Ranj maakt 'games met een missie'
'De game zet de commandant enorm onder druk, terwijl hij in een woensdag 1 februar, 2012
split second beslissingen moet nemen over onverwachte dingen' 11
Anja van der Hulst, onderzoeker TNO
saasüBsaaffiffli»®?»®
Foto boven: scène uit het Public Order Management Game van de Ma
rechaussee. Daarin oefenen leidinggevenden van een peloton een be
paalde actie, zoals het begeleiden van een demonstratie. Het gaat voor
al om de planning, communicatie en snel knoopen doorhakken.
Foto rechts: demonstranten in de game van de Marechaussee. Het is
voor spelontwerpers nog een uitdaging om gezichtsuitdrukkingen en
motoriek zo realistisch mogelijk te maken.
Foto links: Nederlandse militairen die wer
den uitgezonden naar Uruzgan, konden in
Nederland vast kennis maken met de stad
Tarin Kowt. Die is voor dit spel helemaal
nagemaakt.
Een avonturenspel voor kinderen met
ADHD. Een mentor begeleidt de speler
en geeft feedback. Daardoor leert het
kind beter te plannen en krijgt het
meer zelfvertrouwen.
Kinderen die niet zo'n goede fijne motoriek
hebben, trainen dat met het spel Juf in a Box.
In een dierentuin voor monsters tekent het
kind met een pen lijnen die steeds nauwkeuri
ger en vloeiender moeten zijn.
Deze game, die zich afspeelt in China,
leert projectmanagers met complexe in
ternationale opdrachten omgaan. Baas,
klant en team moeten tevreden zijn en
de begroting moet kloppen.
Opzichters die werken op olieplatforms van
Shell moeten potentieel gevaarlijke situaties
leren herkennen. In deze game kunnen ze
daarop oefenen. Hoe hoger het level, hoe
moeilijker de situaties.
Nederland doet volop
mee in het ontwikkelen
van serious games. De di
gitale vrijbuiters van Ranj
koppelen creativiteit aan
koopmansgeest.
door Joep Trommelen
In de serious game met de
werktitel HealSeeker moeten
kinderen een virtueel robotje
zó programmeren dat hij, zon
der brokken te maken, bij de uit
gang komt. In een andere op
dracht moet de speler de juiste tijd
inschatten om in een doolhof dia
manten te verzamelen. Zo kunnen
kinderen spelenderwijs oefenen in
plannen en tijdsbesef vaardighe
den waar ADHD'ers vaak moeite
mee hebben.
In het hippe kantoor van Ranj in
Rotterdam, met schitterend uit
zicht over de Maas, toont operatio
neel directeur Albert-Jan Pomper
hoe op dit moment in het 'lab' de
laatste hand wordt gelegd aan een
eerste versie van dit spel. HealSeek
er is een initiatief van farmaceut
Janssen, die niet-medicamenteuze
manieren onderzoekt om patiën
ten te behandelen.
Verder onderzoek is gepland om
de effecten aan te tonen. Stichting
Yulius, een centrum voor geeste
lijke gezondheidszorg, is een be
langrijke partner.
Pomper spiegelt zich aan successto-
ries als dat van het Amerikaanse
spel Re-Mission. „Daarin konden
kankerpatiënten tegen kankercel
len vechten. Intussen is klinisch
bewezen dat kinderen daardoor 5
procent meer overlevingskans heb
ben. Fantastisch toch?"
Serious gaming is booming. Dat
komt volgens Pomper vooral door
de enorme toename in computer
kracht en de vlucht die internet
heeft genomen. In principe kan ie
dere situatie gesimuleerd worden
in een spel. Trainen met een game
is niet alleen realistisch maar in
veel gevallen ook veel goedkoper
en veiliger dan in real life.
„Het internet is het podium om
zulke spellen uit te kunnen rollen.
Scholen hebben geen spelcompu
ters en iPads, maar wel allemaal in
ternet en smart boards in de klas.
En een bedrijf hoeft zijn personeel
niet naar een locatie te laten ko
men voor een training als die ook
via internet gesimuleerd kan wor
den. Wel zo makkelijk als je een
multinational bent met vestigin
gen over de hele wereld."
Zo maakte Ranj voor Cap Gemini
een spel om wereldwijd managers
te trainen. En advocatenkantoor
Houthof Buruma won in de VS en
Europa prijzen met Houthof Buru
ma The Game, waarin teams bedrij
ven die in China aan de slag wil
len, virtueel langs allerlei juridi
sche obstakels moeten leiden. Niet
eens bedoeld als selectiespel, maar
puur om toptalent zover te krijgen
te solliciteren. Pomper: „Ontzet
tend goed voor het imago van een
kantoor dat altijd voor de nieuw
ste dingen openstaat. De opdracht
gever heeft de investering ruim
schoots terugverdiend."
„Ranj wil games met een missie
maken," benadrukt Pomper. „Se
rious games zijn te gebruiken om
sollicitanten te testen, maar ook
om mensen iets te leren of om ze
beter te maken."
Deze visie heeft te maken met de
idealistische en creatieve oor
sprong van Ranj, dat in 1995 door
twee afstudeerders van de Willem
de Kooning Academie is opge
richt. In het verleden maakte het
bedrijf digitale animaties. Het
VPRO Achterwerk tv-figuurtje
Purno de Pumo is hun bekendste
schepping. In 1999 is Ranj zich toe
gaan leggen op het ontwikkelen
van 'games met een missie'.
Pomper denkt dat serious games
ook in het onderwijs een hoge
vlucht gaan nemen. Ranj maakte
al het kinderfysiotherapeutische
spel Juf in a Box, om basisschool
kinderen met een slechte fijne mo
toriek beter te laten schrijven.
„In het onderwijs is men er nog
niet overal klaar voor, daar is men
vaak voorzichtig," zegt Pomper.
„Ik snap dat ook wel, daar krijgen
ze zo veel veranderingen over zich
heen dat ze niet meteen op se
rious games zitten te wachten.
Maar dat is hopelijk een kwestie
van tijd."
Wanneer is een serious game ge
slaagd? Pomper: „Wanneer volwas
sen mensen of kinderen zó in het
spel zitten dat ze niet meer in de
gaten hebben dat het een spel is
en hun natuurlijke gedrag gaan
vertonen. Zonder het door te heb
ben vergen ze het uiterste van zich
zelf om de doelen in het spel te ha
len. Dan zijn mensen aan het le
ren en werkt het spel."