog)
breder aanzien geven. Alsof dat al
niet imposant genoeg was!
BMW voorziet de X6 van ledkop
lampen. Deze veiligheid verhogen
de, adaptieve verlichting is optio
neel, maar op de snelle X6 M stan
daard. Ook aan de achterzijde is
BMW X6: breder. foto BMW
ledtechniek in de verlichting toege
past. Dat verandert het aanzien,
omdat deze horizontaal zijn uitge
lijnd. Daarmee wordt hier optisch
aan breedte gewonnen.
BMW levert dé X6 in tien kleuren
(acht metallic). De standaarduitrus
ting bevat 19 inch lichtmetaal en
de wielen van de xDrive 5.oi heb
ben dubbele spaken in twee kleu
ren. Optioneel zijn 20 inch wielen.
Vermiljoenrood Nevada-leer con
trasteert met het gros van de exte
rieurkleuren en draagt bij aan de
uitstraling van het model. Ook de
keuze uit zwart of wit nappaleer
staat op de lijst. Het merk levert
de X6 standaard als vierzitter, een
driezits achterbank is optioneel.
Qua motorisering, zowel benzine
als diesel, is de X6 er uiteraard al
les aan gelegen het stoere voorko
men ook prestatief waar te maken.
Hoge vermogens zijn gemeengoed
in de X6-lijn. BMW heeft over suc
ces met de X6 geen klagen. Sinds'
de marktintroductie, drie jaar gele
den, zijn er meer dan 150.000
Sporty Activity Coupe's verkocht.
In juni staat de geactualiseerde X6
bij de BMW-dealer. De prijzen
zijn nog niet bekend.
Toyota levert de
RAV4 als X-Style
Toyota verrijkt het RAV4-gamma
met de X-Style. De Dynamic is de
basis, die krijgt extra's als leer in
combinatie met alcantara op de
verwarmde voorstoelen, elektri
sche verstelbare bestuurdersstoel
en Touch8cGo-navigatie. De auto
is leverbaar met benzine- en die
selmotor. Instapprijs: 30.990 euro.
Seat verlaagt de prijs
van alle Ibiza-versies
Seat verlaagt de prijs van de Ibiza
met 600 euro. De instapprijs is nu
11.495 euro. Ondanks wetgeving
over zuinige auto's houden de
driedeurs, vijfdeurs en SW's van
de Ibiza E-Ecomotive de belasting
vrije status en fiscale voordelen,
ook na 1 juli. Vorig jaar verkocht
Seat zo'n 13.000 Ibiza-modellen.
Fiat 500 en 500C
in Easy-uitvoering
De Fiat 500 en 500C zijn voortaan
leverbaar als Easy. De 500 Easy
heeft een meerprijs van 610 euro
en kost nu vanaf 13.695 euro. De
500C Easy is 2.800 euro duurder.
Het pakket omvat 15 inch lichtme
talen wielen, handbediende airco
en een keur aan chroomaccenten.