George Clooney raakt
weer de juiste snaar
44 luit
Een paard in de loopgraven
Steunpilaren van een foute
dictatuur zijn filmgeniek
donderdag 2 februari 2012
filmrecensies
Jeremy Irvine in War Horse.
door Mark Moorman
De nieuwste film van Ste
ven Spielberg is geba
seerd op een Brits kinder
boek uit 1982 dat geheel vanuit
het perspectief van een paard
werd verteld. In War Horse van
Michael Morpurgo lezen we hoe
een paard van het Britse platte
land in de loopgraven van de
Eerste Wereldoorlog belandt,
steeds wisselend van eigenaar,
aan beide kanten van dat gruwe
lijke conflict.
Een paard is niet partijdig natuur
lijk, dus dit perspectief geeft de
schrijver de kans om de mens
heid volgens hele andere criteria
te verdelen: welke mensen zijn in
staat om in in de hel die oorlog
is, van een dier te houden?
In War Horse vertellen Spielberg
en scenarist Richard Curtis het
verhaal op een traditionelere ma
nier, waardoor we van episode
naar episode springen. Spielberg
heeft zich natuurlijk eerder over
de verschrikkingen van de oorlog
gebogen, in Schindler's List en in
Saving Private Ryan, waar hij in
het hart van de verschrikkingen,
meesterlijk geënsceneerd, een ver
haal over hoop en overleven
plaatste.
De beste scènes spelen zich tus
sen de loopgraven af, hoewel de
regisseur zich enigszins inhoudt
omdat hij van War Horse, tenslot
te gebaseerd op een kinderboek,
een film wilde maken waar ook
oudere kinderen heen kunnen
gaan (in Nederland is hij gekeurd
voor 12 jaar). Toch overtuigt de
film niet, hoofdrolspeler Jeremy
Irvine, als de jongen die blijft ge
loven dat zijn paard nog leeft, is
eenvoudig te vlak. En andere rol
len, van veteraanacteurs, zijn net
iets te standaard: de moeder ploe
tert, de landeigenaar is wreed,
de boer hij ploegde voort, het
kind is onschuldig. En zo past ie
dereen keurig in zijn vakje.
War Horse
Regie: Steven Spielberg
Met: Jeremy Irvine, Peter Mullan,
David Thewliss, Emily Watson
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
door Jos van der Burg
Overal waar orde en disci
pline worden verheer
lijkt, vallen slachtoffers.
Dat leert het politieke psychodra
ma La Mirada Invisible (Het On
zichtbare Oog), dat zich afspeelt
in een eliteschool in 1982 in Bue
nos Aires.
Films over dictaturen gaan bijna
altijd over de onderdrukking van
tegenstanders van het regime,
maar La Mirada Invisible richt de
camera nu eens op de steunpila
ren. Wat doen repressieve, autori
taire verhoudingen met hen? We
Julieta Zylberberg
zien het door de ogen van de
nieuwe jonge lerares Marita (ijzer-
sterke Julieta Zylberberg) op een
middelbare school voor elitekin
deren. Haar taak is toe te zien op
een strikte naleving van de regels
door de scholieren. Zij moet een
onzichtbaar oog zijn, zegt hoofd
toezicht Biasutto (Osmar Nu
nez), die subversief gedrag verge
lijkt met uitzaaiende kanker. Ma
rita doet haar werk perfect en
aan haar oog ontsnapt niets.
Maar voor haar autoritaire optre
den betaalt ze een hoge prijs,
want het vereist dat ze haar ge
voelens uitschakelt. Het leidt tot
innerlijke chaos en ontsporend
gedrag als ze zich seksueel aange
trokken voelt tot een leerling. De
cynische geilaard Biasutto maakt
er meedogenloos gebruik van.
La Mirada Invisible
Regie: Diego Lerman. Met: Julieta
Zylberberg, Osmar Nunez
Te zien in Middelburg
door Bart van der Put
Matt King heeft het niet
slecht getroffen. De af
stammeling van een
Amerikaanse bankier
en een lid van de Hawaïaanse ko
ninklijke familie werkt als advo
caat in Honolulu, en staat op het
punt een van de laatste ongerepte
baaien in de staat te verkopen. Het
zal hem en zijn neven een fortuin
opleveren.
Maar het gaat Matt in The Descen
dants niet voor de wind: zijn
vrouw ligt na een bootongeluk in
coma, en hij weet zich als zelfver
klaard 'reserve ouder' geen raad
met zijn dochters. De tienjarige
Scottie is voor hem een raadsel, de
zeventienjarige Alexandra is de
spreekwoordelijke rotte appel in
een peperdure kostschool. Wan
neer Matt haar ophaalt voor zie
kenhuisbezoek krijgt de familiecri
sis een extra dimensie: ze beweert
met grote stelligheid dat haar moe
der een ander heeft.
Samen met zijn dochters en de
nietsnut die voor het vriendje van
Alexandra doorgaat, stort de bedro
gen echtgenoot zich impulsief op
een speurtocht naar de minnaar.
De verfilming van Kaui Hart Hem-
mings' boek The Descendants mar
keert de terugkeer van regisseur
Alexander Payne, die zeven jaar ge
leden een Oscar voor de ijzerster-
ke romanverfilming Sideways
won. Het wekt geen verbazing dat
de opvolger dit jaar eveneens
vijf nominaties kreeg, want Payne
slaagt er opnieuw in met ogen
schijnlijk gemak tussen lichtvoeti
ge humor en trefzeker drama te la
veren..
