George Clooney raakt weer de juiste snaar 44 luit Een paard in de loopgraven Steunpilaren van een foute dictatuur zijn filmgeniek donderdag 2 februari 2012 filmrecensies Jeremy Irvine in War Horse. door Mark Moorman De nieuwste film van Ste ven Spielberg is geba seerd op een Brits kinder boek uit 1982 dat geheel vanuit het perspectief van een paard werd verteld. In War Horse van Michael Morpurgo lezen we hoe een paard van het Britse platte land in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog belandt, steeds wisselend van eigenaar, aan beide kanten van dat gruwe lijke conflict. Een paard is niet partijdig natuur lijk, dus dit perspectief geeft de schrijver de kans om de mens heid volgens hele andere criteria te verdelen: welke mensen zijn in staat om in in de hel die oorlog is, van een dier te houden? In War Horse vertellen Spielberg en scenarist Richard Curtis het verhaal op een traditionelere ma nier, waardoor we van episode naar episode springen. Spielberg heeft zich natuurlijk eerder over de verschrikkingen van de oorlog gebogen, in Schindler's List en in Saving Private Ryan, waar hij in het hart van de verschrikkingen, meesterlijk geënsceneerd, een ver haal over hoop en overleven plaatste. De beste scènes spelen zich tus sen de loopgraven af, hoewel de regisseur zich enigszins inhoudt omdat hij van War Horse, tenslot te gebaseerd op een kinderboek, een film wilde maken waar ook oudere kinderen heen kunnen gaan (in Nederland is hij gekeurd voor 12 jaar). Toch overtuigt de film niet, hoofdrolspeler Jeremy Irvine, als de jongen die blijft ge loven dat zijn paard nog leeft, is eenvoudig te vlak. En andere rol len, van veteraanacteurs, zijn net iets te standaard: de moeder ploe tert, de landeigenaar is wreed, de boer hij ploegde voort, het kind is onschuldig. En zo past ie dereen keurig in zijn vakje. War Horse Regie: Steven Spielberg Met: Jeremy Irvine, Peter Mullan, David Thewliss, Emily Watson Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen door Jos van der Burg Overal waar orde en disci pline worden verheer lijkt, vallen slachtoffers. Dat leert het politieke psychodra ma La Mirada Invisible (Het On zichtbare Oog), dat zich afspeelt in een eliteschool in 1982 in Bue nos Aires. Films over dictaturen gaan bijna altijd over de onderdrukking van tegenstanders van het regime, maar La Mirada Invisible richt de camera nu eens op de steunpila ren. Wat doen repressieve, autori taire verhoudingen met hen? We Julieta Zylberberg zien het door de ogen van de nieuwe jonge lerares Marita (ijzer- sterke Julieta Zylberberg) op een middelbare school voor elitekin deren. Haar taak is toe te zien op een strikte naleving van de regels door de scholieren. Zij moet een onzichtbaar oog zijn, zegt hoofd toezicht Biasutto (Osmar Nu nez), die subversief gedrag verge lijkt met uitzaaiende kanker. Ma rita doet haar werk perfect en aan haar oog ontsnapt niets. Maar voor haar autoritaire optre den betaalt ze een hoge prijs, want het vereist dat ze haar ge voelens uitschakelt. Het leidt tot innerlijke chaos en ontsporend gedrag als ze zich seksueel aange trokken voelt tot een leerling. De cynische geilaard Biasutto maakt er meedogenloos gebruik van. La Mirada Invisible Regie: Diego Lerman. Met: Julieta Zylberberg, Osmar Nunez Te zien in Middelburg door Bart van der Put Matt King heeft het niet slecht getroffen. De af stammeling van een Amerikaanse bankier en een lid van de Hawaïaanse ko ninklijke familie werkt als advo caat in Honolulu, en staat op het punt een van de laatste ongerepte baaien in de staat te verkopen. Het zal hem en zijn neven een fortuin opleveren. Maar het gaat Matt in The Descen dants niet voor de wind: zijn vrouw ligt na een bootongeluk in coma, en hij weet zich als zelfver klaard 'reserve ouder' geen raad met zijn dochters. De tienjarige Scottie is voor hem een raadsel, de zeventienjarige Alexandra is de spreekwoordelijke rotte appel in een peperdure kostschool. Wan neer Matt haar ophaalt voor zie kenhuisbezoek krijgt de familiecri sis een extra dimensie: ze beweert met grote stelligheid dat haar moe der een ander heeft. Samen met zijn dochters en de nietsnut die voor het vriendje van Alexandra doorgaat, stort de bedro gen echtgenoot zich impulsief op een speurtocht naar de minnaar. De verfilming van Kaui Hart Hem- mings' boek The Descendants mar keert de terugkeer van regisseur Alexander Payne, die