Spelen om te leren io serious games Een computergame winnen - daar doen we graag ons best voor. En zo blijkt een game het ideale leermiddel. Voor burgemeesters, mili tairen en zelfs voor patiënten. woensdag 1 februari 2012 door Dewi Gigengack Molotov!' Een brandbom be landt voor de voeten van de marechaussee, die gewond raakt. Deze demonstratie loopt uit de hand. Op vier plekke t-faH u, tas aan de hand. De pe lotonscommandant stuurt een am bulance naar zijn gewonde collega en wil naar de plek rijden waar de demonstranten naartoe gaan, maar hij komt vast te zitten in de menigte. Game over. Bezweet komt de militair de con trolekamer uit. Hij bevindt zich niet meer midden in een chaoti sche demonstratie, maar in het ga me lab van onderzoeksinstituut TNO in Soesterberg. Daar worden serious games ontwikkeld voor De fensie. „De pelotonscommandant mag dan achteraf zeggen dat hij blunders heeft begaan, het zijn wel fantastische leermomenten", zegt onderzoeker Anja van der Hulst. „Leidinggevenden in een pe loton kunnen met deze game oefe nen met het voorbereiden en uit voeren van een bepaalde actie, zonder dat hun manschappen hoe ven mee te doen. Dat scheelt tijd en geld. De game zet de comman dant enorm onder druk, terwijl hij in een split second beslissingen moet nemen over onverwachte dingen. Die moet hij communice ren aan zijn collega's, die ook in het spel zitten. Ondertussen krui pen instructeurs in de huid van de boze menigte. Het is een rollen spel in een zo realistisch mogelijke situatie." Leren door iets te ervaren. Op steeds meer terreinen is men door drongen van het besef dat deze ma nier van leren effectief is. En door de mogelijkheden van de techniek zijn computerspellen - games - dé manier om die leerprocessen mo gelijk te maken. In het onderwijs, bij de revalidatie van patiënten, maar ook bij training of selectie van werknemers in de financiële wereld, in de zorg, de logistiek en bij de overheid. Maar ook tegen pijn. Zo spelen patiënten tijdens de operatie aan hun brandwonden het spel SnowWorld. Door de asso ciatie met koude, voelen ze de pijn lijke behandeling minder. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van se rious games. „Uit een recente inter nationale overzichtsstudie van 65 games, bleek dat games effectiever zijn dan andere leermethoden", zegt universitair docent simulatie en gaming Rens Kortmann van de TU Delft. „Voor het opdoen van kennis wa ren games 11 procent effectiever, voor het aanleren van vaardighe den 14 procent. Maar als mensen moesten aangeven wat ze zelf dachten geleerd te hebben, bleken games 20 procent effectiever. Dat komt door het enthousiasmerende effect van games." Hoe kan het dat mensen leren van een game? „Bij een serious game wordt de echte wereld gevangen in een model", legt Kortmann uit. „De spelers krijgen een rol en gaan aan de slag in de game. Voorwaar de is dat het een veilige omgeving is waarin ze kunnen experimente ren. Spelers raken betrokken bij de game en ze voelen frustratie als iets niet lukt of blijdschap als iets wel lukt. Die emoties zijn dé per fecte voedingsbodems voor een leerproces. Als de deelnemers tij dens en na de game samen evalue ren en ervaringen delen, is de kans dat ze er iets blijvends van opste ken nog groter." Bij bepaalde games is het belang rijk dat de spelomgeving zo veel mogelijk lijkt op de werkelijkheid. Zo heeft de TU Delft een olieplat form van Shell nagemaakt voor een game over veiligheid. En TNO heeft een game waarvoor de Af ghaanse stad Tarin Kowt precies is nagebouwd. Alsof je laag over vliegt in een helikopter, zweef je 'Emoties zijn dé perfecte voedingsbodems voor een leerproces' over de provinciehoofdstad. Neder landse militairen die werden uitge zonden naar Uruzgan kregen met deze game een beeld van waar ze terecht zouden komen. Tarin Kowt heeft weinig herkennings punten. Alleen een rotonde en de markt onderscheiden zich van het raster van laagbouw en stoffige steegjes. Overal ligt afval. Dat be moeilijkt het opsporen van berm- bommen. Toch moesten militai ren zorgen dat ze al in Nederland hun weg in die stad konden dro men en de meest veilige routes konden bepalen. 3D-realisme is niet altijd een ver eiste voor een goede serious game. Kortmann: „Het ligt aan het leer doel. Als dat wat abstracter is, zo als het opbouwen van een vertrou wensband, het creëren van bewust zijn of het managen van een be drijf, hoeft het helemaal geen spel te zijn in een virtuele 3D-omge- ving. Hét sleutelwoord voor een goede game is activering." Dat geldt bijvoorbeeld voor de bur- gemeestersgame die Josine van der Ven van TNO ontwikkelde. Het spel ziet er simpel uit, maar de di lemma's die burgemeesters krijgen voorgeschoteld zijn des te realisti scher. Welke beslissingen maak je bij een gezinsdrama, een demon- straffe van neo-nazi's of een zeden zaak op een basisschool? En zit je daarmee meer in de rol van be stuurder of burgervader? „Juist om dat ze zo inhoudelijk met hun vak bezig zijn, stimuleert dit spel bur- - gemeesters enorm tot nadenken over hun rol." Inmiddels heeft de helft van de Nederlandse burge meesters het spel gespeeld. Hoe beter de game, hoe meer het geleerde kan worden toegepast in de werkelijkheid. Bij de game voor de Marechaussee bestaat zelfs het risico dat bij te weinig realisme de militairen dingen aanleren die ne gatief uitpakken in de praktijk, zegt TNO'er Anja van der Hulst. Ze geeft een voorbeeld: „Het is las tig een onderscheid te maken tus sen een opgewonden menigte en een agressieve menigte. Het ge schreeuw, de gezichtsuitdrukkin gen en de bewegingen die mensen maken, lijken op elkaar. Maar je moet er anders op reageren: op winding moet je laten gaan, agres sie moet je indammen. Die emo ties moeten in de game nóg beter herkenbaar worden." Kan een serious game ook versla vend zijn? „Je hoopt op een beetje verslaving", zegt Kortmann. „Men sen moeten in het spel gezogen worden. Maar écht verslavende se rious games heb ik niet meege maakt. We krijgen eerder de klacht dat de games te saai zijn." Burgemeesters kunnen in deze game oefe nen met veschillende scenario's, zoals een ge zinsdrama of een kernongeval. De spe ler moet beslissingen nemen, zoals: 'gaat u een reactie via Twitter plaatsen?'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10