Ranj maakt 'games met een missie' 'De game zet de commandant enorm onder druk, terwijl hij in een woensdag 1 februar, 2012 split second beslissingen moet nemen over onverwachte dingen' 11 Anja van der Hulst, onderzoeker TNO saasüBsaaffiffli»®?»® Foto boven: scène uit het Public Order Management Game van de Ma rechaussee. Daarin oefenen leidinggevenden van een peloton een be paalde actie, zoals het begeleiden van een demonstratie. Het gaat voor al om de planning, communicatie en snel knoopen doorhakken. Foto rechts: demonstranten in de game van de Marechaussee. Het is voor spelontwerpers nog een uitdaging om gezichtsuitdrukkingen en motoriek zo realistisch mogelijk te maken. Foto links: Nederlandse militairen die wer den uitgezonden naar Uruzgan, konden in Nederland vast kennis maken met de stad Tarin Kowt. Die is voor dit spel helemaal nagemaakt. Een avonturenspel voor kinderen met ADHD. Een mentor begeleidt de speler en geeft feedback. Daardoor leert het kind beter te plannen en krijgt het meer zelfvertrouwen. Kinderen die niet zo'n goede fijne motoriek hebben, trainen dat met het spel Juf in a Box. In een dierentuin voor monsters tekent het kind met een pen lijnen die steeds nauwkeuri ger en vloeiender moeten zijn. Deze game, die zich afspeelt in China, leert projectmanagers met complexe in ternationale opdrachten omgaan. Baas, klant en team moeten tevreden zijn en de begroting moet kloppen. Opzichters die werken op olieplatforms van Shell moeten potentieel gevaarlijke situaties leren herkennen. In deze game kunnen ze daarop oefenen. Hoe hoger het level, hoe moeilijker de situaties. Nederland doet volop mee in het ontwikkelen van serious games. De di gitale vrijbuiters van Ranj koppelen creativiteit aan koopmansgeest. door Joep Trommelen In de serious game met de werktitel HealSeeker moeten kinderen een virtueel robotje zó programmeren dat hij, zon der brokken te maken, bij de uit gang komt. In een andere op dracht moet de speler de juiste tijd inschatten om in een doolhof dia manten te verzamelen. Zo kunnen kinderen spelenderwijs oefenen in plannen en tijdsbesef vaardighe den waar ADHD'ers vaak moeite mee hebben. In het hippe kantoor van Ranj in Rotterdam, met schitterend uit zicht over de Maas, toont operatio neel directeur Albert-Jan Pomper hoe op dit moment in het 'lab' de laatste hand wordt gelegd aan een eerste versie van dit spel. HealSeek er is een initiatief van farmaceut Janssen, die niet-medicamenteuze manieren onderzoekt om patiën ten te behandelen. Verder onderzoek is gepland om de effecten aan te tonen. Stichting Yulius, een centrum voor geeste lijke gezondheidszorg, is een be langrijke partner. Pomper spiegelt zich aan successto- ries als dat van het Amerikaanse spel Re-Mission. „Daarin konden kankerpatiënten tegen kankercel len vechten. Intussen is klinisch bewezen dat kinderen daardoor 5 procent meer overlevingskans heb ben. Fantastisch toch?" Serious gaming is booming. Dat komt volgens Pomper vooral door de enorme toename in computer kracht en de vlucht die internet heeft genomen. In principe kan ie dere situatie gesimuleerd worden in een spel. Trainen met een game is niet alleen realistisch maar in veel gevallen ook veel goedkoper en veiliger dan in real life. „Het internet is het podium om zulke spellen uit te kunnen rollen. Scholen hebben geen spelcompu ters en iPads, maar wel allemaal in ternet en smart boards in de klas. En een bedrijf hoeft zijn personeel niet naar een locatie te laten ko men voor een training als die ook via internet gesimuleerd kan wor den. Wel zo makkelijk als je een multinational bent met vestigin gen over de hele wereld." Zo maakte Ranj voor Cap Gemini een spel om wereldwijd managers te trainen. En advocatenkantoor Houthof Buruma won in de VS en Europa prijzen met Houthof Buru ma The Game, waarin teams bedrij ven die in China aan de slag wil len, virtueel langs allerlei juridi sche obstakels moeten leiden. Niet eens bedoeld als selectiespel, maar puur om toptalent zover te krijgen te solliciteren. Pomper: „Ontzet tend goed voor het imago van een kantoor dat altijd voor de nieuw ste dingen openstaat. De opdracht gever heeft de investering ruim schoots terugverdiend." „Ranj wil games met een missie maken," benadrukt Pomper. „Se rious games zijn te gebruiken om sollicitanten te testen, maar ook om mensen iets te leren of om ze beter te maken." Deze visie heeft te maken met de idealistische en creatieve oor sprong van Ranj, dat in 1995 door twee afstudeerders van de Willem de Kooning Academie is opge richt. In het verleden maakte het bedrijf digitale animaties. Het VPRO Achterwerk tv-figuurtje Purno de Pumo is hun bekendste schepping. In 1999 is Ranj zich toe gaan leggen op het ontwikkelen van 'games met een missie'. Pomper denkt dat serious games ook in het onderwijs een hoge vlucht gaan nemen. Ranj maakte al het kinderfysiotherapeutische spel Juf in a Box, om basisschool kinderen met een slechte fijne mo toriek beter te laten schrijven. „In het onderwijs is men er nog niet overal klaar voor, daar is men vaak voorzichtig," zegt Pomper. „Ik snap dat ook wel, daar krijgen ze zo veel veranderingen over zich heen dat ze niet meteen op se rious games zitten te wachten. Maar dat is hopelijk een kwestie van tijd." Wanneer is een serious game ge slaagd? Pomper: „Wanneer volwas sen mensen of kinderen zó in het spel zitten dat ze niet meer in de gaten hebben dat het een spel is en hun natuurlijke gedrag gaan vertonen. Zonder het door te heb ben vergen ze het uiterste van zich zelf om de doelen in het spel te ha len. Dan zijn mensen aan het le ren en werkt het spel."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11