zeeland j 3 Achterstallig onderhoud om leger op de kaart te zetten Man bestolen door 'goudverkopers' Huisartsenvervoer Medi-Expresse failliet Commandocentrum maandag 30 januari 2012 De cabine bij de kerncentrale waar 1 - i f l:Mnv - lüimBBI alle verbindingen samenkomen en alle acties van de oefening op de voet kunnen worden gevolgd. Huzaar 1ste klas Dieuwert van der Veer (links) en korporaal 1ste klas Robert Krajenbrink zijn Zeeuwen. foto's Marcelle Davidse Brigadegeneraal Michiel van der Laan en majoor Ruud Theunissen staan bij een observatiepost net voorbij de toegangspoort van de kerncentrale. Ze spre ken over de landmacht, de bezuinigingen. De majoor rekent voor dat hij aan gevechts kracht één peloton kwijt raakt: zestien man en vier Fennek pantservoertuigen. Er blij ven 25 voertuigen over. Theunissen: „De be zuiniging heeft gevolgen voor de slagkracht van de landmacht. Hoe kleiner we worden, hoe minder we'kunnen helpen als er wa teroverlast is, of vogelgriep, of mond- en klauwzeer." Van 25.000 manschappen naar 18.000 per 1 januari 2016, dat is de opdracht. „Dit is be paald geen leuke tijd", zegt brigadegeneraal Michiel van der Laan. „Die bezuiniging ha len we niet met natuurlijk verloop. Er zal vooral middenkader moeten afvloeien. Dat doet pijn." Hij is er wel van overtuigd dat de land macht hoe dan ook van doorslaggevend be lang zal blijven: „Je lost geen enkel conflict op vanuit de lucht of vanaf het water. Om af te ronden moeten er altijd laarzen op de grond staan." Zijn boodschap is simpel: de kerntaak van het leger is vechten. Wie die discipline be heerst, kan op alle mogelijke terreinen wor den ingezet. Dat wil hij alle bestuurders en bedrijfslei ders duidelijk maken. Van der Laan: „Dat hebben we in Afghanistan geleerd. Daar hielden we steeds contact met de lokale en provinciale bestuurders. Zo weten zij wat wij doen, en wij weten wat zij belangrijk vinden. Ik wil duidelijk maken dat we veel meer kunnen bieden dan soldaten die met zandzakken sjouwen. We hebben een uitste kende commandostructuur, heel ruime communicatiemogelijkheden, een dag- en nachtbezetting. Zo'n organisatie is breed in zetbaar. Tijdens de Afghanistanjaren heb ben we dat niet voldoende duidelijk ge maakt in Nederland, omdat we het te druk hadden. Nu is er tijd voor achterstallig on derhoud in eigen land." HEINKENSZAND - Een 74-jarige man uit Yerseke is vrijdag om 13.40 uur aan de A58 bij Heinkenszand door twee mannen bestolen van zijn horloge. De man reed in zijn auto over de A58 komende uit de richting van de Westerscheldetunnel. Toen hij op de vluchtstrook een auto (ogen schijnlijk) met pech zag staan stop te hij om te helpen. Meteen nadat hij gestopt was lie pen de twee mannen die bij de au to stonden naar zijn auto toe en openden het portier. Ze lieten de man goudkleurige kettingen en ringen zien kennelijk met het doel dezen aan hem te verkopen. Toen de 74-jarige man kenbaar maakte geen interesse te hebben pakte een van de mannen hem beet en trok zijn horloge van zijn pols. De 74-jarige man werd erg boos waarop het tweetal er, in hun met pech staande auto vandoor ging, met achterlating van de ringen en kettingen. Ze reden weg in de rich ting van Goes. De 74-jarige man heeft de auto nog een poosje ge volgd maar raakte hem op den duur kwijt. De politie is op zoek naar getuigen of mensen die iets soortgelijks heb ben meegemaakt. Het gaat om twee buitenlands sprekende man nen (zij spraken de 74-jarige man in het Duits aan). Zij reden in een oude donderkleurige (zwarte of donkerblauwe) auto, sedan uitvoe ring met vermoedelijk Duitse ken tekenplaten. UTRECHT - Medi-Expresse, het be drijf dat in Zeeland het vervoer voor huisartsenposten verzorgt,-is vrijdag failliet verklaard. Volgens een verklaring geldt het faillissement voor alle vijf bv's Medi-Expresse Zeeland, West-Bra bant, Midden-Holland, Den Haag en Medi-Expresse Nederland BV. De curatoren onderzoeken of een doorstart op korte termijn tot de mogelijkheden behoort. De recht bank in Den Haag verleende vori ge week dinsdag nog uitstel van be taling. De 150 werknemers - onder wie enkele tientallen in Zeeland - had den al enige tijd geen salaris meer gehad. Desondanks bleven ze aan het werk. Door het faillissement kunnen de chauffeurs hun geld via het UWV krijgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3