Het is een knappe prestatie, die
deels leunt op de inbreng van ko
mieken annex coscenarioschrijvers
Nat Faxon en Jim Rash, maar ook
met de voortreffelijke rolbezetting
samenhangt. Als de vertwijfelde
vader raakt George Clooney voort
durend de juiste snaar: hij is als
vanouds grappig en charmant,
maar in zijn onbeholpen vader
schap ook aandoenlijk genoeg om
ons de bevoorrechte positie van
zijn personage te doen vergeten.
De ster krijgt fantastisch tegenspel
van Shailene Woodley en Amara
Miller, die als de grofgebekte doch
ters voortdurend verrassend uit de
hoek komen, en terloops bewijzen
dat Payne als acteursregisseur ook
met jong talent uitstekend werk le
vert.
Dankzij de goed getroffen dyna
miek tussen de vader en zijn doch
ters is The Descendants niet alleen
een grappige, maar ook een geloof
waardige en herkenbare schets
van een gezin in crisis.
Dat de film het niveau van Side
ways net niet haalt, ligt vooral aan
de manier waarop alle verhaallij
nen aan het slot keurig worden af
gerond. Dat doet te gekunsteld
aan om te overtuigen of ontroe
ren, en doet afbreuk aan een film
die in al zijn komische grilligheid
emotioneel volkomen authentiek
aanvoelt. Gelukkig lijkt Payne dat
ook te beseffen, getuige een huise
lijk slotakkoord dat zo liefdevol is
dat je geneigd bent hem die ene
misstap meteen te vergeven.
The Descendants
Regie: Alexander Payne. Met: George
Clooney, Shailene Woodley, Amara
Miller, Nick Krause, Robert Forster
Te zien in Vlissingen
VLISSINGEN
CINECITY
The muppets OV: wo 13.45,16.15 en
19.30 uur; Shame: di 14.00 en 19.30
uur;Sneak:ma 22.00 uur; Hugo:zo 16.15
uur; Les Bien Aimes: zo 11.00 uur; War
Horse: do t/m wo 16.00 en 19.00 uur,vr
en za 22.00 uur zo t/m wo21.45 en zo
11.00 uur; Jack and Jill: do,vr,di
14.00,do t/m wo 16.15,19.30 en 22.00
uur; The Desecendants: do t/m wo
14.00 en 19.15 uur; School: Het ge
heim: ma 9.00 uur; School: Kerity, het
geheim van Eleonore: vr 9.00 uur;
School: Langen gelukkig: ma 13.45
uur; A good old fashioned orgy: do t/m
wo 19.15(di niet)en 21.45; My week
with Marilyn: do t/m di 14.00, zo 13.45
uur; Black Out:vr, zo,di 22.00 uur; The
girl with the dragon tattoo, millenium
trilogy part 1: do 16.05, 21.30,vr 19.00
en 21.45, za 16.05,-21.45, zo 19.00,
21.30, ma 16.05, 21.30, di 15.45,19.00,
21.30, wo 21.30 uur; Suskind: do t/m
wo 13.50, do t/m wo 19.10(vr en za
19.15 uur) The darkest hour 3D: do, vr,
ma 14.00, do, za, ma, wo 22.00 ,vr, zo, di
22.15 uur; Doodslag: do, za, wo 22.00
uur; The iron lady: do, vr, ma, di 13.40,
do, vr, zo, ma, di, wo 16.30, do t/m wo
19.00 uur; The help: do, vr, ma, di 16.15,
za, zo, wo 16.00 uur; Mission Impossi
ble ghost protocol: do, ma, wo 16.25, za
16.30 uur; Mega Mindy en de snoepba-
ron: za wo 14.00, zo 13.45 uur; Sher
lock Holmes 2: A game of shadowsido
t/m wo 21.45,vr, zo, di 16.30 uur; Alvin
The chipmunks 3: vr 16.30, za, zo, wo
14.00, zo 11.00 uur; De gelaarse kat 3D
(NL): vr 16.30, za, zo, wo 14.00, zo
11.00 uur; Dolfje Weerwolfje: za, zo, wo
14.00, zo 11.00 uur; Nova Zembla (3D):
do, vr, ma 14.00, do, ma,di 16.30, do, za,
ma 19.30, za, zo, wo 16.15 uur; Happy
Feet 2 3D (NL): za 13.45, zo 14.00 uur.
GOES
DAVINCI CINEMA
Jack and Jilfcdo t/m zo 19.00, 21,45, za
en zo 16.00, ma en di 20.30, wo 16.00,
20.30 uur; Nova Zembla 3D: do t/m zo
18.30, za en zo, wo 15.45 uur; Suskind:
vr t/m zo 18.45,21.30,ma t/m wo 20.00
uur; The girl with the dragon tattoo: do
t/m zo 21.00, ma t/m wo 20.00 uur; War
horse: do t/m zo 18.30, 21.15, za, zo, wo
15.15, ma t/m wo 19.45 uur.; Alvin en
de Chipmunks 3D(NL):za, zo,wo 13.15,
15.30 uur; De gelaarsde kat 3D (NL): za,
zo, wo 13.30 uur; Dolfje Weerwolfje: za
en zo 13.00 uur; Mega Mindy en de
snoepbaron (NL): za,zo,wo 14.00 uur.
't BEEST
Tinker Tailor Soldier Spy: do, vr, di, wo
20.30 uur.
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
La Mirada Invisble: do 20.00, vr 21.30,
za 19.00, ma 20.00 uur;Les Hommes Li-
bres: vr 15.00, za 19.00 en 21.30, wo
20.00 uur; Ce n'est qu' un debut (Just a
beginning): vr 19.00,di 20.00 uur.
ZIERIKZEE
FIZI
Body Language: wo 14.00 uur; Le piel