zeeland j 3
Achterstallig onderhoud om leger op de kaart te zetten
Man bestolen door 'goudverkopers'
Huisartsenvervoer
Medi-Expresse failliet
Commandocentrum
maandag 30 januari 2012
De cabine bij de kerncentrale waar
1 - i f l:Mnv - lüimBBI
alle verbindingen samenkomen en
alle acties van de oefening op
de voet kunnen worden gevolgd.
Huzaar 1ste klas Dieuwert van der Veer (links) en korporaal 1ste klas Robert Krajenbrink zijn Zeeuwen.
foto's Marcelle Davidse
Brigadegeneraal Michiel van der Laan
en majoor Ruud Theunissen staan
bij een observatiepost net voorbij de
toegangspoort van de kerncentrale. Ze spre
ken over de landmacht, de bezuinigingen.
De majoor rekent voor dat hij aan gevechts
kracht één peloton kwijt raakt: zestien man
en vier Fennek pantservoertuigen. Er blij
ven 25 voertuigen over. Theunissen: „De be
zuiniging heeft gevolgen voor de slagkracht
van de landmacht. Hoe kleiner we worden,
hoe minder we'kunnen helpen als er wa
teroverlast is, of vogelgriep, of mond- en
klauwzeer."
Van 25.000 manschappen naar 18.000 per 1
januari 2016, dat is de opdracht. „Dit is be
paald geen leuke tijd", zegt brigadegeneraal
Michiel van der Laan. „Die bezuiniging ha
len we niet met natuurlijk verloop. Er zal
vooral middenkader moeten afvloeien. Dat
doet pijn."
Hij is er wel van overtuigd dat de land
macht hoe dan ook van doorslaggevend be
lang zal blijven: „Je lost geen enkel conflict
op vanuit de lucht of vanaf het water. Om
af te ronden moeten er altijd laarzen op de
grond staan."
Zijn boodschap is simpel: de kerntaak van
het leger is vechten. Wie die discipline be
heerst, kan op alle mogelijke terreinen wor
den ingezet.
Dat wil hij alle bestuurders en bedrijfslei
ders duidelijk maken. Van der Laan: „Dat
hebben we in Afghanistan geleerd. Daar
hielden we steeds contact met de lokale en
provinciale bestuurders. Zo weten zij wat
wij doen, en wij weten wat zij belangrijk
vinden. Ik wil duidelijk maken dat we veel
meer kunnen bieden dan soldaten die met
zandzakken sjouwen. We hebben een uitste
kende commandostructuur, heel ruime
communicatiemogelijkheden, een dag- en
nachtbezetting. Zo'n organisatie is breed in
zetbaar. Tijdens de Afghanistanjaren heb
ben we dat niet voldoende duidelijk ge
maakt in Nederland, omdat we het te druk
hadden. Nu is er tijd voor achterstallig on
derhoud in eigen land."
HEINKENSZAND - Een 74-jarige man
uit Yerseke is vrijdag om 13.40 uur
aan de A58 bij Heinkenszand door
twee mannen bestolen van zijn
horloge.
De man reed in zijn auto over de
A58 komende uit de richting van
de Westerscheldetunnel. Toen hij
op de vluchtstrook een auto (ogen
schijnlijk) met pech zag staan stop
te hij om te helpen.
Meteen nadat hij gestopt was lie
pen de twee mannen die bij de au
to stonden naar zijn auto toe en
openden het portier. Ze lieten de
man goudkleurige kettingen en
ringen zien kennelijk met het doel
dezen aan hem te verkopen.
Toen de 74-jarige man kenbaar
maakte geen interesse te hebben
pakte een van de mannen hem
beet en trok zijn horloge van zijn
pols.
De 74-jarige man werd erg boos
waarop het tweetal er, in hun met
pech staande auto vandoor ging,
met achterlating van de ringen en
kettingen. Ze reden weg in de rich
ting van Goes. De 74-jarige man
heeft de auto nog een poosje ge
volgd maar raakte hem op den
duur kwijt.
De politie is op zoek naar getuigen
of mensen die iets soortgelijks heb
ben meegemaakt. Het gaat om
twee buitenlands sprekende man
nen (zij spraken de 74-jarige man
in het Duits aan). Zij reden in een
oude donderkleurige (zwarte of
donkerblauwe) auto, sedan uitvoe
ring met vermoedelijk Duitse ken
tekenplaten.
UTRECHT - Medi-Expresse, het be
drijf dat in Zeeland het vervoer
voor huisartsenposten verzorgt,-is
vrijdag failliet verklaard.
Volgens een verklaring geldt het
faillissement voor alle vijf bv's
Medi-Expresse Zeeland, West-Bra
bant, Midden-Holland, Den Haag
en Medi-Expresse Nederland BV.
De curatoren onderzoeken of een
doorstart op korte termijn tot de
mogelijkheden behoort. De recht
bank in Den Haag verleende vori
ge week dinsdag nog uitstel van be
taling.
De 150 werknemers - onder wie
enkele tientallen in Zeeland - had
den al enige tijd geen salaris meer
gehad. Desondanks bleven ze aan
het werk. Door het faillissement
kunnen de chauffeurs hun geld
via het UWV krijgen.