zeven jaar ge leden een Oscar voor de ijzerster- ke romanverfilming Sideways won. Het wekt geen verbazing dat de opvolger dit jaar eveneens vijf nominaties kreeg, want Payne slaagt er opnieuw in met ogen schijnlijk gemak tussen lichtvoeti ge humor en trefzeker drama te la veren.. Het is een knappe prestatie, die deels leunt op de inbreng van ko mieken annex coscenarioschrijvers Nat Faxon en Jim Rash, maar ook met de voortreffelijke rolbezetting samenhangt. Als de vertwijfelde vader raakt George Clooney voort durend de juiste snaar: hij is als vanouds grappig en charmant, maar in zijn onbeholpen vader schap ook aandoenlijk genoeg om ons de bevoorrechte positie van zijn personage te doen vergeten. De ster krijgt fantastisch tegenspel van Shailene Woodley en Amara Miller, die als de grofgebekte doch ters voortdurend verrassend uit de hoek komen, en terloops bewijzen dat Payne als acteursregisseur ook met jong talent uitstekend werk le vert. Dankzij de goed getroffen dyna miek tussen de vader en zijn doch ters is The Descendants niet alleen een grappige, maar ook een geloof waardige en herkenbare schets van een gezin in crisis. Dat de film het niveau van Side ways net niet haalt, ligt vooral aan de manier waarop alle verhaallij nen aan het slot keurig worden af gerond. Dat doet te gekunsteld aan om te overtuigen of ontroe ren, en doet afbreuk aan een film die in al zijn komische grilligheid emotioneel volkomen authentiek aanvoelt. Gelukkig lijkt Payne dat ook te beseffen, getuige een huise lijk slotakkoord dat zo liefdevol is dat je geneigd bent hem die ene misstap meteen te vergeven. The Descendants Regie: Alexander Payne. Met: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Robert Forster Te zien in Vlissingen VLISSINGEN CINECITY The muppets OV: wo 13.45,16.15 en 19.30 uur; Shame: di 14.00 en 19.30 uur;Sneak:ma 22.00 uur; Hugo:zo 16.15 uur; Les Bien Aimes: zo 11.00 uur; War Horse: do t/m wo 16.00 en 19.00 uur,vr en za 22.00 uur zo t/m wo21.45 en zo 11.00 uur; Jack and Jill: do,vr,di 14.00,do t/m wo 16.15,19.30 en 22.00 uur; The Desecendants: do t/m wo 14.00 en 19.15 uur; School: Het ge heim: ma 9.00 uur; School: Kerity, het geheim van Eleonore: vr 9.00 uur; School: Langen gelukkig: ma 13.45 uur; A good old fashioned orgy: do t/m wo 19.15(di niet)en 21.45; My week with Marilyn: do t/m di 14.00, zo 13.45 uur; Black Out:vr, zo,di 22.00 uur; The girl with the dragon tattoo, millenium trilogy part 1: do 16.05, 21.30,vr 19.00 en 21.45, za 16.05,-21.45, zo 19.00, 21.30, ma 16.05, 21.30, di 15.45,19.00, 21.30, wo 21.30 uur; Suskind: do t/m wo 13.50, do t/m wo 19.10(vr en za 19.15 uur) The darkest hour 3D: do, vr, ma 14.00, do, za, ma, wo 22.00 ,vr, zo, di 22.15 uur; Doodslag: do, za, wo 22.00 uur; The iron lady: do, vr, ma, di 13.40, do, vr, zo, ma, di, wo 16.30, do t/m wo 19.00 uur; The help: do, vr, ma, di 16.15, za, zo, wo 16.00 uur; Mission Impossi ble ghost protocol: do, ma, wo 16.25, za 16.30 uur; Mega Mindy en de snoepba- ron: za wo 14.00, zo 13.45 uur; Sher lock Holmes 2: A game of shadowsido t/m wo 21.45,vr, zo, di 16.30 uur; Alvin The chipmunks 3: vr 16.30, za, zo, wo 14.00, zo 11.00 uur; De gelaarse kat 3D (NL): vr 16.30, za, zo, wo 14.00, zo 11.00 uur; Dolfje Weerwolfje: za, zo, wo 14.00, zo 11.00 uur; Nova Zembla (3D): do, vr, ma 14.00, do, ma,di 16.30, do, za, ma 19.30, za, zo, wo 16.15 uur; Happy Feet 2 3D (NL): za 13.45, zo 14.00 uur. GOES DAVINCI CINEMA Jack and Jilfcdo t/m zo 19.00, 21,45, za en zo 16.00, ma en di 20.30, wo 16.00, 20.30 uur; Nova Zembla 3D: do t/m zo 18.30, za en zo, wo 15.45 uur; Suskind: vr t/m zo 18.45,21.30,ma t/m wo 20.00 uur; The girl with the dragon tattoo: do t/m zo 21.00, ma t/m wo 20.00 uur; War horse: do t/m zo 18.30, 21.15, za, zo, wo 15.15, ma t/m wo 19.45 uur.; Alvin en de Chipmunks 3D(NL):za, zo,wo 13.15, 15.30 uur; De gelaarsde kat 3D (NL): za, zo, wo 13.30 uur; Dolfje Weerwolfje: za en zo 13.00 uur; Mega Mindy en de snoepbaron (NL): za,zo,wo 14.00 uur. 't BEEST Tinker Tailor Soldier Spy: do, vr, di, wo 20.30 uur. MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG La Mirada Invisble: do 20.00, vr 21.30, za 19.00, ma 20.00 uur;Les Hommes Li- bres: vr 15.00, za 19.00 en 21.30, wo 20.00 uur; Ce n'est qu' un debut (Just a beginning): vr 19.00,di 20.00 uur. ZIERIKZEE FIZI Body Language: wo 14.00 uur; Le piel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44